Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:Natuurlijk hoeft dat niet Diablo..
Kind krijgt inderdaad niets mee van de hele discussie, maar weet straks alleen dat witte pieten niet goed zijn.. Immers het weet echt wel dat er witte pieten in omloop zijn en roetpieten, maar die zijn niet goed genoeg, want daar mag hij niet naar kijken..
door een kind weg te halen uit situaties waar witte/roetpieten zijn, betrek je hem/haar juist in de discussie, terwijl hem/haar niets verder verteld wordt. waardoor het enige wat het kind dan dus weet is dat wit/roet niet goed is, piet zijn is zwart zijn.
als je als kind van ouders die niets hebben met honden, en je mag als kind niet naar honden kijken, wordt een blokje om getrokken als er een hond op straat loopt.. Dan weet een kind ook niets over de redenen.. maar een kind leert wel dat honden niet goed zijn of dat je ze moet mijden onbewust.. want je leert van je ouders wat goed is en fout, wat veilig is en niet.
als je als kind leert dat de ene piet wel goed is maar de andere blijkbaar niet, dan veranker je de ouderwetse gedachte tussen blank en zwart nog veel dieper dan dat nu het geval is. van een bewuste keuze van de ouders maak je een onbewuste reactie bij je kinderen. Want nu is het voor kinderen zwarte piet is zwart/roet/regenboog.. maar dat wordt dan zwarte piet moet zwart zijn anders is het niet ok.
Shanna schreef:Nee, roetvegen gaat mij te ver. Zwarte piet is zwart.
EEN PAAR met roetvegen kan ik mee leven, een paar blanken er tussen prima, maar er moeten ook echte zwarte pieten blijven. Het merendeel moet zwart blijven.
Tivoli schreef:elenaMM77 schreef:Natuurlijk hoeft dat niet Diablo..
Kind krijgt inderdaad niets mee van de hele discussie, maar weet straks alleen dat witte pieten niet goed zijn.. Immers het weet echt wel dat er witte pieten in omloop zijn en roetpieten, maar die zijn niet goed genoeg, want daar mag hij niet naar kijken..
door een kind weg te halen uit situaties waar witte/roetpieten zijn, betrek je hem/haar juist in de discussie, terwijl hem/haar niets verder verteld wordt. waardoor het enige wat het kind dan dus weet is dat wit/roet niet goed is, piet zijn is zwart zijn.
als je als kind van ouders die niets hebben met honden, en je mag als kind niet naar honden kijken, wordt een blokje om getrokken als er een hond op straat loopt.. Dan weet een kind ook niets over de redenen.. maar een kind leert wel dat honden niet goed zijn of dat je ze moet mijden onbewust.. want je leert van je ouders wat goed is en fout, wat veilig is en niet.
als je als kind leert dat de ene piet wel goed is maar de andere blijkbaar niet, dan veranker je de ouderwetse gedachte tussen blank en zwart nog veel dieper dan dat nu het geval is. van een bewuste keuze van de ouders maak je een onbewuste reactie bij je kinderen. Want nu is het voor kinderen zwarte piet is zwart/roet/regenboog.. maar dat wordt dan zwarte piet moet zwart zijn anders is het niet ok.
Maar... dit gebeurd nu toch ook met zwarte pieten??
Die moeten nu ook 'weg', mogen niet,zijn niet goed. Waarom is dat anders?
Dus je mag een kind wel zwarte piet 'ontnemen' , maar witte piet niet?
elenaMM77 schreef:Barbet schreef:Hier in de omgeving waar ik woon, speelt dat allemaal helemaal niet van zwarte piet.
Alle pieten zijn hier gewoon zwart, met oorbellen en al.
Ook als morgen hier in de haven de boot aankomt, is met echte zwarte pieten.
Het is denk ik vooral in het westen/randstad waar het probleem echt speelt.
Ik denk omdat daar ook de meeste mensen wonen met een donkere kleur.
Die zie je hier niet zoveel, in de dorpen al helemaal niet, in sommige grotere steden in de buurt dan wel.
Maar ik vind ook, zwarte piet is gewoon zwarte piet en heeft niks met slavernij of racisme te maken.
Dat hebben mensen er zelf van gemaakt.
wat zijn echte zwarte pieten?
ik zal je even uit de droom helpen..
zwarte piet en sinterklaas zijn verzonnen personen in dit geval..
als de originele 1 page die de heilige van mira al had pik en pik zwart was.
dan was dat geen schmink, hij kroop niet door schoorstenen en de naam die hij van zijn ouders gehad heeft zal zeker geen Piet geweest zijn..
dus echte zwarte pieten? pieterman is alleen maar de naam geweest omdat wij europeanen het teveel moeite vonden om een afrikaanse naam correct uit te spreken, of ze allemaal simpelweg 1 naam gaven omdat Kunta Kinta teveel klonk als iemand die recht over eigen lijf en leden had, nee die noem je pietje, zoals je je vee ook een naam geeft..
zo kwamen europese namen voor een afrikaanse afstammeling tot stand
echte pieten? die heilige had in de oudste afbeeldingen 1 donkere page, die later bekend stond onder de naam (eigenlijk heel denigrerend) pieterman, een bediende.
Tivoli schreef:Goed, ik voel je.
En ik,als volwassene, snap je perfect hoor.
Maar om even te mierenn**ken: waaróm mag je je niet schminken als 'donker persoon'?
Mensen mogen zich verkleden als man/vrouw/hond/duivel/vrijheidsbeeld/god/terrorist/what ever...
Waarom moet schminken een belediging zijn? Het is toch juist 'goed' als er een leuke rol wordt vervuld met 'jouw' (hypothetische) huidskleur?
(En ja,ik begrijp het slavernij verhaal van vroeger etc etc. Maar als men zich beter zou inlezen in hoe het eigenlijk zat -namelijk dat de Turkse sint Nicolaas kindslaven VRIJKOCHT en ze werk aanbood- waarom zou je je dan nog beledigd voelen als 'wij' met behulp van jou huidskleur laten zien dat er geen slaven zijn, maar grappige en lieve hulpjes van een goedheiligman...)
Let wel,dit is niet mijn persoonlijke mening maar een hypothetische tegenvraag.
Gewoon puur om door te vragen op het 'jezelf zwart schminken doe je gewoon niet'.
Waarom niet? Waarom mag alles,en zwart niet... zou je je moeten schamen om zwart te willen zijn? Zou je niet zwart mogen zijn?
Onze hele samenleving bestaat uit multiculti uitdragen. Als er in een tijdschrift te veel blanke modellen staan,moeten er gekleurde modellen bij.
GTST kreeg ook een Turkse en donkere acteur. Er kwam ook een homo.
Zelfs in reclames zie je tegenwoordig ook mensen van andere afkomst of met andere huidkleur,alles om maar te tonen dat 'alleen blank' niet meer de norm is. Dat iedereen meetelt. Dat iedereen gelijk is en gelijke kansen maakt.
Maar zwarte piet is ineens slecht. Ook als de oorbellen en rode lippen achterwege worden gelaten.
Dat is toch gek? In een wereld waar we zoveel mogelijk laten zien dat iedereen welkom is en erbij hoort,wordt een zwarte huidskleur in de ban gedaan.
Ik zou als blanke serieus beledigd zijn als er in een overwegend donker gekleurd land zou worden besloten: sinterklaas mag niet meer wit zijn,we willen alleen maar zwarte sinterklazen. (Even gesteld dat sinterklaas ook in dat land gevierd werd natuurlijk).
En ja,blanken hebben ook een slavernijverleden.
Indestal schreef:Even een andere insteek, ooit voor een bedrijf gewerkt waar de direkteur jarenlang in zuid afrika heeft gewerkt..hij vertelde dat discriminatie tussen de negerbevolking heel erg is, dat een zwartere voor een minder zwarte op moet staan in de bus...ik heb als jonkie bij een lopende band voor voedselpakketten gewerkt...surinamers lachtte de domme lelijke pikzwarte afrikaanse negers uit, ze waren dom en vooral lelijk...zeker de afrikaners die hun gezicht hadden gekrast uit cultuur, dat waren de echt simpele domme negers...ik viel als enige witte bijna van mijn kruk.
Indestal schreef:Even een andere insteek, ooit voor een bedrijf gewerkt waar de direkteur jarenlang in zuid afrika heeft gewerkt..hij vertelde dat discriminatie tussen de negerbevolking heel erg is, dat een zwartere voor een minder zwarte op moet staan in de bus...ik heb als jonkie bij een lopende band voor voedselpakketten gewerkt...surinamers lachtte de domme lelijke pikzwarte afrikaanse negers uit, ze waren dom en vooral lelijk...zeker de afrikaners die hun gezicht hadden gekrast uit cultuur, dat waren de echt simpele domme negers...ik viel als enige witte bijna van mijn kruk.
Dicriminatie tussen de portugezen en de turken, ik kwam in een andere wereld terecht...overigens werd ik door alle groepen gediscrimineerd, genegeerd, en was pas 17. Wist niet wat discriminatie was, kwam uit Amsterdam, leefde samen met allerlei nationaliteiten.