Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:08

Mooi, belangrijk en geil :roll:
Ik krijg direct (weer) een bepaald beeld voor ogen. Maargoed, ieder zijn ding.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:20

Askja schreef:
Mooi, belangrijk en geil :roll:
Ik krijg direct (weer) een bepaald beeld voor ogen. Maargoed, ieder zijn ding.

Tolerantie is ook wel erg laag hier, zelfspot liedjes van het corps zijn nu ook uit den boze :')

Janneke2

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:06

Hm, zo hoor je nog eens wat...

De woordcombi "mooi, belangrijk en geil" zei mij niets, maar ik ken dan ook geen corpsliedjes. (Ik weet niet eens of er in de vvs.elle werd gezongen. Wel ken ik tot op de huidige dag een paar 'Augustijnse' liederen.)

;) ..en zal ik zeggen dat de woordcombi 'corps en zelfspot' mij als muziek in de oren klinkt...? ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:34

Toch leuk, die corpora. :j Je kan zeggen wat je wil dat "een corps heel leuk is wanneer je je er even in verdiept", maar sorry, mij maak je dat niet wijs zolang er ieder jaar weer dit soort verhalen zijn.

Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:52

Och joh, dan is uitgaan ook verschrikkelijk want wekelijks wordt er gevochten, en paardrijden Jezus wat een rotsport, er vallen zovaak mensen vanaf. Laten we anders alle asielzoekers weer uitzetten omdat er gevochten is onderling, of eentje een terroristische aanslag pleegt.

Hoezo iedere studentenvereniging over een kam scheren en hoezo zoeken naar nieuwsberichten waar in staat dat het mis gaat. Komop zeg. Je moet er niet bij hoor ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:55

Volgens mij zegt niemand dat iedereen het corps/studentenverenigingen leuk moet vinden. Alleen laat mensen die dat wel vinden (en zich er in verdiept hebben) ook in hun waarde. Elk incident is er één te veel, en zou nooit mogen voorkomen. Maar dat is niet iets dat alleen bij studentenverenigingen gebeurd. Afgelopen weekend hebben volgens mij weer voetballers een scheidsrechter mishandeld, moeten we dan ook allemaal 'tegen' voetbal zijn? Nee, ik ben tegen incidenten, en probeer de rest eromheen op waarde te schatten. Ik vind voetbal ook stom, maar dat maakt niet dat iedereen voetbal stom moet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:03

Ik zeg toch ook "MIJ maak je dat niet wijs"? :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:08

Volgens mij wil niemand jou iets wijsmaken :+ . Het is gewoon zoals het is, studentenverenigingen hebben voor en nadelen. En (zoals op zoveel plaatsen) zijn er incidenten die echt niet kunnen. Maar niemand wil jou 'wijsmaken' dat het allemaal enig is. Dat mag je helemaal zelf weten.

Voor zover ik weet zijn er nog geen studentenverenigingen die als jehova's langs de deuren komen om nieuwe leden te werven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:09

Ik krijg zo ook wel een beetje het idee dat als je het wel leuk vind, dat je dan minder goed wijs zou zijn. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:22

Als je je op die manier aangesproken voelt door middel van een topic op bokt wat helemaal niet "gericht aan" is, moet je je dat misschien inderdaad gaan afvragen.

Maar nee, dat is niet zo. Mijn beste vriendin zit zit ook bij een corps, en die is wellicht niet goed wijs, maar dat heeft niets te maken met haar keuze van studentenvereniging. :+ Je moet het vooral zelf weten, hoor.

Dit topic is geopend over de jaarlijkse negatieve berichten vanuit corpora, en daar wordt niet anders dan andere onderwerpen over gediscussiëerd; dit is immers een discussieforum. Tuurlijk, je mag je corps verdedigen, maar draai de discussie dan niet om met "je doet alsof niemand een corps leuk mag vinden". Wellicht kan je je bedenken dmv het lezen van mijn posts dat ik inderdaad een ongelofelijke scheithekel aan het concept heb, maar dat heeft niets te maken met dat niemand het corps leuk "mag" vinden. Ik post een bericht over zo'n verhaal vanuit een corps (aangezien dat het onderwerp van dit topic is :Y) ), en dat heeft niets te maken met wat anderen wel of niet van een corps "moeten" vinden, zoals jullie beweren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:19

Stuur je jouw beste vriendin ook constant nieuws berichten dat het mis gegaan is? Is jouw beste vriendin al mishandeld daar? Gewoon puur uit interesse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:37

sureido schreef:
Stuur je jouw beste vriendin ook constant nieuws berichten dat het mis gegaan is? Is jouw beste vriendin al mishandeld daar? Gewoon puur uit interesse!

Wat de... :') Je doet nu alsof deze berichten direct aan mensen die lid zijn van corpora gericht zijn? Alsof dit topic speciaal bedoeld is om vooral iedereen die lid is van een corps totaal de grond in te boren? Voel je je aangesproken ofzo? :o? Voor het geval dat je het nog niet wist is dit een topic met het onderwerp ontgroeningen op een discussieforum, waarin berichten kunnen worden geplaatst die relevant zijn voor het onderwerp. Dat jij dat zo ontzettend persoonlijk opvat, zegt meer over jou dan over mij. ;)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:54

Een normale discussie is wel verrekte moeilijk te voeren als één van de deelnemers totaal niet open staat voor de argumenten van de andere partij, maar wel de discussie nieuw leven inblaast met nieuwsberichten die inhoudelijk voor de discussie als een tang op een varken slaan en dan verbaast is dat er tegengeluid komt :')
Prima dat je zo bij je standpunt blijft, ik denk dat er allang een agree to disagree heeft plaats gevonden dus wat wil je nu precies met dat laatste nieuwsbericht? De voorstanders van corpora gaan nu echt niet zeggen 'Oh wauw goed dat je dit hebt geplaatst, ik ben het nu wel met je eens inderdaad!!!!'

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:56

Haha wat de :o? ik voel me niet aangesproken hoor ik zit niet bij een corps :') en ik vat het al zeker niet persoonlijk op. Ik denk dat jij je eerder persoonlijk aangevallen voelt als ik je reacties zo lees.

Maar je zegt nu dat dat soort berichten niet gericht is aan mensen die bij een corps zitten, maar je zegt net wel dat een corps niks is omdat die berichten in de buitenwereld komen. Ik citeer even: ' Je kan zeggen wat je wil dat "een corps heel leuk is wanneer je je er even in verdiept", maar sorry, mij maak je dat niet wijs zolang er ieder jaar weer dit soort verhalen zijn.'

Volgens mij wordt de sfeer bij corps/vereniging altijd nog gemaakt door de leden die er bij zitten. Dus automatisch zeg je wel nu dat leden van een corps niet leuk zijn. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:01

Jennifuur schreef:
Een normale discussie is wel verrekte moeilijk te voeren als één van de deelnemers totaal niet open staat voor de argumenten van de andere partij, maar wel de discussie nieuw leven inblaast met nieuwsberichten die inhoudelijk voor de discussie als een tang op een varken slaan en dan verbaast is dat er tegengeluid komt :')
Prima dat je zo bij je standpunt blijft, ik denk dat er allang een agree to disagree heeft plaats gevonden dus wat wil je nu precies met dat laatste nieuwsbericht? De voorstanders van corpora gaan nu echt niet zeggen 'Oh wauw goed dat je dit hebt geplaatst, ik ben het nu wel met je eens inderdaad!!!!'

Ik vind het veelzeggend dat er zo'n enorm tegengeluid is. Het komt nu over alsof "het oh zo heilige corps moet worden beschermd tegen al het kwaad van buitenaf", en er zelfs totaal onrelevante vragen over of ik dit soort berichten ook aan mijn vrienden stuur, worden gesteld. Wat ik ermee wil, wat maakt het voor jou uit? Moet ik voortaan eerst toestemming vragen voordat ik iets plaats, en het alleen mag plaatsen als ik een goede reden heb? :+

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:04

Resistance schreef:
Jennifuur schreef:

Ik vind het veelzeggend dat er zo'n enorm tegengeluid is. Het komt nu over alsof "het oh zo heilige corps moet worden beschermd tegen al het kwaad van buitenaf", en er zelfs totaal onrelevante vragen over of ik dit soort berichten ook aan mijn vrienden stuur, worden gesteld. Wat ik ermee wil, wat maakt het voor jou uit? Moet ik voortaan eerst toestemming vragen voordat ik iets plaats, en het alleen mag plaatsen als ik een goede reden heb? :+

Dit is een goed voorbeeld waarin geïllustreerd wordt waarom 'discussiëren' op de manier dat jij het doet niet chill is. Toch berust jij je steeds op het feit dat het om discussiëren draait in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:10

"De manier dat ik het doe"....

Ik heb in dit topic genoeg goede argumenten gegeven, en daarbij ben ik niet de enige die nu discussiëert "op de manier dat ik dat doe". Dat ik er nu op gepakt wordt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:11

Jennifuur schreef:
Een normale discussie is wel verrekte moeilijk te voeren als één van de deelnemers totaal niet open staat voor de argumenten van de andere partij, maar wel de discussie nieuw leven inblaast met nieuwsberichten die inhoudelijk voor de discussie als een tang op een varken slaan en dan verbaast is dat er tegengeluid komt

Ik vind de eerste zin erg mooi, maar niet erg begrijpelijk. Die ene deelnemer lijkt mij TS, die het verwijt krijgt 'niet open te staan voor argumenten van de andere partij'.
Please enlighten me: wat zijn die argumenten dan? (Het onderwerp is ontgroening en iemand kan er voor kiezen om door visafval over straat te glibberen om lid te mogen worden.)
En hoezo slaat dit nieuwsbericht als een tang op een varken? Het gaat over ontgroening en een corps, dus compleet on topic. (Accoord: KMT is doorgaans augustus/ september. Nergens lees ik een datum of een verwijt mbt "oude koe in sloot", dus mij ontgaat iets.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:13

Jennifuur schreef:
Toch berust jij je steeds op het feit dat het om discussiëren draait in dit topic.

Autocorrect van de telefoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:14

Janneke2 schreef:
Jennifuur schreef:
Een normale discussie is wel verrekte moeilijk te voeren als één van de deelnemers totaal niet open staat voor de argumenten van de andere partij, maar wel de discussie nieuw leven inblaast met nieuwsberichten die inhoudelijk voor de discussie als een tang op een varken slaan en dan verbaast is dat er tegengeluid komt

Ik vind de eerste zin erg mooi, maar niet erg begrijpelijk. Die ene deelnemer lijkt mij TS, die het verwijt krijgt 'niet open te staan voor argumenten van de andere partij'.
Please enlighten me: wat zijn die argumenten dan? (Het onderwerp is ontgroening en iemand kan er voor kiezen om door visafval over straat te glibberen om lid te mogen worden.)
En hoezo slaat dit nieuwsbericht als een tang op een varken? Het gaat over ontgroening en een corps, dus compleet on topic. (Accoord: KMT is doorgaans augustus/ september. Nergens lees ik een datum of een verwijt mbt "oude koe in sloot", dus mij ontgaat iets.)

Precies. Wist het zelf niet zo goed te verwoorden, maar dit dus. :j

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:19

Janneke2 schreef:
Jennifuur schreef:

Argumenten van de 'tegenpartij' zijn dat het zeker leuk kan zijn, dat het niet enkel is zoals het in de media komt (zoals met alles is), dat iedere vereniging ook weer anders is en dat bijvoorbeeld bestuursfoto's niet representatief zijn voor de sfeer binnen een vereniging. Ik zou graag de quotes er voor je bij zoeken, maar helaas heb ik daar nu niet genoeg tijd voor.
In mijn ogen slaat inderdaad dat bericht als een tang op een varken, want het is één incident en er zijn zo veel verenigingen. Je kan dat hele incident wel weer gaan opblazen en doen alsof het overal zo gaat, maar zo zit het niet in elkaar. Natuurlijk mogen die dingen niet gebeuren, maar vechtpartijen gebeuren nou eenmaal overal helaas.

En, autocorrect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:26

Maar wat voor drogredenen zijn dat nou? "Vechtpartijen gebeuren overal". Ja, inderdaad. Maar we hebben het hier niet over overal, we hebben het over studentenverenigingen. En "het is één incindent"... *gaat tellen hoeveel incidenten er de afgelopen jaren wel niet zijn geweest*

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:29

Ja, als je daar een bron van hebt, ben ik zeker geïnteresseerd!
Natuurlijk gebeurt het daar (misschien vaker dan met uitgaan of iets dergelijks), maar zolang je eens in de zoveel tijd met één link komt aanzetten, wordt dat gewoonweg niet echt serieus genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:32

Jennifuur schreef:
Ja, als je daar een bron van hebt, ben ik zeker geïnteresseerd!
Natuurlijk gebeurt het daar (misschien vaker dan met uitgaan of iets dergelijks), maar zolang je eens in de zoveel tijd met één link komt aanzetten, wordt dat gewoonweg niet echt serieus genomen.

Lees het topic even door, zou ik zeggen. :+ En al was het "af en toe één link", dat is al veel te veel. Daarbij mis je geloof ik het punt dat het mij er niet om dat ik word serieus genomen, het gaat mij erom dat die vreselijke incidenten worden serieus genomen. Dat is namelijk niet wat er nu gebeurt, althans niet als ik je vorige bericht lees wat klinkt als "ja, de incidenten zijn vervelend maarja, het gebeurt toch overal, dus dan maakt niet uit." Hoeft niet zo te zijn dat je dat vindt, maar zo klinkt het wel.