Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:06

Sammie schreef:
xniieeenke schreef:
Ik weet zo even niet meer hoe het er stond en hoe het gezegd werd, maar iig geloofden de mensen die er in voor kwamen streng en dronken ze redelijk wat.
Is trouwens geen onzin programma :P

Oh dat zal ook vast niet, maar ik zie geen relatie tussen een regel over alcohol drinken en streng zijn en vrouwen in een schuur opsluiten. :D M.a.w. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik kan een rode auto bijv. lelijk vinden, maar daarmee vind ik niet elke auto lelijk of vind ik rood in het algemeen lelijk. :)

Het kan dus best zo zijn dat iemand zichzelf oprecht streng vindt, maar van mening is dat alcohol drinken wel mag en dat vrouwen in een schuur opgesloten moeten worden. ( al heb ik van dat laatste niet echt eerder gehoord, weet wel dat ze bij de vroegere Joodse wetten afgezonderd moesten worden ) . Het is maar net hoe ze de tekst zelf interpreteren.

Zo zit de ene Christen zondags 2x daags in het kerkbankje en komt verder niet buiten. De ander vermakt zich op zondag prima in een pretpark. Beiden vinden (of hopen te zijn) zichzelf wrs een goed Christen. En dan zijn er zelfs die de rustdag niet op zondag doen, maar op zaterdag.

Ze waren zo streng gelovig dat ze zelfs de regels van hun geloofje volgden en daarom dus de vrouwen opsloten, en als je dat doet moet je denk ik wel erg streng geloven, dat bedoelde ik een beetje te zeggen :)

Was een of ander geloofje in een afgelegen dorp in Nepal, maar zijn denk ik wel meer geloven en ook bekendere geloven die alcohol verbieden.

Zeeuwtje68

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:23

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:38

Moos99 schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
neem jij ze maar in huis hoor, maar bij mij komen ze er niet in einde discussie
kwestie van tijd voor er hier oorlog uit gaat breken..

Vraagje,
wat is jouw hoogst afgeronde diploma?

Wat een domme opmerking......

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:48

Volgens mij doen sommigen hier net alsof ze niet snappen waar de opmerking van Moos99 vandaan komt. Heel politiek correct hoor :+

Bovenstaande reactie van Zeeuwtje68 zegt alweer genoeg volgens mij... Dit voegt toch werkelijk niks toe aan deze discussie over een 'middenweg'?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:01

De vraag is niet politiek correct. Dat doet niks af aan of er begrip voor is. Want de basis snap ik ook wel, maar of je daarmee in een discussie nu mee moet gaan zwaaien… Denk dat je je eerder op de feiten en de mening moet concentreren en daar inhoudelijk op in moet gaan ipv van iemand persoonlijk aanvallen. Mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen staan meestal niet open voor een andere mening en zullen zeker hun eigen mening niet aanpassen. Dus schiet je eigenlijk niks op met zo’n vraag. :)Je zet de boel eigenlijk alleen maar meer op scherp.

Naast reageren is negeren ook altijd een optie :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:09

Ik zeg iets wat eigenlijk niet gezegd mag worden...namelijk dat mensen die zo mee blèren met de rest vaak niet al intelligent zijn. Is dat arrogant of fout om te zeggen? Vast wel, maar ik ben oprecht klaar met vriendelijk blijven en alles uitleggen etc.

De dingen die sommigen mensen roepen, dat vind ik pas echt erg. Het lijkt ineens algemeen geaccepteerd te worden dat mensen respectloos en harteloos zijn tegenover mensen. Het zijn ook gewoon mensen...heel fijn hoor dat jullie het geluk hebben te zijn geboren in deze (tot heel recent) verzorgingsstaat. Deze mensen maken dingen mee die wij hopelijk nooit hoeven mee te maken.

En toen onze voorouders dit WEL mee moesten maken, ben ik toch blij dat wij werden opgevangen in landen zoals Australië, Canada etc.

En ja er zullen zeker rotte appels tussen zitten, maar dat heb je overal, standaard als het klinkt. Verplaats je eens echt in wat mensen moeten mee maken, probeer dat eens vanuit je veilige beeldscherm.

En geloof me, ik ben niet zo zwart wit dat iedereen precies hetzelfde hoeft te denken als ik. Mensen hoeven niet zoals mij geld te doneren of acties op te zetten. Mensen mogen bang zijn, en zich afvragen, wat gaat dit voor ons betekenen? Het is de manier waarop alles wordt gedaan, de respectloze foto's, de liedjes. Sinds wanneer is dit normaal?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:12

Sammie schreef:
De vraag is niet politiek correct. Dat doet niks af aan of er begrip voor is. Want de basis snap ik ook wel, maar of je daarmee in een discussie nu mee moet gaan zwaaien… Denk dat je je eerder op de feiten en de mening moet concentreren en daar inhoudelijk op in moet gaan ipv van iemand persoonlijk aanvallen. Mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen staan meestal niet open voor een andere mening en zullen zeker hun eigen mening niet aanpassen. Dus schiet je eigenlijk niks op met zo’n vraag. :)Je zet de boel eigenlijk alleen maar meer op scherp.

Je hebt gelijk, ik reageerde ook uit boosheid en dat werkt in principe nooit. Van sommige dingen gaan mijn oren gewoon klapperen. Maar goed, kwaad met kwaad vergelden is nooit de oplossing.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:13

Of ik nou intelligent ben of niet,dat boeit mij totaal niet.Ik zeg mijn mening,en als die lijkt op een grote groep die dat ook zeggen,dan blér ik mee? Prima,dan noem het maar mee bléren.Ik weet zelf wel beter.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:18

Ik weet niet precies waarom jij je persoonlijk aangesproken voelt. Ik heb het vooral over mensen die op een specifiek harde, respectloze manier reageren.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:20

Moos99 schreef:
Ik zeg iets wat eigenlijk niet gezegd mag worden...namelijk dat mensen die zo mee blèren met de rest vaak niet al intelligent zijn. Is dat arrogant of fout om te zeggen? Vast wel, maar ik ben oprecht klaar met vriendelijk blijven en alles uitleggen etc.

De dingen die sommigen mensen roepen, dat vind ik pas echt erg. Het lijkt ineens algemeen geaccepteerd te worden dat mensen respectloos en harteloos zijn tegenover mensen. Het zijn ook gewoon mensen...heel fijn hoor dat jullie het geluk hebben te zijn geboren in deze (tot heel recent) verzorgingsstaat. Deze mensen maken dingen mee die wij hopelijk nooit hoeven mee te maken.

En toen onze voorouders dit WEL mee moesten maken, ben ik toch blij dat wij werden opgevangen in landen zoals Australië, Canada etc.

En ja er zullen zeker rotte appels tussen zitten, maar dat heb je overal, standaard als het klinkt. Verplaats je eens echt in wat mensen moeten mee maken, probeer dat eens vanuit je veilige beeldscherm.

En geloof me, ik ben niet zo zwart wit dat iedereen precies hetzelfde hoeft te denken als ik. Mensen hoeven niet zoals mij geld te doneren of acties op te zetten. Mensen mogen bang zijn, en zich afvragen, wat gaat dit voor ons betekenen? Het is de manier waarop alles wordt gedaan, de respectloze foto's, de liedjes. Sinds wanneer is dit normaal?

Dus je verwacht wel van andere dat ze zich beter verwoorden, netter gedragen iig meer intelligentie tonen maar zelf doe je het niet... omdat je er klaar mee bent.
De mens is ook maar eens mens...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:22

Snooki schreef:
Moos99 schreef:

Dus je verwacht wel van andere dat ze zich beter verwoorden, netter gedragen iig meer intelligentie tonen maar zelf doe je het niet... omdat je er klaar mee bent.
De mens is ook maar eens mens...

Ik vind niet dat ergens heel respectloos reageer. Gepikeerd zeker. De vraag was natuurlijk met een bepaalde ondertoon, en das misschien niet helemaal oke, maar dat heb ik net ook al meerderen keren gezegd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:31

Sammie schreef:

Is ook zo hoor. En dat laatste klopt vooral. Maar is soms heel lastig... Zelf heel netjes blijven, als een ander dat niet doet :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:38

Misschien is dat wel het probleem...intelligentie..

Vroegah hield men het volk dom....BROOD en SPELEN...nog niet zo heel lang geleden hoor...

En nu gebeurd dat weer....de geestelijk leiders houden het volk dom en volgzaam....daarom roepen ze ook alles uit naam van Allah en daarom is er ook strijd dat als ene iets uit naam roept de andere denkt het recht te hebben die als ongelovig te zien en te mogen afslachten.

Eindelijk snap ik het..

Dus hier in het westen moeten we met intelligente volzinnen onze mening geven, doen we dat met korte straattaal zijn we dom en moet er vooral niet naar geluisterd worden

Een soort elite discussie...ok ;)

Krijgen we een pasje met verblijfvergunning waar opleidingsniveau MET diploma op staat om zo de schifting te kunnen maken? Zodat duidelijk is wie genegeerd moet worden en wie niet?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:56

Moos99 in de tweede wereldoorlog waren er maar weinig mensen die de middelen hadden om naar het buitenland te vluchten.
De meeste waren afhankelijk van goedwillende boeren (die toen vaak alleen lager onderwijs genoten hadden) en die mensen waren dolblij met een droog stuk brood.

Wat hier heen komt zijn de mensen met de financiële middelen en een redelijk goede gezondheid. Mensen die al veilig zaten in de land rondom Syrië.
De mensen die ontzettend hard hulp nodig hebben zitten nu nog in Syrië, de ouderen, zieken of mensen die niet veel geld hebben. Over deze mensen hoor je bijna niemand.

En er komen echt niet allemaal goedwillende mensen ons land binnen, sterker nog sommige vluchtelingen hebben hiet hier net zo slecht als in hun thuisland. Lees dit maar eens door:
http://nieuws.tpo.nl/2015/10/03/duitse- ... de-sharia/

De manier waarop jij reageert zorgt er alleen maar voor dat er een grotere tegenstand komt richting de vluchtelingen. Misschien dat het jou een opgelucht gevoel geeft maar je helpt er niemand mee. Integendeel.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:05

We hebben een groep die gevlucht is voor IS en de burgeroorlog in eigen land en een nog veel grotere groep die niet vlucht maar gewoon reist naar de uitnodiging, komm herein wir helfen, om nl je levensstandaard een behoorlijk eindje op te kricken...en als je zeker wil zijn voor de free ride, zeg je dat je Syrier bent of dat je uit het gebied komt waar de bommen vallen..

En dat is iets wat angstvallig niet benoemd mag worden...

Ik zie geen ondervoede jonge mannen met verreiste kleding uit een oorlogsgebied zonder communicatiemddelen....

We zien wel beelden van lange collonnes mensen die lopend naar de grens gaan en totaal uitgeput en vermagert met versleten kleding..dat is de groep die hulp nodig heeft, maar door het westen nagenoeg niet bereikbaar is en deze groep mag je vergelijken met de groep vluchtelingen in de 2e WO..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:41

Om even het vooroordeel lager opgeleid en niet in probleemwijk wonen. Ik ben "hoger" opgeleid (heb de mavo, mbo en hbo doorlopen) en woon in Den Helder. Misschien niet altijd even bekend maar wel om de criminaliteit die hier heerst en het aantal asielzoekers. Er is vorige week nog een einde gekomen aan de verbouwing van een asielzoekerscentrum, daar waar niemand wilde wonen omdat het eerder een jeugdgevangenis is. Voor zoveel miljoen verbouwd zodat het wel aan de luxe voorziet. Daarnaast woon ik pal in het centrum waar ik dus genoeg zie en woonde ik hiervoor vlak bij de echte probleemwijk. Zo alle vooroordelen weer van tafel.

Om te roepen dat het vooral de "minder bedeelden" zal treffen dan de mensen die meer verdienen ben ik het ook niet mee eens. Er wordt gesproken over nivellering. Dan zou je dus ook weten dat de mensen die gemiddeld iets meer verdienen ook meer belasting betalen zodat de inkomens dichter bij elkaar komen te liggen. In verhouding betaal ik veel meter belasting dan iemand met een lager inkomen. Ik hou dus ook minder over en misschien wel net zo veel als iemand die 500 bruto minder verdient. Om even een vergelijking te maken... Pin me niet meteen vast op de bedragen maar je snapt vast m'n punt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 07:37

Vibabu, juist de "hoger opgeleiden" gaan zich steeds meer verzetten en kennelijk wordt juist van deze groep nog steeds coulantie en verdraagzaamheid verwacht....en je hebt gelijk de grens door de nivellering merk je het hardst als je alleenstaande bent of samen zonder kinderen...dan kijk je wel eens :? om je heen als je minder kunt met je geld met een betere baan dan je omgeving die tot de lagere sociale klasse behoord....

En voor de hoger opgeleide die denkt dat iedereen die vooroordelen heeft, lees het boek van de wereldbekend geraakte ook hoog opgeleide Rita Katz De terroristenjaagster..een waar gebeurd verhaal waar alles goed wordt uitgelegd, daterend uit 2004 en wat gebeurd er nu 10 jaar later....?
Pas dan kan je oordelen wat het is om Arabieren binnen een Christelijke Westerse samenleving toe te laten waarbij altijd de Islam een rol speelt en de haat met de paplepel al eeuwenlang wordt ingegoten.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:00

Zullen we dat hoger vs lager onderwijs even laten voor wat het is. . Offtopic..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:07

Kennelijk komt het steeds terug...een stokpaardje om met de stok te slaan...pvv stemmer is toch ook lager opgeleid en tokkie?

Ik vind het niet off topic...

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 08:38

Tcm62 schreef:
Kennelijk komt het steeds terug...een stokpaardje om met de stok te slaan...pvv stemmer is toch ook lager opgeleid en tokkie?

Ik vind het niet off topic...

Ik ben dit topic begonnen omdat ik mijzelf afvroeg of er een middenweg mogelijk zou zijn. Je hebt mensen die compleet tegen de vluchtelingen zijn en andere mensen vinden juist dat we ons land beschikbaar moeten stellen. Maar zou hier ook een middenweg in te vinden zijn?

Welke opleiding bij welke mening hoort is totaal niet relevant. Evenals je religie, huidskleur, woonplaats etc.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:05

De meningen zijn gegeven en dan komt ineens de opmerking dat je laagopgeleid bent als je niet elitair je mening geeft... ;)
Op deze dooddoener wordt vervolgens gereageerd, omdat dat nl altijd weer als knuppel in het hoenderhok gegooid wordt door lieden die zich intelligent voelen en bepaalde reakties niet willen lezen..

Wat is jouw middenweg?

Een middenweg is er volgens de rechtse politieke partijen die juist door de linkse niet gehoord willen worden, nl grenzen sluiten en aldaar in het middenoosten hulp aanbieden in de vorm die men daar denkt nodig te hebben...geld is er nl daar in overvloed...Saoedi Arabie de bakermat van de Islam, de rijkste en grootste natie binnen het midden oosten...daar ligt de middenweg en juist zij keren zich af...en waarom? Omdat ze bang zijn grote groepen fanatieke moslims binnen te halen...zij weten beter...

Ook fundamentalisten hebben gezinnen en worden ontheemd..maar dat is rechtse praat en dat haatzaaierij en dan heb je angst..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:08

Een middenweg is gelukkig heel breed en kan meer bevatten dan grenzen dichtdoen. Inmiddels worden er met Turkije afspraken gemaakt, waarbij Turkije natuurlijk heel veel te eisen heeft. Ze willen meer geld en een safezone bij de grens.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:15

Sammie schreef:
Een middenweg is gelukkig heel breed en kan meer bevatten dan grenzen dichtdoen. Inmiddels worden er met Turkije afspraken gemaakt, waarbij Turkije natuurlijk heel veel te eisen heeft. Ze willen meer geld en een safezone bij de grens.

Tuurlijk. Voor het eerst in 20 jaar wil het Westen eens iets van Turkije in plaats van andersom. Dit wordt boeiend.....

http://www.volkskrant.nl/buitenland/turkije-lid-van-eu-in-ruil-voor-opvang~a4156905/

It's gonna cost ya, Chief.... :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 09:32

Tcm62 schreef:
De meningen zijn gegeven en dan komt ineens de opmerking dat je laagopgeleid bent als je niet elitair je mening geeft... ;)
Op deze dooddoener wordt vervolgens gereageerd, omdat dat nl altijd weer als knuppel in het hoenderhok gegooid wordt door lieden die zich intelligent voelen en bepaalde reakties niet willen lezen..

Wat is jouw middenweg?

Een middenweg is er volgens de rechtse politieke partijen die juist door de linkse niet gehoord willen worden, nl grenzen sluiten en aldaar in het middenoosten hulp aanbieden in de vorm die men daar denkt nodig te hebben...geld is er nl daar in overvloed...Saoedi Arabie de bakermat van de Islam, de rijkste en grootste natie binnen het midden oosten...daar ligt de middenweg en juist zij keren zich af...en waarom? Omdat ze bang zijn grote groepen fanatieke moslims binnen te halen...zij weten beter...

Ook fundamentalisten hebben gezinnen en worden ontheemd..maar dat is rechtse praat en dat haatzaaierij en dan heb je angst..

Mijn middenweg zou kunnen zijn dat we de grenzen dicht doen maar.... aan de grenzen controleren wie het is dmv vingerafdrukken, desnoods DNA etc. en dan kijken wie we het land in laten. Ja, hierdoor zullen lange wachtrijen ontstaan maar dat is dan niet anders. Zodra hier een routine in zit zal dit ook steeds sneller gaan. Mensen die zich misdragen of een strafblad hebben, komen er niet in en mogen niet blijven als zij zich in het land misdragen. De mensen die door deze controle komen moeten uiteraard wel heel goed begeleid worden. Wat zijn de regels in Nederland, hoe gaan wij in het openbaar met elkaar om (wat ze in huis doen moeten ze zelf weten) respect, regels, Nederlandse taal, cultuur etc.

Moet ik mijn opleidingsniveau nog vermelden? :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 09:41

Vingerafdrukken worden al genomen. Ik ben ook voor een systeem dat wanneer men zich schuldig maakt aan strafbare feiten het land moet verlaten. Maar er moet eerst eens gekeken worden naar de organisatie die hier verantwoordelijk is. Ik denk dat dat de IND moet zijn? Nu blijven mensen die uitgeprocedeerd zijn nog altijd in Nederland. Neem eerst eens die organisatie onder de loep. Naar mijn idee werkt die niet naar behoren