Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:32

Hangt vaak met bepaalde merken samen en niet per se met het land op de plaat.
Rij af en toe in mijn moeder haar oude jaguar en laat soms mensen schrikken door op tijd te pinken :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:49

Rotondes in België vind ik ook niet te doen. Ik kan even geen duidelijk plaatje vinden, maar als je in België op zo'n rotonde rijdt dan moet iedereen maar zien wanneer je afslaat van binnen naar buiten :+ Terwijl in Nederland je gewoon via de banen de juiste kant op geleid wordt en je alleen op bepaalde plekken van baan kunt verwisselen.

Ik las trouwens een tijdje terug dat iemand het zo raar vond dat een keus die een jongere maakt voor profiel/school ertoe kan leiden dat hij/zij in een later leven beperkt is in wat je kan gaan doen. Maar kan je dan met elke schoolrichting in België naar de universiteit? Dat lijkt me ook sterk... En we hebben hier ook best nog mogelijkheden hoor, als je 21 bent kun je vaak een speciaal toelatingsexamen doen dat verder niet echt kijkt naar je vooropleiding.
In de praktijk komt het er trouwens op neer dat leerlingen meestal het hoogst haalbare kiezen (als je niet weet wat je wil gaan doen maar je hebt het niveau om HAVO aan te kunnen, dan doe je dat), gewoon om zo veel mogelijk mogelijkheden over te houden. Wat je ook vaak ziet is dat bijvoorbeeld VMBO-T (hoogste VMBO niveau) na hun examens verder gaan in 4 HAVO, daarna 5 HAVO en na hun eindexamen kunnen ze ook naar het HBO. Ook dat zie je vaak bij mensen die nog niet echt weten wat ze voor vervolgopleiding willen doen en op die manier vergroten ze hun mogelijkheden. Na 5 Havo kun je overigens ook weer naar 5 VWO :) En binnen de VMBO richtingen kun je ook vaak vrij goed switchen als blijkt dat het gekozen niveau niet bij je past. Als je na het MBO verder wilt kun je ook een HBO opleiding gaan doen, en vaak kun je met een relevante vooropleiding een schakeljaar volgen vanuit het HBO zodat je een MSc (Master) op de universiteit kunt doen.
Wat ik goed vind aan dit systeem is dat het altijd wel mogelijk is om je omhoog te werken. Stel je wilt dolgraag een informaticastudie afronden maar je komt niet goed mee op het VWO. Dan kun je via de Havo, HBO-informatica, schakeljaar en master informatica op de universiteit alsnog je doel bereiken, en dat kost je in totaal 1 jaar extra (er vanuit gaande dat je alles in één keer haalt). Dan kan je eerder doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent, dat is voor sommige mensen erg fijn

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:49

Afbeelding

:D

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:54

Ja hoor, je mag gewoon als kapster inschrijven voor unief. Als 't eentje met toelatingsexamens/verplichte voorkennis is dan moet je ff bikkelen maar kan prima. De beste van mijn afstudeerjaar (HBO Agro-en Biotechnologie) was iemand uit Dierenzorg, de middelbare versie, dus dat is geloof ik TSO of BSO. Kind had de motivatie en heeft zich door biochemie etc heen geworsteld, maar leek me niet makkelijk.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:12

Klopt Hoppit, en daar wil ik nog aan toevoegen dat schakeljaren hier ook bestaan. Dat ben ik nu namelijk aan het doen :D Als ik echter had gekozen om rechtstreeks universiteit te doen met mijn equivalent van het HAVO-diploma in België, dan had dat ook gewoon gemogen.

Er zijn gewoon genoeg mensen die in het middelbaar een richting kiezen omdat ze op dat moment bijvoorbeeld geen zin hebben in al dat studeren, omdat de manier van lesgeven hen niet ligt of door zaken naast school die niet meewerken. In NL moet je dan toch nog het één en ander doen om een bepaalde richting in het hoger onderwijs te mogen volgen, hier niet.
Mensen die een bepaald hoger onderwijsniveau echt niet aankunnen zullen dat eigenlijk ook niet gaan doen dus ik denk niet dat het noodzakelijk is dat de staat daarin beperkingen oplegt.

Wat mij wel makkelijker lijkt is switchen van onderwijstype in het middelbaar in NL, en voor zover mijn beperkte ervaringen reiken is het volwassenenonderwijs ook beter dan hier.
Zodra je hier 'gezakt' bent naar BSO of TSO, dan is het moeilijk om bijvoorbeeld terug tot het ASO toegelaten te worden. Dat zijn dan echt uitzonderingen. Dat vind ik zelf wel nogal een minpunt aan het Belgische schoolsysteem. Ik vind dat er, in de mate van het mogelijke, meer mogelijkheden zouden moeten zijn om na een slechte keuze toch nog een bepaalde middelbare schooldiploma te halen van de richting die je wenst, ook als die bijvoorbeeld binnen ASO valt en je eerder TSO deed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:26

Maar dat kan hier dus ook wel :) Als je VMBO hebt gedaan maar je wil heel graag een HBO opleiding doen, kun je twee dingen doen: of ga naar 4Havo, of doe een MBO opleiding (beroepsopleiding dus) en doe daarna je HBO opleiding. In het tweede geval kan je meestal versneld je opleiding afronden omdat je al het eea aan vakken en stages hebt gedaan. In zeer uitzonderlijke gevallen kan iemand in bijvoorbeeld het 2e jaar VMBO naar het 3e jaar Havo, als diegene super hoge cijfers haalt en het gewoon zonde van diens tijd is om dat extra jaar nog te doen.

Ik ben zelf iemand die Havo heeft gedaan en nu op de universiteit zit. Ik heb het eerste jaar HBO gedaan en daarna ben ik doorgestroomd naar de Uni. Dat mag tegenwoordig alleen onder bepaalde voorwaarden en daar ben ik wel blij om :D Het was achteraf namelijk beter geweest als ik naar 5VWO was gegaan. De universiteit is echt wel een pak anders dan het HBO, dat veel meer praktijk- en projectgericht is. Daar word je op het VWO nu eenmaal beter op voorbereid.
Voor alle andere mensen die super graag naar de uni willen maar niet het juiste diploma willen is er altijd het Colloqium examen, dat je kan doen vanaf 21 jaar. De tijd die je dan moet wachten kun je gebruiken om je hierop voor te bereiden :)* Dit alles om de kans te vergroten dat je ook daadwerkelijk succes zult hebben op de universiteit, in plaats van dat je er na een halfjaar achter komt dat je bepaalde kennis en vaardigheden mist. Dat vind ik niet per se slecht :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:51

Maar dan kan je dus met je oorspronkelijk gekozen middelbare opleiding NIET rechtstreeks naar de universiteit, daar gaat het om :) Dat kan hier dus wel gewoon. Daar staat geen enkele restrictie op. En ik heb zowel hierboven als eerder in het topic al een aantal keer genoemd waarom ik dat geen goed systeem zou vinden ook.

Ik denk dat er procentueel nog altijd het meeste ASOers op de universiteit zitten (en hogere slaagkansen hebben), de TSOers vooral voor een hogeschool kiezen en BSOers vaker dan de andere middelbare opleidingen rechtstreeks gaan werken. Voor leerlingen die buiten het typische profiel vallen zijn er na het middelbaar echter wel nog alle mogelijkheden om zonder omwegen verder te studeren in de opleiding van hun keuze. Is het toch te hoog gegrepen of ligt de richting hen niet, dan veranderen ze, maar zo zijn er ook meer dan genoeg ASOers die naar de hogeschool gaan na een jaartje univ proberen hoor. Die vooropleiding zal altijd maar voor een beperkt deel invloed hebben. Dat vind ik het niet waard om leerlingen te straffen die in het middelbaar wat sukkelen en daardoor niet de perfecte vooropleiding hebben gekozen.

Ik ben echt zeer weinig (geen) mensen tegengekomen die werkelijk boven hun niveau maar wat gingen aankloten op universiteit of hogeschool waarvoor dergelijke beperkingen nuttig zouden zijn geweest. Daarom in mijn ogen vooral omslachtig en beperkend, niet beter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:00

In Belgie moet je zelf bedenken hoe hard je mag rijden na een kruispunt.
Stond er eerst een bord 50 buiten de bebouwde kom en wordt dat na een kruispunt niet herhaalt, mag je terug na 70.
Tenminste in Vlaanderen want in Walonie mag je nog steeds 90 rijden buiten de bebouwde kom.

En in Belgie plaatsen ze borden bij de vleet, soms zoveel aan 1 paal of 3 palen bij elkaar , dat je ze niet eens allemaal gelezen krijgt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:04

Iets typisch nederlands denk ik: bible belts - nog nooit van gehoord tot ik hier op het forum kwam. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:06

spatter schreef:
In Belgie moet je zelf bedenken hoe hard je mag rijden na een kruispunt.
Stond er eerst een bord 50 buiten de bebouwde kom en wordt dat na een kruispunt niet herhaalt, mag je terug na 70.
Tenminste in Vlaanderen want in Walonie mag je nog steeds 90 rijden buiten de bebouwde kom.

En in Belgie plaatsen ze borden bij de vleet, soms zoveel aan 1 paal of 3 palen bij elkaar , dat je ze niet eens allemaal gelezen krijgt.

Je bedenkt niets zelf, het is te zien aan de weg hoe hard je mag. :)
Indien er een uitzondering is staat er na elk kruispunt een bord.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:12

Is toch normaal dat een verkeersbord enkel maar geldt tot het volgende kruispunt, hoe kan anders de persoon die dan op die weg komt weten of er een beperking is of niet? Geen bord= snelheidsvoorschriften volgens de zone (bebouwde kom, buiten bebouwde kom zonder zone, zone 30,50,70,...), wel een bord: prioriteit op de zoneregels en geldend tot volgend kruispunt. Eenvoudig toch?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:16

en wat zijn dan bible belts? :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:17

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:19

Is Amerikaans dus zou het niet typisch Nederlands willen noemen. Woord is over komen waaien vanuit Amerika.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:22

Voor alle duidelijkheid: ik kende de term uiteraard vanuit Amerika, maar had nooit verwacht zoiets tegen te komen in mijn (verre) omgeving. Vandaar dat ik het aangeef als typisch Nederlands, gezien zoiets in Belgie voor mij niet voor te stellen is en bij jullie blijkbaar doodnormaal.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:30

Snap het nog altijd niet ? Zijn dat dan “nieuw gelovigen”?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:35

Deze schiet mij ook te binnen (weet niet of hij al is langsgekomen maar denk het niet).

In Nederland hebben ze volgens mij "roepnamen?"
Dus op je ID staan dan drie of vier namen...maar de naam hoe je je voorstelt en hoe iedereen je noemt is totààl anders?

Dus niet bijvoorbeeld zoals hier wel voorkomt, dat je bv officieel Marie-Therèse heet en iedereen noemt je Trees, maar dat je bv "Marie" op je paspoort heet maar iedereen zegt "Laura".

Of toch zoiets?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:37

hier zijn ook nog steeds mensen met meerdere namen. :D Ik heb vier voornamen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:38

Ik heb doopnamen en die staan op mijn id samen met mijn achternaam.
Maar dat is inderdaad niet mijn roepnaam.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:48

Ayasha schreef:
hier zijn ook nog steeds mensen met meerdere namen. :D Ik heb vier voornamen. :+

Ja maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat je echt een compleet andere naam gebruikt dan op je idkaart staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:50

Zo zijn er hier ook. :) Zeker de oudere generatie. Ik ken een "Wim" die op zijn ID Willy noemt en zo kan ik er nog een heleboel noemen. :D De jongere generatie heeft dat minder geloof ik. (oudere generatie bedoel ik 60'ers)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:56

Ik denk dat dat vooral stamt uit de tijd dat namen als "Hendrikus" en "Wilhelmina" veel gebruikt werden. Dat is "Henk" en "Mina" of "Wil" toch makkelijker in dagelijks gebruik. Tegenwoordig heb je dat veel minder, ik ken bijna niemand die z'n officiele ID-naam afkort. Alleen een Daniël (Daan), en ikzelf ook een soort van, onder vrienden (Suus ipv Suzanne)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:01

Kwanyin schreef:
Deze schiet mij ook te binnen (weet niet of hij al is langsgekomen maar denk het niet).

In Nederland hebben ze volgens mij "roepnamen?"
Dus op je ID staan dan drie of vier namen...maar de naam hoe je je voorstelt en hoe iedereen je noemt is totààl anders?

Dus niet bijvoorbeeld zoals hier wel voorkomt, dat je bv officieel Marie-Therèse heet en iedereen noemt je Trees, maar dat je bv "Marie" op je paspoort heet maar iedereen zegt "Laura".

Of toch zoiets?

Ik herken dit inderdaad, maar dan eigenlijk alleen bij de oudere generatie. (Boven de 60/70 denk ik?). Verder heet iedereen gewoon zoals op je ID staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:01

Afkortingen en bijnamen wordt hier ook nog zat gebruikt. :) Mijn man zijn roepnaam is ook een afkorting van zijn ID naam. Mijn naam wordt onder de vrienden ook standaard afgekort. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:47

Ik ken ook wel veel mensen die Lutgardus heten en iedereen zegt Lut, of Hubertus is Bèr of Louise is Wiske, maar "Berta" die zich laat aanspreken als "Karolien" kom ik maar zeer uitzonderlijk tegen.

Misschien is het iets van de oude generatie. Heb ooit eens op werk een man gehad die buitenlanders een snelcursus Nederlands kwam geven en die kwam uit Nederland, dat werd een zeer verwarrend gesprek toen hij het over roepnamen had maar het was inderdaad ook al een oudere man :') .