Kindvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:24

Zolang het geen wettelijk iets is heb ik totaal geen probleem met het doelgroep onvriendelijk maken.

Gewoon de deuropening te smal maken voor kinderwagens bijvoorbeeld of gewoon zeggen dat er geen plek is als iemand je niet aanstaat (bijvoorbeeld dus ook naar parfum meurende dames).

Een bordje: kinderwagens en rollators zijn op last van de brandweer niet toegestaan doet ook wonderen om zowel kleine kinderen als langzame ouderen te vermijden...

Je kunt ook prima een bord maken dat zegt dat rust gerespecteerd dient te worden: dat houdt ook groepen jongeren buiten.

Maar letterlijke doelgroep verbodsbordjes vind ik discriminerend en een slecht voorbeeld voor kinderen die dus al vroeg leren dat je iemand openlijk tot ongewenst mag benoemen.

Ovrigens zijn er al kindvrije zones in bepaalde vliegtuigen ;)

Gea99

Re: Kindvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 23:36

Het gaat hier om een bepaalde groep mensen in de samenleving die dan geweerd worden.

Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant denk ik laat gaan, en de andere kant denk ik; wat is de volgende groep die ergens geweert wordt?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:44

purny schreef:
Liever kindvrije bussen dan kindvrije horeca. Vind het zo irritant dat een kind de hele bus bij elkaar gilt en jankt en krijst. Dat terwijl je een hele dag gewerkt hebt en je wil uitrusten

Vooral vreselijk als ze niet kunnen blijven zitten en hele bus door klimmen..

Met uiteten o.i.d. kan ik me wel ergeren aan kinderen af en toe, maar heeft vaak meer met de ouders te maken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:28

De beginnende puber in de bus.. yuck.. laat dat nou net de groep zijn die openlijk (in groepen) geweigerd wordt in supermarkten, en later in vakantieparken etc. Heel normaal, gebaseerd op gedrag maar prepuberaal is het opeens raar bij sommige hier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:57

Dat was destijds vanwege diefstal en beschading dat winkeliers etc geen andere optie meer hadden.
Maar ook dat vind ik bedenkelijk en nog altijd zeker niet 'normaal'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:01

En tot welke leeftijd is dat dan? Die kinderen?

Ik lees ergens 12 maar dat lijkt me absurd. Dat zijn geen kleine kinderen.

En zou je als restaurant houder tegen een klein netjes opgedoft kindje dat met de ouders uit eten gaat omdat ze zojuist clubkampioen bij de manege is geworden letterlijk in het gezicht zeggen: sorry jouw soort is hier niet gewenst?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:07

Er is altijd een andere optie. En ook hier wordt de goede onder de kwade uitgesloten.. Jij noemt bij het kindvrije ook andere opties namelijk het onvriendelijk maken van en daarna nog wat andere tips.. En ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind.. Het recht voor z'n raap zeggen/aangeven of liegen en andere willekeur om je doel alsnog te bereiken. Gewoon duidelijk Alle kids niet toestaan is geen willekeur. Wel een mooie optie is het onvriendelijk maken natuurlijk. Maar dan kun je wel rekenen op slechte recensies.. Immers geen plek voor kinderwagens, geen kinderstoeltjes, geen kindermenu, geen speelgoed etc. Etc. Hm.. Then again.. Bij kindvrije is de kans op slechte recensies ook aanwezig al was t maar uit rancune.. :))

Sizzle.. Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Jouw soort is hier niet gewenst.. Moet dat zo bot? Er is niemand die dat zo zegt.. Dat wordt ook niet gezegd tegen drie vlerken die met hun vingers overal aan zitten, door de zaak rennen, bij andere mensen aan tafel zitten, in de keuken gaan kijken, alle tijdschriften uit het rek trekken en een wedstrijdje wie het hardst kan gillen doet terwijl de ouders vertederd toekijken.

12 a13 is meestal de leeftijd waarop de kindermenus in geruild worden voor volwassenmenus. Maar zou dat niet aan de eigenaar van het rest. overgelaten kunnen worden?

En ik snap heus de vrees en de Whats next wel, maar zoals eerder gezegd.. Het moet van twee kanten komen en als je ouders en hun kids niet op het ongewenste gedrag mag aanspreken krijg je dit dus. Ik zie liever dat ouders van hun troon afkomen of nog liever dat kind ervan afhalen dan dat je bordjes krijgt met kinderen onder de x leeftijd niet welkom. Maar de vraag is er wel en er blijft genoeg keuze over. Ze worden niet overal geweerd.. Gat in de markt wellicht om het zo kindvriendelijk mogelijk te maken bij anderen. Iedereen blij.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-08-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:17

Niemand zegt dat zo letterlijk maar dat komt er wel op neer.
Yuk, kinderen, dat zal wel weer een drama worden (terwijl ze nog net 1 voet binnen hebben).

Bepaald publiek filteren doet de horeca al, dus dat is niets nieuws.
Ik ga ook niet ergens eten waar een CD van Frans Bauer op staat of luide house muziek naar buiten dreunt.

Als het ergens muisstil met pianomuziek is zal een groepje jeugd niet snel kiezen om zo'n 'ballen tent' in te gaan.

Maar als je een modern ingerichte plek hebt met top100 muziek en veel gelach aan de tafeltjes dan zal dat de groep 20-30 trekken en ja die hebben vaak kinderen.

Maar het plaatsen van verbod bordjes doet me gewoon teveel aan bepaalde niet wenselijke tijden denken.
Ik vind dan de scheidslijn met andere volgende potentiele doelgroepen verdacht klein worden.

Met 5 eten veel kinderen al geen kindermenu meer trouwens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:25

De groep van 20-30 heeft juist weinig kinderen. Het zijn de dertigers die in de kinderen zitten.. Gemiddeld genomen dan. He. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar maakt verder niet uit. Je kan idd je inrichting en sfeer zodanig inrichten op kndonvriendelijk.. Al zul je daar echt de mensen met een bord voor hun kop niet mee weren.. Die komen gewoon klagen dat er geen kinderfaciliteiten zijn. {:}

Van pubers wordt precies hetzelfde gezegd, he. Oh ze zullen de boel wel komen slopen.. Terwijl niet elke pubergroep t zelfde is. Is vervelend, maar wel een signaal. En in plaats van dat ouders dit als signaal zien... Nee men is gepikeerd.. En uit evenzulke grove opmerkingen als dat ze doen als je probeert uit te leggen dat hun kind niet alle de tijdschriften uit het rek mag trekken. En gelukkig zijn er uitzonderingen, maar ja.. Die zijn dun gezaaid, deze vraag komt gewoon ergens vandaan! Zelfs sommige ouders met kinderen zouden er op hun avond uit gebruik van maken.

Met vijf? Misschien in jouw naaste omgeving, maar landelijk ligt dat toch echt een stuk hoger.. Er staat niet voor niks op veel kindermenus.. Tot 12 jaar.

Verder.. Hoe breng je het.. Misschien gewoon met geen kinderfaciliteiten / menus aanwezig zetten op een bord?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-08-15 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:29

25-35 dan, was maar een richtlijn.

Maar tot welke leeftijd moet dit verbod?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:34

Is dat niet aan de horecaondernemer? En moet er een bepaalde leeftijd aangehangen worden? Dat zijn allemaal kleine futiliteiten waar ik mij niet echt bepaald druk om ga maken. Als een horecaondernemer meent hierop in te willen springen, mag hij ook zelf de inrichting en de eisen erbij verzinnen. :) welk binnen de wet moet blijven natuurlijk. Zo'n verbodsbord zou ik niet snel voor kiezen, maar bordje in de vorm van geen kinderfaciliteiten aanwezig zou een optie zijn. Dan weer je trouwens niet alles, maar dan laat je de keuze aan de bezoeker. Of je lost t op met loslopende kinderen worden verkocht aan het circus.. Zijn tig mogelijkheden voor te verzinnen, zonder bot te worden. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:55

Sizzle schreef:
Gewoon de deuropening te smal maken voor kinderwagens bijvoorbeeld of gewoon zeggen dat er geen plek is als iemand je niet aanstaat (bijvoorbeeld dus ook naar parfum meurende dames).

Wel jammer voor mensen in rolstoelen, en 'je staat me niet aan' werkt (afhankelijk van je opvattingen) ook goed om allochtonen en/of homo's te weren. Ook daar zitten risico's aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:07

Sammie schreef:
Met vijf? Misschien in jouw naaste omgeving, maar landelijk ligt dat toch echt een stuk hoger.. Er staat niet voor niks op veel kindermenus.. Tot 12 jaar.

Ik heb nog nooit een leeftijdsgrens gezien op een kindermenu.

En geen kindermenu hebben voor mij is een pre. Ik wil mijn kinderen niet aan de kindermenu's hebben.
Die eten gewoon wat de pot schaft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:17

Ik wel, en ik vraag me altijd af waarom. Maar ik heb het idee dat de overwegingen daar vooral financieel zijn.

In plaats van kindermenu's zouden restaurants best wat meer variatie in porties mogen hebben.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:21

Shadow0 schreef:
Ik wel, en ik vraag me altijd af waarom. Maar ik heb het idee dat de overwegingen daar vooral financieel zijn.

In plaats van kindermenu's zouden restaurants best wat meer variatie in porties mogen hebben.

Dat vind ik nou ook. Die porties zijn voor mij eigenlijk altijd veel te groot. Ik eet gewoon niet zo veel. Van huis uit heb ik geleerd dat ik mn bord moet leeg eten, dus voel me altijd een beetje ongemakkelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:30

Shadow0 schreef:

Zeker mee eens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:56

Maar op het moment dat je écht kindervrije horeca gaat creëren, moeten de ouders die wel hun kinderen fatsoenlijk hebben opgevoed lijden onder de ouders die dat niet doen. Die moeten dan naar restaurant B terwijl niemand wellicht last van hen heeft in restaurant A...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:04

Ja dat is vaak het nadeel, dat degene die het wel goed doen lijden onder degene die er een puinhoop van maken. Maar dat is met alles zo. Groepjes jongeren mogen de supermarkt niet meer in, ook daar zullen keurige jongeren tussen zitten die dit nu niet meer mogen.
Vroeger mocht je overal in het bos rijden met je paard. Maar een heel aantal ruiters maakte er een puinhoop van en nu mag je alleen nog maar op de ruiterroute rijden.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:26

Ik ben zelf moeder van een bijna 4-jarige dochter.
Hoewel zij keurig en rustig aan tafel kan blijven zitten tijdens het eten, als afleiding neem ik kleurtjes en iPad mee, gaat mij voorkeur uit naar een kindvriendelijkere restaurants (met speelhoek).
Driegangenmenu is voor een kind een lange zit.
Gaan we naar dergelijke restaurants, dan gaat dochterlief naar oppas (of goede vriendin van mij, haar dochtertje is vriendinnen met de mijne. Dus ook feest voor m'n dochter).
En anders gaat ze dus mee. Nemen we genoegen met hoofdgerecht en als het nog kan dessert. En anders slaan we die over. Of evt buffetrestaurant.
Ik voel mij opgelaten en geniet minder als ik merk dat dochter wat "vervelender" wordt, mijn kind en niet van een ander. Ik wil een ander niet tot last zijn.

Echter, denk ik dat in plaats van kindvrije horeca, het eerst een optie is om bij klachten een gezelschap te verzoeken om te vertrekken.
Er zijn meerdere restaurants die ik ken, die dit in het beleid (huisregels) hebben.
Dat doelt eigenlijk ook elke doelgroep.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:30

Ik denk dat er maar heel weinig restaurants zijn die zulke gasten verzoeken om te vertrekken. Dit wordt heeeeeel breed uitgemeten in de social media, zeg maar afgebrand. Je hele bedrijf kan te gronde gaan aan zoiets. Dus ik denk dat de meesten gewoon op op hun kiezen bijten en hopen dat ze gauw uitgegeten zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:31

En toch als restaurants wat strikter zijn gaat ze dat vanzelf nieuwe klandizie opleveren en zorgen voor goede recensies. Het is even investeren, maar op de lange termijn heeft het alleen maar voordelen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:43

Een moeder hier en vind het prima. Iedere restauranthouder moet dat zelf bepalen.
Altijd genoten van de herrie in Pannenkoekenboerderij overigens, dat hoort er bij, maar een romatisch etentje met manlief en er rennen kinderen rond alsof ze in de speeltuin zijn en de ouders zelf kijken er niet naar om, nee niet leuk.

Ging 1 van onze kinderen jengelen in een restaurant, wat zelden gebeurd is, dan ging 1 van ons even met hem/haar naar buiten.

NatasjavE schreef:
Sammie schreef:

Ik heb nog nooit een leeftijdsgrens gezien op een kindermenu.

En geen kindermenu hebben voor mij is een pre. Ik wil mijn kinderen niet aan de kindermenu's hebben.
Die eten gewoon wat de pot schaft.

Thuis ja maar met uit eten is het leuk als ze wel wat kunnen eten wat ze ook lekker vinden vind ik persoonlijk.

Sizzle schreef:
Ik moet (letterlijk!) overgeven van de geur van parfum of aftershave. :\

Hebben wij dus ook niet in huis, maar hoe vaak ik niet al lijkbleek uit een lift gestapt ben.....

Dus ja, ik teken :D

Heb ik ook ja, een klein beetje kan ik wel hebben, helaas zijn sommige mensen er niet zuinig mee. Die ruiken zichzelf niet maar ondertussen is in een restaurant mijn eetlust tot nul gedaald.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:45

Sizzle schreef:
Zolang het geen wettelijk iets is heb ik totaal geen probleem met het doelgroep onvriendelijk maken.

Een bordje: kinderwagens en rollators zijn op last van de brandweer niet toegestaan doet ook wonderen om zowel kleine kinderen als langzame ouderen te vermijden...

Je kunt ook prima een bord maken dat zegt dat rust gerespecteerd dient te worden: dat houdt ook groepen jongeren buiten.

Maar letterlijke doelgroep verbodsbordjes vind ik discriminerend en een slecht voorbeeld voor kinderen die dus al vroeg leren dat je iemand openlijk tot ongewenst mag benoemen.

Ik moest ineens hieraan denken... Afbeelding
Maar dat mag vandaag de dag (terecht!) niet meer...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:47

Sizzle schreef:

Maar waarom zou je langzame ouderen willen vermijden dan? Mijn schoonvader loopt na een hersenbloeding ook met een rollator, maar verder is dat een heel normale gast om aan tafel te hebben hoor. En zo zitten er revalidatiecentra vol. Ik vind dat dus inderdaad gaan neigen naar 'wat me niet aanstaat hoef ik niet te zien'. En dat is in een gevarieerde maatschappij volgens mij totaal onwenselijk gedrag.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-08-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:49

Dat snap ik ook niet.