Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:...dat is een goede vraag.
'Wat verdien je' klinkt een boel mensen in de oren als 'wat ben je waard' - brrr.
Ik vind dat werk betaald hoort te worden.
...maar daarna komen de problemen. Als feministe gesproken: onbetaalde huishoudelijke arbeid...?
'Verdrongen vrijwilligerswerk' - ik vind dat dat betaald moet worden. Etc.
In het concept van het basisinkomen is het wel zo, dat wie werkt meer geld te besteden heeft dan wie niet werkt - wat ik volstrekt redelijk vind.
Maar chronisch zieken (...grosso modo wajongers, dus...) mogen best meedelen in "de groei van de economie".
(Zij het dat ik veel vraagtekens bij die groei en vooral het kortzichtige gejuich daar over heb.)
En mensen die buiten hun schuld niet kunnen werken "verdienen het als mens" om niet onder het bestaansminimum te zakken.
Sees schreef:Janneke, accijnzen komen toch ook gewoon uit de zak van de burger? Van mij mogen de accijnzen op kerosine en sigaretten gerust omhoog (al zal niet iedereen het met me eens zijn daarin ).
Aardgas duurder maken, ook dat merk ik direct in mijn portemonnee hoor. En ook als paspoorten e.d. duurder worden, heeft de burger daar last van. Wij betalen uiteindelijk die kosten. Linksom of rechtsom, het kom altijd uit de zak van de burger.
Ik gun iedereen het allerbeste maar ik kan ook niet heel veel verder uitgeknepen worden hoor.
Mazida schreef:Wat wordt er toch veel geklaagd zeg. Wees blij dat in Nederland een sociaal vangnet is waardoor je je leven lang een Wajong kunt krijgen, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over dat je geen inkomsten hebt. Had je geboortewieg in Ghana, China of Rusland gestaan, dan had je het zelf uit mogen zoeken. Wat dat betreft, hebben we het zo slecht niet in Nederland. En de Wajong is misschien niet hoog, maar met alle toeslagen kun je daar echt wel redelijk van leven.
Sees schreef:Janneke, ook ja maar niet uitsluitend en dús merkt de burger dat, helaas, ook...
Inkomsten van de Rolling Stones? Heb jij het ooit teruggezien op je rekening? Of dmv een verlaging van je kosten?
En natuurlijk merk ik het wel in mijn portemonnee als de kraan wordt dichtgedraaid, Dan zal ik toch aanpassingen moeten doen.
Janneke2 schreef:Ik wel: vennootschapsbelasting.
Natuuuuurlijk niet als 'en dit komt van de Rolling Stones, Ikea, etc etc.'.
Het huidige rechtse kabinet is van plan dit af te schaffen in de hoop dat de omzetbelasting zal stijgen en/of de 'spin off' van bedrijven zoal Shell.
Janneke2 schreef:Ik wel: vennootschapsbelasting.
Natuuuuurlijk niet als 'en dit komt van de Rolling Stones, Ikea, etc etc.'.
Het huidige rechtse kabinet is van plan dit af te schaffen in de hoop dat de omzetbelasting zal stijgen en/of de 'spin off' van bedrijven zoal Shell.
mvdende schreef:Misschien niet goed te praten, vind het ook krom maar feit is wel dat ze voor werkgelegenheid zorgen, pas wanneer over de hele wereld de regels gelijk zijn wat betreft belastingen ban je dit uit. En dat zal nooit lukken.Waarom hoeven de grootste bedrijven zoeken weinig belasting te betalen? Keer dat maar eens om. Shell, Google en Unilever kunnen wat mij betreft best eens wat meer de staatskas spekken. Niemand in die bedrijven die daar wat van voelt, op de aller rijkste na misschien.
mvdende schreef:Waarom hoeven de grootste bedrijven zoeken weinig belasting te betalen? Keer dat maar eens om. Shell, Google en Unilever kunnen wat mij betreft best eens wat meer de staatskas spekken. Niemand in die bedrijven die daar wat van voelt, op de aller rijkste na misschien.
Amy schreef:Ja het leven is hard. Maar wees inderdaad dankbaar dat je wat krijgt.
Ik heb fulltime op een 0 urencontract gewerkt voor een uitzendbureau, tot m'n schouder overbelast raakte. Ik kon toen mijn werk niet meer doen, uiteraard op zoek gegaan naar ander werk maar ik kon dus niet alles aanpakken ivm die schouder. Heeft drie maand geduurd. En ondertussen moest ik me maar zien te redden, want voor mij was er niks.
En zo zijn er nog veel meer en veel ergere gevallen. Jouw wayong is hoger dan wat ik per maand verdien met fulltime werken.