Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:02

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:
´Poly´ = meer.

Klopt maar in de literatuur noemen ze 'een persoon die polyamoreus georienteerd is' ook wel kort 'poly'. Mij leek dat men die afkorting hier wel zou kunnen begrijpen.

Ik begreep de invulling als ´een poly met twee´ niet.

Waarom zou het ´evenveel´ moeten zijn en hoe zou je dat willen kwantificeren?
Het is per leif gegarandeerd anders omdat alle individuen anders zijn. Dat is nu ook waarom je van meer dan één tegelijk kan houden.
En waarom zouden meer lieven geen partners zijn? Partner heeft een meervoud en niet alleen als twee.

Maar goed, poly is niet dé oplossing voor vreemdgaan en dát is het onderwerp.

Ik heb het niet over sex Lusitana. Over het delen van kwali-tijd. Overleg met de partner die geen tijd heeft op de avonden dat je alleen zit met deelbare tijd.

Tja Sizzle, pa en ma die vreemd menen te moeten gaan is niet ideaal voor een kind.
Beter dat pa en ma vóórtijdig laagdrempelige bespreekbaarheid zonder vooroordelen of dichte deuren in hun relatie opnemen.
Dat verhoogt de oeverlevingskans van hun relatie en een stabieler gezin voor het grut.

Lusitana

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:19

HC Ik heb het wel OOK over seks. Want dat kán natuurlijk ook gewoon.

Ik heb ooit in mijn jonge jaren toen ik nog enigszins wat aan seks vond, een relatie gehad met een man die ging trouwen in de tijd dat hij ook met mij naar bed ging. Iedereen was van "wat erg want je hoopte zeker dat jij hem zou krijgen" in de diverse variaties.
Nee, ik vond het niet erg, nee ik wilde hem niet, ik wilde seks. Ik zou niet weten wat ik met hem had gemoeten als hij bij me op de bank zou zitten. We waren totaal niet compatable. Het was niet het soort man waar ik maar wat dan ook mee zou willen delen behalve het bed en zelfs dat viel eigenlijk, achteraf gezien, harstikke tegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:23

Lusitana schreef:
Dan zorg je toch lekker dat je een voldoende aanwezige partner hebt?
Die gewoon lekker vreemdgaat zonder dat je het weet?

Heb jij ergens last van :?

Met PA en MA bedoelde ik de afkorting voor Polyamorie en monoamorie. Aangezien dat handiger typt.
Dus het is me niet helemaal duidelijk waar de vreemdgaande ouders ineens vandaan komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:44

Lusitana schreef:
HC Ik heb het wel OOK over seks. Want dat kán natuurlijk ook gewoon.

Ook sex uiteraard. Sexuele bevrediging is een integraal deel en als het goed is een bindende factor van een modale duurzame relatie.

Persoonlijk vind ik het teleurstellend van het maatschappelijk geaccepteerde dat vermeende exclusiviteit ervan reden is om een duurzame relatie te verbreken én het niet belangrijk genoeg is om serieus te nemen.
Je mag het niet belangrijk vinden maar o wee.

Ondertussen zijn duurzame relaties niet zo duurzaam en hebben veel van die relaties te maken met bedrog.
Íets gaat er dus niet goed met het maatschappelijke idee van voor altijd sexueel exclusief samen.
Jammer dat leren door zien blijkbaar op dit punt niet werkt bij mensen.

Sizzle schreef:
Dus het is me niet helemaal duidelijk waar de vreemdgaande ouders ineens vandaan komen.

Die zijn het onderwerp.
Van de vreemdgaande 48/43% heeft zonder twijfel een significant deel kinderen.
Niet alleen de vreemdgaanders zelf zijn het slachtoffer van de misleidende voorlichting, hun kinderen zijn dat nog meer.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:09

Huertecilla schreef:
Niet alleen de vreemdgaanders zelf zijn het slachtoffer van de misleidende voorlichting, hun kinderen zijn dat nog meer.

Je bedoelt zeker dat van de 23% mensen in een relatie die ooit te maken hebben gehad (of menen te hebben gehad) met vreemdgaan een deel kinderen heeft?

Zelfs dan hoeft dat nog geen probleem te zijn hé? Er zijn ook mensen die weten dat hun partner vreemd gaat, er verder niets mee doen dan een oogje toeknijpen. Die kinderen merken dat misschien niet eens. Wie kan zeggen of dat beter of slechter is voor een kind dan ouders hebben met een open relatie? Het is in elk geval meer geaccepteerd en dat is voor kinderen (vooral voor pubers die vooral normaal willen zijn) alleen maar prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:13

sallandval schreef:
Je bedoelt zeker dat van de 23% mensen in een relatie die ooit te maken hebben gehad (of menen te hebben gehad) met vreemdgaan een deel kinderen heeft?

Niet ooit, maar in hun huidige relatie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:17

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:

sorry, ooit in hun huidige relatie. Dat hoeft niet op het moment van de enquete te zijn geweest he? Kan ook 20 jaar geleden zijn geweest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:18

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Die zijn het onderwerp.

Dat begrijp ik, maar waarom vertel je het specifiek tegen mij?
Volgens mij had ik allang gezegd dat eerlijkheid boven alles gaat namelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:27

sallandval schreef:
sorry, ooit in hun huidige relatie. Dat hoeft niet op het moment van de enquete te zijn geweest he? Kan ook 20 jaar geleden zijn geweest.

Dat kan. Maar het geeft wel een duidelijk een ander beeld, omdat alle relaties die uit zijn gegaan vanwege het vreemdgaan niet in dat percentage zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:29

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:

Niet alleen leren door zien is blijkbaar lastig ;)
Nu ja, lezen is ook zien.

48 en 43% maakt pakweg 70% ooít.

Het is een omvangrijk maatschappelijk probleem wat niet rijmt met het ´en ze leefden lang en gelukig sexueel exclusief...´ wat diezelfde maatschappij ons in doet geloven.
Tja én maar niet leren door zien 8)7

Ondertussen maakt het een berg emotionele brokken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:31

Sizzle schreef:

Omdat jíj pa en ma vermeldt :D en ik het terug op het onderwerp probeerde te krijgen *D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:33

Huertecilla schreef:

Waar haal je 70% vandaan? In het artikel wat benoemd wordt in dit topic onder 2284 (toch een behoorlijk aantal) mensen geeft 23% van de respondenten aan tijdens de huidige relatie te zijn bedrogen.

Van 23% 70% maken vind ik wel erg ver gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:43

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Omdat jíj pa en ma vermeldt :D en ik het terug op het onderwerp probeerde te krijgen *D

Ach so

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:41

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Waar haal je 70% vandaan?

Het betreft 48% van de mannen en 43% van de vrouwen.
Als alle vrouwen van de mannen ook vreemd gegaan is, is het 48% van de relaties.
Als geen van de vrouwen etc is het 91%.
Het midden maakt 70% van de relaties heeft er ooit mee van doen gehad.
Dat maakt tevens dat 47% verbroken is al dan niet daardoor. Pakweg twee keer zoveel als er stand hielden ondanks bedrog, al dan niet gelukkig.
Schuif gerust met de cijfers, geloof ze niet, blijft een fors maatchappelijk fenomeen wat niet door de vlag gedekt wordt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:17

Huertecilla schreef:
Het betreft 48% van de mannen en 43% van de vrouwen.
Als alle vrouwen van de mannen ook vreemd gegaan is, is het 48% van de relaties.
Als geen van de vrouwen etc is het 91%.
Het midden maakt 70% van de relaties heeft er ooit mee van doen gehad.
Dat maakt tevens dat 47% verbroken is al dan niet daardoor. Pakweg twee keer zoveel als er stand hielden ondanks bedrog, al dan niet gelukkig.
Schuif gerust met de cijfers, geloof ze niet, blijft een fors maatchappelijk fenomeen wat niet door de vlag gedekt wordt.

Dus jij weet dat er koppels bevraagd werden? In het centrum voor gebroken relaties en het centrum voor jaloeziebestrijding?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:39

Sizzle schreef:
Lusitana schreef:
Dan zorg je toch lekker dat je een voldoende aanwezige partner hebt?
Die gewoon lekker vreemdgaat zonder dat je het weet?

Heb jij ergens last van :?

Nee, gewoon een reactie op wat je schreef.
Als iemand het voldoende aanwezig zijn van en partner het allerbelangrijkste vindt van een relatie, dan moet die persoon (en je kun je lezen als men, dat was niet persoonlijk) kiezen voor iemand die daar aan voldoet.
En op de koop toenemen dat het vreemdgaan stiekem gaat, want als je het niet aankunt dat een man er iemand bij heeft, moet het stiekem.
De kans blijft even groot dat het gaat gebeuren, of iemand daar nou eerlijk over is of niet.
En het lijkt mij dat helemaal als het om een claimende partner gaat, de kans aanwezig is dat er grotere behoefte is om gewoon eens buiten de deur iets lossigs te hebben....
Hoewel er natuurlijk ook zat mannen zijn die niets liever willen dan thuiskomen en niets meer doen.
Maar hoe je dat dan weer van te voren zou kunnen weten als je nog in je verliefde fase zit, zou ik niet weten.

En dat geldt voor zoveel eigenschappen waar je pas achterkomt als er nu eenmaal al een relatie is.
Sommigen vinden teleurstellingen genoeg om er dan maar een punt achter te zetten en gaan op zoek naar de volgende, een ander ploetert voort, en weer een ander past er een mouw aan door er iemand bij te nemen die andere eigenschappen heeft.
Ieder z´n leven, ieder z´n invulling aan relaties.

Maar ik had geen zin om dat allemaal zo te typen, want bedtijd. :D

Mungbean

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:12

Oh, maar ik dacht bij weinig contact uren meer aan een drukke baan bijvoorbeeld. Dan is het niet per definitie zo dat dan de thuisblijver dat wil compenseren met een ander toch?
Dat kan, maat moet niet.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:59

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Waar haal je 70% vandaan? In het artikel wat benoemd wordt in dit topic onder 2284 (toch een behoorlijk aantal) mensen geeft 23% van de respondenten aan tijdens de huidige relatie te zijn bedrogen.

Van 23% 70% maken vind ik wel erg ver gaan.

Sally, ik zal het proberen uit te leggen. Je mag zeker niet vergeten (het werd nog niet vermeld denk ik, daarom doe ik het even) dat dit ook nog eens longitudinaal onderzoek betrof, aangezien zelfs cijfermateriaal beschikbaar is over de relaties die uiteindelijk zijn verbroken.
Ik moet nog eens bekijken hoe het exact zit, maar het is dus een onderzoek dat koppels gedurende 30 bevraagd heeft over vreemdgaan en de invloed op hun relatie. Het onderzoek werd gesponsord door het productiehuis van John De Mol en het centrum voor jaloersen en scheefmarcheerders. Er mochten enkel mensen met een monogame relatie (wel inclusief het onvermijdelijke vreemdgaan) deelnemen, anders klopten de cijfers niet meer. Nu is het simpel te verwerken, steeds delen of vermenigvuldigen met 2, je wil daar geen 3 delingen tussengooien, lijkt me logisch. 8)7 .
Wel Sally, hopelijk is dit begrijpbaar genoeg voor jou. Anders vraag je het nog een keer, wie weet kan iemand anders het in betere bewoordingen aan je uitleggen |o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:06

Iedereen gaat relaties aan om daar zelf beter van worden op een of ander manier. Dat begint al met een goed gevoel bij aandacht bij flirten.

Bij het aangaan van een potentieel duurzame relatie is er het idee dat het duurzaam leuker, goedkoper of anderszins een vooruitgang op alleen is.
Het enige duurzame is dat beide partners baat hebben bij de relatie.
Logischerwijze zijn veranderingen een zekerheid en dat heeft op de kosten-baten effect.
Sexuele bevredinging is een erg goed onderdeel als voorbeeld.
Dat is doorgaans een blangrijk aspect in een liefdesrelate en het omvat fysieke verliefdheid tot intense geestelijke bevrediging door lichameilijke intimiteit met een partner waar je geschiedenis mee hebt.
Het is ALLEMAAL aan verandering onderhevig.

Tijd is een andere belangrijke in onze consumptiemaatschappij.
Huisje, autootje, kindjes en fluks dwingt het bestedingspatroon tot opoffering van kwali-tijd. Bijvoorbeeld.

Verderop in het leven, met verbroken duurzame relaties in de verzameling veranderingen, komt menigeen met een pakket aan tijdvreters en verplichtingen.

We zijn ons DNA en onze ervaringen.
We hebben allemaal ander DNA en - ervaringen.
Voeg daar een allemaal ander pakket aan toe en we zien hoe we allemaal andere deelverzamelingen zijn.
We overlappen meer of minder met een lief.
We overlappen zelden naadloos het stuk kwali-tijd wat we hebben/willen/willen invullen.
We ZIJN VRIJ om te KIEZEN hoe we het overlappende stuk willen delen EN hoe we het niet overlappende deel invullen.
Een stuk samen delen geeft GEEN RECHTEN op het stuk wat we net delen; het is aan een ieder om dat ZELF te KIEZEN.
Dat de wet om administratieve redenen slechts 1 partner tegelijk erkend is hooguit van belang voor aardse zaken en volstrekt irrelevant voor alle andere, voor het emotionele, voor het persoonlijke.

Imo wringt de schoen bij het met de Staat als belanghebbend voortrekker door de maatschappij verkeerde voorlichten herover. Dat 1 wettelijk erkende partner is een dng van rechtsorde, niet van welzijn en al helemaal niet van individueel welzijn.
De mensheid is gelukkig in een heerlijk breed scala aan samenlevingsvormen.

De grote lijn is dat in marginale tijden bundelen van mogelijkeheden het meeste geluk biedt en dt in tijden van overvoed de winnaar alles heeft.
We zien dat we dit invullen met polyandrie in de meest marginale omstandigheden en polygamie in de meest overvloedige.

We leven anno nu in een complexe situatie met een enorm verschil in inkomen en situatie van defacto horigheid voor het grootste deel van de bevolking.
Tijd en beslissingvrijheid voor invulling voor kwali-tijd is gering voor velen.
Om dit nog erger te maken is er een idee dat er slechts 1 samenlevingsvorm acceptabel is.

Drukke baan, veel contacten met anderen, inclusief van het andere geslacht. Weinig kwali-tijd met de staatserkende partner. Wel behoefte, geen bespreekbaarheid door de misleidende voorlichting, wel tijd/interactie met anderen.
Veel mensen leven met een onvredingende behoeft in een wereld van laagdrempelige mogelijjkheden tot bevrediging en een hogere drempel met de staatserkende partner.
De kat met honger op het spek gebonden.

Dit al is helemaal niet nodig.
We worden vrij geboren en de mens heeft een heerlijke, uniek flexibel, keuzepakket aan gelijkwaardige samenlevingsvormen. Zelfs in het OPGELEGDE :)* kader van 1 gelijktijdige staatserkende partner.

Wees integer, wees eerlijk, praat en geniet van je kwali-tijd met wie dan ook.
Het 1-staatserkende-partner model is verre van duurzaam en kent massaal bedrog. Het is helemaal niet het gedoodverfde enige geluksmodel. Kies dus gerust wat anders ook al ziet de rechtsorde je liever in keurige hokjes achter elkaar.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:15

^ Er is geen enkel relatiemodel universeel duurzaam en dus geschikt als enig geluksmodel. Bedankt om een halve A4 vol te pennen, maar over die kern van de zaak is iedereen het roerend eens, dus je had die moeite echt niet hoeven doen.
Een toelichting bij hoe jij weet hoe het onderzoek werd gevoerd zou wel leuk zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:23

Lusitana schreef:
Sommigen vinden teleurstellingen genoeg om er dan maar een punt achter te zetten en gaan op zoek naar de volgende, een ander ploetert voort, en weer een ander past er een mouw aan door er iemand bij te nemen die andere eigenschappen heeft.
Ieder z´n leven, ieder z´n invulling aan relaties.

Zo kan je ook met de realiteit op je netvlies aan relaties beGINNEN.
Met ruimte voor verandering.

Daarbij is het een gegeven dat:
- mensen KUNNEN verliefd zijn op meer personen tegelijk
- mensen KUNNEN houden van meer personen tegelijk
Zowel de verliefdheid als het houden van is daarbij nooit gelijk, kan niet gelijk zijn omdat de individuen allemaal uniek zijn, maar heel wel gelijkwaardig.

Wanneer we loslaten dat we slechts sequentieel verliefd kunnen zijn, - kunnen houden van, verschillende personen, verandert er heel veel in ons bewustzijn en keuzes mbt relaties.
Let wel, dit al sluit al dan niet sexueel exclusief monogaam samenleven in het geheel niet uit. Het maakt het wel een stuk makkelijker om dit duurzaam te maken.

Zo heb ik de ervaring dat duurzaam tot de dood ons scheidt monogaam prima kan.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:37

"Zo heb ik de ervaring dat duurzaam tot de dood ons scheidt monogaam prima kan"
Maar dat is toch niet jouw ervaring? Monogamie en polyamorie zijn toch niet verenigbaar? Of heb je daar ook een eigen definitie voor?
Of gebruik je de enge definitie van monogamie? Man, man, het is wat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:49

Callisto04 schreef:
"Zo heb ik de ervaring dat duurzaam tot de dood ons scheidt monogaam prima kan"
Maar dat is toch niet jouw ervaring?

Jawel.

Citaat:
Monogamie en polyamorie zijn toch niet verenigbaar?

Ten eerste stap je over het ' tot de dood ons scheidt heen'.

Ten tweede is het inderdaad niet zo onverenigbaar als het per definite is.
De definitie is meer rigide dan de vele tinten grijs van de praktijk welke ook nog eens over tijd veranderen.

Zowel monogaam als polygaam komen in vele varianten in vele tinten, waarbij de scheiding niet altijd zo glashelder is als de definities zijn.

Dat is echter in dit kader niet opportuun want niet het onderwerp.
Het onderwerp is massaal vreemd gaan in de sexueel exclusieve variant van monogamie.
Mijn reactie daarop is dat het bedrog onnodig is wanneer niet zo rigide onbespreekbaar aan 1 model wordt vastgehouden.
De 23% toont overigens aan dat zelfs na bedrog duurzaam nog mogelijk is. Kun je nagaan hoe dit zou kunnen zijn wanneer er VOOR bedrog naar een oplossing gewerkt zou worden.
DAT is de kern van wat ik telkens betoog.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:59

Sexueel niet exclusieve monogamie is gewoon hypocrisie ten top.
Over de huwelijksvoltrekking:
De wederzijdse rechten en plichten zijn onder andere:
•samenwonen
trouw
•hulp en bijstand
•…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:29

Callisto04 schreef:
Sexueel niet exclusieve monogamie is gewoon hypocrisie ten top.
Over de huwelijksvoltrekking:
De wederzijdse rechten en plichten zijn onder andere:
•samenwonen
trouw
•hulp en bijstand
•…

Ach ja, als jij 'huwelijk' zo wil invullen en ook nog gelijk stelt aan jouw beeld van 'monogamie' dan houdt het op.
Deze wonderlijke, bewuste? begripsverminking en -verwarring illustreert op glasheldere wijze wat er fout is, wat maakt dat bedrog een trieste uitweg is.

Tant pis.

Mijn raad aan (vooral) mannen in NL is; huw niet. Zie boven.