Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:29

LadyMadonna schreef:
Dat hij het óf erkend als gelijkwaardig geloof, óf niet... Maar niet om de brei heen draaien.
Maar daar heb ik sowieso een hekel aan bij politici.. Beantwoord nu eens gewoon een vraag zonder al dat gedraai... Dan is het voor mij ook te begrijpen...

De vraag "Is het islamitisch geloof gelijkwaardig" is makkelijk te beantwoorden.
"Ja".

Gewoon, als we het hebben over politiek enzo gelden de wetten etc van ons land, punt uit en geen gezeur svp.

Ik heb het debat niet gezien en vroeg me af in welke context deze licht overbodige vraag gesteld was.
Wellicht dat Buma in de kerk zijn eigen geloof beter vindt, maar in de politiek telt dit niet.
(In de kerk vindt iedereen zijn eigen geloof het beste. Maar als gezegd telt dat niet.)

Verder is het standpunt "het islamitische geloof is achterlijk en ongelijkwaardig" geen rechts standpunt, dus weinig noodzaak om zo'n soort idee te verdedigen.

(In mijn ogen is er een groot verschil tussen rechts zoals de vvd en het cda, en de sgp is in dit verband wat lastig te plaatsen - en extreem rechts, buiten de orde van ons staatsbestel.)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:02

Ik heb heel even getwijfeld tussen groenlinks en partij voor de dieren. Uiteindelijk na de stemwijzer gekozen voor pvdd.

Ben het voor het grootste gedeelte met hun standpunten eens, en ik vind het heel belangrijk dat er een stem is voor de dieren.

En ik zit ook weer klaar voor het lagerhuis. Ben benieuwd naar vandaag!

Popstra

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:13

Hoe meer je elke dag ziet over de verkiezingen hoe lastiger het kiezen word!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:16

rapido schreef:
Hoe meer je elke dag ziet over de verkiezingen hoe lastiger het kiezen word!

Vind je? Ik word juist meer en meer bevestigd dat ik de juiste keuze ga maken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:03

Ik kijk maar heel weinig politiek gedoe op tv etc
Zoek soms wat dingen op , maar het meeste debat geneuzel is niet om aan te zien dus laat maar :+
Keuze staat toch al vast , tenzij er iets heel wonderbaarlijks gebeurt :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:35

Janneke2 schreef:
LadyMadonna schreef:
Dat hij het óf erkend als gelijkwaardig geloof, óf niet... Maar niet om de brei heen draaien.
Maar daar heb ik sowieso een hekel aan bij politici.. Beantwoord nu eens gewoon een vraag zonder al dat gedraai... Dan is het voor mij ook te begrijpen...

De vraag "Is het islamitisch geloof gelijkwaardig" is makkelijk te beantwoorden.
"Ja".

Gewoon, als we het hebben over politiek enzo gelden de wetten etc van ons land, punt uit en geen gezeur svp.

Ik heb het debat niet gezien en vroeg me af in welke context deze licht overbodige vraag gesteld was.
Wellicht dat Buma in de kerk zijn eigen geloof beter vindt, maar in de politiek telt dit niet.
(In de kerk vindt iedereen zijn eigen geloof het beste. Maar als gezegd telt dat niet.)

Verder is het standpunt "het islamitische geloof is achterlijk en ongelijkwaardig" geen rechts standpunt, dus weinig noodzaak om zo'n soort idee te verdedigen.

(In mijn ogen is er een groot verschil tussen rechts zoals de vvd en het cda, en de sgp is in dit verband wat lastig te plaatsen - en extreem rechts, buiten de orde van ons staatsbestel.)

Jouw antwoord is ja... wat het antwoord van buma is geen idee, want hij heeft de vraag niet beantwoord...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:50

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:21

purny schreef:
http://www.ad.nl/verkiezingen/kuzu-blij ... ~a32812d0/

Kan even niet de hele tekst kopiëren omdat dat lastig is, zit op iPhone.
Wat vinden jullie van de vergelijking van Wilders met Hitler?

Ik denk dat er eng veel overeenkomsten zijn tussen zijn partij (en soortgelijke Europese partijen) en de partij van Hitler. Alleen vind ik wel dat je dan moet kijken naar de jaren voor 1940, wat vind jij daarvan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:42

Ik vind de vergelijking ver gaan. Te ver

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:45

purny schreef:
Ik vind de vergelijking ver gaan. Te ver

Waarin gaat de vergelijking te ver... Als je de vergelijking doet met de jaren 30?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:52

Hoi. Ik kom even binnenvallen.
Dit is de eerste keer dat ik mag stemmen :D

Nu boeit het me niet zo allemaal, die politiek, op drie stellingen na die ik weer wel belangrijk vind. Hoe kan ik makkelijk vinden welke partijen over deze stellingen denken? Om nou elk verkiezingsprogramma te gaan lezen is ook zowat, geen zin in die lappen tekst.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:09

Ik ga dit jaar Groenlinks stemmen en ik ben zelfs lid geworden van de partij. Voor mij in klimaatverandering een van de belangrijkste punten, net als goed onderwijs en een meer gelijkwaardige samenleving :).

Ik ben het niet op alle punten 100% met ze eens, maar dat heb ik met alle partijen. Met Groenlinks heb ik iig de meeste overeenkomsten.

Ben ook naar de meetup in Utrecht geweest en ik vond het echt heel fijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:18

Leuk Rinske. Ben ooit wel eens in het pand van GroenLinks geweest, en zulke meetups kunnen heel interessant zijn.

420BlazeIt: je kunt de stemwijzer eens invullen: https://www.stemwijzer.nl/

Daarna zou ik wel ook even verder zoeken naar wat achtergrond van de partijen: als het al bestaande partijen zijn: hebben ze de afgelopen jaren ook gedaan wat ze nu zeggen? En in algemene zin: ben je het eens met de manier waarop ze zich uiten? Dus niet alleen de inhoud, maar ook de manier waarop? Heb je het idee dat ze integer en zorgvuldig met jouw stem om zullen gaan? Dat zou ik altijd belangrijk vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:36

Citaat:
Janneke2 schreef:
"Ja".

Jouw antwoord is ja... wat het antwoord van buma is geen idee, want hij heeft de vraag niet beantwoord...

Accoord, jij had het er over 'dat het irritant is als iemand om de brij heen draait'.
Die irritatie deel ik.

Maar de vraag is (... ik ken de precieze context niet...) niet relevant.
(Het ging niet over theologie, het ging over politiek.)
Dat is een uitstekende reden om een vraag niet te beantwoorden.

De vraag lijkt me verder ook overbodig. Het cda heeft kaderleden die moslim zijn en noem maar op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:57

Ben ik het niet helemaal mee eens eigenlijk, dat de vraag overbodig is en dat het dus ook niet beantwoord hoeft te worden.
Dit is namelijk helemaal niet meer iets wat vanzelf spreekt. (Vele partijen hebben immers openlijk toegegeven om aspecten uit onze grondwet niet te willen respecteren.

Buma beantwoordt die vraag niet, omdat hij geen zin heeft om voor het antwoord te staan. Hij wil de grondwet en de godsdienstvrijheid niet openlijk verdedigen.

Daar kunnen volgens mij twee redenen voor zijn: de ene is dat hij eigenlijk inderdaad geen zin heeft in godsdienstvrijheid als principe, zoals bv de SGP dat ook niet vindt. (Die zijn er meer dan duidelijk over dat ze godsdienstvrijheid als principe niet ondersteunen, maar het alleen gebruiken voor hun eigen kerk), maar hij is bang dat kiezers hem aan zullen rekenen als hij de grondwet verwerpt, dus laat hij het in het midden.

Of hij is bang dat kiezers hem aan zullen rekenen dat hij de islam niet verwerpt.

In beide gevallen belooft het niet veel goeds en is Buma daarin gewoon niet eerlijk: de kiezer weet nu niet echt wat te verwachten.

(In zekere zin is het niet-antwoord overigens wel een antwoord: we weten niet wat de reden is dat hij geen antwoord geeft, en dus ook niet wat het CDA dus uiteindelijk zou doen, wel of niet de grondwet ondermijnen, maar het is in elk geval wel duidelijk dat het CDA die niet nadrukkelijk en principieel gaat verdedigen als belangrijke waarde. Politiek als spel waarbij je niet zegt waar je voor staat is blijkbaar belangrijker dan politiek op inhoud waarbij je wel duidelijk maakt waar je voor wil gaan.)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:38

We hadden hier een link voor een site waar je kon zien wie vragen had gesteld, moties had ingediend ect in de 2e kamer. Wie weet die link nog? ik kan hem niet meer vinden... :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:47

Stemmentracker?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:02

Nee, dat is het volgensmij niet (of ik kijk niet goed). Die website ging echt over de personen, niet de partijen. En dus ook wie "hard" werkte en wie alleen maar een stoel warm hield. Je kon op naam zoeken, op partij ect.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:06

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:46

Ja die! dank je wel!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:44

purny schreef:
http://www.ad.nl/verkiezingen/kuzu-blij ... ~a32812d0/

Kan even niet de hele tekst kopiëren omdat dat lastig is, zit op iPhone.
Wat vinden jullie van de vergelijking van Wilders met Hitler?

Laten we eerlijk zijn, Hitler heeft ook hele goede dingen gedaan. Dus als Geert dat nou ook even doet, maar een oorlog en discriminatie daarbij achterwege laat. Top. Ik zeg doen. Maar eigenlijk vind ik die lui van DENK niet bepaald serieus te nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:00

Kuzu en zijn consorten zijn alleen maar aan het haat zaaien. Wellicht hij eens naar zichzelf moet kijken ipv Wilders te vergelijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:09

Ik heb vandaag eens het partij programma van de PvdD zitten lezen nav een interview met Thieme gister op de radio, en ik kan me ik best veel standpunten vinden, maar ook een stel die ik echt zo'n onzin vind....
Zo willen ze een door de overheid gefinancierde campagne voor het geven van borstvoeding.... Laat moeders lekker zelf bepalen wat ze willen... Daar hoeft toch geen belastinggeld heen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:06

ik ben er ook uit, ik ga voor Maurits von Martels CDA nr 44. Ik hoop echt dat hij met voorkeurstemmen in de kamer mag komen zodat er eindelijk eens wat 'boerenverstand' meepraat bij de belangrijke beslissingen die in de agrarische sector genomen worden.

https://www.facebook.com/pg/cda44maurits/posts/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:16

Citaat:
Laten we eerlijk zijn, Hitler heeft ook hele goede dingen gedaan. Dus als Geert dat nou ook even doet, maar een oorlog en discriminatie daarbij achterwege laat. Top. Ik zeg doen.

Ik zeg: laat deze beker aan ons voorbij gaan.

Vanmorgen een discussie hier in huis: "geloof jij in die verspreking dat GW beweerde dat Pim F. door een moslim vermoord zou zijn....?"

...een van de standpunten luidde als volgt: "ik denk dat hij het eerlijk meende. 'Alles wat vies en voos is' heet bij GW islamitisch."
Tja, daar zit iets in.
Dat soort mensen heb je.

En idd: 'een volksmenner uit het midden van de vorige eeuw, godbetetehet een vegetariër' was er ook zo eentje.
Alles wat niet deugde in zijn ogen was Joods.

(De Heere/ Vrouwe zij geprezen: Hilter heeft alle atoomfysici het land uit gejaagd. Een aantal van hen was 'fysiek Joods', maar het idee dat je een atoom kon splitsen vond hij verwerpelijk. Atoomfysica was dus verwerpelijke en vooral: Joodse natuurkunde.)

Dus ja, die vergelijking snijdt hout.