Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:33

Zeepsop schreef:
Pabie schreef:
Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat gl de arbeider gaat aanpakken? Omdat PvdA dat beweert? Ja autorijden gaat duurder worden maar de lage en middenlonen gaan minder belast worden zodat je dat geld weer terug krijgt via je loon. ook willen ze dingen als eigenrisico afschaffen. Gl zet zich juist in voor de gewone werkende ookal probeert PvdA (en andere linkse partijen) te doen alsof dat niet zo is

Had ik het toch goed begrepen. Ik ging al twijfelen door sommigen in dit topic, terwijl GL zelf zegt dat ze de rijken en grote bedrijven juist gaan 'aanpakken'. En daar ben ik het wel mee eens namelijk..

ze willen de vervuilers en rijken "aanpakken" inderdaad :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:35

Boras schreef:
Kennen jullie deze ingezonden brief aan het A.D.?

LEZERSBRIEF

Lezer Roger Beense, opgegroeid in Rotterdam, zag zijn stad verloederen door de islamisering en stemde daarom PVV. Hij is boos op Geert Wilders, die wegduikt nu hij de macht kan grijpen. 'Je standpunten zijn gebakken lucht'.

Lees hier verder: http://www.ad.nl/binnenland/geert-mag-i ... ~add13576/

Edit: verkeerde quote

Ik heb vanmorgen deze column gelezen. Ik woon ook op Zuid en ik heb op school gezeten op het Afrikaanderplein eind jaren 70 en ik kwam dagelijks op de Beijerlandselaan.
Ik ben het niet helemaal eens met schrijver. Hij legt de schuld van de achteruigang van de wijk vooral bij de allochtonen en de politiek.
Echter was de Afrikaanderwijk een volkswijk met geen goede (huur) woningen, zoals met z'n tweeën op 1 trap wonen. Kleine en slecht onderhouden woningen.
De autochtonen zijn weggetrokken, naar de buitenwijken, naar betere woningen. Doordat deze Rotterdammers wegtrokken, verloor de Nederlandse middenstand hun publiek. In de woningen trokken allochtonen en/of autochtonen met een laag inkomen. De Nederlandse middenstand trok weg en daarvoor in de plaats kwamen buitenlandse winkeliers.

Er zijn ook wijken, zoals Katendrecht waar het redelijk goed gaat. Daar wonen ook veel allochtonen, maar deze zijn goed of hoog opgeleid, hebben een (goede) baan, huis en gezin.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:38

Zeepsop schreef:
Pabie schreef:
Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat gl de arbeider gaat aanpakken? Omdat PvdA dat beweert? Ja autorijden gaat duurder worden maar de lage en middenlonen gaan minder belast worden zodat je dat geld weer terug krijgt via je loon. ook willen ze dingen als eigenrisico afschaffen. Gl zet zich juist in voor de gewone werkende ookal probeert PvdA (en andere linkse partijen) te doen alsof dat niet zo is

Had ik het toch goed begrepen. Ik ging al twijfelen door sommigen in dit topic, terwijl GL zelf zegt dat ze de rijken en grote bedrijven juist gaan 'aanpakken'. En daar ben ik het wel mee eens namelijk..

Edit; ja precies dat linkje dus, okay ik vertrouw gewoon op wat de partij zegt :') lijkt me het handigst
Vertrouwen op wat de partij zegt lijkt me niet heel handig.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:39

Pabie schreef:
Zeepsop schreef:

?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:42

NadjaNadja schreef:
gekvanfleur schreef:

Maar dan nog kan ik de emotionele keuze voor wilders nog beter begrijpen dan de keuze voor groenlinks. Zeker op een forum als bokt met jonge mensen en (hopelijk) werkende mensen.

Groenlinks gaat de normale werkende mens keihard pakken, leuk voor de nu jongere generatie, die hebben het nu al moeilijk als starters.

Ergens moet er iets veranderen en dat vindt iedereen, maar niemand wil iets inleveren. Zo werkt het helaas niet en daarom stem ik, als 19-jarige, GL. Zij gaan het misschien voor mij niet per se makkelijker en beter maken, maar wel voor het land en de wereld, denk ik.

Precies dit!! Het spijt me maar ik snap echt niet hoe men zich zo onevenredig druk kan maken over het ER of hypotheekrenteaftrek of 1,4% meer koopkracht als er in de VS een dikke klimaatveranderingsontkenner aan de macht is. Er moet gewoon iets gebeuren nu. Ik wil niet de jongere generatie in de ogen kijken en zeggen "ja sorry, van de hele planeet die naar de kl*te is, temperaturen door het dak, dieren uitgestorven, fossiele brandstoffen op, maar die islamisering/leenstelsel/verhoogd btw op vlees was echt heel erg!!"

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:42

Ailill schreef:
Pabie schreef:
?

Vanwaar dat vraagteken als je de standpunten bekijkt van Groenlinks zie je dat ze bevuilen willen verminderen door hogere belastingen op vervuilende dingen (autorijden, vlees etc)

Ook willen ze hogere inkomens meer belasting laten betalen.

Vanwaar dat vraagteken

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:43

Ailill schreef:
Zeepsop schreef:

Edit; ja precies dat linkje dus, okay ik vertrouw gewoon op wat de partij zegt :') lijkt me het handigst

Okay bedankt voor deze toevoeging. Zullen we allemaal maar niet meer stemmen dan? +:)+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:44

Pabie schreef:
Ailill schreef:
?

Vanwaar dat vraagteken als je de standpunten bekijkt van Groenlinks zie je dat ze bevuilen willen verminderen door hogere belastingen op vervuilende dingen (autorijden, vlees etc)

Ook willen ze hogere inkomens meer belasting laten betalen.

Vanwaar dat vraagteken
Vraagteken vanwege je smiley, al deel ik je mening wat betreft vervuiling.

Waarom hogere inkomens nog zwaarder belasten?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:46

Zeepsop schreef:
Ailill schreef:

Okay bedankt voor deze toevoeging. Zullen we allemaal maar niet meer stemmen dan? +:)+
Graag gedaan :)

Ik denk dat, zeker wat betreft stemmen, je meer moet doen dan enkel een partij vertrouwen. Daarnaast lijkt het mij handig om terug te kijken naar het verleden, proberen naar de toekomst te kijken, zeer zeker niet je eigen verstand vergeten en politici met een flinke korrel zout nemen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:46

Ailill schreef:
Zeepsop schreef:

Dus wat de PvdA over gl zegt klopt wel? Ascher zoekt alleen die strijd omdat hij ziet dat Jesse de grootste op links wordt.
En wat de Telegraaf over gl schreef doen ze iedere verkiezing met de grootste op links.

Als ik wil weten of Groenlinks de gewone man wil aan pakken lees ik inderdaad hun programma en zie daar in staan dat ze de belasting op loon voor lage en middeninkomens willen verlagen lijkt me toch vrij evident dan dat ze niet de gewone man willen verpesten

Groenlinks wil gewoon graag dat we over 50 jaar ook nog een wereld hebben om op te leven en daarom moet budgeten op een andere manier, maar als je zelf geen groot vervuiler bent en niet heel veel verdient zul je er niet op achteruitgaan

Zoals Jesse al tich keer probeert uit te leggen tijdens debatten. Als hij mensen ergens kort op vervuilend gedrag brengt hij dat op een andere plek weer terug aan de mensen. Dus auto tax kan helpen om eigenrisico af te schaffen bijv of om loonsbelasting te verlagen

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:47

Ailill schreef:
Zeepsop schreef:

Ik denk dat, zeker wat betreft stemmen, je meer moet doen dan enkel een partij vertrouwen. Daarnaast lijkt het mij handig om terug te kijken naar het verleden, proberen naar de toekomst te kijken, zeer zeker niet je eigen verstand vergeten en politici met een flinke korrel zout nemen.

Gl heeft netjes naar hun idealen gestemt vanuit de oppositie dus daarom vertrouw ik ze. Ben wel benieuwd hoe ze dat in de coalitie zouden doen

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:51

Ailill schreef:
Zeepsop schreef:

Maar ik werd toen ik voor het eerst in dit topic reageerde aangevallen door iemand die het duidelijk niet met mij eens was en toen werden er dus nog wat andere dingen beweerd over de plannen van GL die dus duidelijk afwijken van wat de partij zegt. Dus daarom ga ik uit van wat de partij zegt en niet wat een gebruiker op bokt mij heeft verteld. Dat is meer waar ik op doelde.

Ik stem dit jaar voor het eerst en heb er al eeuwen over gedaan om een beslissing te maken. Het is gewoon zo moeilijk.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:53

Ailill schreef:
Vraagteken vanwege je smiley, al deel ik je mening wat betreft vervuiling.

Waarom hogere inkomens nog zwaarder belasten?

Ah
Omdat het verschil tussen arm en rijk tijdens de crisis is gegroeid en in een gelukkig welvarendland het bevorderend is om kleinere verschillen te hebben. Ik ben het daarom er wel mee eens dat hogere lonen zwaarder belast kunnen worsen . Het mileu vind ik zelf nog een wat belangrijker en ik vind het goeie plannen om daar een financiële impuls aan te geven en vandaar mijn simley

Maar ik denk dat we hier gewoon tegen een meningsverschil aanlopen. Groenlinks pakt niet de gewone man aan maar wel de rijke kijk als jij dat heel erg vindt dan is Groenlinks misschien niet jouw partij, maar hier rond roepen dat Groenlinks de gewone man keihard wil aanpakken is ook lariekoek. Overigens groeit bij Groenlinks de welvaart van de rijksten nog wel echter groeit deze welvaart minder hard dan bij de lage en middenlonen. De hoge gaan er niet op achteruit maar relatief minder op vooruit

Pabie

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:54

Alill

Volgens mij heb jij niet gezegd dat de gewone man wordt aangepakt. Misverstandje mijn excuses dan was dat gericht aan degene die dat zei

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:54

Pabie schreef:
Dus wat de PvdA over gl zegt klopt wel? Ascher zoekt alleen die strijd omdat hij ziet dat Jesse de grootste op links wordt.
En wat de Telegraaf over gl schreef doen ze iedere verkiezing met de grootste op links.

Nee dat klopt niet en wat betreft Ascher zit je denk ik voor een aardig deel goed. De televaag neem ik niet serieus als nieuwsmedium.

Als ik wil weten of Groenlinks de gewone man wil aan pakken lees ik inderdaad hun programma en zie daar in staan dat ze de belasting op loon voor lage en middeninkomens willen verlagen lijkt me toch vrij evident dan dat ze niet de gewone man willen verpesten

Dat beweer ik toch ook niet? Ik stel alleen de vraag waarom de hoge(re) inkomens meer belasting moeten afdragen.

Groenlinks wil gewoon graag dat we over 50 jaar ook nog een wereld hebben om op te leven en daarom moet budgeten op een andere manier, maar als je zelf geen groot vervuiler bent en niet heel veel verdient zul je er niet op achteruitgaan Denk je niet dat, uiteindelijk, iedere partij dit wil. Het lijkt me niet dat een v.d. partijen een korte termijn visie van 40 jaar heeft, iedere partij heeft als doel het land naar een hoger niveau te tillen. De wijze waarop is inhoudelijk nogal verschillend.

Zoals Jesse al tich keer probeert uit te leggen tijdens debatten. Als hij mensen ergens kort op vervuilend gedrag brengt hij dat op een andere plek weer terug aan de mensen. Dus auto tax kan helpen om eigenrisico af te schaffen bijv of om loonsbelasting te verlagen

Dit werkt natuurlijk 2 kanten op. Daarnaast is dit, helaas, ook een gevolg van onze eigen hedendaagse techniek.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:56

Zeepsop schreef:
Ailill schreef:

Maar ik werd toen ik voor het eerst in dit topic reageerde aangevallen door iemand die het duidelijk niet met mij eens was en toen werden er dus nog wat andere dingen beweerd over de plannen van GL die dus duidelijk afwijken van wat de partij zegt. Dus daarom ga ik uit van wat de partij zegt en niet wat een gebruiker op bokt mij heeft verteld. Dat is meer waar ik op doelde.

Ik stem dit jaar voor het eerst en heb er al eeuwen over gedaan om een beslissing te maken. Het is gewoon zo moeilijk.
Dan begrijp ik je beter. Eigenlijk is dit gewoon een Bokt-debat, je zal nog wel meer voor en tegen argumenten voorbij zien komen. Dan is, in mijn optiek, de kunst om verstandig na te blijven denken en niets zomaar voor waar aan te nemen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:58

Ja maar veel partijen hebben klimaat ergens onderaan hun programma staan bij Groenlinks is het een van de belangrijkste punten daarom stem ik Groenlinks.

En je hebt gelijk ik had jou perongeluk aangesproken maar toen ik terug las zag ik dat iemand anders het over de middeninkomens had en niet jij

En hogere inkomens moeten meer belasting afdragen omdat idd het geld ergens vandaan moet komen om de plannen te kunnen realiseren
Laatst bijgewerkt door Pabie op 14-03-17 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:03

Jildau schreef:
martichr schreef:
bijzonder weinig CDAérs voor een forum waarvan de deelnemers zich toch bovengemiddeld op het platteland bevinden..

Ik wil juist graag stemmen op een partij welke goed is voor de boeren maar het CDA is christelijk en ik vind dat geloof en politiek gescheiden moet blijven. Daarnaast ben ik voor abortus en euthanasie en vind ik dat de zorgkosten echt omlaag moeten dus dat matcht dan niet met het CDA. Wat ik wel jammer vind want ik kan ook geen andere partij vinden die het goed voor heeft met de boeren maar toch wel een beetje links is. :D

FvD al bekeken?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:06

Pabie schreef:
Ja maar veel partijen hebben klimaat ergens onderaan hun programma staan bij Groenlinks is het een van de belangrijkste punten daarom stem ik Groenlinks.

En je hebt gelijk ik had jou perongeluk aangesproken maar toen ik terug las zag ik dat iemand anders het over de middeninkomens had en niet jij

En hogere inkomens moeten meer belasting afdragen omdat idd het geld ergens vandaan moet komen om de plannen te kunnen realiseren
Okay, daar kan ik me in vinden.

Met je laatste punt ben ik het niet eens. Er zijn meer manieren om aan geld te komen. Zo ben ik persoonlijk van mening dat het steeds maar bouwen van nieuwe wegen niet persé nodig hoeft te zijn. Of bijv. overal nieuwe stations bouwen (uiteraard zijn beide per regio verschillend).

Wat denk je bijv. van belastingvoordeel bij hergebruik van producten? Hier zijn ze geloof ik in Denemarken (of Noorwegen) mee begonnen. Goed voor het milieu en de portemonnee.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:08

Ik heb echt geen idee waarop ik ga stemmen. Dit is het eerste jaar dat ik mag dus ik wil wel graag, maar waarop geen idee. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit op Wilders ga stemmen, maar elke stemwijzer die ik invul geeft hem als beste uitslag. Dus nu weet ik het echt niet meer... Ik heb alle punten van de partijen al bekeken maar vind het allemaal van die verkooppraatjes.

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:12

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:18

Ailill schreef:
Pabie schreef:

Okay, daar kan ik me in vinden.

Met je laatste punt ben ik het niet eens. Er zijn meer manieren om aan geld te komen. Zo ben ik persoonlijk van mening dat het steeds maar bouwen van nieuwe wegen niet persé nodig hoeft te zijn. Of bijv. overal nieuwe stations bouwen (uiteraard zijn beide per regio verschillend).

Wat denk je bijv. van belastingvoordeel bij hergebruik van producten? Hier zijn ze geloof ik in Denemarken (of Noorwegen) mee begonnen. Goed voor het milieu en de portemonnee.

Gelukkig is Groenlinks ook niet voor het bij bouwen van wegen :). Wel voor extra geld in het OV want degene die dan niet meer met de auto gaan moeten wel een alternatief hebben. Al vind ik bijvoorbeeld dat een aantal station overdreven hightech en mooi gebouwd zijn ipv gewoon functioneel... Hoe t station er uitziet maakt mij niet zoveel uit het moet gewoon werken.

Dat laatste idee van jou vind ik een hele goeie!

Ik vind wel dat de rijken iets meer belasting kunnen betalen maar daar verschillen wij dan in. Mijn ouders verdienen bijvoorbeeld meer dan genoeg en het zou voor hen weinig uitmaken om iets meer belasting te betalen hun levensstandaard zou daardoor niets achteruitgaan terwijl iemand anders levensstandaard wel enorm veel vooruitgang heeft met het zelfde bedrag. Maar je moet natuurlijk ook niet compleet genivelleerd zijn want dan is er geen impuls meer om door te studeren ik vind het zelf lastig. Maar omdat het verschil tussen rijk en arm dus groter is geworden denk ik dat het wel weer tijd is omdat te remmen en te zorgen dat die kloof niet nog groter wordt.

trouwens vanuit mijn studie gaan de meesten de petroleum wereld in dus ergens snijd ik mezelf wel in de vingers met gl haha, maar heb er vertrouwen in dat iedereen van mijn studie ook in hernieuwbare energie en andere sectors banen kunnen vinden. Hopelijk :').

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:19

mariekerocky schreef:
Ik heb echt geen idee waarop ik ga stemmen. Dit is het eerste jaar dat ik mag dus ik wil wel graag, maar waarop geen idee. Ik heb altijd gezegd dat ik nooit op Wilders ga stemmen, maar elke stemwijzer die ik invul geeft hem als beste uitslag. Dus nu weet ik het echt niet meer... Ik heb alle punten van de partijen al bekeken maar vind het allemaal van die verkooppraatjes.

Het zijn ook verkoop praatjes...
Maar oké heb je een lijstje van wat je heel belangrijk vindt? Misschien kan iemand hier je verder helpen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:19

Mariekerocky: als je nooit op Wilders zou willen stemmen zou ik dat ook nu niet doen. Wilders heeft zijn stellingen niet zomaar uitgekozen, maar omdat het de dingen zijn die aanslaan. Het probleem is alleen dat het niet het beleid is wat hij uitvoert. Hij zit nu als PVV al 13(?) jaar in de Kamer, en wat hij doet en wat hij zegt verschilt nogal (behalve op het terrein rondom moslims, immigranten en vluchtelingen.)

En ja, de stellingen zijn grotendeels verkiezensverhalen. Maar je kunt ze wel gebruiken als indruk voor wat jij belangrijk vindt. Welke onderwerpen zijn voor jou doorslaggevend?

Cer schreef:
maar waren al die maatregelen dan ook maatregelen die zouden werken, of zaten daar weer andere haken en ogen aan...
Interessant wordt het denk ik pas als je weet waarom een partij tegen iets heeft gestemd... ?

Zeker. Alleen blijft de toelichting daarop vaak uit. En da's wel een probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:41

Cer schreef:
maar waren al die maatregelen dan ook maatregelen die zouden werken, of zaten daar weer andere haken en ogen aan...
Interessant wordt het denk ik pas als je weet waarom een partij tegen iets heeft gestemd... ?

Zeker. Alleen blijft de toelichting daarop vaak uit. En da's wel een probleem.[/quote]
Daarom vind ik het zo lastig allemaal -O-