Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:32

Lusitana schreef:
@Nikass, als je neefje reageerde op je moeder en de verpleging was hij dus verre van hersendood, dus ik weet niet waarom je hem er steeds bij haalt.
Hij heeft artsen welicht versteld doen staan omdat men inderdaad niet weet wat er precies mogelijk is, en daar zijn best veel voorbeelden van, maar als je hersendood bent, is dat hetzelfde als dat je hoofd er af is. Er gaat geen bloed en dus ook zuurstof meer heen. Dan ga je dood, hoe je het wendt of keert. Dat is de dood. Dat je hersenen er mee stoppen.

Hoe kom je er bij dat er geen (zuurstofrijk) bloed meer naar de hersenen gaat? Hieruit blijkt maar weer dat je dus niet weet wat hersendood is!

Een lichaam waar geen hersenen in zitten is maar heel erg beperkt (kwestie van minuten) in leven te houden met beademing. Geen hersenen, geen zenuwimpuls dat het hart aanstuurt. Hersendood is dus in geen enkele manier te vergelijken met een onthoofd (of hersenloos) persoon.

Hetzelfde als dat de spierbewegingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde hartslag en grimas op het gezicht totaal niet te vergelijken is met een onthoofd dier.
Immers komen die spastische bewegingen bij een onthoofd dier van prikkels die voort zijn gekomen uit de impact met het ruggenmerg. Dat gebeurt niet bij een extractie, daar wordt een donor gewoon opengesneden, daar is geen impact op het ruggenmerg, maar in sommige gevallen dus wel spierreflexen en verhoogde reactie in de bloedsomloop.

Als hersendood hetzelfde was als onthoofd zou ik meteen weer donor worden. Denk er maar over na (je hebt het vast wel eens in een actiefilm gezien dat een huurmoordenaar iemands nek breekt in een vloeiende beweging) op het moment dat de nek breekt, zodat het ruggenmerg helemaal door midden is, stopt het hart acuut. Om donor te zijn van de belangrijke organen is het nodig dat het hart klopt tot het eruit gehaald wordt, dat er dus een zenuwimpuls is die het hart gaande houdt. Waar anders komt dat impuls vandaan dan uit de hersenen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:44

mijn enige bezwaar vind ik is eigenlijk dat er in Nederland dus maar menselijke onderdelen geoogst gaat worden die overal in de wereld gebruikt kunnen gaan worden. Ook in de landen waar dit totaal niet geregeld is en waar haast geen donoren zijn.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:48

speurneusc schreef:
mijn enige bezwaar vind ik is eigenlijk dat er in Nederland dus maar menselijke onderdelen geoogst gaat worden die overal in de wereld gebruikt kunnen gaan worden. Ook in de landen waar dit totaal niet geregeld is en waar haast geen donoren zijn.

hoe kom je daar bij?

Er is eurotransplant... een plan binnen europa... enkel wanneer je hoog urgent internationaal (HUI) staat wordt er aanspraak gedaan op organen uit het buitenland... dat geld in elk aangesloten land... er komen dus ook organen uit andere europese landen die aangesloten zijn (Met hele strenge regels) voor nederlanders! ....

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:51

Daphara schreef:
Lusitana schreef:
@Nikass, als je neefje reageerde op je moeder en de verpleging was hij dus verre van hersendood, dus ik weet niet waarom je hem er steeds bij haalt.
Hij heeft artsen welicht versteld doen staan omdat men inderdaad niet weet wat er precies mogelijk is, en daar zijn best veel voorbeelden van, maar als je hersendood bent, is dat hetzelfde als dat je hoofd er af is. Er gaat geen bloed en dus ook zuurstof meer heen. Dan ga je dood, hoe je het wendt of keert. Dat is de dood. Dat je hersenen er mee stoppen.

Hoe kom je er bij dat er geen (zuurstofrijk) bloed meer naar de hersenen gaat? Hieruit blijkt maar weer dat je dus niet weet wat hersendood is!

Een lichaam waar geen hersenen in zitten is maar heel erg beperkt (kwestie van minuten) in leven te houden met beademing. Geen hersenen, geen zenuwimpuls dat het hart aanstuurt. Hersendood is dus in geen enkele manier te vergelijken met een onthoofd (of hersenloos) persoon.

Hetzelfde als dat de spierbewegingen, verhoogde bloeddruk, verhoogde hartslag en grimas op het gezicht totaal niet te vergelijken is met een onthoofd dier.
Immers komen die spastische bewegingen bij een onthoofd dier van prikkels die voort zijn gekomen uit de impact met het ruggenmerg. Dat gebeurt niet bij een extractie, daar wordt een donor gewoon opengesneden, daar is geen impact op het ruggenmerg, maar in sommige gevallen dus wel spierreflexen en verhoogde reactie in de bloedsomloop.

Als hersendood hetzelfde was als onthoofd zou ik meteen weer donor worden. Denk er maar over na (je hebt het vast wel eens in een actiefilm gezien dat een huurmoordenaar iemands nek breekt in een vloeiende beweging) op het moment dat de nek breekt, zodat het ruggenmerg helemaal door midden is, stopt het hart acuut. Om donor te zijn van de belangrijke organen is het nodig dat het hart klopt tot het eruit gehaald wordt, dat er dus een zenuwimpuls is die het hart gaande houdt. Waar anders komt dat impuls vandaan dan uit de hersenen...

er wordt NIET alleen gedoneerd bij hersendood... er zijn meerdere andere doodsoorzaken waarbij het ook kan!

edit; hier een overzicht van cijfers van hartdoden en hersendoden.
http://www.transplantatiestichting.nl/c ... en-maanden
Laatst bijgewerkt door Papilio op 16-09-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:54

speurneusc schreef:

Er is een maximale tijd voor vervoer/buiten een lichaam zijn van donororganen. Over de hele wereld slepen maakt dat moeilijk.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:56

Je kan alleen helaas niet aangeven dat je alleen wilt doneren na je dood, dus niet als je alleen hersendood wordt verklaard.

Het goede rond deze ophef is dat er nu eindelijk meer en betere informatie loskomt. Heel veel mensen dachten dat de organen pas geoogst werden als je echt dood was en wisten niet dat je daarvoor in leven gehouden moest worden en zelfs wordt vastgebonden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:17

Gefeliciteerd Papilio! Weer een jaartje overleefd of geleefd :p ik hoop dat laatste ;)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:54

harbourlight schreef:
Je kan alleen helaas niet aangeven dat je alleen wilt doneren na je dood, dus niet als je alleen hersendood wordt verklaard.

Het goede rond deze ophef is dat er nu eindelijk meer en betere informatie loskomt. Heel veel mensen dachten dat de organen pas geoogst werden als je echt dood was en wisten niet dat je daarvoor in leven gehouden moest worden en zelfs wordt vastgebonden.

Dat dus!

Ik wil best doneren, maar niet onder de huidige begrippen van hersendood.
Ik doneer regelmatig bloed en sta geregistreerd als mogelijke stamcel en beenmerg donor. Paar jaar geleden stond ik op het punt om mijn eicellen te doneren aan een familielid (lang verhaal), maar dat ging op het laatste moment niet door.
Ik doneer regelmatig geld aan goede doelen waar ik achter kan staan.
Ik ben donor, alleen wil ik geen donor zijn bij hersendood.

En ze mogen van mij alle organen hebben die ze nog kunnen gebruiken zodra mijn hart er vanzelf mee gestopt is. Helaas kun je die optie niet opgeven, dus is het een NEE. Ik zou willen dat er meer opties mogelijk waren!

Als mensen om die reden vinden dat ik geen orgaan verdien mocht dat nodig zijn, dan vind ik dat heel bekrompen.

Stel iemand doet zijn/haar hele leven goed werk, vrijwilliger, hulp aan de gemeenschap, ouderen, geeft zonder wat terug te verwachten, gewoon iemand die een goed mens is... Maar deze persoon staat (voor welke reden dan ook) als geen donor geregistreerd. Wie heeft dan het recht om te zeggen dat die persoon minder recht op een orgaan heeft dan de grootste crimineel die wel als donor geregistreerd staat?

Ik vind het echt veel te ver gaan om te zeggen dat als je geregistreerd staat als geen donor, dat je dan ook geen recht zou moeten hebben op een orgaan. Bepaald de donorregistratie de waarde van iemands leven? Moet dat bepaald worden door zijn/haar doen en laten?

Nee, ieder mens heeft recht op leven, donor of niet, crimineel of een oprecht goed mens. Gelukkig kunnen wij niet bepalen wie een orgaan krijgt. Net zo min als dat ik nu kan bepalen wie mag profiteren van het bloed dat ik doneer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:51

harbourlight schreef:
Nederlandse artsen hebben aangegeven dat ze niet alleen de grimassen en afweerbewegingen zagen maar ook dat de hartslag en de bloeddruk omhoog gingen van de donor. Hersendood is nog een heel grijs gebied, helaas is de kennis van onze hersenen nog heel summier en kunnen ze absoluut niet keihard beweren dat iemand die hersendood is geen pijn of andere gevoelens kan registreren.

Ik vind dit wel een beetje apart dat dit steeds wordt beweerd maar er dan tegelijker tijd ook een voorbeeld aan wordt gehaald van een patient die niet voldoende pijnsilling/slaapmiddel had gekregen maar wel voldoende spierverslapper die de operatie meemaakt en zich niet kan verzetten als voorbeeld hoe verschrikkelijk dat is. Als een orgaandonor een spierverslapper krijgt maar geen slaapmiddel en pijnstilling dan zou het dus misschien mogelijk zijn dat ze iets voelen maar toch niet dat ze zich ook kunnen verzetten, dat kan een gewone (niet hersendode) persoon die slecht onder narcose wordt gebracht toch immers ook niet :o? .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:18

Lusitana mijn neefje is wel hersendood verklaart, er is gesproken over orgaandonatie en de artsen hebben besloten hem niet langer te behandelen.
Waarom ik deze situatie er steeds bij haal is omdat daar heel duidelijk is geworden dat er gewoonweg nog nauwelijks iets bekend is over onze hersenen en ons bewustzijn.
Mijn neefje heeft nog bijna een jaar geleefd (zonder enige behandeling), ik ben blij dat zijn moeder niet het risico heeft genomen om onverdoofd in zijn lichaam te laten snijden. Nooit zouden we zeker hebben geweten wat hij daar wel of niet van gemerkt zou hebben. Bovendien zou hij dan dat jaar niet meer gehad hebben maar direct zijn overleden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:19

een jaar in vegetatieve/diepe comateuze staat leven.. ik moet er absoluut niet aan denken.
doorligplekken, smet, spierafbraak en dat terwijl je blijkbaar niet hersendood bent uiteindelijk,
dat lijkt mij pas echt erg.. Ik krijg al pijn in mijn botten en gewrichten als ik meer dan 24 uur lig met een migraine aanval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:33

Sorry je weet totaal niet waar je het over hebt. Erg kwetsend om te oordelen over het leven van een jong kind dat jij niet gekend hebt. "Blijkbaar niet hersendood" daar gaat het nou juist om: niemand die het weet. Zou jij een kind dat aan het herstellen is actief het leven benemen omdat jij het op dat moment geen kwaliteit van leven vindt? Hoeveel kans geef jij een kind eigenlijk?

En jong kind dat wat jou betreft onverdoofd tijdens zijn leven had mogen worden open gesneden. Maar dat vindt je geen afschuwelijk idee blijkbaar.

Nies_

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:37

Wie zegt er dat dat het geval was bij de neef van Nikass? Bovendien lijkt het mij, na het horen van verhalen van mensen die het daadwerkelijk meegemaakt hebben, nog altijd een beter alternatief dan 4 uur lang vastgebonden te liggen als ze je organen er uit snijden. Dat een persoon dat niet voelt als feit presenteren is simpelweg een domme leugen. Je kunt het aannemelijk vinden, ervan overtuigd zijn, het geloven, maar alleen de mensen die het meegemaakt hebben weten het en zij kunnen het niet navertellen. De wetenschap is helemaal niet zo ver als veel mensen lijken te denken, dat denken is ronduit dom.

Daphara

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:53

Er zijn wel mensen die precies na kunnen vertellen dat er aan hun bed door de artsen is gesproken over hersendood en of de familie het lichaam ter beschikking willen stellen voor donatie. Dat zij, gevangen in hun eigen lichaam, geluidloos en bewegingloos schreeuwde dat ze niet dood waren.
Dat de familie weigerde en de patiënt (gedeeltelijk) herstelde en zij het hele gesprek na konden vertellen.
Ik denk dat die mensen maar wat blij waten dat hun familie geweigerd heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:56

Nikass schreef:
Sorry je weet totaal niet waar je het over hebt. Erg kwetsend om te oordelen over het leven van een jong kind dat jij niet gekend hebt. "Blijkbaar niet hersendood" daar gaat het nou juist om: niemand die het weet. Zou jij een kind dat aan het herstellen is actief het leven benemen omdat jij het op dat moment geen kwaliteit van leven vindt? Hoeveel kans geef jij een kind eigenlijk?

En jong kind dat wat jou betreft onverdoofd tijdens zijn leven had mogen worden open gesneden. Maar dat vindt je geen afschuwelijk idee blijkbaar.

He? ik kan je nu niet meer volgen Nikass,
je neefje was toch hersendood verklaard en uiteindelijk bleek hij dat niet te zijn?
Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

dan was hij toch blijkbaar niet hersendood, al was hij in eerste instantie hersendood verklaard?
ik snap echt niet wat er kwetsend is aan mijn post.

ik vind het serieus erg als je een jaar in vegatatieve staat of diep comateuze staat leeft terwijl je hersenactiviteit hebt.. de gevolgen die coma op je lichaam heeft zijn desastreus.

Daphara, er zijn maar heel weinig gevallen waar geen hersenactiviteit gemeten wordt en patienten niet alleen toch hersenactiviteit blijken te hebben, maar ook nog eens ontwaken + een kwalitatief goed leven kunnen leiden daarna.

Degene waarover jij spreekt zijn de grote uitzonderingen, niet de regel.. Mijn vriend heeft wekenlang in coma gelegen en is in and out gegaan, hij heeft ook zaken opgevangen, maar er was ook hersenactiviteit merkbaar die spikte op de momenten dat hij zaken heeft opgevangen.

Degene over wie jij spreekt hebben dus ook klaarblijkelijk ooit besproken met hun familie dat onder geen voorwaarde de stekker mag worden verwijderd en dat hoe weinig of geen activiteit ze vertonen, de stekker erin moet blijven.

zelf zou ik op die manier niet langdurig in leven willen blijven, de kans dat je na een lange coma nog goed eruit komt is zo vreselijk klein en alleen de fysieke gevolgen van een langdurig verblijf in coma zijn zo desatreus voor je lichaam.. Ik heb bij mijn vriend ook aangegeven, niet twijfelen, hersendood verklaard is stekker eruit voor mij en zelfs met hersenactiviteit maar nihil kans op een redelijk leven na bijkomen, ook stekker eruit. Ik wil niet langdurig in mijn eigen lichaam en geest geisoleerd zitten en dan ook nog eens lichamelijk zwaar gebroken en wie weet met wat voor handicaps uiteindelijk wellicht ooit nog wakker worden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 17-09-16 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:00

Ik vond het zo prachtig, om iemand een menswaardig leven te schenken, na mijn dood.
Echter na het lezen van onderstaande link, denk ik er anders over. Het idee dat ik mogelijk pijn zou kunnen voelen tijdens een uitname van organen en dit niet kenbaar kan maken, brrrr.

Voor wie de verhalen wil lezen van hen die het kunnen navertellen omdat ze toch bij kwamen uit de hersendood en de verhalen van familie leden die hun dierbaren met pijn vertrokken gezichten in de kist hebben gezien:

http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-mi ... g.facebook

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:03

bridget,

je komt niet bij uit hersendood.
dan zijn ze ten onrechte hersendood verklaard geweest

in die link die ik even snel doorscrolde staat al iets opmerkelijks waardoor ik mijn twijfels al direct krijg over de werkelijke betrouwbaarheid (ik kan ook horrorverhalen schrijven).

Citaat:
7.2 Duitsland

In 2015 werd een uitname-operatie onderbroken in Duitsland (omgeving Bremen, Bremerhaven). Terwijl de buik van de orgaandonor al was opengesneden kwam het uitnameteam tot de conclusie dat de donor niet voldoende hersendood leek te zijn. De zaak is in onderzoek. Op het moment van verschijnen van dit boek waren nog geen onderzoeksgegevens naar buiten gekomen [45].
Opmerking: Op een aantal internetsites wordt over het voorval gerapporteerd, daarbij wordt ook het jaartal 2014 genoemd.

Omgeving? dus onbekend, ergens daar.. 2015, maar ook 2014 genoemd..
Met andere woorden, het verhaal is dus niet op juistheid gecontroleerd en de persoon in kwestie of diens nabestaanden zijn niet aan het woord geweest.

Daarbij, niet voldoende hersendood? je bent (hersen)dood, of je bent niet (hersen)dood.. een beetje dood bestaat gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 17-09-16 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:05

elenaMM77 schreef:
bridget,

je komt niet bij uit hersendood.
dan zijn ze ten onrechte hersendood verklaard geweest

In het artikel staan ook verhalen van mensen die wel na de nodige verplichte testen hersendood zijn verklaard en toch met vertrokken gezichten in de kist lagen.

Je maakt mij niet wijs dat dat zenuw trekken waren. Ik heb wel vaker overleden mensen gezien (o.a ouderdom), maar nooit met pijn vertrokken gezichten. Dus dat zet mij wel aan het denken.

Als je goed inleest, zie je ook dat een hersendode persoon ook nog niet dood is. Orgaan transplantatie vind plaats voor de dood en niet na de (echte) dood.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 17-09-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:08

liedje89 schreef:
harbourlight schreef:
Nederlandse artsen hebben aangegeven dat ze niet alleen de grimassen en afweerbewegingen zagen maar ook dat de hartslag en de bloeddruk omhoog gingen van de donor. Hersendood is nog een heel grijs gebied, helaas is de kennis van onze hersenen nog heel summier en kunnen ze absoluut niet keihard beweren dat iemand die hersendood is geen pijn of andere gevoelens kan registreren.

Ik vind dit wel een beetje apart dat dit steeds wordt beweerd maar er dan tegelijker tijd ook een voorbeeld aan wordt gehaald van een patient die niet voldoende pijnsilling/slaapmiddel had gekregen maar wel voldoende spierverslapper die de operatie meemaakt en zich niet kan verzetten als voorbeeld hoe verschrikkelijk dat is. Als een orgaandonor een spierverslapper krijgt maar geen slaapmiddel en pijnstilling dan zou het dus misschien mogelijk zijn dat ze iets voelen maar toch niet dat ze zich ook kunnen verzetten, dat kan een gewone (niet hersendode) persoon die slecht onder narcose wordt gebracht toch immers ook niet :o? .

Wanneer de patiënt geen spierverlammers kreeg zagen ze dit.
Iemand die wakker wordt tijdens de operatie zien ze normaal ook aan de bloeddruk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:10

Daphara schreef:
Er zijn wel mensen die precies na kunnen vertellen dat er aan hun bed door de artsen is gesproken over hersendood en of de familie het lichaam ter beschikking willen stellen voor donatie. Dat zij, gevangen in hun eigen lichaam, geluidloos en bewegingloos schreeuwde dat ze niet dood waren.
Dat de familie weigerde en de patiënt (gedeeltelijk) herstelde en zij het hele gesprek na konden vertellen.

Precies. Nou geloof ik best dat er hersendode zijn die niets meekrijgen. Net als dat bij comapatiënten verschilt. Dat geeft ook al aan hoe weinig er over bekend is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:12

dat is vrij apart bridget, want er zijn maar weinig mensen die in echte vrede overlijden.. dus als mensen die niet in hun slaap overlijden, of plots, geen met pijn vertrokken gezicht of schrik of verbazing tonen met hersenactiviteit op het moment van overlijden..

waarom zou een persoon die geacht wordt hersendood te zijn, maar dat niet is (dus vergelijkbaar met ieder ander mens dat niet stilletjes heengaat) dat ineens wel vertonen? Immers de mensen die het konden navertellen, gaven toch aan dat ze alles voelden en meekregen maar niet konden reageren of bewegen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:14

Nies_ schreef:
Daphara schreef:

Precies. Nou geloof ik best dat er hersendode zijn die niets meekrijgen. Net als dat bij comapatiënten verschilt. Dat geeft ook al aan hoe weinig er over bekend is.

Beiden: Locked-in syndroom (voortkomend uit beschadiging van de hersenstam) is iets anders dan hersendood.. :(:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:16

Nies_ schreef:
Daphara schreef:

coma's verschillen in diepte en bewustzijn..
dood is, dood.

hersendood is hersendood, of ten onrechte hersendood verklaart..

'ik geloof best dat er hersendoden zijn die niets meekrijgen'.

geen enkele hersendode krijgt ites mee, je hersenen werken niet als ze dood zijn.
alleen diegene die onterecht hersendood verklaard worden zouden eventueel iets mee kunnen krijgen.

dat is vergelijkbaar met heul vroeger dat er wel eens iemand ten onrechte dood werd verklaard en begraven is.. of in het mortuarium bij is gekomen (komt nog wel eens voor)..

Die mensen kunnen je precies vertellen wat er gebeurde om hun heen (speciale ziekte)..
Maar dat betekent niet dat mensen die overleden zijn alles meekregen wat om hun heen gebeurd..
overleden is overleden, tenzij je ten onrechte dood verklaard bent.

edit: inderdaad verscheen hier net boven, dat betreft het locked in syndroom

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:16

MacavityL schreef:
Nies_ schreef:

Beiden: Locked-in syndroom (voortkomend uit beschadiging van de hersenstam) is iets anders dan hersendood.. :(:)
Als je locked-in syndroom hersendood wordt genoemd door de artsen heb je daar niet zo veel aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:18

Maar ze zijn niet overleden, ze zijn hersendood. :) Als ze overleden waren zouden ze niks meer hebben aan de organen.
Dat heet idd locked in syndrom.

Zolang orgaandonors geen pijnstilling krijgen tijdens de uithaal operatie snap ik best dat men niet wil doneren. Uitzondering of niet. Je zou maar net degene zijn die onterecht hersendood verklaard werd. :+