De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:43

Sinds wanneer verdien je in Nederland 500 euro voor een voltijd werkweek van 40 uur? Zelfs in de bijstand krijg je nog meer!

Maar goed, als je in Nederland niet rond kan komen zal het je waarschijnlijk ook een rotzorg zijn waar in Europa ze het nog zwaarder hebben natuurlijk. En dat is ook logisch, want je hebt met eigen sores te maken en dan kan andermans sores je ook even gestolen worden. Dus heb je er weinig aan deze informatie.
(Je = algemeen)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:58

Ik zal eens opschrijven wat wij kwijt zijn per maand voor 4 personen met 1 auto. we hebben veel meer, (2 auto's trekkers, paarden, varkens e.d.) ook ander inkomen. maar om te laten zien wat een gezin kwijt zou zijn zonder verdere luxe van paarden of andere dingen, een 2e auto e.d.

200,- huur. (om en nabij hier op het platteland...stad is vele malen duurder. maar er zijn er ook genoeg die een eigen afbetaalde woning/quinta hebben dan wel van opa en oma.)
124,00 ziekte kosten
52,50 creche (wat niet hoeft natuurlijk als je de hele week thuis bent, maar voor 1 dag in de week of 5 is het zelfde bedrag)
12,50 kleuter/peuter klas
300,- boodschappen voor 4 personen.
1 auto gerekend (hebben er 2) 20,- p/m verzekering + 5,00 belasting per maand 80,,- diesel (nu rond 1,35 pL)
elektra zal gemiddeld voor een woning 45,- per maand zijn
gas 15,- per maand? (douche en koken gaat met fles) (gas en elektra zijn bij ons hoger ivm meer gebouwen e.d.)
eventueel telefoon 40,- (ook hier zitten wij hoger mee met 2 telefoons)
dan heb ik het dus verder niet over kleding wat niet nieuw hoeft te zijn en vergeet vast ook een heleboel, maar om even een idee te krijgen wat je hier als normaal doorsnee gezin minimaal in Portugal kwijt bent met een inkomen van nog geen 500,- per maand. laat staan een uitkering van 200,-

dus per maand zo'n 895,- aan simpele dingen. Dus vrij onmogelijk toch?

0f met z'n 2en werken. maar er is geen werk....moet dan ook weer een auto bij......

over ons zelf klaag ik niet hoor.... we hebben het goed, maar wel door hard werken. Als mijn man nu iets overkomt hebben we wel een probleem, want de verzekeringen die wij hebben voor een uitkering bij ziekte e.d. dekken natuurlijk niet wat wij verdienen per maand, en komen wij de helft te kort.

men gaat hier veel leningen aan en hier kun je nog lekker ouderwets een heleboel op rekening halen bij bouwzaken en buurtsupers. Maar men heeft geen geld om dit te betalen dus de winkelier blijft er mee zitten en kan uiteindelijk ook niks meer betalen. (men gaat ook wel heel erg lang door met dingen op de pof mee doen) De mensen die hem niet kunnen betalen zijn allang op rekening dingen bij de buurman gaan halen. Tot ook dit niet meer kan...... enzovoort enzovoort. Op deze manier gaat heel Portugal naar de.........
Een goede vriend van ons die een las bedrijfje heeft, heeft nog 40.000,- aan openstaande rekeningen staan die hij moet ontvangen van klanten. Waardoor hij zijn belasting niet meer kon betalen en o.a. zijn vrachtwagen kwijt is, op papier zelfs anders is getrouwd met zijn vrouw om ook niet hun huis kwijt te raken...... en zo weet ik nog veel meer.....echt erg hier !!
Laatst bijgewerkt door ydnew op 01-02-14 15:18, in het totaal 4 keer bewerkt

vuurneon

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:03

Alleen al van de uitkering kun je niet eens het dak boven je hoofd betalen... Jeetje.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:19

vuurneon schreef:
Sinds wanneer verdien je in Nederland 500 euro voor een voltijd werkweek van 40 uur? Zelfs in de bijstand krijg je nog meer!

Maar goed, als je in Nederland niet rond kan komen zal het je waarschijnlijk ook een rotzorg zijn waar in Europa ze het nog zwaarder hebben natuurlijk. En dat is ook logisch, want je hebt met eigen sores te maken en dan kan andermans sores je ook even gestolen worden. Dus heb je er weinig aan deze informatie.
(Je = algemeen)

Als je 19 bent en 4,75 bruto per uur verdient!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:21

jah........als je 19 bent..... neem aan dat je dan geen gezin hoeft te onderhouden en van dat bedrag dus ook alles moet betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:55

Ceriadwen schreef:
vuurneon schreef:

(Je = algemeen)

4.50 bruto is het voor een 40 urige werkweek en maakt dus 720 euro per maand. Dus ook geen 500 hoor :D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:10

Hier werken volwassen kerels voor 30,- per dag in de bosbouw, of gewoon de bouw. Vrouwen voor nog minder in textiel fabrieken e.d. (die overigens overal sluiten)
dus dan doe je het als 19 jarige in NL best heel aardig :-)

Ik wil helemaal niet zeggen dat het in NL rozegeur en manenschijn is. zeker niet! maar het kan altijd erger moet je maar denken. In Nederland zijn ook veel meer subsidies en potjes voor huishoudelijke zaken (wasmachine e.d.) als je die zelf echt niet kunt betalen. Hier staat men met de hand te wassen bij de plaatselijke wasplaatsen bij de bron.
maar hier heb je ook wel toeslagen e.d. kinderbijslag is 35,- per maand per kind als je in de laagste schaal zit tenminste :-) basis onderwijs daar in tegen kost niks, je betaalt alleen de extra's zoals gym en muziek.

en dit is maar 1800 km van nederland af, in Europa.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:11

Basis onderwijs én middelbaar onderwijs is in Nederland ook gratis.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:12

vuurneon schreef:
Ceriadwen schreef:

4.50 bruto is het voor een 40 urige werkweek en maakt dus 720 euro per maand. Dus ook geen 500 hoor :D

Bruto, dan hou je rond de 600 euro over. Joepie, heb je 100 euro meer per maand, maar 300 euro meer kosten.

Dus ja, als jong volwassene, onderaan de ladder met een basis opleiding verdien je per maand zo om en nabij de 600 euro NETTO

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:13

oh..... dat wist ik niet...... nou belachelijk...moeten we nog betalen voor gym en muziek ook....... :D :o

Maar met een laag inkomen heeft elk kind wel een gratis warme maaltijd tussen de middag! met soep, groente, vlees of vis en aardappels/rijst. verdien je meer, dan betaal je een kleine bijdrage per maand.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 01-02-14 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:16

Ceriadwen schreef:
Bruto, dan hou je rond de 600 euro over. Joepie, heb je 100 euro meer per maand, maar 300 euro meer kosten.

Dus ja, als jong volwassene, onderaan de ladder met een basis opleiding verdien je per maand zo om en nabij de 600 euro NETTO

Mwah, zoveel loonbelasting gaat er niet af voor van dat bedrag en je krijgt het overgrote deel gewoon weer terug van de belasting, bruto en netto liggen dicht bij elkaar.
Dan krijg je ook nog zorgtoeslag en heb je (als je je aan de voorwaarden voldoet) recht op huurtoeslag dus komt allemaal bij de inkomsten op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:35

Pfff moeilijk discussiëren dit!

Ik geef aan dat je in Nederland wel degelijk rond dat bedrag kan verdienen per maand. Ik weet nou niet zo goed waar je eigenlijk je gelijk in wil halen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:37

Ik weerleg het simpelweg dat je als volwassene in loondienst hier niet voor 500 euro bruto in de maand werkt voor 40 uur per week. Is niet eens discussiëren, is gewoon een feit gezien het minimumloon.
(Uitgezonderd de werkgevers die zich niet aan de wet houden... Want moderne vorm van slavenarbeid komt helaas hier ook nog voor)

En op een dergelijk bedrag maakt het 200 euro meer of minder een wereld van verschil wat dat betreft; procentueel een beste stijging!

Vraag mij af hoe de mensen in Portugal kunnen leven van de uitkering van nog geen 200 euro, veel daklozen daar?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:41

Waar haal jij de 500 bruto vandaan? Ik had het namelijk gelezen als NETTO.

Bruto werk je in Nederland inderdaad voor 740 euro, 40 upm als 19 jarige. Aangezien ik er vanuit ga dat de genoemde 500 euro een netto bedrag is geef ik aan dat hier in Nederland je ook om en nabij dat bedrag netto in de maand zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:42

Er gaat echt geen 240 euro belasting af hoor :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:46

Pfff op de cent nauwkeurig??

Er gaat zo een 150 euro aan belasting af, zit je zo rond de 600 euro wat je netto overhoud.

Doet het pijn ofzo om in te zien dat het minimum loon in Nederland ook gewoon een heel, heel laag loontje is? En dat mensen die daarvan rond moeten komen met alle opgelegde vaste lasten die steeds hoger worden het moeilijk vinden om daarvan rond te komen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:47

Ik vind het minimumloon gewoonweg niet laag en dat het hier met uitkeringen ook goed is geregeld. (Even daar gelaten dat het UWV niet geweldig is...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:51

Gelukkig blijven de meeste 19 jarigen niet erg lang 19 :+
Je kunt ook 14 jarigen erbij gaan slepen, maar van een minimum volwassen (21+) kon ik een aantal jaar geleden in de randstad prima rondkomen en een paard hebben.
Het is uiteraard leuker als je meer te besteden hebt.

Maar opnieuw verzand dit in een 'wie is er zieliger' werstrijd lijkt het.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:52

Ik zou er van mijn lang zal ze leven niet van rond kunnen komen. Ik vind het ook echt bijzonder knap als mensen dat wel zouden kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:54

Je wordt er iig heeeeeel handig van :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-02-14 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:55

Misschien ben je dan gewoon een beetje een luxe beestje als je dat niet kan?
Ik zou het ook niet graag meer willen, maar weet zeker dat ik het wel nog kan. Echter verhuis ik dan weer naar het werk, gaat de auto er uit, tv er uit, gebruik de mobiel niet voor lange gesprekken, koop dingen in de aanbieding en zoek ik weer een stal waar ik alles zelf moet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:57

Wij hebben zelfs het huis gekocht met het idee van; zelfs in de bijstand komen gaat het lukken om dit te bekostigen en te leven.
Ja, t is zuur voor de mensen die nu met een te duur huis zitten omdat de hypotheek regels zo soepel waren. Dat besef ik ook heel goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:07

vuurneon schreef:
Wij hebben zelfs het huis gekocht met het idee van; zelfs in de bijstand komen gaat het lukken om dit te bekostigen en te leven.
Ja, t is zuur voor de mensen die nu met een te duur huis zitten omdat de hypotheek regels zo soepel waren. Dat besef ik ook heel goed.

Kan dat..bijstand krijgen met een eigen huis?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:09

Ja hoor :j

T is alleen de vraag in hoeverre mensen het kunnen blijven betalen dat huis. Als je hypotheek netto 1000 euro is, ja... Dan heb je een groot probleem.

De regels;
Eigen huis en bijstand
Heeft u een eigen huis? Dan valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2014 maximaal € 49.400 (2013: maximaal € 48.900) niet meegerekend. Is de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-02-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:12

vuurneon schreef:
Je wordt er iig heeeeeel handig van :j

hahaha dat geloof ik zomaar!

Door dit soort topics wordt ik er altijd wel weer van bewust dat ik het (ondanks dat ik ook wel eens moeite heb met rondkomen) het echt ontzettend goed heb.