Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:05

Ik ben wel voor zwaardere straffen. Maar dan ook voor alle daders ongeacht misdrijf. Maar levenslang voor 14 jarigen vind ik te ver

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:06

Bruintje, er kan een PIJ maatregel worden opgelegd. Deze is voor minimaal 2 jaar. Na anderhalf jaar wordt gekeken hoe de behandeling er voor staat, welke progressie er is geboekt en waar nog vooruitgang nodig is. De PIJ kan dan weer met 2 jaar worden verlengd. Dit kan maximaal 3x, met dus een totaal van 8 jaar. Daarna kan de PIJ ook nog worden omgezet in TBS, dus niet zomaar roepen dat een jongere met een jaar weer buiten is.
De mensen die onderzoek doen naar de veiligheid van een jongere en diens recediverisico, doen dit zeer gedegen en uitgebreid, in een multidisciplinair team en in nauw overleg met alle hulpinstanties.

Niet zomaar wat roepen als je niet weet waar de klepel hangt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:07

bruintje123 schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou solliciteren bij de rechtbank als ik jou was. Blijkbaar ben jij meer geschikt dan de huidige rechters :z

Persoonlijk ben ik erg blij met een rechtssysteem waarbij men veroordeelt op basis van feiten en op basis van vastgestelde straffen. En niet op basis van corruptie, emotie etc.

Overigens is de verdachte nog niet klaar met z'n straf na twee jaar zitten. Maar het jut wel lekker de massa op 'alleen maar twee jaar zitten!!'

Dat is dus precies de reactie die ik bedoel.
Wat jij vind is wel waardevol, wat ik zeg veroordeel je.
Ben je dan zelf niet erger dan de PVV?

Idem voor Aksja.
Respect hebben jullie alleen maar voor je eigen mening.

Ik veroordeel niks, ik zeg alleen dat je geen mening over de strafmaat kán hebben omdat je niet alle precieze informatie hebt die je nodig hebt om daarover te oordelen.
De rechter wel.

Zomaar roepen dat twee jaar belachelijk kort is en dat alleen levenslang voldoet is erg kort door de bocht. Dat is geen mening, maar ongefundeerd dingen roepen waar je geen verstand van hebt :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:14

Ja, laten we nu gaan zeiken over zwaardere straffen enzo. Echt heel gepast... 8)7
De PVV parasieten weten er weer handig op in te springen. Bah.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:16

Ik lees dit topic nu een paar dagen mee en ik moet zeggen dat ik de gedachten achter ieders mening begrijp. Ik vind dit dan ook lastige materie.

Vooralsnog wordt er nog gesproken over de jongen als verdachte en nog niet als dader, wat ik vooral belangrijk vind is dat we dat nu voorop stellen. Over straffen is nog geen sprake, er is nog geen duidelijkheid over het hoe, wat en waarom.

Wel deel ik de meningen dat dader hulp nodig heeft en goede hulp ook. Ik kan me niet voorstellen dat de dader 's morgens wakker is geworden op de bewuste dag en heeft gedacht: vandaag ga ik iemand verkrachten en vermoorden en daarna dumpen.
Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat ik het nu heb over de twee verdachten, die van 14 en 16 jaar oud. Voor hetzelfde geld komt er een mogelijke andere dader uit het onderzoek rollen.

Het idee van doodstraf zie ik niet zo zitten. Er zijn toch wat (grote) zaken in Nederland geweest waarbij met zekerheid een dader aangewezen werd en waarna jaren later (via DNA onderzoek) duidelijk werd dat de aangewezen dader(s) het niet gedaan had(den). Als we doodstraf hadden gehad in dit land, waren er dus meerdere onschuldigen voor de bijl gegaan.
Bovendien vind ik doodstraf barbaars en degene die daar aan meewerkt is imo net zo goed een moordenaar. Maar dit is offtopic.

Tot slot wil ik nog mijn medeleven betuigen aan alle nabestaanden van Romy en Savannah, hoe verschrikkelijk is het als je dochter, zus(je), nicht(je) of vriendin plots van de een op de andere dag verdwijnt.
Ook probeer ik mee te leven met de ouders van de verdachten: in een normale situatie heb je zoiets als dit niet voor ogen voor je kind als ouder zijnde.

Nog even voor wat betreft de strafmaat: Er is nog niet eens sprake geweest over hoe, wat en wanneer straffen. Vooral omdat het nog niet volledig duidelijk is hoe en wat er gebeurt is. Laten we dit vooral aan de professionals over laten en er niet hier in dit topic over blijven discussiëren. Dat heeft geen enkel nut en zorgt in dit geval alleen maar voor verdeeldheid.

Blue_flower

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:21

Ik kijk nu rtl boulevard op rtl 4.
Daarin wordt door een strafrechter het volgende omschreven:
14 jarige - 12 maanden straf, vervolgens jeugd tbs welke omgezet kan worden in volwassen tbs. Hierdoor kan het alsnog zijn dat hij altijd "vast" zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:21

benangelique schreef:
Bruintje, er kan een PIJ maatregel worden opgelegd. Deze is voor minimaal 2 jaar. Na anderhalf jaar wordt gekeken hoe de behandeling er voor staat, welke progressie er is geboekt en waar nog vooruitgang nodig is. De PIJ kan dan weer met 2 jaar worden verlengd. Dit kan maximaal 3x, met dus een totaal van 8 jaar. Daarna kan de PIJ ook nog worden omgezet in TBS, dus niet zomaar roepen dat een jongere met een jaar weer buiten is.
De mensen die onderzoek doen naar de veiligheid van een jongere en diens recediverisico, doen dit zeer gedegen en uitgebreid, in een multidisciplinair team en in nauw overleg met alle hulpinstanties.

Ik weet waar die klepel hangt en maar zelden wordt gegaan tot het uiterste.
Mijn 2 jaar is sneller werkelijkheid.
En ja ik weet dat ze gedegen onderzoek doen, maar te vaak komt na dat gedegen ondezoek een TBS-er vrij die weer wat ernstigs uitspookt.

Dat is niet erg toch?
Of pas als het dan om je eigen familie gaat?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:29

Waar gaat dit over? Sorry niemand behalve de betrokkene weet wat er precies gebeurd is, waardoor dit is gebeurd of waarom. Begrijp me niet verkeerd ik vind niemand heeft het recht om iemand te verkrachten of van het leven te beroven en daar dient een straf bij. Maar, mensen krijgen hier gelijk een stempel!
Sorry ik wordt hier boos van. Gelijk roepen dat kinderen gestraft moeten worden als volwassen. En kinderen kunnen wel degelijk veranderen, niet alle maar de meeste wel.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:39

Doe even normaal Bruintje. Die felle en provocerende reacties dragen echt helemaal niks bij en zorgen alleen maar voor een heel vervelende sfeer in dit topic. Open vooral een apart topic over strafmaatregelen, het was helemaal mijn bedoeling niet daar een discussie over te starten. De reden dat ik de PVV aanhaalde was omdat het me voor zijn ouders heel moeilijk lijkt dat nu zelfs de politiek een mening over hun zoon heeft.

Vandaag worden ze voorgeleid, ik ben benieuwd tot in hoeverre er informatie met het publiek gedeeld wordt, het blijven natuurlijk minderjarigen.

En wat ik me ook realiseerde toen ik vanmorgen opstond; een week geleden was de wereld voor heel veel mensen nog normaal. Savannah en Romy gingen nog naar school. Wie had er toen gedacht dat een week later de verdachten van hun moord zouden worden voorgeleid. Bizar gewoon.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:42

....inderdaad...we zijn een week verder....
Gaat snel!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:45

Reneee, wat een mooi verhaal, van die TBS'er. Het is fijn om te lezen dat deze man zijn roeping in het leven alsnog heeft gevonden! (En nog steeds bij zijn vrouw is.)

Mavelle schreef:
En wat ik me ook realiseerde toen ik vanmorgen opstond; een week geleden was de wereld voor heel veel mensen nog normaal. Savannah en Romy gingen nog naar school. Wie had er toen gedacht dat een week later de verdachten van hun moord zouden worden voorgeleid. Bizar gewoon.

Raar he... Je hele leven overhoop in nog geen week :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:56

Mavelle doe zelf normaal.
Jij haalt wat aan en ik mag geen mening terug hebben.
Misschien had je zelf een ander topic moeten maken?

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:57

Het blijft een ongelooflijk triest verhaal voor alle partijen. Ik geloof best dat beide meiden een afspraakje hadden met de jongens en dat dit vreselijk uit de hand is gelopen. Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk en onwerkelijk vind hoe een jongen op jonge leeftijd tot deze daad is gekomen.
Wel zou ik vooral pleiten voor hele goede zorg en behandeling en niet zo zeer op jaren achter de tralies.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:03

Misschien heb ik het gemist hoor, maar is dat bekend dat ze hadden afgesproken met de verdachten? Ik dacht dat bij Savannah juist alarm was geslagen omdat ze niet aankwam bij het vriendinnetje waarmee ze afgesproken had.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 08-06-17 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:04

Theeglas schreef:
Het blijft een ongelooflijk triest verhaal voor alle partijen. Ik geloof best dat beide meiden een afspraakje hadden met de jongens en dat dit vreselijk uit de hand is gelopen. Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk en onwerkelijk vind hoe een jongen op jonge leeftijd tot deze daad is gekomen.
Wel zou ik vooral pleiten voor hele goede zorg en behandeling en niet zo zeer op jaren achter de tralies.

Eens :), maar toch .... als ik eraan denk dat mijn dochter dit over een aantal jaar zou overkomen, dan komt toch de ware terror moeder in mij naar boven.... :o Mocht die gozer dan vrijkomen en ik zou hem zien, zou ik hem afbreken tot aan z'n enkels :o := Wellicht niet wat bokkers willen horen, maar moet je je indenken dat je wellicht ooit eens oog in oog komt te staan met de dader :oo Echt ik zou helemaal gek worden!

horsezz578

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:04

idylle schreef:
Zover ik in kan schatten (en ik denk dat ik dat redelijk kan) gaat dit verhaal nog een bizarre wending krijgen.....

net een film dit serieus

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:05

horsezz578 schreef:
idylle schreef:
Zover ik in kan schatten (en ik denk dat ik dat redelijk kan) gaat dit verhaal nog een bizarre wending krijgen.....

net een film dit serieus

horsezz578, als je wellicht beter had gelezen, had je gezien
dat idylle niet in een film zit, maar in een ware nachtmerrie ;) !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:07

bruintje123 schreef:
benangelique schreef:

En ja ik weet dat ze gedegen onderzoek doen, maar te vaak komt na dat gedegen ondezoek een TBS-er vrij die weer wat ernstigs uitspookt.

Dat is niet erg toch?

Ja, dat is heel erg en heel verschrikkelijk. Maar dam verdient niemand die ooit een tweede kans? Dan heeft niemand ooit recht op behandeling?

Een voorbeeld: een jongen van 17 heeft een moord gepleegd. Een moord ja, voorbedacht dus en met een dodelijk slachtoffer. Na onderzoek bleek hij een hersendefect te hebben, getriggerd door een hormoon wat niet goed werkte. Dit heeft na jaren sluimeren voor een acute psychose gezorgd, waardoor hij gedaan heeft wat hij heeft gedaan.
De jongen is onderzocht, behandeld en weer in vrijheid gesteld met daarbij levenslange controle van medicatie, hormoonspiegel etc.
De jongen heeft nooit eerder met justitie te maken gehad, maar in jouw optiek had hij dus levenslang vast moeten zitten?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:07

Bruintje, de pvv mag dat best zeggen, maar het gebeurt weer op een moment waarop iets vreselijks gebeurt en daar maakt de pvv gebruik van, eigenlijk gewoon misbruik want zo hoor je je stemmen niet binnen te halen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:21

Moderatoropmerking:
Het topic mag best een beetje een andere richting uit gaan, maar een uitgebreide discussie over de PVV of het strafrecht past denk ik beter in een nieuw topic. Dan blijft dit topic voor degenen die over deze verdrietige misdrijven willen praten. Ik wil jullie dus vragen om die onderwerpen hier te laten rusten, en er desgewenst een nieuw topic op [NM] over te openen. :)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:26

BloemBloem schreef:
Theeglas schreef:

Eens :), maar toch .... als ik eraan denk dat mijn dochter dit over een aantal jaar zou overkomen, dan komt toch de ware terror moeder in mij naar boven.... :o Mocht die gozer dan vrijkomen en ik zou hem zien, zou ik hem afbreken tot aan z'n enkels :o := Wellicht niet wat bokkers willen horen, maar moet je je indenken dat je wellicht ooit eens oog in oog komt te staan met de dader :oo Echt ik zou helemaal gek worden!

Dat is ook weer zo hoor. Als iemand met zijn handen aan mijn nichtjes zou zitten, sta ik ook niet voor mezelf in.. Dit is voor nu als buitenstander mijn mening.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:35

benangelique schreef:
bruintje123 schreef:

Dat is niet erg toch?

Ja, dat is heel erg en heel verschrikkelijk. Maar dam verdient niemand die ooit een tweede kans? Dan heeft niemand ooit recht op behandeling?

Een voorbeeld: een jongen van 17 heeft een moord gepleegd. Een moord ja, voorbedacht dus en met een dodelijk slachtoffer. Na onderzoek bleek hij een hersendefect te hebben, getriggerd door een hormoon wat niet goed werkte. Dit heeft na jaren sluimeren voor een acute psychose gezorgd, waardoor hij gedaan heeft wat hij heeft gedaan.
De jongen is onderzocht, behandeld en weer in vrijheid gesteld met daarbij levenslange controle van medicatie, hormoonspiegel etc.
De jongen heeft nooit eerder met justitie te maken gehad, maar in jouw optiek had hij dus levenslang vast moeten zitten?

Vergeet niet dat het slachtoffer uit het leven gerukt is en dat de nabestaanden levenslang hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:40

Eens myfairytale, maar waar leg je nu die grens neer?
Als ik morgen een meisje dood rijdt met de auto omdat zowel dat meisje als ik op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn (dus ik ben niet onder invloed, rijd niet door rood, enz. Enz.), dan hebben die ouders ook "levenslang" dankzij mij. Moet ik dan ook levenslang de cel in?
Ik denk dat er een duidelijk zwart gebied is (iemand die bewust met voorbedachte rade iemand vermoord) en een wit gebied (mijn zogenaamde auto-ongeluk). En voor dat zwarte gebied mogen ze denk ik van de meeste best wel levenslang krijgen, al zijn ze 10 jaar oud.
Het punt is dat dat zwarte gebied vrijwel nooit bestaat. Iemand staat niet vandaag kerngezond op en denkt "goh, ik ga eens een mooi plan bedenken om iemand te verkrachten en te vermoorden, want daar heb ik zin in". Hoe afschuwelijk ook, soms komen dingen op een afschuwelijke manier samen, zoals het voorbeeld van benagelique.
Zo iemand was dus letterlijk ziek en dat overkomt je. Dat betekend niet dat zo iemand geen blaam treft, maar levenslang lijkt me niet de juiste oplossing. Je kan niet altijd de dader bestraffen met dezelfde belasting als het slachtoffer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:06

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:12