Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:43

lor1_1984 schreef:
gohya schreef:
Quote:Ok er wordt hier in een cirkeltje gepraat maar waarom moet een ronduit ongezonde gewoonte die in veel gevallen dodelijk is (voor de roker) en tot overlast leidt (voor de omgeving) gewoon maar geaccepteerd worden?

Waarom? miss. omdat álle andere ongezonde gewoonte's wel mogen en geen verboden voor zijn? Als je een ongezonde gewoonte wil verbannen moet je zo reëel zijn om die andere gewoonte's ook aan banden te leggen. En dit is geen appels met peren vergelijken,het gaat om ongezonde gewoonte's.

Met als verschil dat als ik me ongans vreet het geen risico heeft voor jouw gezondheid of overlast geeft terwijl dat met roken wel zo is.
Dronken zijn valt daar tussenin; het kan risico en overlast geven voor de omgeving maar het hoeft niet, puur afhankelijk van hoe de bezopene zich gedraagt.

Maar zoals ik eerder in het topic al aangaf zit ik niet meer op een terras ivm de rokers, ik krijg het benauwd en ga lopen reutelen en dat is het me niet waard dus ik zit binnen of blijf thuis. :)

Niet helemaal mee eens, als iemand ongezond eet en ook zijn/haar gezin of bezoek ongeond eten voorschoteld, dan brengt dat zeker wel schade aan anderen toe.
Toch bepaald de overheid nog steeds niet wat men wel of niet op tafel mag zetten aan eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:46

gohya schreef:
Quote:Ok er wordt hier in een cirkeltje gepraat maar waarom moet een ronduit ongezonde gewoonte die in veel gevallen dodelijk is (voor de roker) en tot overlast leidt (voor de omgeving) gewoon maar geaccepteerd worden?

Waarom? miss. omdat álle andere ongezonde gewoonte's wel mogen en geen verboden voor zijn? Als je een ongezonde gewoonte wil verbannen moet je zo reëel zijn om die andere gewoonte's ook aan banden te leggen. En dit is geen appels met peren vergelijken,het gaat om ongezonde gewoonte's.

Maar dat gebeurt toch ook?

Leeftijdsgrenzen op de verkoop van alcohol, sigaretten en wiet. Vaak ook grenzen op de verkooptijden. Uit ervaring weet ik ook dat je voorzichtig moet zijn met waar je blowt want als je overlast veroorzaakt (door bijv luid te praten op een laat tijdstip buiten) kijken de politie al snel naar je joint.

Als je alcohol wil verkopen heb je hier een speciaal vergunning voor nodig waarop je de tijden vastlegt waarbinnen je alcohol verkoopt en er moeten mensen zijn die een opleiding hebben gevolgd voor verantwoord alcohol schenken. (Dit gaat voornamelijk over niet schenken aan mensen die te jong zijn of mensen die richting dronken gaan.) En hoe het zit met de verkoop van wiet, dat hoef ik niemand uit te leggen denk ik.

Auto's moeten voldoen aan allerlei eisen om hun uitstoot te beperken (roetfilters, APK) en steeds meer steden stellen milieuzones en autovrije/luwe gebieden in.

Verder zijn steeds meer supermarkten bezig met gezond eten promoten. AH heeft bolletjes die aanduiden bij frisdrank hoeveel suiker erin zit bijvoorbeeld, om meer bewustwording te creëren. Er zijn geluiden in de politiek die willen dat groenten en fruit BTW-vrij worden en dat ongezonde producten naar het luxetarief gaan. Ook is er als ik me niet vergis een tijdje terug een motie aangenomen in de tweede kamer over een mogelijk verbod op reclame gericht op kinderen op ongezonde producten (van die mierzoete koekjes met K3, minions, Samson & Gert, noem maar op).

Heus, ongezonde zaken worden langzaam maar zeker uitgebannen. Niet omdat het leuk of grappig is voor de overheid, maar omdat de consument die keuze (blijkbaar) niet zelf kan maken. En dat vind ik alleen maar positief +:)+

(Helaas krijg je dan weer dat men de overheid beschuldigt van bemoeienis... Tja...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:55

Daphara schreef:
Niet helemaal mee eens, als iemand ongezond eet en ook zijn/haar gezin of bezoek ongeond eten voorschoteld, dan brengt dat zeker wel schade aan anderen toe.
Toch bepaald de overheid nog steeds niet wat men wel of niet op tafel mag zetten aan eten.

Slechte vergelijking: ten eerste kan je niemand dwingen om het eten dat je op tafel zet ook echt te eten. Ik laat zoete dingen gerust staan als ik op bezoek ben. Terwijl het met roken toch heel wat moeilijker is de kankerverwekkende stoffen niet in te ademen. Ik kan mijn adem bijvoorbeeld geen half uur inhouden.

Ten tweede is voedsel nooit ongezond per definitie. Het past misschien niet in jouw dieet, maar voor een ander kan het baat brengen. Roken daarentegen is altijd ongezond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:00

enzino schreef:
Ten tweede is voedsel nooit ongezond per definitie. Het past misschien niet in jouw dieet, maar voor een ander kan het baat brengen. Roken daarentegen is altijd ongezond.

Niet helemaal waar, over het algemeen is teveel suiker toch wel tamelijk ongezond.

Maar goed ik zeg het zelf ook al, alles met mate is het toverwoord. :)
Als je het voor elkaar krijgt om elke dag 3000 kcal aan appels te eten word je ook dik

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:03

Daphara schreef:

Die vergelijking klopt niet helemaal, als je een ander een peuk in de mond zou duwen zou het al logischer zijn.
Daarom zei ik al als ik me klem vreet brengt dat geen risico's en overlast mee voor de omgeving buiten evt gekraak van chipszakken of een frituurlucht oid (ik frituur niet maar ff voor het idee).
Maar als jij rookt, dan brengt dat overlast en gezondheidsrisico's voor je omgeving, ongeacht of je je visite/gezin nou wel of geen peuk in de mond duwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:06

Magrathea schreef:
Niet helemaal waar, over het algemeen is teveel suiker toch wel tamelijk ongezond.

Als je het voor elkaar krijgt om elke dag 3000 kcal aan appels te eten word je ook dik

Je geeft een argument en haalt vervolgens je eigen argument onderuit ;)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:08

enzino schreef:
Daphara schreef:

Slechte vergelijking: ten eerste kan je niemand dwingen om het eten dat je op tafel zet ook echt te eten. Ik laat zoete dingen gerust staan als ik op bezoek ben. Terwijl het met roken toch heel wat moeilijker is de kankerverwekkende stoffen niet in te ademen. Ik kan mijn adem bijvoorbeeld geen half uur inhouden.

Ik vind het toch grappig hoe jij mi altijd heel selectief quote. Bovenstaande was een reactie op lor1_1984 die stelde dat verkeerd eten geen risico voor de gezondheid van een ander was, terwijl roken dat met roken wel zo is. Ik stel dat beiden een risico voor de gezondheid van een ander kunnen zijn puur afhankelijk van de situatie.
Dat is even als dat ik vind dat beiden dat ook niet hoeven te zijn.

Als jij in de rook zit en dat niet wil, heb je een keuze om op te staan en weg te lopen, even als je de keuze hebt om ongezond eten niet te eten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:10

lor1_1984 schreef:
Daphara schreef:

Die vergelijking klopt niet helemaal, als je een ander een peuk in de mond zou duwen zou het al logischer zijn.
Daarom zei ik al als ik me klem vreet brengt dat geen risico's en overlast mee voor de omgeving buiten evt gekraak van chipszakken of een frituurlucht oid (ik frituur niet maar ff voor het idee).
Maar als jij rookt, dan brengt dat overlast en gezondheidsrisico's voor je omgeving, ongeacht of je je visite/gezin nou wel of geen peuk in de mond duwt.

Onzin, een roker brengt niet standaard overlast aan anderen. Ik ken er genoeg die buiten een peukje roken en een ander niet van hun rook laat ‘meegenieten’.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:13

enzino schreef:
Magrathea schreef:

Je geeft een argument en haalt vervolgens je eigen argument onderuit ;)

Ja _O- Ik bedoelde gewoon maar te zeggen dat men in het algemeen wel kan zeggen dat bepaalde soorten voedsel niet gezond zijn. Denk cola ofzo. Dat hoeft niet te betekenen dat één glaasje cola in de week je tot een ongezond mens maakt, maar er zijn gezondere alternatieven. Daar zijn ook richtlijnen voor als ik me niet vergis (zo'n product mag maximaal zoveel suiker, zoveel zout en zoveel vet bevatten geloof ik, en liefst ook nog wat vezels, vitaminen etc.)

@Daphara, sorry maar dat klopt niet. Je draagt de rook (en de gifstoffen) mee in je kleding mee naar binnen. Er is uit onderzoek gebleken dat kleine kinderen ook last kunnen ondervinden van ouders die roken, ook al doen ze dat buiten. Zeker als ze daarna aangeraakt en/of gekust worden door de ouders in kwestie. Huisdieren trouwens ook. Ja tenzij je na elk peukje je handen en gezicht wast en schone kleren aantrekt, maar dat doet niemand volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:02

Daphara schreef:
Ik vind het toch grappig hoe jij mi altijd heel selectief quote. Bovenstaande was een reactie op lor1_1984 die stelde dat verkeerd eten geen risico voor de gezondheid van een ander was, terwijl roken dat met roken wel zo is. Ik stel dat beiden een risico voor de gezondheid van een ander kunnen zijn puur afhankelijk van de situatie.
Dat is even als dat ik vind dat beiden dat ook niet hoeven te zijn.

Als jij in de rook zit en dat niet wil, heb je een keuze om op te staan en weg te lopen, even als je de keuze hebt om ongezond eten niet te eten.

Zoals ik al eerder aangaf is voedsel nooit per definitie ongezond. De reden dat de overheid niet bepaald wat je wel en niet op tafel mag zetten is dat dat zou betekenen dat iedereen iemand toegewezen moet krijgen die je volgt en de hele dag bij moet houden wat je eet. Lijkt mij niet heel praktisch.

En tuurlijk heb je de keuze weg te lopen uit de rook. Maar klinkt dat jou als een gezellige maatschappij in de oren, waar iedereen elkaar schade mag toebrengen en dat de andere dan maar gewoon weg moeten lopen? Mij lijkt het prettiger om potentiele overlast preventief tegen te gaan dmv regels mbt geluid, vervuilen, en nu ook roken op terrassen.

Janinevv

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:32

Jaa maar even op het stukje van kankerverwekkende stoffen in roken (niet om dit goed te praten) het zit in zoveél meer. Denk aan fabrieken, machines die allemaal de lucht vervuilen. Ons eten.. wat voor troep ze daar in gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:55

Janinevv schreef:
Jaa maar even op het stukje van kankerverwekkende stoffen in roken (niet om dit goed te praten) het zit in zoveél meer. Denk aan fabrieken, machines die allemaal de lucht vervuilen.

Tuurlijk, maar fabrieken staan toch ook niet op een terras maar ergens buiten een woonwijk?
Voor zover mogelijk worden die toch al geweerd uit dicht bevolkte gebieden?

Janinevv schreef:
Ons eten.. wat voor troep ze daar in gooien.

In het algemeen geen kankerverwekkende stoffen, tenminste niet in dusdanige hoeveelheden dat er een direct verband aangetoond kan worden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:01

Ik ben het daar niet mee eens maar goed.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:18

Janinevv schreef:

Ik ook niet hoor! Het is werkelijk schokkend wat er allemaal in voedsel gestopt wordt tegenwoordig en geraffineerde suikers zijn gewoon killers. Het is schokkend waar allemaal suikers in verwerkt zit, soms onder mooie namen als fructose of glucose siroop. Maar 0% vet, dus zogenaamd een “gezonde keuze”. :+

Citaat:
Onderzoekers werkzaam aan de Universiteit van Californië in San Francisco, Verenigde Staten stellen dat geraffineerde suiker erg schadelijk kan zijn voor de gezondheid, zo schadelijk zelfs dat de onderzoekers van mening zijn dat het product soortgelijk is aan andere giftige elementen als alcohol en tabak. Verscheidene studies tonen aan dat een regelmatige consumptie van suiker jaarlijks verantwoordelijk is voor meer dan 35 miljoen sterfgevallen over de hele wereld. Dit komt doordat suiker niet alleen sterk in verband kan worden gebracht met diabetes, maar ook met de ontwikkeling van chronische ziektes

https://gezonderleven.com/geraffineerde ... of-kanker/

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:26

Denk eens aan alle "light" producten, wat een troep!! 8)7

Aspataam zit daar in, en dat is 200 keer zoeter dan suiker.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:09

Laten we er vooral van alles bij halen om aan te tonen dat roken eeeeecht niet zo slecht is en eten ook heeeel ongezond is. :roll:
Nogmaals:
Met roken bezorg je een ander overlast en schade, als je jezelf volpropt bezorg je alleen jezelf schade.
Daarbij hebben de meeste rokers hier geloof ik ook huisdieren, die krijgen de troep in hun vacht, likken zich schoon en vergiftigen zichzelf daardoor op de langere termijn of krijgen (tong)kanker.
Maar blijf vooral doorroken en zeggen dat de hele wereld tegen je is/de overheid controle wil hebben/*insert excuus om vooral tegen de mening vd rest aan te trappen* als er geprobeerd wordt dat roken terug te dringen dmv rookverboden etc.
Zoals al een aantal keer is gemeld: rokers zijn gewoon welkom op het terras als dit doorgezet wordt, hun slechte gewoonte (het roken dus) niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:13

Ik probeer het niet afteschuiven dat roken niet slecht is hoor, weet zelf echt dat het troep is.

En de overheid heeft al zoveel controle.
Vindt sowieso de gehele wet geving van Nederland bagger.

Maar goed, ik ga teveel uitwijken.
Ik zie wel wat er van komt :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:37

Tja Nederland en regeltjes...
maar we zien het wel voorlopig nog heerlijk met wijntje en sigaretje op terras :7 Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:44

lor1_1984 schreef:
Laten we er vooral van alles bij halen om aan te tonen dat roken eeeeecht niet zo slecht is en eten ook heeeel ongezond is. :roll:
Nogmaals:
Met roken bezorg je een ander overlast en schade, als je jezelf volpropt bezorg je alleen jezelf schade.
Daarbij hebben de meeste rokers hier geloof ik ook huisdieren, die krijgen de troep in hun vacht, likken zich schoon en vergiftigen zichzelf daardoor op de langere termijn of krijgen (tong)kanker.
Maar blijf vooral doorroken en zeggen dat de hele wereld tegen je is/de overheid controle wil hebben/*insert excuus om vooral tegen de mening vd rest aan te trappen* als er geprobeerd wordt dat roken terug te dringen dmv rookverboden etc.
Zoals al een aantal keer is gemeld: rokers zijn gewoon welkom op het terras als dit doorgezet wordt, hun slechte gewoonte (het roken dus) niet.

Euhhh, waar lees je dat iemand zegt dat roken echt niet zo slecht is? Jij bent degene die over eten begon hier een paar reacties terug en als daar op ingegaan wordt is het weer een excuus om roken goed te praten?

Serieus, een roker bezorgt echt niet per definitie een ander overlast en schade. En het zijn ook niet alleen rokers die het verbod van de overheid om te roken op het terras onzin vinden.

Ik vind je wel heel erg zwart wit en alleen in je eigen straatje denken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:04

Een roker bezorgt niet per definitie schade, iemand die een sigaret rookt op een terras waar andere mensen zitten wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:15

Ik kan ook wel een stal noemen waar de enige warme plek s'winters blauw staat van de rook.
Daar kan je als niet roker niet eens zitten zonder mee te roken.
Oud stalgenoot haar man drinkt graag op stal een biertje, ik zei al de kantine is altijd blauw van de rook.
Dus als je dat ok vind, prima.
Nou dat vonden ze inderdaad wel erg fors.
Een ruimte van 2,5 bij 8 waar er rustig drie man twee peuken oproken is gewoon smerig en ongezond om te zitten.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:16

Mars schreef:
Tja Nederland en regeltjes...
maar we zien het wel voorlopig nog heerlijk met wijntje en sigaretje op terras :7 Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer.

Precies :Y) verder reageer ik hier ook niet meer, denk echt laat ze maar banketstaaf :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:39

sureido schreef:
Precies :Y) verder reageer ik hier ook niet meer, denk echt laat ze maar banketstaaf :D

Hoe komt dat, dat je zo denkt?
Is dat de verslaving, geen leven zonder sigaret mogelijk?
Of in ieder geval het idee dat er iets plezierigs van je afgepakt wordt, iets waar je als verslaafde recht op hebt om je beter te kunnen voelen?

Het lijkt dus blijkbaar onmogelijk voor rokers om zonder sigaret op een terras te zitten.
En als het niet anders kan, is het plezier er grotendeels wel afgehaald.
Liever boze blikken, proberen de rook bij mensen weg te houden, op een andere plek zitten, etc etc, dat is allemaal beter zolang de sigaret maar gerookt kan worden.

Het gaat niet om gezellig een sigaretje roken, het is een verslaving die in stand moet worden gehouden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:56

En de grap is dat ik alleen rook als ik op het terras zit of op stap ben, alleen als ik drank op heb. :') vind het knap dat jij mij verslaafd noemt terwijl je me 1 niet kent en 2 ik al 5 jaar lang soms weken niet rook en soms een pakje met uitgaan.

Als ik geen mint sigaretten heb, rook ik niet. Vind ik smerig namelijk, normale sigaretten. En ik moet zo lachen om de overheid die click sigaretten verboden heeft en dat er dan sigaretten terug komen die precies hetzelfde smaken. :')

Ja ben zelfs zo verslaafd aan nicotine dat ik sigaretten laat liggen als het geen mint is. Dat ik als ik niet drink gewoon niet eens denk aan sigaretten. Als ik nuchter rook krijg ik buikpijn.

Wat een grap. Er bestaan rokers die het wél lekker vinden. Ding ding, misschien een belletje voor de anti rokers hier!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:57

Janinevv schreef:

Ok, welk wetenschappelijk onderzoek heb jij liggen dat deze claim ondersteunt?

Er zijn echt maar heel weinig voedselonderzoeken die echt een sluitend verband tussen voedsel en ziekten aantonen. Je kunt ook sterven als je teveel water drinkt. Alles met mate is de boodschap, volgens mij hadden we dat al eerder vastgesteld ;)