Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:38

Maar is dat dan eerlijk verdelen? Ik vind namelijk van niet. Ik vind niet dat een bijstandsgerechtigde elke maand evenveel moet overhouden als iemand die 36 of 40 uur werkt en ook nog een uur of acht per week aan het reizen is...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:50

...dat is een goede vraag.

'Wat verdien je' klinkt een boel mensen in de oren als 'wat ben je waard' - brrr.

Ik vind dat werk betaald hoort te worden.
...maar daarna komen de problemen. Als feministe gesproken: onbetaalde huishoudelijke arbeid...?
'Verdrongen vrijwilligerswerk' - ik vind dat dat betaald moet worden. Etc.

In het concept van het basisinkomen is het wel zo, dat wie werkt meer geld te besteden heeft dan wie niet werkt - wat ik volstrekt redelijk vind.
Maar chronisch zieken (...grosso modo wajongers, dus...) mogen best meedelen in "de groei van de economie".
(Zij het dat ik veel vraagtekens bij die groei en vooral het kortzichtige gejuich daar over heb.)

En mensen die buiten hun schuld niet kunnen werken "verdienen het als mens" om niet onder het bestaansminimum te zakken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:14

Janneke2 schreef:
...dat is een goede vraag.

'Wat verdien je' klinkt een boel mensen in de oren als 'wat ben je waard' - brrr.

Ik vind dat werk betaald hoort te worden.
...maar daarna komen de problemen. Als feministe gesproken: onbetaalde huishoudelijke arbeid...?
'Verdrongen vrijwilligerswerk' - ik vind dat dat betaald moet worden. Etc.

In het concept van het basisinkomen is het wel zo, dat wie werkt meer geld te besteden heeft dan wie niet werkt - wat ik volstrekt redelijk vind.
Maar chronisch zieken (...grosso modo wajongers, dus...) mogen best meedelen in "de groei van de economie".
(Zij het dat ik veel vraagtekens bij die groei en vooral het kortzichtige gejuich daar over heb.)

En mensen die buiten hun schuld niet kunnen werken "verdienen het als mens" om niet onder het bestaansminimum te zakken.

Maar de Wajongers delen toch mee in de groei van de economie? Volgens mij worden de uitkeringen ieder jaar in januari en juli geïndexeerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:24

Een keer per jaar. Mijn wao is een schokkende 10 euro per maand omhoog gegaan. Dat zet echt zoden aan de dijk :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:30

Janneke, accijnzen komen toch ook gewoon uit de zak van de burger? Van mij mogen de accijnzen op kerosine en sigaretten gerust omhoog (al zal niet iedereen het met me eens zijn daarin ).
Aardgas duurder maken, ook dat merk ik direct in mijn portemonnee hoor. En ook als paspoorten e.d. duurder worden, heeft de burger daar last van. Wij betalen uiteindelijk die kosten. Linksom of rechtsom, het kom altijd uit de zak van de burger.
Ik gun iedereen het allerbeste maar ik kan ook niet heel veel verder uitgeknepen worden hoor.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:33

Maar de werkende mens krijgt ook geen fantastische verhoging hoor. Ik werk in een branche zonder CAO en krijg welgeteld Eur 7 per maand meer dit jaar. Mijn man heeft er al jaren niets bij gekregen, zelfs geen prijscompensatie.

Nou klagen wij niet en verdienen prima, maar om het nou meeprofiteren van de groeiende economie te noemen -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:51

karuna schreef:
Een keer per jaar. Mijn wao is een schokkende 10 euro per maand omhoog gegaan. Dat zet echt zoden aan de dijk :')

Maar met je alimentatie zat je boven de huurgrens dat zitten veel 2 verdieners niet eens

Nogmaals tel je zegeningen
Kijk wat je wel hebt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:57

Klopt alleen die valt een keer weg. Voor mij maakt nu de verhoging niks uit maar er werd gezegd het wordt aangepast. Maar dat heeft dus niet veel zin gezien de gestegen andere kosten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:01

Sees schreef:
Janneke, accijnzen komen toch ook gewoon uit de zak van de burger? Van mij mogen de accijnzen op kerosine en sigaretten gerust omhoog (al zal niet iedereen het met me eens zijn daarin ).
Aardgas duurder maken, ook dat merk ik direct in mijn portemonnee hoor. En ook als paspoorten e.d. duurder worden, heeft de burger daar last van. Wij betalen uiteindelijk die kosten. Linksom of rechtsom, het kom altijd uit de zak van de burger.
Ik gun iedereen het allerbeste maar ik kan ook niet heel veel verder uitgeknepen worden hoor.

Accijnzen zijn indirecte belastingen.
Die ook door bedrijven worden betaald. Niet enkel en alleen door burgers, maar ook door bedrijven.
En wij krijgen als Nederland inkomsten van de Rolling Stones.

Het komt dus echt niet alleen 'uit die zak van de burger'.

Voor alle duidelijkheid: op kerosine zit NUL procent btw.
Daar valt dus veel te halen (aan geld en milieuwinst).

En ik heb het niet over aardgas duurder maken, maar de kraan dichtdraaien. Dat merk je als burger wel, maar niet noodzakelijkerwijs in je portemonnee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:11

karuna schreef:

Er zijn CAO's waar dat niet eens gebeurt, ik heb jaren op hetzelfde salaris gestaan en nu ook alweer een jaar. Niks indexatie. Dus idd, tel je zegeningen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:14

Janneke, ook ja maar niet uitsluitend en dús merkt de burger dat, helaas, ook...
Inkomsten van de Rolling Stones? Heb jij het ooit teruggezien op je rekening? Of dmv een verlaging van je kosten?
En natuurlijk merk ik het wel in mijn portemonnee als de kraan wordt dichtgedraaid, Dan zal ik toch aanpassingen moeten doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:14

Hier ook jaren geen CAO gehad en dus ook geen loonsverhoging.
Kosten stijgen ook hier met alles, dat is bij elke nederlander zo. In mijn beroep is eigen auto ook nog eens noodzakelijk en op alleen km vergoeding na ook geen compensatie. Zou ik thuis zitten zou die auto de deur uit kunnen, wat dat alleen al zou besparen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:17

Wat wordt er toch veel geklaagd zeg. Wees blij dat in Nederland een sociaal vangnet is waardoor je je leven lang een Wajong kunt krijgen, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over dat je geen inkomsten hebt. Had je geboortewieg in Ghana, China of Rusland gestaan, dan had je het zelf uit mogen zoeken. Wat dat betreft, hebben we het zo slecht niet in Nederland. En de Wajong is misschien niet hoog, maar met alle toeslagen kun je daar echt wel redelijk van leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:23

Ja het leven is hard. Maar wees inderdaad dankbaar dat je wat krijgt.

Ik heb fulltime op een 0 urencontract gewerkt voor een uitzendbureau, tot m'n schouder overbelast raakte. Ik kon toen mijn werk niet meer doen, uiteraard op zoek gegaan naar ander werk maar ik kon dus niet alles aanpakken ivm die schouder. Heeft drie maand geduurd. En ondertussen moest ik me maar zien te redden, want voor mij was er niks.
En zo zijn er nog veel meer en veel ergere gevallen. Jouw wayong is hoger dan wat ik per maand verdien met fulltime werken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:26

Mazida schreef:
Wat wordt er toch veel geklaagd zeg. Wees blij dat in Nederland een sociaal vangnet is waardoor je je leven lang een Wajong kunt krijgen, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over dat je geen inkomsten hebt. Had je geboortewieg in Ghana, China of Rusland gestaan, dan had je het zelf uit mogen zoeken. Wat dat betreft, hebben we het zo slecht niet in Nederland. En de Wajong is misschien niet hoog, maar met alle toeslagen kun je daar echt wel redelijk van leven.

+1. Count your blessings. Er zijn weinig landen waar je zo goed zit als hier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:43

Sees schreef:
Janneke, ook ja maar niet uitsluitend en dús merkt de burger dat, helaas, ook...
Inkomsten van de Rolling Stones? Heb jij het ooit teruggezien op je rekening? Of dmv een verlaging van je kosten?
En natuurlijk merk ik het wel in mijn portemonnee als de kraan wordt dichtgedraaid, Dan zal ik toch aanpassingen moeten doen.

Jazeker krijgen wij inkomen van de Rolling Stones!
En nee - dat staat niet op mijn teruggave biljet. Dat is nou jammer, maar dat wil niet zeggen dat dat geld er niet is.
(Al draagt het wel bij aan de mythe dat de burger het allemaal zou betalen.)

En mbt het aardgas: begin vandaag al met aanpassingen.
Er is meer dan geld alleen: Groningen had vorig jaar meer dan 100 aardbevingen. De meeste mensen buiten het Norden denken dat het met 2 of 3 bevingen wel klaar is ofzo...

En op andere manieren koken en verwarmen is niet per se duurder - dus wie een eigen huis heeft en het zelf kan regelen merkt het niet noodzakelijkerwijs in de portemonnee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:52

Met dat eigen huis moet je wel even 18.000 hebben liggen om die aanpassingen te doen om va gas af te komen.
Tenminste las van de week dat het zo duur is.
Leuk na net de verplichte aanpassing asbest verwijderen. Als enige in Europa.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:54

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:49

Ik wel: vennootschapsbelasting.

Natuuuuurlijk niet als 'en dit komt van de Rolling Stones, Ikea, etc etc.'.

Het huidige rechtse kabinet is van plan dit af te schaffen in de hoop dat de omzetbelasting zal stijgen en/of de 'spin off' van bedrijven zoal Shell.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:07

Janneke2 schreef:

Het huidige rechtse kabinet is van plan dit af te schaffen in de hoop dat de omzetbelasting zal stijgen en/of de 'spin off' van bedrijven zoal Shell.

Kabinet gelooft nog steeds in "trickle down theory". Simpelste weerwoord : er zijn geen rijken genoeg.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:04

Janneke2 schreef:

Blijkbaar had je mijn ;) even gemist. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe de staatsfinanciën in elkaar zitten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:47

Waarom hoeven de grootste bedrijven zoeken weinig belasting te betalen? Keer dat maar eens om. Shell, Google en Unilever kunnen wat mij betreft best eens wat meer de staatskas spekken. Niemand in die bedrijven die daar wat van voelt, op de aller rijkste na misschien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:12

mvdende schreef:
Waarom hoeven de grootste bedrijven zoeken weinig belasting te betalen? Keer dat maar eens om. Shell, Google en Unilever kunnen wat mij betreft best eens wat meer de staatskas spekken. Niemand in die bedrijven die daar wat van voelt, op de aller rijkste na misschien.
Misschien niet goed te praten, vind het ook krom maar feit is wel dat ze voor werkgelegenheid zorgen, pas wanneer over de hele wereld de regels gelijk zijn wat betreft belastingen ban je dit uit. En dat zal nooit lukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:40

mvdende schreef:

...als de grote bedrijven bijvoorbeeld het fatsoen zouden hebben om hun eigen rommel op te ruimen zou het al veel schelen.

Ik snap wel dat Shell zich rotschrok in 1984 (of eerder) van de informatie over smeltende poolkappen, maar zo cynisch de boel ontkennen en de informatie achterhouden - brrrr.

Nu mogen wij als burgers lekker meebetalen aan het opruimen van de ellende door Shell veroorzaakt.
...denk hierbij ook aan Groningen.

Maar al is een kabinet rechts: zo bruin dat het de vennootschapsbelasting af gaat schaffen bakt niet iedereen ze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:49

Amy schreef:
Ja het leven is hard. Maar wees inderdaad dankbaar dat je wat krijgt.

Ik heb fulltime op een 0 urencontract gewerkt voor een uitzendbureau, tot m'n schouder overbelast raakte. Ik kon toen mijn werk niet meer doen, uiteraard op zoek gegaan naar ander werk maar ik kon dus niet alles aanpakken ivm die schouder. Heeft drie maand geduurd. En ondertussen moest ik me maar zien te redden, want voor mij was er niks.
En zo zijn er nog veel meer en veel ergere gevallen. Jouw wayong is hoger dan wat ik per maand verdien met fulltime werken.

Grappig al dit type berichten van relatief gezonde mensen die kunnen werken en niets ernstig chronisch hebben. :) Ik hoop dat je je realiseert dat ook dát een zegen is. :)