12 doden in Parijs na aanslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:24

Dus het is de schuld van school/internet/hij is terug gegaan om de mensen te helpen/schopt iets in elkaar waar iets opstaat wat hem niet aanstond/pappa wast zijn handen in onschuld/ziet niet dat zijn zoon aan het radicaliseren was/zoonlief was zijn diamant, hij hemelt zijn zoon op als mens die geen kinderen dood wil laten gaan maar blaast wel andere mensen op. Maar zijn zoon was een echte barmhartige Samaritaan voor de kinderen die leden onder het bewind van Assad. De vader zegt dat hij niets over de zelfmoordaanslag kan zeggen zolang hij niet weet wat er met zijn zoon is gebeurt.
Als hij de aanslag veroordeelt doet hij dat ook met zijn zoon, zeer opvallend. En wederom valt me op dat zonen in de islamitische cultuur prinsen zijn die bijna verafgood worden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:27

Aria_zz schreef:
Bwa, de pedopriesters zijn toch ook echt wel heel erg actueel, zeker bij ons. Maar ze worden als individue beschouwd, en dat moeten we ook meer met andere geloven doen.

Je laatste zin snap ik niet echt Jolien, wat doet dat terzake?

Daarmee bedoel ik dat veel mensen de huidige Duitsers nog steeds afrekenen op wat er in de WOII is gebeurd, terwijl de 'oorspronkelijke' nazi's uit deze oorlog grotendeels niet meer in leven zijn.

Is het zo wat duidelijker?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:27

Marjoow, misschien,
Maar imams zijn natuurlijk niet voor islam wat priesters zijn voor christendom/katholicisme.
Maar dat is een andere zaak.

Moesten we de mensen meer als mensen behandelen, ipv af te rekenen op geloof, zou dat helpen. Een mens is wat hij doet, niet wat hij geloofd.

Jolien, oke, dat snap ik idd, zie zin hierboven ter antwoord ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:34

Aria_zz schreef:
Marjoow, misschien,
Maar imams zijn natuurlijk niet voor islam wat priesters zijn voor christendom/katholicisme.
Maar dat is een andere zaak.

Moesten we de mensen meer als mensen behandelen, ipv af te rekenen op geloof, zou dat helpen. Een mens is wat hij doet, niet wat hij geloofd.

Jolien, oke, dat snap ik idd, zie zin hierboven ter antwoord ;)

Ben ik het ook helemaal mee eens :)

Ik denk alleen dat voor een hoop mensen het geloof de aanleiding is, omdat er gewoon veel terrorisme is opgekomen vanuit de Islam, en dit ook veel bekender is dan terrorisme vanuit het christendom enzo.

Ik denk dat dit (met de invloeden van de media) ervoor zorgt dat mensen afkeer krijgen van de Islam en vergeten dat het maar een minderheid is die extremistisch is...

Aria_zz

Re: 12 doden in Parijs na aanslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:36

Ja idd, vind ik erg jammer, want ik vind de islam best een evenwichtig geloof als je het vertaald naar moderne tijden.
Media is een krachtig beest en onbekend is onbemind denk ik.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:37

Jolien87 schreef:
Niniane schreef:
Wat ik wel opvallend vind, is dat wanneer er is iets ergs gebeurd in de naam van de islam of in die gemeenschap, de prominente en gewone moslim mensen zich meteen maar moeten verdedigen en verontschuldigen tegenover de westerse gemeenschap.

Van de blanke christenen of katholieken wordt dit niet verlangd en ook deze geloven hebben bloed aan hun handen.

Kijk eens even naar de Katholieke priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Ook daar scheren veel mensen hun over één kam.

Maar daar word door de kerk en het Vaticaan nu wel iets aan gedaan. Er zijn nieuwe regels opgesteld, er zijn mensen per direct ontslagen, ze worden vervolgd, er is hulpverlening voor de slachtoffers en er is excuus gemaakt.
De huidige paus is er ook uitgesproken tegen.

http://www.nu.nl/buitenland/3786420/pau ... -niet.html

En het argument dat christenen vroeger ook verschrikkelijke dingen hebben gedaan.. Tjah.. welke bevolking of geloof heeft dat nu niet? Vroeger waren andere tijden en ik denk niet dat zoiets nog relevant is voor nu.
Het gaat er om hoe mensen zich nu gedragen en wat ze nu voor goede of kwade dingen doen. Ik ben zelf niet gelovig, maar vind het goed zoals de christelijke kerk nu aan het veranderen is door de nieuwe paus (ten opzichte van bijvoorbeeld homo's en sex voor het huwelijk). Daar kunnen moslims nog een voorbeeld aan nemen.

Vanuit de moslim wereld word er vooral geroepen dat de mensen die zoiets doen geen echte moslims zijn en dat het niets te maken heeft met hun geloof.
Helaas zijn het dus wel moslims die het doen, maar dan van een andere iets radicalere stroming..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:38

Aria_zz schreef:
Ja idd, vind ik erg jammer, want ik vind de islam best een evenwichtig geloof als je het vertaald naar moderne tijden.
Media is een krachtig beest en onbekend is onbemind denk ik.

Absoluut. En dan zijn er mensen die koran gaan vertalen, maar door sommige woorden nét anders te vertalen word het verhaal alweer anders. En dat is bij de bijbel uiteraard ook zo!
Alleen is de Islam makkelijker te veroordelen omdat de meeste blanke europeanen gewoon niemand in de familie heeft bijvoorbeeld en voor hun de Islam verder weg staat dan het christendom of katholicisme

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:42

Jolien87 schreef:
Niniane schreef:
Wat ik wel opvallend vind, is dat wanneer er is iets ergs gebeurd in de naam van de islam of in die gemeenschap, de prominente en gewone moslim mensen zich meteen maar moeten verdedigen en verontschuldigen tegenover de westerse gemeenschap.

Van de blanke christenen of katholieken wordt dit niet verlangd en ook deze geloven hebben bloed aan hun handen.

Kijk eens even naar de Katholieke priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Ook daar scheren veel mensen hun over één kam.

Elise_0o schreef:
Maar daar word door de kerk en het Vaticaan nu wel iets aan gedaan. Er zijn nieuwe regels opgesteld, er zijn mensen per direct ontslagen, ze worden vervolgd, er is hulpverlening voor de slachtoffers en er is excuus gemaakt.
De huidige paus is er ook uitgesproken tegen.

http://www.nu.nl/buitenland/3786420/pau ... -niet.html

En het argument dat christenen vroeger ook verschrikkelijke dingen hebben gedaan.. Tjah.. welke bevolking of geloof heeft dat nu niet? Vroeger waren andere tijden en ik denk niet dat zoiets nog relevant is voor nu.
Het gaat er om hoe mensen zich nu gedragen en wat ze nu voor goede of kwade dingen doen. Ik ben zelf niet gelovig, maar vind het goed zoals de christelijke kerk nu aan het veranderen is door de nieuwe paus (ten opzichte van bijvoorbeeld homo's en sex voor het huwelijk). Daar kunnen moslims nog een voorbeeld aan nemen.

Vanuit de moslim wereld word er vooral geroepen dat de mensen die zoiets doen geen echte moslims zijn en dat het niets te maken heeft met hun geloof.
Helaas zijn het dus wel moslims die het doen, maar dan van een andere iets radicalere stroming..

Klopt, het is goed dat er maatregelen zijn genomen, maar het was puur als voorbeeld dat het "volk" heel snel mensen over één kam scheert en dat dit niet alleen bij moslims het geval is.

Ik ben zelf ook niet gelovig maar ben wel vol lof over de huidige paus, die is duidelijk meer met zijn tijd meegegaan dan zijn voorgangers.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:44

Er is dan ook niet echt een instituut in de islam he,
De Kerk is een afspinsel van de ceaser periode en trok alle macht naar zich toe.

In de islam heb je verschillende stromingen die al dan niet een hiërarchie hebben en ook die hiërarchie is niet absoluut. Het is niet zo simpel om mensen zomaar op de vingers te tikken of alles van bovenaf te controleren.
Er wordt tenslotte ook beroep gedaan op gezond verstand. En als er moslims hier iets mis doen, en de hiërarchie die er iets eventueel aan zou kunnen doen zit in Caïro... Tja dat is moeilijk.

Al komen er nu wel afkeurende geluiden van daar en kan het niet door de beugel, dus er komt wel signaal maar niet op de manier dat wij het gewoon zijn.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:45

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:50

miezelke schreef:
Hier een mooi, verduidelijkend opiniestuk over de verschillen tussen het christelijk geloof en het moslimgeloof:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2203628

En toch weer geschreven door iemand met een christelijke achtergrond, dus sowieso gekleurd in hoe hij het opschrijft.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:53

JewEmm schreef:
miezelke schreef:
Hier een mooi, verduidelijkend opiniestuk over de verschillen tussen het christelijk geloof en het moslimgeloof:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2203628

En toch weer geschreven door iemand met een christelijke achtergrond, dus sowieso gekleurd in hoe hij het opschrijft.

Het zou ook gekleurd zijn als iemand het schreef vanuit een islam achtergrond imo.

Je hebt toch altijd te maken met zender (schrijver) en ontvanger (doelgroep):
islam-islam
islam-christen
christen-christen
chisten -islam

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:53

Aria_zz schreef:
In de islam heb je verschillende stromingen die al dan niet een hiërarchie hebben

Is dit binnen het christendom niet dan? Ik denk alleen al aan katholieken en protestanten, en dan zijn er nog andere kleinere stromingen. Voor de katholieken is er inderdaad een centraal punt en een duidelijke hiërarchie. Maar die kan ik bij protestanten niet zo direct zien. Dus daar ligt het niet aan.

@Dribbel: klopt, maar toch vergeten veel mensen dat, dat het gekleurd is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:56

Dribbel schreef:
miezelke schreef:

Het zou ook gekleurd zijn als iemand het schreef vanuit een islam achtergrond imo.

Je hebt toch altijd te maken met zender (schrijver) en ontvanger (doelgroep):
islam-islam
islam-christen
christen-christen
chisten -islam

Je kunt toch ook een onzijdige schrijver hebben. Atheïst, boeddhist, etc.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:57

Atheïsten die in het westen van europa zijn opgegroeid zijn met de christelijke normen en waarden opgegroeid, dus het blijft niet geheel onzijdig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:58

JewEmm schreef:
Aria_zz schreef:
In de islam heb je verschillende stromingen die al dan niet een hiërarchie hebben

Is dit binnen het christendom niet dan? Ik denk alleen al aan katholieken en protestanten, en dan zijn er nog andere kleinere stromingen. Voor de katholieken is er inderdaad een centraal punt en een duidelijke hiërarchie. Maar die kan ik bij protestanten niet zo direct zien. Dus daar ligt het niet aan.

@Dribbel: klopt, maar toch vergeten veel mensen dat, dat het gekleurd is.

Het ging over dat op de vingers tikken van de priesters door het Vaticaans en waarom dat dan niet voor de moslims gebeurd.
Dus, dat het idd niet zomaar een eenzijdig systeem is.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:01

Daks schreef:
Sakkia inderdaad waar staan de gewone burgers?
Die hoor je niet in dit verhaal ja dat ze het erg vinden maar meer niet.
Er is geen groep die opstaat van nu is het klaar. Ze durven inderdaad volgens mij zelf niet.

En nu nu zijn ze te druk met iemand anders met de dood bedreigen en iemand zijn vrijheid van meningsuiting afnemen.

Tijd dat hun ook eens wakker worden en optreden tegen de mensen die zeggen dat ze hetzelfde geloof hebben.

J

Mm, kwestie van selectief lezen? Meerdere berichten en groepen die zich wel degelijk laten horen hier tegen. Men leest wat men wil lezen geloof ik....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:14

Waarom selectief lezen? Ik lees inderdaad alles maar ik zie ook dat er een kleine groep is die het niet goed praten. Die kleine hoeveelheid word niet gehoord inderdaad omdat er geen hoge pief is die op staat.

Sterker nog er zijn bij die demonstraties groepen geweest die dachten te demonstreren tegen racisme.
Dat heeft imo hier geen bal mee te maken.

Wel zie ik een grote groep die inmiddels andere beroven van de vrijheids van meningsuiting.
Omdat een ander anders denkt dan hun.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:22

En toch heeft het wel echt met racisme te maken. Zie (wederom) onderstaande link.

JewEmm schreef:
http://mic.com/articles/107926/one-twee ... -terrorism

Dit is misschien ook wel interessant om te lezen als het over deze discussie gaat. Het is wel weer erg amerikaans, maar er zit een kern van waarheid in. Twee terroristische daden. Twee verschillende behandelingen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:44

Heeft toch helemaal niks met racisme te maken? Discriminatie, dat wel, maar niet op grond van ras.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:47

Volgens het NOS is er een tweede gijzeling in Parijs in een Joodse supermarkt...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:48

Nee toch... Weer door dezelfde mannen?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:48

Door dezelfde man die gisteren de agente doodschoot in een buitenwijk, waarschijnlijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:49

Bailey je haalt me de woorden uit mijn mond

Gaat echt fout daar in parijs nu een joodse supermarkt die gegijzeld word.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:49

JewEmm schreef:
Atheïsten die in het westen van europa zijn opgegroeid zijn met de christelijke normen en waarden opgegroeid, dus het blijft niet geheel onzijdig.

Ik denk dat de gemiddelde christelijke normen en waarden voor iedereen gelden.
Over heel de wereld.
Niet iemand zo maar vermoorden, aardig voor elkaar wezen, respect, niet stelen, - pesten, eerlijk zijn.
Als iedereen dat wel zou doen werd het 1 grote chaos in de wereld, erger dan dat het nu al is.