Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aria_zz schreef:Bwa, de pedopriesters zijn toch ook echt wel heel erg actueel, zeker bij ons. Maar ze worden als individue beschouwd, en dat moeten we ook meer met andere geloven doen.
Je laatste zin snap ik niet echt Jolien, wat doet dat terzake?
Aria_zz schreef:Marjoow, misschien,
Maar imams zijn natuurlijk niet voor islam wat priesters zijn voor christendom/katholicisme.
Maar dat is een andere zaak.
Moesten we de mensen meer als mensen behandelen, ipv af te rekenen op geloof, zou dat helpen. Een mens is wat hij doet, niet wat hij geloofd.
Jolien, oke, dat snap ik idd, zie zin hierboven ter antwoord
Jolien87 schreef:Niniane schreef:Wat ik wel opvallend vind, is dat wanneer er is iets ergs gebeurd in de naam van de islam of in die gemeenschap, de prominente en gewone moslim mensen zich meteen maar moeten verdedigen en verontschuldigen tegenover de westerse gemeenschap.
Van de blanke christenen of katholieken wordt dit niet verlangd en ook deze geloven hebben bloed aan hun handen.
Kijk eens even naar de Katholieke priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Ook daar scheren veel mensen hun over één kam.
Aria_zz schreef:Ja idd, vind ik erg jammer, want ik vind de islam best een evenwichtig geloof als je het vertaald naar moderne tijden.
Media is een krachtig beest en onbekend is onbemind denk ik.
Jolien87 schreef:Niniane schreef:Wat ik wel opvallend vind, is dat wanneer er is iets ergs gebeurd in de naam van de islam of in die gemeenschap, de prominente en gewone moslim mensen zich meteen maar moeten verdedigen en verontschuldigen tegenover de westerse gemeenschap.
Van de blanke christenen of katholieken wordt dit niet verlangd en ook deze geloven hebben bloed aan hun handen.
Kijk eens even naar de Katholieke priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Ook daar scheren veel mensen hun over één kam.
Elise_0o schreef:Maar daar word door de kerk en het Vaticaan nu wel iets aan gedaan. Er zijn nieuwe regels opgesteld, er zijn mensen per direct ontslagen, ze worden vervolgd, er is hulpverlening voor de slachtoffers en er is excuus gemaakt.
De huidige paus is er ook uitgesproken tegen.
http://www.nu.nl/buitenland/3786420/pau ... -niet.html
En het argument dat christenen vroeger ook verschrikkelijke dingen hebben gedaan.. Tjah.. welke bevolking of geloof heeft dat nu niet? Vroeger waren andere tijden en ik denk niet dat zoiets nog relevant is voor nu.
Het gaat er om hoe mensen zich nu gedragen en wat ze nu voor goede of kwade dingen doen. Ik ben zelf niet gelovig, maar vind het goed zoals de christelijke kerk nu aan het veranderen is door de nieuwe paus (ten opzichte van bijvoorbeeld homo's en sex voor het huwelijk). Daar kunnen moslims nog een voorbeeld aan nemen.
Vanuit de moslim wereld word er vooral geroepen dat de mensen die zoiets doen geen echte moslims zijn en dat het niets te maken heeft met hun geloof.
Helaas zijn het dus wel moslims die het doen, maar dan van een andere iets radicalere stroming..
miezelke schreef:Hier een mooi, verduidelijkend opiniestuk over de verschillen tussen het christelijk geloof en het moslimgeloof:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2203628
JewEmm schreef:miezelke schreef:Hier een mooi, verduidelijkend opiniestuk over de verschillen tussen het christelijk geloof en het moslimgeloof:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2203628
En toch weer geschreven door iemand met een christelijke achtergrond, dus sowieso gekleurd in hoe hij het opschrijft.
Aria_zz schreef:In de islam heb je verschillende stromingen die al dan niet een hiërarchie hebben
Dribbel schreef:miezelke schreef:
En toch weer geschreven door iemand met een christelijke achtergrond, dus sowieso gekleurd in hoe hij het opschrijft.
Het zou ook gekleurd zijn als iemand het schreef vanuit een islam achtergrond imo.
Je hebt toch altijd te maken met zender (schrijver) en ontvanger (doelgroep):
islam-islam
islam-christen
christen-christen
chisten -islam
JewEmm schreef:Aria_zz schreef:In de islam heb je verschillende stromingen die al dan niet een hiërarchie hebben
Is dit binnen het christendom niet dan? Ik denk alleen al aan katholieken en protestanten, en dan zijn er nog andere kleinere stromingen. Voor de katholieken is er inderdaad een centraal punt en een duidelijke hiërarchie. Maar die kan ik bij protestanten niet zo direct zien. Dus daar ligt het niet aan.
@Dribbel: klopt, maar toch vergeten veel mensen dat, dat het gekleurd is.
Daks schreef:Sakkia inderdaad waar staan de gewone burgers?
Die hoor je niet in dit verhaal ja dat ze het erg vinden maar meer niet.
Er is geen groep die opstaat van nu is het klaar. Ze durven inderdaad volgens mij zelf niet.
En nu nu zijn ze te druk met iemand anders met de dood bedreigen en iemand zijn vrijheid van meningsuiting afnemen.
Tijd dat hun ook eens wakker worden en optreden tegen de mensen die zeggen dat ze hetzelfde geloof hebben.
JewEmm schreef:http://mic.com/articles/107926/one-twee ... -terrorism
Dit is misschien ook wel interessant om te lezen als het over deze discussie gaat. Het is wel weer erg amerikaans, maar er zit een kern van waarheid in. Twee terroristische daden. Twee verschillende behandelingen.
JewEmm schreef:Atheïsten die in het westen van europa zijn opgegroeid zijn met de christelijke normen en waarden opgegroeid, dus het blijft niet geheel onzijdig.