Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:12

Eens met Nayomie. We hadden ze gewoon geen podium moeten geven.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:43

Jeetje zeg dat is niet normaal wat er in Gouda gebeurde. Ik was vandaag druk bezig om Amerigo voor morgen klaar te maken voor de optocht. Toen ik vanavond na HVN keek wist ik niet wat ik zag , waar gaat dit heen. Morgen ben ik zwarte piet en ik hoop dat het bij ons in het dorp een echte kinderfeest wordt !

Elise_0o

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 08:28

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:25

Elise_0o schreef:
Hier word ik verdrietig van.. Nazi's en de holocaust..

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... kken.dhtml

Nou inderdaad zeg, appels met peren vergelijken. En waar ik dan helemaal jeuk van krijg is wanneer mensen eerst in alle staten zijn en alles maar roepen en vervolgens niet bereikbaar zijn voor commentaar. Dapper hoor.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:55

sneeuwpop schreef:
Adamootje schreef:
Er bleken ook voorstanders aangehouden te zijn. Die hebben die intocht evengoed verpest.

Dat is wel simpel gesteld.
Ik noem dat uitlokking.

Weet niet of de politie eerder in had kunnen grijpen, maar als mensen het feest willen verpesten voor de kinderen - roepen dat Sinterklaas niet echt is...
wat verwacht je dan van de mensen en ouders die voor het sinterklaasfeest komen? Weglopen ofzo?

Laat de politie dat oplossen, je moet geen eigen rechter spelen. Dan loop je weg inderdaad. Je moet niet gaan vechten waar kinderen bij zijn. Dat geldt zowel voor de voor- als tegenstanders. En wat betreft die demonstranten... Die zijn in mijn ogen hartstikke fout geweest.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:57

Nayomie schreef:
Ik citeer uit het andere topic mijn reactie:
'We kunnen op zich met zijn allen de schuld gaan afschuiven op de mensen die negatief praten over zwarte piet, maar we kunnen de schuld beter afschuiven op de propaganda. Doordat zij aandacht besteden aan deze kwestie, wordt het probleem ook 'groter' gemaakt dan het daadwerkelijk is. Als het nieuws er geen aandacht aan had besteed, was de kans dat zwarte piet nog zwart was, een aardig stuk groter geweest. Die tegenstanders van zwarte piet hebben nu precies wat ze willen, aandacht van de media.'
Ik mag niet in schuld gaan spreken maar ik kan wel zeggen dat de media hier een grote aandeel in heeft gehad.

ben ik het mee eens, jeetje waar gaat het naar toe, volgens mij gaat de discussie niet meer over wel niet/zwarte piet.....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:10

Mijn mening?
Het zal een kind geen barst schelen of een piet nu zwart, wit, geel, groen of paars met witte stippen is..
Hier in huis wordt ook sinterklaasjournaal gekeken en hoe ze t geïntroduceerd hebben tegenover die kids, chapeau..
Kids kraaien er zelf niet naar.. Wij maken er een probleem van..

ECHTER, vind ik het ook een van de weinige puur Nederlandse tradities die er nog zijn..
Wij laten andere culturen met hun (imo) barbaarse tradities (ik refereer nu even naar het offerfeest) ook in hun waarde..

Waarom mogen wij dan geen feest houden met een goedheiligman en een stel knechten die nota bene ook nog Piet (hoe hollands wil je t hebben?) heten en zo zwart zijn als ROET door de schoorstenen waar ze doorheen gaan?

Ik ben het absoluut niet eens dat er geprotesteerd (nog erger, gereld) wordt op een kinderfeest.. Zeker niet..
Maar aan de andere kant vind ik wel dat wij onze ogen te makkelijk sluiten voor datgene dat de gekleurde medemens in dit land dwarszit.. Hoe vele Nederlanders daarover praten, vind ik even schandelijk..

Maar hoe je het ook wendt of keert, ik blijf erbij dat zwarte Piet een Nederlandse traditie is, waar we trots op moeten zijn en ook zeker in ere moeten houden..

Goh, t is een langere post geworden dan ik dacht.. :))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:16

Die Tuur heeft gewoon teveel klappen tegen zijn kop gehad. Denk dat hij met nu niet eens meer welkom is in Nederland. Zegt genoeg over hoe hij is, heeft wel meer van dit soort rare uitspraken gehad.

En als ze dit willen afschaffen, moeten ze ook maar het suikerfeest en noem maar op afschaffen.

Wat krijgen we straks met kerst. Dan wordt de kerstman massaal binnengehaald. Is dan toch ook discriminatie. Of zelfs dierenmishandeling. Nee, dan hoor je ze er niet over. Laat ze lekker oprotten ipv hier onze centen opmaken. En zelf op hun luie stoel te blijven zitten. Zou de criminaliteit ook dalen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:18

FriesWytske schreef:
En als ze dit willen afschaffen, moeten ze ook maar het suikerfeest en noem maar op afschaffen.
.

Dat zou toch wat zijn: dan komen de foodies in actie. Ik ben er zelf ook eentje, maar het idee dat er straks allemaal mensen gaan demonstreren tegen het suikerfeest vind ik toch best lachwekkend. :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:19

Piet stamt overigens niet af van de slavernij, maar is door een tekenaar bedacht bij een kinderversje. Mocht het wel ervan afstammen, dan is het eerder van de moslims in Spanje van die tijd (volgens mijn geschiedenisleraar).
Waar ik me bozer om kan maken is dat mensen doen in de periode van de zwarte slavernij (ieder volk is wel slaaf geweest), dat alleen blanken de boeman waren, terwijl Afrikanen meestal de slaven regelden (bijvoorbeeld krijgsgevangenen) en die bij de kust aan de blanke slavenhandelaren verkochten, dat vergeten veel mensen voor het gemak even.

Maar goed, mocht het allemaal leuk worden gebracht, geleidelijk kleurenpieten naast Zwarte Piet, zou iedereen happy moeten zijn met zo'n compromis, toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:21

Ze hadden ze gewoon nog niet vrij moeten laten. Had ze maar een paar dagen laten zitten. En dan echt op water en brood.

Suikerfeest geeft, vooral als het in de zomer is, ook heel veel overlast in de steden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:41

Adamootje schreef:
Laat de politie dat oplossen, je moet geen eigen rechter spelen. Dan loop je weg inderdaad. Je moet niet gaan vechten waar kinderen bij zijn. Dat geldt zowel voor de voor- als tegenstanders. En wat betreft die demonstranten... Die zijn in mijn ogen hartstikke fout geweest.

Tuurlijk..... dan wacht je nog een paar uur op de politie....
en als je met je kinderen/neefjes en nichtjes voor de aankomst van sinterklaas komt is weglopen wel een beetje dubbel hè.

Tis gewoon uitlokking en hoop echt dat ze harde klappen hebben gehad.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:17

Een paar uur wachten op de politie? Je overdrijft. Die politie was tijdens de intocht gewoon aanwezig hoor. :D

Toegegeven, het was niet hendig dat de demonstranten protesteerden bij de kindertjes, vind ik ook zeker niet netjes. Houdt kinderen buiten de discussie, voor hen is het gewoon feest. Om nu te gaan vechten waar kinderen bij zijn?! Nee, sorry, dat is niet goed te praten, maakt niet uit of die demonstranten dat nu verdiend hebben of niet. Beide partijen die hierbij betrokken waren, zijn i.m.o. allebei fout geweest.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:19

Er was een plaats aangewezen waar ze mochten demonstreren, Adamootje. Dus ze hebben er bewust voor gekozen om het te gaan verzieken voor de kinderen. En daar mag van mij een zwaardere straf op komen te staan dan dat ze nu hebben gekregen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:40

EskeGirl schreef:
Maar goed, mocht het allemaal leuk worden gebracht, geleidelijk kleurenpieten naast Zwarte Piet, zou iedereen happy moeten zijn met zo'n compromis, toch?

Dat laatste lijkt mij ook. Van beide kanten zijn er mensen die doorgeslagen zijn. Kijk naar het stukje van Tuur en dit: http://www.lindanieuws.nl/nieuws/dieptr ... e-spelers/ (echt walgelijk gewoon).

Ik ben/was voor een kleine verandering voor zwarte piet. En dat is gebeurd, dus ik ben tevreden en voel niet de noodzaak om het vuur te blijven opstoken. Maar als ik mensen op mijn Facebook zie, die blijven maar doorgaan.... Zelfs met kreten als: en nu einde discussie en dan met een plaatje erbij waar weer tekst op staat dat aansluit bij hun ideeën. Of een donkere jongen die maar plaatjes blijft delen van Martin Luther King 'I have a dream'.

Ik heb ook een droom: dat Nederland iets meer écht tolerant wordt, van beide partijen...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:44

Nog toleranter. Nederland moet juist strenger zijn. En minder tolerant. Dan zouden dit soort dingen niet gebeuren. Nederland is wat mij betreft te tolerant. Alles kan en alles mag. En dan nog dit gezeur. Nee, laat ze het nu maar eens voelen. En zou ook zeggen, korten op de uitkering. Want denk dat het grootste deel van de raddraaiers van een uitkering leeft. En niet WIL werken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:54

Als het dan tóch echt moet, de gekleurde regenboog Pieten zijn nog te doen.Maar die gatenkaas Piet? dat ziet eruit als een enge ziekte Piet.Kinderen zouden er een trauma aan over kúnnen houden!
Daarbij heeft alleen Zwarte Piet met Sinterklaas te maken,alle andere kleuren Pieten hebben niets te maken met Sinterklaas.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:08

Adamootje schreef:
Een paar uur wachten op de politie? Je overdrijft. Die politie was tijdens de intocht gewoon aanwezig hoor. :D

Toegegeven, het was niet hendig dat de demonstranten protesteerden bij de kindertjes, vind ik ook zeker niet netjes. Houdt kinderen buiten de discussie, voor hen is het gewoon feest. Om nu te gaan vechten waar kinderen bij zijn?! Nee, sorry, dat is niet goed te praten, maakt niet uit of die demonstranten dat nu verdiend hebben of niet. Beide partijen die hierbij betrokken waren, zijn i.m.o. allebei fout geweest.

Even iets rechtzetten.

De demonstranten waren gister op het plein om daar, waar ze niet mochten demonstreren, een "vreedzame " demonstratie te houden.

Een vreedzame demonstratie waarbij ze tegen de kinderen van een kennis van mij Riepen dat sinterklaas niet bestond, zwarte piet racistisch was en een geschminkte toneelspeler was.
Daarnaast werden de kinderen ook uitgemaakt voor racisten omdat ze pietenpakjes droegen...

Ja, echt heel vreedzaam, de sinterklaas voor deze kinderen is dus verpest :(

Toen een aantal jongens voor het spandoek ging staan om in ieder geval de tekst er van voor de kinderen te verbergen, toen pas werd het echt grimmig.

Die demonstranten hadden er nooit mogen staan en ik hoop dat ze een paar goede klappen gehad hebben.

De kinderen van mijn kennis zijn nu dus van hun geloof afgevallen.
Mijn kennis en haar man hebben gisteren maar alles moeten uitleggen, omdat de kinderen vragen begonnen te stellen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:25

Ben benieuwd hoe het vanmiddag in Amsterdam gaat,als sinterklaas daar aankomt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:49

Echt een lefbek, die Regilio Tuur. Volgens mij heeft hij toch goed genoten van de kansen die Nederland hem heeft gegeven. Niemand houdt hem (of een ander) tegen de zin in hier.

Vanmiddag is de intocht in Utrecht, ik ben benieuwd, stelletje azijnpissers.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:09

En waarom moeten er weer termen als azijnpissers gebruikt worden? Ben je nu niet net zo hard bezig om het vuur op te stoken?

Ik las deze reactie op de Facebook van Linda Magazine, naar aanleiding van de walgelijk reactie op een selfie van een aantal donkere spelers NL-eftal:

Citaat:
Ik wil dit niet, niet in ons land!
Het raakt mij als ik zie hoe vaak wij als inwoners van dit prachtige Nederland langs elkaar heen lopen en dat terwijl de oplossing heel simpel is!
Hebben wij niet allemaal geleerd in onze opvoeding om te geven en te nemen? En dat vooroordelen vaak niet kloppen (ongeacht huidskleur, geaardheid, afkomst, lichaamsgewicht, overtuigingen of wat voor kleren iemand aan heeft etc)? En dat we leven in een samenleving?

Waarom doen we er dan niet iets mee?
Waarom begrijpen wij elkaar zo verkeerd en blijven wij samen maar langs elkaar heen lopen? Volgens mij wil ieder mens zich juist geaccepteerd voelen?
Nederland is en blijft voor mij een samenleving en niet een eenleving.
En we moeten er met zijn allen voor gaan!

Leer elkaar eens echt kennen, ipv van dat negatieve stukje te lezen in de krant of op tv. Of van die ene roddel van bijvoorbeeld de buurvrouw of wie dan ook!
Ga bij elkaar op de koffie, organiseer buurtfeesten en kom voor elkaar op en neem vooral de tijd voor elkaar. Misschien begrijpen wij elkaar dan een stuk beter! Wij willen denk ik allemaal met een fijn gevoel over straat lopen?

Laat het volgend jaar het jaar van de verbondenheid zijn en laat zien dat Nederland een land is wat een eenheid vormt. Waarom kwaad met kwaad vergelden, als het ook met liefde kan!
Nederland het land waar ieder mens zich vrij hoort te voelen?

:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:20

En hoe wil je dit met liefde oplossen dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:25

Dit is toch ook niet normaal meer?

De intocht van Sinterklaas in Amsterdam lijkt qua tumult wel op Ajax - Feyenoord, belachelijk!
Jammer dat het Sinterklaasfeest zo verpest moet worden.. Moet Ajax tegen Feyenoord of komt Sinterklaas aan?

Bron: Feyenoord site via FB.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gohya op 16-11-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:26

Als die vergelijking nu al gemaakt wordt, is het dit jaar het meest trieste sinterklaasfeest ooit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:28

Arme, arme kinderen.