Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amable schreef:dit is nu een heel mooi voorbeeld van het "internaliseren" van waarden en normen. Die zitten zo diep, dat in dit geval de kinderen, niet eens in de gaten hebben dat ze die waarde en normen helemaal eigen hebben gemaakt. Dat is zo moeilijk om dat te veranderen.Ze hebben kinderen eens een donkere en een lichte Barbie op gegeven en gevraagd welke Barbie liever, aardiger was. Vrijwel alle kinderen, ook de kinderen die zelf een kleurtje hadden, vonden de blanke Barbie liever....
Amable schreef:Het enige waar Shadow voor pleit is gelijke rechten, is dat zo'n gek idee? Vinden jullie het dan terecht dat vrouwen minder verdienen? Minder snel voor een functie aangenomen worden? Minder snel gehoord worden in een discussie? Minder snel serieus te genomen worden? Altijd vriendelijk en vrolijk moeten zijn?
enzino schreef:Amable schreef:Het enige waar Shadow voor pleit is gelijke rechten, is dat zo'n gek idee? Vinden jullie het dan terecht dat vrouwen minder verdienen? Minder snel voor een functie aangenomen worden? Minder snel gehoord worden in een discussie? Minder snel serieus te genomen worden? Altijd vriendelijk en vrolijk moeten zijn?
Volgens mij hebben vrouwen al gelijke rechten in NL. Of misschien ook niet want een man heeft geen rechten als hij een abortus wil bij ongewenste zwangerschap van een vrouw terwijl hij wel plichten heeft.
En het is terecht dat vrouwen minder verdienen aangezien voornamelijk voor slechter betalende banen kiezen, minder overwerken, vaker voor kinderen kiezen ipv carriere en over het algemeen slechter onderhandelen.
Of ze minder snel voor een functie worden aangenomen weet ik niet en dit lijkt me moeilijk te meten.
Je laatste punten openen mijn ogen echter wel want dit is iets dat ik nog nooit structueel ben tegengekomen. Geen enkele man in mijn omgeving negeerd de mening van vrouwen, neemt ze minder serieus, of eist vriendelijkheid en vrolijkheid anders dan van een man. Ik vraag me dan ook serieus af of dit iets is dat werkelijk voorkomt of is dit meer omdat vrouwen zich in een slachtofferrol zetten of laten drukken?
Sizzle schreef:Enzino, het is wel degelijk waar dat vrouwen gemiddeld voor dezelfde functies minder betaald worden.
Maar zoals je zelf ook zegt ligt dat ten dele aan verschillen in onderhandelen, dat weten we ook als een feit.
Dat betekend dat iedereen met mindere salaris onderhandelings kwaliteiten achter het net vist (myself included).
Ik zie dan ook vooral oplossingen in transparantie van lonen en minder specifiek hameren op het stukje arme vrouw.
Want zelfs als we dan het stukje voor de vrouw ineens afdwingen zijn nog steeds minder gehaaide mannen ook de bok en dat is ook nog steeds geen gelijkheid.
Er is met de manier waarop betaald wordt veel meer mis dan man vs vrouw.
enzino schreef:En het is terecht dat vrouwen minder verdienen aangezien voornamelijk voor slechter betalende banen kiezen, minder overwerken, vaker voor kinderen kiezen ipv carriere en over het algemeen slechter onderhandelen.
enzino schreef:Geen enkele man in mijn omgeving negeerd de mening van vrouwen, neemt ze minder serieus, of eist vriendelijkheid en vrolijkheid anders dan van een man. Ik vraag me dan ook serieus af of dit iets is dat werkelijk voorkomt of is dit meer omdat vrouwen zich in een slachtofferrol zetten of laten drukken?
Sizzle schreef:Ik ben zelf zeer fel tegen het demoniseren van mannen. Ik ben tot nu toe in mijn leven namelijk meer mannen dan vrouwen tegen gekomen die carriere en familie ondersteunen. Door vrouwen ben ik letterlijk belachelijk gemaakt en afgekaffert dat mijn karriere ten einde was en ook niet op ondersteuning hoefde te rekenen als ik een kind kreeg (en ook woord bij daad voegde en contract niet verlengde). Ik ben daar niet alleen in en het was geen unieke situatie.
enzino schreef:De man vertelde dat tussen neus en lippen op TV. Tja, het is een onderwerp waar ik wel veel vanaf weet (afstudeer project ooit gedaan), vandaar dat ik die opmerking wel hoorde. Dus denk niet dat ik een link kan vinden, wat het wel interessanter zou maken.Pien, ik hoop dat je een link kan vinden naar het onderzoek van het CPB
enzino schreef:Dat klopt. In de politiek en financiële sector heb ik die verschillen bij vrouwen niet gezien. Vrouwen werden daar ook zeer goed betaald en ik weet nog dat ik ooit tegen een echtpaar zei uit de financiële sector dat ik het foute beroep gekozen hadIk heb zelf alleen maar in de financiële sector gewerkt waar mannen en vrouwen puur op prestaties beoordeeld worden en niet op huidskleur, geslacht, geloof of wat dan ook.
pien_2010 schreef:Huertecilla schreef:Het feminisme staat achter 'positieve dicriminatie'. Een duidelijker voorbeeld van extremisme valt nauwelijks te geven.
Ben jij daar dan tegen HC?
Huertecilla schreef:Het is voortrekken van de vrouw op grond van geslacht.
Gaat er bovendien vanuit dat ze voorgetrokken moet worden voor gelijktrekken. Dat bevestigt een berg vooroordelen; bijvoorbeeld het NIET gelijkwaardig zijn.
Huertecilla schreef:Los van het feit dat ik het inhoudelijk niet met je eens ben, vind ik het naar en ongewenst dat nu de discussie uit de nare persoonlijke sfeer was getrokken je met deze opmerking weer het persoonlijk maakt en de discussie probeert weer in een andere sfeer te laten verlopen. Hopelijk laten wij dit niet gebeuren, want daarvoor is de uitwisseling voor mij te interessant.Shadow predikt is gewoon zielig voor hen
Huertecilla schreef:Pas daar mee op dames. Ga zo door en de pendulum slaat door.
Amable schreef:Ik heb het gevoel dat het nu een discussie tegen Shadow aan het worden is die over futiliteiten gaat. Beetje jammer want op die manier kunnen jullie de inhoud overslaan terwijl die juist belangrijk is. Hebben jullie de post gelezen van Fenrir? Want dat moet toch schokken? Vinden jullie het normaal dat je als meisje vanaf een jaar of 10/12 te maken krijgt met de seksuele frustraties van mannen? En dat voor een heel groot deel van je leven?
Het enige waar Shadow voor pleit is gelijke rechten, is dat zo'n gek idee? Vinden jullie het dan terecht dat vrouwen minder verdienen? Minder snel voor een functie aangenomen worden? Minder snel gehoord worden in een discussie? Minder snel serieus te genomen worden? Altijd vriendelijk en vrolijk moeten zijn?
Ik verbaas me werkelijk over hoe sommige mensen zich in deze discussie opstellen. En ja, ook ik zie dat in de cijfers er meer vrouwen zijn die het oké vinden dan mannen, maar dat komt door het gehele wereldbeeld over vrouwen. Iets wat je overigens ook binnen discriminatie tegen komt. Ze hebben kinderen eens een donkere en een lichte Barbie op gegeven en gevraagd welke Barbie liever, aardiger was. Vrijwel alle kinderen, ook de kinderen die zelf een kleurtje hadden, vonden de blanke Barbie liever....
Shadow0 schreef:Die onderliggende dreiging: gelijkheid is geen fundamenteel recht, maar iets wat op ieder moment weer afgepakt kan worden als het de heren niet zint. Gedraag je of anders!
pien_2010 schreef:Daar denken we echt verschillend over. Ik denk aan kansen geven daar waar minder kansen liggen. Heb zelf ooit in mijn eigen bedrijf heel bewust een moslima aangenomen, terwijl de andere vrouw even goed was. Dit omdat ik weet dat het voor moslima moeilijker is om banen op niveau te verkrijgen (dus dubbel zo moeilijk) en ik haar graag die kans wilde geven.
enzino schreef:Tuurlijk wist ze dat. Ze vertelde dat ze daarom gesolliciteerd had want ze kende me en wist dat ze een echte kans zou krijgen. Ze was al zo lang aan het solliciteren en nergens kwam ze aan de bak daar ze Fatima heette. En dat terwijl ze echt niet onder deed voor anderen en de juiste papieren en kennis had en ook sociaal zeer goed was. Alles voor die baan had ze in huis.Heb je haar ooit ook verteld dat haar geloof de doorslaggevende factor is geweest en wat was haar reactie of waarom heb je dit nooit verteld?
enzino schreef:Het is altijd vervelend als je een baan niet krijgt en ik ben ook wel eens afgewezen met de opmerking dat ze een keuze moesten maken tussen twee, waar we beiden als zeer goed uit de bus kwamen. Dat is het leven! Soms ligt het gewoon zo dicht bij elkaar.En hoe zou jij er tegenover staan als je een droombaan zou verliezen met als enige reden dat de andere kandidaat mogelijk minder kansen ergens anders zou hebben?