Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:55

Ik denk dat het niet nodig is om de discussie 'borstvoeding of niet' te gaan voeren. Maar het juist te houden bij voeden in het openbaar.

Nu moet ik toegeven dat ik hier wel heel dubbel in sta, ik heb níet de behoefte om een borst vol in beeld te krijgen. Sauna a la, maar daar buiten is het toch wel aardig privé. Voeden in een hoekje en netjes afgedekt kan ik mij wel wat bij indenken, maar midden in een restaurant en dan die borst eruit: Op de één of andere manier zit ik dan niet meer heel smakelijk te eten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:56

Ik zelf vinden voeden in het openbaar echt helemaal niks...
Ik vind het ongemakkelijk en niet nodig om overal maar je borst er uit te gooien om je kind te voeden.
Doe dat gewoon thuis of ergens waar andere mensen het niet(hoeven)zien

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:01

annebe schreef:
Nooit problemen mee gehad, zelfs in het openbaar op schiphol niet, of op een terrasje, of aan tafel.
Borstvoeding geven zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn en dat mensen gelijk denken aan iets sexueels bij het zien van een ontblote borst komt toch wel door de schreve mindset van de media.

Ben ik het niet mee eens. Er bestaan toch echt borstenmannen hoor...
Er is al een uitleg gegeven over dat van oudsher vrouwen met grote borsten instinctief gezien worden als meer vruchtbare vrouwen en dat daarom deze vrouwen meestal aantrekkelijk(er) gevonden worden door mannen. Dus mi is het helemaal niet raar dat er een seksuele associatie is met (blote) borsten :)

Getup

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:07

Tamaramt: en dat vind ik dus onnodig. Ik blijf niet de hele dag thuis zitten, omdat ik bv geef. Maar zoals ik op de vorige pagina heb gepost: ik doe dat discreet, onopvallend en bedekt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:52

Ik heb geen problemen met openbaar borstvoeding geven, mitsdien dit discreet gebeurd. Indien het je niet lukt om discreet te voeden, kolf dan gewoon thuis een flesje en geef dat aan je kindje op het moment dat je je in een menigte bevind.
Kortom niets tegen publiekelijk voeden, maar ik wens ook niet geconfronteerd te worden met de blote boezems van een wildvreemde.

Mijn eigen zoons heb ik ook 10 maanden borstvoeding gegeven maar altijd wel discreet bedekt op een manier dat niemand er last van had. Ik heb me eenmaal laten verbannen naar het toilet, helemaal aan het begin maar verder nooit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:53

blokje schreef:
Maar maffia is andersom net zo ;)
Je hebt ook een kv (kunstvoeding) maffia.

Dat zeg ik toch :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:08

Eh Mallow, mijn post had niets met jouw post te maken hoor. Ik snap ook niet zo goed waarom je je persoonlijk aangesproken voelde.

Al met al valt het me hier wel op dat de verschillen in mening tussen moeders en niet-moeders er klein zijn. Dat vind ik wel grappig. Als ik het zo een beetje inschat vindt bijna iedereen dat er weinig mis is met het geven van borstvoeding in openbare gelegenheden, zolang dat niet gebeurt op een manier die nadrukkelijk de aandacht van andere aanwezigen vraagt.

Ik heb even gekeken naar de bron van het artikel in de OP. Dat is een Amerikaanse site. Nou heb ik zelf wel het idee dat Amerikanen hier en daar op een bijzondere manier omgaan met voor ons heel normale zaken, dus wellicht bestaat er daar wel een enorm taboe op borstvoeding in het openbaar? Heeft iemand hier ervaring met voeden in het buitenland en hoe daar wordt gereageerd?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

Zelf heb ik geen kinderen en geen kinderwens. En ook ik zou me enigszins ongemakkelijk voelen als ik open en bloot getuige zou zijn van zo'n intiem moment tussen moeder en kind. Ik zou er dus zelf simpelweg gewoon niet naar kijken. Maar dat die moeders dan maar niet moeten voeden, of apart moeten gaan zitten of moeten kolven vind ik een absurde gedachte.
Anders dan discreet voeden heb ik eigenlijk ook nooit gezien, vrij onopvallend, weinig tot geen borst te zien. Dus dat borst eruit gooien lijkt me nogal overdreven.

Sommige reacties vind ik zo lomp en respectloos... Mensen die de mening hebben dat er geen borstvoeding gegeven mag/moet worden in het openbaar, die het vies of walgelijk vinden of vinden dat er eerst toestemming gevraagd zou moeten worden zijn vast zelf kinderloos of hebben weinig kennis over het reilen en zeilen rond baby's en borstvoeding.

Borstvoeding geven is niet iets om je voor te schamen, heel erg jammer dat het zo'n taboe is geworden. Borstvoeding geven is voor sommige moeders al moeilijk en pijnlijk genoeg. En ik weet dat het 'plannen' van (borst)voeding soms lastig is en dat niet iedere moeder de melk mag kolven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:36

maura schreef:
Eh Mallow, mijn post had niets met jouw post te maken hoor. Ik snap ook niet zo goed waarom je je persoonlijk aangesproken voelde.

Al met al valt het me hier wel op dat de verschillen in mening tussen moeders en niet-moeders er klein zijn. Dat vind ik wel grappig. Als ik het zo een beetje inschat vindt bijna iedereen dat er weinig mis is met het geven van borstvoeding in openbare gelegenheden, zolang dat niet gebeurt op een manier die nadrukkelijk de aandacht van andere aanwezigen vraagt.

Ik heb even gekeken naar de bron van het artikel in de OP. Dat is een Amerikaanse site. Nou heb ik zelf wel het idee dat Amerikanen hier en daar op een bijzondere manier omgaan met voor ons heel normale zaken, dus wellicht bestaat er daar wel een enorm taboe op borstvoeding in het openbaar? Heeft iemand hier ervaring met voeden in het buitenland en hoe daar wordt gereageerd?

Ik denk dat je het in Saoedi-Arabië niet hoeft te proberen :').

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:56

Juist in Saoedi-Arabia zijn ze heel erg pro bv. Daar is kv zelfs alleen in de apotheek op doktersrecept verkrijgbaar. Voeden in het openbaar zal daar dus ook best kunnen. Waarschijnlijk wel discreet.

De WHO norm van twee jaar geldt niet alleen voor landen die geen goede voorzieningen hebben voor schoon drinkwater maar ook voor landen als Nederland. Het heeft namelijk niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van goede alternatieven maar met de opbouw van het immuunsysteem van een kind.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:01

_/-\o_

Tabaluga12 schreef:
Zelf heb ik geen kinderen en geen kinderwens. En ook ik zou me enigszins ongemakkelijk voelen als ik open en bloot getuige zou zijn van zo'n intiem moment tussen moeder en kind. Ik zou er dus zelf simpelweg gewoon niet naar kijken. Maar dat die moeders dan maar niet moeten voeden, of apart moeten gaan zitten of moeten kolven vind ik een absurde gedachte.
Anders dan discreet voeden heb ik eigenlijk ook nooit gezien, vrij onopvallend, weinig tot geen borst te zien. Dus dat borst eruit gooien lijkt me nogal overdreven.

Sommige reacties vind ik zo lomp en respectloos... Mensen die de mening hebben dat er geen borstvoeding gegeven mag/moet worden in het openbaar, die het vies of walgelijk vinden of vinden dat er eerst toestemming gevraagd zou moeten worden zijn vast zelf kinderloos of hebben weinig kennis over het reilen en zeilen rond baby's en borstvoeding.

Borstvoeding geven is niet iets om je voor te schamen, heel erg jammer dat het zo'n taboe is geworden. Borstvoeding geven is voor sommige moeders al moeilijk en pijnlijk genoeg. En ik weet dat het 'plannen' van (borst)voeding soms lastig is en dat niet iedere moeder de melk mag kolven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:02

Esplendido schreef:
Juist in Saoedi-Arabia zijn ze heel erg pro bv. Daar is kv zelfs alleen in de apotheek op doktersrecept verkrijgbaar. Voeden in het openbaar zal daar dus ook best kunnen. Waarschijnlijk wel discreet.

Waarschijnlijk zijn vrouwen in het openbaar daar sowieso een probleem, dus is voeden in het openbaar niet eens een issue.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:04

Wat es zegt: juist in landen als Saoedi Arabië is bv een gewoongoed. Voeden gebeurt daar openbaar, maar wel op plekken waar geen mannen komen.

Ook wbt de who norm heeft zij gelijk; bv is bewezen effectief en gezond voor zowel moederals kind, waarbij het grootste rendementbehaald wordt na minimaal 2 jaar voeden

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:06

Maar wat ik me dan afvraag hé.. Als borstvoeding zo goed is en alles, waarom zijn er dan ook vrouwen waarbij beweerd wordt dat ze niet voldoende voedingsstoffen hebben of dat borstvoeding geven niet goed lijkt te lukken (met alle gevolgen van dien)/kolven niet gaat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:09

Het verhaal van niet voldoende voedingsstoffen is een fabel. Moedermelk is altijd van goede kwaliteit. Wel kan het zijn dat door slecht bv beleid de moeder te weinig melk maakt, maar de melk die ze wel maakt is goed. Het probleem van te weinig melk is vrij eenvoudig op te lossen aangezien bv een vraag en aanbod principe is. Meer aanleggen betekent dat de moeder meer gaat maken.

Kolven kan lastig zijn. Maar de hoeveelheid die je kolft is niet maatgevend voor de hoeveelheid die je maakt. Bovendien haalt een baby altijd meer melk uit je borst dan een kolf.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:10

Dat is echt een minimaal percentage waarbij de voeding ansich niet voldoende is.
Dat het niet lukt heeft vrijwel (dus niet altijd want er zin ook uitzonderingen)altijd te maken met slechte begeleiding. Hoe natuurlijk bv ook is, het is echt best lastig in het begin! En als er dan door zgn professionals fouten worden gemaakt...
Ook wanneer een vrouw bijvoorbeeld een borstverkleining of vergroting heeft ondergaan, kan het borstweefsel beschadigd zijn geraakt waardoor de bv niet slagen wil

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:14

Grappig die verdeelde meningen.

Ik heb vijf kids en jazeker ik heb ze alle vijf de borst gegeven. Ik heb nu (al zeg ik het zelf) weer mooie borsten en en net lichaam. (in zoverre dus vast gezondheid moeder)
Borstvoeding is daarnaast afgestemd op de baby....koeienmelk op kalveren (verder geen vooroordelen hoor want ook mijn kids hebben later poedermelk gekregen)
Borstvoeding werkt perfect als desinfecterend middel, tegen exceem en wondjes ;) Voordeeltje wat je er gratis bij krijgt.

Ik heb WEL in het openbaar gevoed en ben serieus boos geweest wanneer ik eens uit een pannenkoekenrestaurant werd gewezen vanwege het voeden. Ik had notabene een omslagdoek eromheen maar goed. Schandalig vind ik het.
Borstvoeding is iets geheel natuurlijk. Dat mensen het afstotelijk vinden is tegennatuurlijk en aangeleerd gedrag sorry.

Dan lees ik tot mijn verbazing dat er serieus mensen zijn die zeggen: Even afkolven en in fles geven is een kleine moeite? Ooit borstvoeding gegeven? Borst speenverwarring ooit van gehoord? Nee dat is pure onwetendheid in mijn ogen.

Ik ben geen freak hoor, ieder zijn ding en zo heeft mijn schoonzusje ook voor flessen gekozen. So what? Is dat dan ook afstotelijk? (die speen lijkt ook ergens op een tepel als je je fantasie gebruikt) Ik kan me echt ergeren aan mensen die met onzinnige redenen komen waarom borstvoeding raar, vies, afstotelijk ect. is. Het is het enige beetje natuurlijke wat een mens zelf nog te bieden heeft...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:15

Mijn moeder had dus 'te weinig melk'/'te weinig voedingsstoffen', of in ieder geval, dat zegt ze altijd. Vandaar dat ik dat hier ook vraag.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:20

Ik heb in de horeca gewerkt.
En er waren af en toe wat vrouwen die in het restaurant aan het voeden waren.

Sorry hoor,, maar dat kan echt niet.
Er zitten andere mensen in het restaurant die willen genieten van het eten en het beeld van en voedende moeder en kind hoort daar niet bij :n

Heel fijn dat je borstvoeding geeft, maar daar hoeft niet iedereen van mee te genieten :n
Ik vind dit ook wel een prive aangelegenheid..

Wanneer ik mijn kindjes krijg (hoop ik :P) dan zou ik ook zeker voor borstvoeding willen kiezen.
Daar zal ik dan ook niks van zeggen, maar als je dan uit eten gaat, is daarvoor kolven een goede optie lijkt mij.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:25

amies100 schreef:
Maar als ik het goed begrijp zijn er hier dus mensen die hun kind van ouder dan 1 jaar nog steeds borstvoeding geven??
Dat vind ik dus helemaal walgelijk om te zien...... Volgens mij hebben die moeders moeite met hun kind los te laten...

Voeden wordt zelfs ook ná 1 jaar geadviseerd.
En omdat jij iets walgelijk vind moeten andere er maar mee ophouden of thuis blijven?

Ik vind het zo respectloos om zoiets walgelijk te noemen.Ik vind het nogal beledigend.
Draai het eens om hoe zou jij het vinden als mensen jou walgelijk noemen om iets wat heel normaal is

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:28

kimberly1995 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag hé.. Als borstvoeding zo goed is en alles, waarom zijn er dan ook vrouwen waarbij beweerd wordt dat ze niet voldoende voedingsstoffen hebben of dat borstvoeding geven niet goed lijkt te lukken (met alle gevolgen van dien)/kolven niet gaat.

Het is bewezen dat bv beter is dan kunstvoeding.
Als je dat wil weten moet je even de onderzoeken er op naslaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:29

Citaat:
Observant Muslim women dress modestly in public, and when nursing generally try to maintain this modesty with clothing, blankets or scarves which cover the chest. However, in private or amongst other women, it may seem strange to some people that Muslim women generally nurse their babies openly. Nursing a child is considered a natural part of mothering and is not viewed as an obscene or sexual act in the slightest.

Stukje over opgezocht. :)

kimberly1995:
Er zijn heel erg veel oorzaken waarom borstvoeding niet lukt. Het is een vrijwel onmogelijke taak om ze allemaal op te schrijven. Ik zal een paar voorbeelden geven:
- de tepels van de moeder zijn plat en / of klein waardoor het kindje moeilijk aan kan happen of een slechte techniek krijgt
- het kind heeft een korte tong of lipriem waardoor het niet goed aan kan happen
- er is onvoldoende begeleiding bij het aanleggen waardoor beiden een verkeerde techniek aangeleerd krijgen
- zo zijn er nog veel verschillende oorzaken te benoemen

Heel belangrijk:
- Niet iedereen is zich ervan bewust dat borstvoeding een spel van vraag en aanbod is. Je weet nooit precies wat erin gaat zodat het kan gebeuren dat een kind opeens om de 2 uur vraagt of om het uur terwijl je anders op om de 3/4 uur zit. Er wordt je verteld dat dit komt omdat je te weinig melk hebt en je gelooft dit. Ruim 90% van de moeders heeft genoeg melk maar wordt onzeker gemaakt door verhalen van buitenaf (dat er maar 5 voedingen mogen zijn bijvoorbeeld terwijl hun kind om 12-14 voedingen per dag vraagt).

Soms komt je kind in een leeftijdsfase waarop het meer melk nodig heeft. Maar hoe moet hij dat overbrengen op je borsten? Door heel vaak kleine slokjes te willen. Vaak zijn ze daar ook een beetje chaggie bij. Dat zijn 'regeldagen' en die zijn niet leuk. Maar je moet je niet onzeker laten maken (door je kindje of door je omgeving) maar vertel dat maar een nieuwe moeder... dat is zo ontzettend moeilijk.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:30

nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Die mening deel ik :')

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:35

kimberly1995 schreef:

In de eerste plaats omdat ik veel moeders zich van te voren maar weinig verdiepen in de in's en out's rond borstvoeding. Je kunt er niet van te voren mee oefenen, hoogstens informatie verzamelen en hopen dat je een kraamhulp hebt die je goed op weg kan helpen.

Bij mijn 1e zoon was ik 100% zeker dat ik voor kunstvoeding zou kiezen en me dus ook totaal niet ingelezen, totdat ik hem in mijn handen hield en ineens dacht: 'Ach, laat ik het gewoon maar proberen'. De zuster heeft me toen op weg geholpen, en o.a. geleerd om liggend te voeden (dat is zoveel makkelijker dan het zittende gestuntel met zo'n klein fragiel baby'tje) waardoor we een vlekkeloze start hadden... Niets geen kloven of problemen. Ik ben niet zo kleinzerig en heb me gewoon vermand omdat het aandoenlijk was om te zien hoe mijn kindje zelf lag te zoeken naar moedermelk.... Volkomen relaxt heb ik moeiteloos 10 maanden volledig voeding geboden, met een melkproductie waar ik nog 4 mee had kunnen voeden.

Bij mijn 2e zoon was ik vastbesloten om weer zelf te voeden. Mijn man werd vlak voor de geboorte ernstig ziek wat een enorme stress met zich mee bracht, alles kwam nu op mijn schouders neer... Gunde mezelf geen tijd voor herstel, liep 6 dagen na de bevalling alweer als begeleider rond in het ziekenhuis etc. En elke keer kwam dat knulletje om moedermelk vragen... Mijn productie was direct weer gigantisch, maar psychisch kon ik het niet opbrengen... Het idee dat zelfs DIE baby (heel cru, i know) totaal van mij afhankelijk was vond ik vreselijk. Na 2 maanden aan stuntelen heeft mijn man kunstvoeding in huis gehaald en gezegd 'nu is het klaar'. Wat een verademing!

Of borstvoeding op gang komt hangt naar mijn eigen ervaring dus van heel veel factoren af. In de regel zijn het vaak de meer openminded 'easygoing' moeders met een zekere rust bij wie het gemakkelijk op gang komt.... Je moet er echt de tijd voor nemen en ruimte bieden; Niet alleen letterlijk, fysiek, mentaal... In ieder opzicht moet je er rust in nemen en vertrouwen op je lichaam. Niet twijfelen of het kindje wel of niet genoeg binnen krijgt, gewoon vertrouwen op hoe de natuur het heeft geregeld....

Blijft het huilen? Aanleggen. Komt het na een halfuur weer brullen om melk? Aanleggen. Dat maakt dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden, en je een dag later al gaat produceren wat je kindje verlangt. Grandioos eigenlijk!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:37

Hmm juist we leven 2014.....iets wat natuurlijk is is afstotend en walgelijk en iets wat vroeger normaal was is nu belachelijk
8)7 schiet mij maar lek....

en dat afkolven....heb je ooit afgekolfd? Weet je hoe onprettig dat is? Aan de borst drinken heeft meer voordelen dan enkel de melk die daaruit komt hoor |(

@pinda_dipe.... _/-\o_ zo heb ik het ook ervaren