Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:49

Natuurlijk hoeft dat niet Diablo..
Kind krijgt inderdaad niets mee van de hele discussie, maar weet straks alleen dat witte pieten niet goed zijn.. Immers het weet echt wel dat er witte pieten in omloop zijn en roetpieten, maar die zijn niet goed genoeg, want daar mag hij niet naar kijken..

door een kind weg te halen uit situaties waar witte/roetpieten zijn, betrek je hem/haar juist in de discussie, terwijl hem/haar niets verder verteld wordt. waardoor het enige wat het kind dan dus weet is dat wit/roet niet goed is, piet zijn is zwart zijn.

als je als kind van ouders die niets hebben met honden, en je mag als kind niet naar honden kijken, wordt een blokje om getrokken als er een hond op straat loopt.. Dan weet een kind ook niets over de redenen.. maar een kind leert wel dat honden niet goed zijn of dat je ze moet mijden onbewust.. want je leert van je ouders wat goed is en fout, wat veilig is en niet.

als je als kind leert dat de ene piet wel goed is maar de andere blijkbaar niet, dan veranker je de ouderwetse gedachte tussen blank en zwart nog veel dieper dan dat nu het geval is. van een bewuste keuze van de ouders maak je een onbewuste reactie bij je kinderen. Want nu is het voor kinderen zwarte piet is zwart/roet/regenboog.. maar dat wordt dan zwarte piet moet zwart zijn anders is het niet ok.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:20

Ik denk niet dat ze haar kind verbiedt naar witte pieten te kijken, ze zet het gewoon niet op op tv. Jullie overdrijven allemaal zo, dat kind is helemaal niet bezig met wat wel en niet mag. Die verheugt zich gewoon op zwarte piet en houdt zich er helemaal niet mee bezig of mama witte piet verbiedt.

elenaMM77

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:25

een kind verheugt zich op het sinterklaasfeest en maakt het niet uit wat voor piet daar bij hoort, hooguit een vraag links of rechts omdat er een herinnering hangt dat vorige jaar iedere piet zwart was.

maar ik vroeg specifiek door Diablo.. ze zou immers ook het kind ontrekken als er onverhoopt een witte piet op school zou verschijnen.. ik vraag juist daarom door.. dat ze het zelf niet opzet, of de tv uitdrukt als het kind het zelf vind soit.. alleen de wijze waarop gesproken wordt in de laatste zin, deed bij mij het vermoeden rijzen (waar ook min of meer een bevestiging op kwam) dat het kind ook ontrokken wordt in een situatie waarin het geconfronteerd zou worden met een witte/roet piet elders..

ik baal enorm van regenboog pieten en vind ook witte pieten geen stijl, immers die komen door de schoorsteen dus wit zijn ze zeker niet.. maar ik zou nooit een kind ontrekken aan een feest.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:39

Ik vind dit zo'n interessante discussie... Ik vind het alleen jammer dat deze discussie juist voor meer haat zorgt. Iedereen wil zijn standpunt duidelijk maken: wel of niet en gaan daar best ver in. Verpesten het daardoor voor elkaar.

Ik heb ook een mening erover, dat zeker.. In het begin vond ik het allemaal onzin wat betreft zwarte piet en racisme. Doordat deze discussie alleen maar groter wordt, wordt je bijna verplicht om erover na te denken.
En nu? Ik vind het heel erg dat het sinterklaasfeest mensen kwetst en dat zij zich gediscrimineerd voelen.

Ik ben opgegroeid met sinterklaas en zwarte piet, vond het altijd een erg leuke viering en nooit geweten dat zo'n leuk kinderfeest mensen ook kunnen kwetsen. Het deed mij dan weer zeer dat ik, volgens een aantal hier in Nederland, blijkbaar racistisch ben doordat ik van zwarte piet "hou". Hoe erg is dat? Hierdoor begon ik mij er tegen te verzetten.

Nu een jaar later vind ik het dus erg dat mensen zich er gekwetst door voelen en ik snap best dat zij liever een andere soort piet zien. Ik hoop daarnaast dat anderen mij ook zullen respecteren dat ik toch liever zwarte piet zie. Zo hoop ik dat iedereen elkaar zou kunnen respecteren in deze kwestie.

Als iemand zich prettiger voelt bij kleuren pieten, roet pieten, etc. prima, gewoon doen. Net zoals dat ik graag zwarte pieten zie.
Ik hoop uiteraard dat zwarte piet nooit helemaal zal verdwijnen, maar mocht dit wel gebeuren? Dan hoop ik dat mijn toekomstige kinderen nog steeds net zo veel plezier zullen hebben aan het kinderfeest als wat ik altijd heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:15

Uiteraard loop ik met mijn kind gewoon de winkels door, waar ook witte pieten op verpakkingen zijn. En als daar een echte witte piet loopt sleur ik mn kind niet weg, ik hoop alleen maar dat het dan geen gezicht is dat ze vaker ziet.. Gelukkig hebben de winkels hier zelf geen pieten in dienst, dus die kans is wel nihil. Het sinterklaasjournaal heeft er vorig jaar voor gezorgd dat mijn kind witte pieten als leerlingen ziet. Ze gingen wit de schoorsteen in, kwamen er steeds een stukje zwarter uit. Pas aan het eind van het pietenexamen, als de pieten helemaal zwart van het roet waren en ook de andere dingen goed konden, kregen ze het pietendiploma.
Ik houdt dat verhaal in stand, en nu heb je ook smet-vrees-pieten die niet door de schoorsteen willen omdat ze niet vies willen worden zag ik in het sinterklaasjournaal (omdat ze het op school kijkt wil ik wel weten wat ze ziet..).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:27

elenaMM77 schreef:
Kind krijgt inderdaad niets mee van de hele discussie, maar weet straks alleen dat witte pieten niet goed zijn.. Immers het weet echt wel dat er witte pieten in omloop zijn en roetpieten, maar die zijn niet goed genoeg, want daar mag hij niet naar kijken..

door een kind weg te halen uit situaties waar witte/roetpieten zijn, betrek je hem/haar juist in de discussie, terwijl hem/haar niets verder verteld wordt. waardoor het enige wat het kind dan dus weet is dat wit/roet niet goed is, piet zijn is zwart zijn.

als je als kind van ouders die niets hebben met honden, en je mag als kind niet naar honden kijken, wordt een blokje om getrokken als er een hond op straat loopt.. Dan weet een kind ook niets over de redenen.. maar een kind leert wel dat honden niet goed zijn of dat je ze moet mijden onbewust.. want je leert van je ouders wat goed is en fout, wat veilig is en niet.

als je als kind leert dat de ene piet wel goed is maar de andere blijkbaar niet, dan veranker je de ouderwetse gedachte tussen blank en zwart nog veel dieper dan dat nu het geval is. van een bewuste keuze van de ouders maak je een onbewuste reactie bij je kinderen. Want nu is het voor kinderen zwarte piet is zwart/roet/regenboog.. maar dat wordt dan zwarte piet moet zwart zijn anders is het niet ok.

Maar... dit gebeurd nu toch ook met zwarte pieten??
Die moeten nu ook 'weg', mogen niet,zijn niet goed. Waarom is dat anders? :)

Dus je mag een kind wel zwarte piet 'ontnemen' , maar witte piet niet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:16

Shanna schreef:
Nee, roetvegen gaat mij te ver. Zwarte piet is zwart.

EEN PAAR met roetvegen kan ik mee leven, een paar blanken er tussen prima, maar er moeten ook echte zwarte pieten blijven. Het merendeel moet zwart blijven.

Eh - omdat Sinterklaas vroeger Wodan heette en een raaf als 'huis'dier had?
Mij best!
Een paar roetPieten en een serie Ravenboys.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:18

rapido schreef:
Cer schreef:
Ja dus iemand heeft in de geschiedenisboekjes zitten graven om eens even haarfijn uit te zoeken wat er gezeurd kon worden

Precies dit! Iemand die niks beters te doen had.

"Makkers staakt uw wild geraas!" *D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:10

Tivoli schreef:
elenaMM77 schreef:

Maar... dit gebeurd nu toch ook met zwarte pieten??
Die moeten nu ook 'weg', mogen niet,zijn niet goed. Waarom is dat anders? :)

Dus je mag een kind wel zwarte piet 'ontnemen' , maar witte piet niet?

waarom zou zwarte piet per definitie weg moeten? pikzwart, gouden ringen, zoeloe lippen en dikke kanten kraag is ook maar een uitvinding van de jaren tachtig, daarvoor was hij bruin zwart en ook tijden vlekkerig bruin.. ze hebben allemaal 'zwarte' piet geheten, terwijl hij eigenlijk pieterman heette volgens de oude verhalen.

als wij 1 pieterman al veranderen in een leger inktzwarte karikaturen, waarom kan dat leger dan niet bestaan uit een mix van allerlei vormen en varianten, waarbij de egale pikzwarte 'neger' kleur geschrapt wordt, en wat mij betreft ook de schminkloze witte variant, want dat is gewoon een luie donder die een keer door de schoorsteen gejaagd moet worden..

kinderen ontneem je niet een zwarte piet, kinderen wordt het feest ontnomen op deze manier, omdat ouders vinden dat zwarte piet er exact hoort uit te zien als in hun jeugd, terwijl ook die piet totaal niet traditioneel te noemen is, omdat piet nu eenmaal nooit tradiotioneel geweest is.. het feest van sinterklaas kun je traditioneel noemen, het uiterlijk van zwarte piet heeft nooit stilgestaan en heeft in de jaren 80 juist een radicale omwenteling richting afrikaanse karikatuur gekregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:32

Het is voor mij nu sowieso niet aan de orde, maar zelf zou ik nu sceptisch zijn om naar een grote intocht te gaan.
Niet vanwege de kleur, maar vanwege het verhoogde risico dat er maar 1 mafkees nodig is om de gespannen sfeer volledig te laten escaleren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:50

elenaMM77 schreef:
Barbet schreef:
Hier in de omgeving waar ik woon, speelt dat allemaal helemaal niet van zwarte piet.
Alle pieten zijn hier gewoon zwart, met oorbellen en al.
Ook als morgen hier in de haven de boot aankomt, is met echte zwarte pieten.

Het is denk ik vooral in het westen/randstad waar het probleem echt speelt.
Ik denk omdat daar ook de meeste mensen wonen met een donkere kleur.
Die zie je hier niet zoveel, in de dorpen al helemaal niet, in sommige grotere steden in de buurt dan wel.

Maar ik vind ook, zwarte piet is gewoon zwarte piet en heeft niks met slavernij of racisme te maken.
Dat hebben mensen er zelf van gemaakt.

wat zijn echte zwarte pieten?
ik zal je even uit de droom helpen..
zwarte piet en sinterklaas zijn verzonnen personen in dit geval..

als de originele 1 page die de heilige van mira al had pik en pik zwart was.
dan was dat geen schmink, hij kroop niet door schoorstenen en de naam die hij van zijn ouders gehad heeft zal zeker geen Piet geweest zijn..

dus echte zwarte pieten? pieterman is alleen maar de naam geweest omdat wij europeanen het teveel moeite vonden om een afrikaanse naam correct uit te spreken, of ze allemaal simpelweg 1 naam gaven omdat Kunta Kinta teveel klonk als iemand die recht over eigen lijf en leden had, nee die noem je pietje, zoals je je vee ook een naam geeft..

zo kwamen europese namen voor een afrikaanse afstammeling tot stand

echte pieten? die heilige had in de oudste afbeeldingen 1 donkere page, die later bekend stond onder de naam (eigenlijk heel denigrerend) pieterman, een bediende.

Dit zegt mij allemaal niets wat jij hier schrijft?
Ik ken van kinds af aan maar 1 zwarte piet, de één wat zwarter en de ander wat bruiner.

Wat hebben de heiligen en ene Pieterman waar jij het over hebt daar nu mee te maken.

Sinterklaas en zwarte piet zijn heel eigen figuren geworden.

Nou ja, het gaat allemaal m'n pet te boven verder en het interesseert me eigenlijk ook niet.
Sint en Piet zijn gewoon Sint en Piet zoals ze horen te zijn, dat heeft nu toch niks meer met Pietermannen te maken.

De zwarte piet van tegenwoordig is al veranderd trouwens, vroeger was hij wat enger met de roe en de zak maar dat is allang weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:58

Sommige maken er een hele studie van! :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:39

Tivoli schreef:
Goed, ik voel je. :)
En ik,als volwassene, snap je perfect hoor.
Maar om even te mierenn**ken: waaróm mag je je niet schminken als 'donker persoon'?
Mensen mogen zich verkleden als man/vrouw/hond/duivel/vrijheidsbeeld/god/terrorist/what ever...
Waarom moet schminken een belediging zijn? Het is toch juist 'goed' als er een leuke rol wordt vervuld met 'jouw' (hypothetische) huidskleur?

(En ja,ik begrijp het slavernij verhaal van vroeger etc etc. Maar als men zich beter zou inlezen in hoe het eigenlijk zat -namelijk dat de Turkse sint Nicolaas kindslaven VRIJKOCHT en ze werk aanbood- waarom zou je je dan nog beledigd voelen als 'wij' met behulp van jou huidskleur laten zien dat er geen slaven zijn, maar grappige en lieve hulpjes van een goedheiligman...)

Let wel,dit is niet mijn persoonlijke mening maar een hypothetische tegenvraag.
Gewoon puur om door te vragen op het 'jezelf zwart schminken doe je gewoon niet'.
Waarom niet? Waarom mag alles,en zwart niet... zou je je moeten schamen om zwart te willen zijn? Zou je niet zwart mogen zijn?

Onze hele samenleving bestaat uit multiculti uitdragen. Als er in een tijdschrift te veel blanke modellen staan,moeten er gekleurde modellen bij.
GTST kreeg ook een Turkse en donkere acteur. Er kwam ook een homo.
Zelfs in reclames zie je tegenwoordig ook mensen van andere afkomst of met andere huidkleur,alles om maar te tonen dat 'alleen blank' niet meer de norm is. Dat iedereen meetelt. Dat iedereen gelijk is en gelijke kansen maakt.
Maar zwarte piet is ineens slecht. Ook als de oorbellen en rode lippen achterwege worden gelaten.
Dat is toch gek? In een wereld waar we zoveel mogelijk laten zien dat iedereen welkom is en erbij hoort,wordt een zwarte huidskleur in de ban gedaan.

Ik zou als blanke serieus beledigd zijn als er in een overwegend donker gekleurd land zou worden besloten: sinterklaas mag niet meer wit zijn,we willen alleen maar zwarte sinterklazen. (Even gesteld dat sinterklaas ook in dat land gevierd werd natuurlijk).
En ja,blanken hebben ook een slavernijverleden.

Dit dus :) Dit was ook mijn vraag.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:29

Wow.. ik heb onder een steen geleefd.. of in ieder geval niet in Nederland en heb dus de helft van deze discussie niet meegekregen, niet op de juiste manier in ieder geval.

Ik las net pas wat er allemaal aan beveiliging nodig is morgen.. en ik ben er stil van.
Als dit nodig is, als het zover heeft kunnen komen dat er politie, beveiligingspoortjes en weet ik niet wat nodig zijn voor een viering voor kinderen, dan is dit het enige wat in mijn hoofd blijft hangen:
We zouden ons allemaal kapot moeten schamen dat we dit zo ver hebben laten komen. Ik schaam me diep.

Dan gaat het er niet meer over wie gelijk heeft, wie begonnen is, wie wat doet en waarom. Het gaat er niet om aan welke "kant" je staat en dat je de beste intenties hebt met die "kant" beschermen.
Het gaat erom dat we dus blijkbaar al jaren de discussie verkeerd voeren.
Dat er daarom op een feest voor kinderen, die eigenlijk zo lang mogelijk van dit soort taferelen beschermd moeten worden, dit soort beveiligingen nodig zijn.
Afbeelding

Ook ik ben daar schuldig aan, ik heb er te makkelijk over gedacht, dingen weg gewuift, me veel te druk gemaakt met uitleggen hoe ik erover dacht en wat mijn intenties waren.
De laatste maanden heb ik me enorm verdiept in polarisatie en hoe het ontstaat, en het is hoog tijd dat iedereen uit zijn eigen hoekje stapt en we wat dichter bij elkaar komen te staan voor een eerlijk gesprek.
Een gesprek met hoor en wederhoor, respect, waar iedereen gehoord wordt en waar we misschien tot een oplossing kunnen komen waar iedereen zich in kan vinden. Een betere discussie dan we tot nu toe hebben gehad, waar iedereen zijn mening geeft en we geen steek verder komen.

Dat is hard nodig, maar niet vandaag en ook niet morgen. Morgen zou een dag voor de kinderen moeten zijn en dat wordt verpest door "volwassenen". En dat is diep en diep triest.
Laten we er alsjeblieft voor zorgen dat we het niet meer zover laten komen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:35

Even een andere insteek, ooit voor een bedrijf gewerkt waar de direkteur jarenlang in zuid afrika heeft gewerkt..hij vertelde dat discriminatie tussen de negerbevolking heel erg is, dat een zwartere voor een minder zwarte op moet staan in de bus...ik heb als jonkie bij een lopende band voor voedselpakketten gewerkt...surinamers lachtte de domme lelijke pikzwarte afrikaanse negers uit, ze waren dom en vooral lelijk...zeker de afrikaners die hun gezicht hadden gekrast uit cultuur, dat waren de echt simpele domme negers...ik viel als enige witte bijna van mijn kruk.
Dicriminatie tussen de portugezen en de turken, ik kwam in een andere wereld terecht...overigens werd ik door alle groepen gediscrimineerd, genegeerd, en was pas 17. Wist niet wat discriminatie was, kwam uit Amsterdam, leefde samen met allerlei nationaliteiten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:09

Indestal schreef:
Even een andere insteek, ooit voor een bedrijf gewerkt waar de direkteur jarenlang in zuid afrika heeft gewerkt..hij vertelde dat discriminatie tussen de negerbevolking heel erg is, dat een zwartere voor een minder zwarte op moet staan in de bus...ik heb als jonkie bij een lopende band voor voedselpakketten gewerkt...surinamers lachtte de domme lelijke pikzwarte afrikaanse negers uit, ze waren dom en vooral lelijk...zeker de afrikaners die hun gezicht hadden gekrast uit cultuur, dat waren de echt simpele domme negers...ik viel als enige witte bijna van mijn kruk.

Even over Zuid Afrika.
Je baas vertelde het halve verhaal. (En misschien een hele leugen. )

Het apartheidssysteem kende 4 kasten.
Pikzwart onderaan, kleurlingen erboven en aziaten 2e rang.
Dus dat hij verschillen zag 'tussen 3e en 4e rangs' - ja, die waren er. Maar niet 'omdat de negers elkaar discrimineerden', maar omdat de blankes dat zo leuk vonden.

...niet ieder onderdrukt en gediscrimineerd mens is maar meteen een heilige die ruimhartig omgaat met het hele kleine beetje privilege dat de onderdrukker hem / haar gunt, dat weet ik wel.
...Zoals de oude Romeinen al zeiden 'verdeel en heers!' - geef de een ietsjesmeer dan de ander (en lach in je vuistje hoe ze elkaar de tent uitvechten. )

Nee, dan is 'Mokum alf' veel gezelliger - (en heeft Sint Nikolaas van barmhartigheid als beschermheilige).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:06

Indestal schreef:
Dicriminatie tussen de portugezen en de turken, ik kwam in een andere wereld terecht...overigens werd ik door alle groepen gediscrimineerd, genegeerd, en was pas 17. Wist niet wat discriminatie was, kwam uit Amsterdam, leefde samen met allerlei nationaliteiten.

dat is in Indonesie ook zo. Mensen uit de hogere kaste doen ook neerbuigend tegen mensen uit de lagere kaste
Of neem India, precies zo.
wij vinden dat niet kunnen maar zij weten niet beter en functioneren er al eeuwen goed bij.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:18

Zijn er nog meer mensen de intocht aan het kijken nu?
Ik weet niet hoor, het doet me pijn aan mijn ogen al die 30000 kleuren Pieten.. ik vind het echt drie keer niks. Echt wanstaltig dat die anti Piet demonstranten ook daadwerkelijk weer bij de intocht gaan protesteren :n

Ik zat net in de auto te bedenken, is het niet een oplossing dat het hele 'zwarte Piet is een knecht'idee weg gaat? Dus de liedjes schrappen of veranderen waarin Piet het hulpje is een bijvoorbeeld in het Sinterklaas journaal in de verhaallijn iets toevoegen dat Pieten gelijk aan Sinterklaas zijn. Of zo.
In ieder geval, ik ben pro zwarte Piet. Ik verhuis wel naar Aruba als het allemaal witte pieten worden. Daar wordt het nog wel gevierd zonder die stomme discussie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:19

Ik kijk ook , is geen gezicht zeg

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:26

Hahaha 'je ziet een beetje bleek om je neus' :')

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:41

Ziek:
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:51

Ik heb de tv even aangezet om te kijken hoe ze er nu uit zien. Wat erg dit zeg! Al die kleuren is toch helemaal niet nodig. Dat ze van zwarte piet af willen kan ik ergens wel begrijpen, ik kan natuurlijk als blanke niet oordelen of donkere mensen hier last van hebben. Maar er bestaan toch veel betere oplossingen dan 101 verschillende kleuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:52

En Tokkie piet? , die ene is maar een aparte :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:53

Even een update van deze kant. Ik ben helaas niet aanwezig vandaag omdat mijn buddy af heeft gezegd en er aangegeven werd dat alleen komen niet verstandig was.

De bussen met KOZP demonstranten (die het recht hebben op vreedzaam protesteren, daar meerdere malen toe hebben opgeroepen, zelf met bussen zijn gekomen) zijn in Rotterdam staande gehouden door de politie, mochten niet door naar Maassluis. In de eerste instantie zouden ze begeleid worden door de politie naar het centrum van Rotterdam, er werd gezegd dat dit was om hun veiligheid te waarborgen. Eenmaal aangekomen in het centrum zijn ze bij elkaar gedreven door een grote groep politie (4 ME busjes). Op dit moment worden de demonstranten aangehouden (krijg net een NOS pushbericht dat dat inderdaad gebeurd is).
Tegelijkertijd staat de NVU te protesteren in Maassluis en zijn er verschillende berichten dat er naast pepernoten uitdelen ook racistische leuzen geschreeuwd worden.

Overigens, voor de duidelijkheid. De NVU heeft een vergunning aangevraagd, dit is ook gedaan door anti-ZP groeperingen. De groep KOZP (Kick Out Zwarte Piet) heeft ervoor gekozen om dit niet te doen en zijn met hun advocaten in beraad gegaan. Die heeft onderstreept dat vreedzaam protesteren een grondrecht is en dat dit dus mag.
De groep die nu is aangehouden is niet eens aan protesteren toe gekomen en zijn dus op grond van letterlijk niks aangehouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:55

101 kleuren? Ik zie het niet? Ik vind ze vrij eenvormig?

Wel veel kleuren in de pakjes, maar dat kunnen onze hersenen blijkbaar wel verwerken.

Emmaa: :( vrijheid van meningsuiting in actie?
Jammer dat de politie niet opkomt voor dat soort belangrijke principes. Vreedzaam demonstreren moet gewoon mogen.