Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:06

Quellian schreef:
Mavelle schreef:
Oh dus afmaken dan maar? Ik ken een pleegkind van 11 waarvan door meerder psychiaters vastgesteld is dat hij geen 'gevoel' (inlevingsvermogen) heeft, en dat er weinig kans is dat hij (ondanks hulp) zoiets alsnog ontwikkeld. Ze geven aan dat de kans heel groot is dat hij later iets vreselijks doet. Wat wil je daarmee doen? Alvast om zeep helpen? Jemig, het blijven MENSEN hoor, ook al sporen ze niet helemaal. Door wie dan ook te executeren, scheur je nog een familie uit elkaar.

Als het op jonge leeftijd wordt opgemerkt, dan is bepaald gedrag (gewenst gedrag) nog aan te leren. Zo'n kind moet begeleid worden en chapeau dat het is opgemerkt.

Ja, en de rest? Ze geven aan dat ondanks hulp de kans groot is dat hij toch iets vreselijks doet, omdat ze hem op een gegeven moment niet meer kunnen helpen als hij dat niet wil. Dan gebeurd er iets vreselijks en is hij net zo'n misdadiger als de personen waar dit topic over gaat. Dan mag hij niet meer betutteld worden, maar kan hij beter de doodstraf krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 30-10-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:06

De rest die de fout in gaat? Daarover heb ik mijn mening al gepost.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:09

Ik bedoelde de rest van mijn eerste post tekst, niet zo selectief lezen. Ik heb het laatste bericht nog even verduidelijkt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:16

Mijn mening verandert niet. Als iemand een moord pleegt en dit is onomstotelijk bewezen, dan snap ik niet waarom er nog betutteld moet worden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:18

Ongeloofelijk. Dus als de hulpverlening faalt bij dit jongetje, dan krijgt hij van jou de rekening gepresenteerd. Godzijdank werkt dat niet zo in Nederland.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:21

Mavelle, het ligt gecompliceerder dan je denkt. Heb je zelf eens met je neus bovenop zo'n diagnostiek en begeleidingsproces gezeten? Heb je met je neus bovenop een moordenaar gezeten?
Je weet nu niet hoe het 11 jarige jongetje zich gaat ontwikkelen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:30

Ik weet wel bij wie dat pleegkindje in het gezin zit, en door wie hij onderzocht is. Ik denk dat het onderwerp doodstraf iets gecompliceerder ligt dan jij denkt ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:31

Ik denk dat het onderwerp psychopathie en sociopathie wat ingewikkelder ligt dan jij denkt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:32

Zoiets zei je al, ja.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:35

Naïviteit kan iets moois zijn, het is goed om te geloven in het beste van de mens, maar wees altijd op je hoede.
Neem mijn zus; ze vindt het zó zielig voor mijn ex. Ik zei al: 'misschien moet je hem op de koffie uitnodigen, dan is jouw kind (of jij zelf) de volgende'.

Nogmaals, 1 op de 100 personen is pschychopaat/sociopaat, veel daarvan weten zich goed te beheersen, maar degene die zich níet kan beheersen, tja... net zoiets als met valse honden die de smaak van bloed te pakken hebben.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:38

Ik ben ook tegen de doodstraf vanwege het feit dat het onomkeerbaar is, het recht systeem is nu eenmaal niet waterdicht en je kan wachten op de eerste onschuldige 'dader' die de doodstraf zal moeten ondergaan.
En het is inderdaad onzin om te zeggen dat dan alleen 'hele erge' moordenaars de doodstraf moeten krijgen, schuldig is schuldig en er bestaat niet zoiets als een ranking voor moordenaars.

Maar daarbuiten snap ik iets niet helemaal wat hier door voorstanders van de doodstraf gezegd wordt. Vaak zijn deze mensen voor de doodstraf omdat het idee dat het monster dood ze bevredigd, alsof hij zijn verdiende loon heeft gehad zeg maar.
Maar zouden jullie zelf liever levenslang in de gevangenis doorbrengen dan de doodstraf? Je hele leven geïsoleerd leven? En voor pedofielen etc is het ook niet bepaald veilig in de gevangenis. Als ze de doodstraf krijgen is het in één keer klaar, hoeven ze niet meer met de consequenties van hun daden te dealen. In de gevangenis worden ze hun hele leven lang gestraft.
Wat zou dan erger zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:43

Quellian schreef:
Naïviteit kan iets moois zijn, het is goed om te geloven in het beste van de mens, maar wees altijd op je hoede.
Neem mijn zus; ze vindt het zó zielig voor mijn ex. Ik zei al: 'misschien moet je hem op de koffie uitnodigen, dan is jouw kind (of jij zelf) de volgende'.

Nogmaals, 1 op de 100 personen is pschychopaat/sociopaat, veel daarvan weten zich goed te beheersen, maar degene die zich níet kan beheersen, tja... net zoiets als met valse honden die de smaak van bloed te pakken hebben.

Maar het gaat bij moord en doodslag niet alleen om psychopaten.(percentage wat potentieel psychopaat is ligt overigens hoger....mensen in de sales hebben hersenen die overeenkomen met psychopaten...maar dit terzijde)

Onder de groep moordenaar en andere ernstige vergrijpen is een grootdeel wat niet psychopaat is maar wel een (ernstige) hersenaandoening zoals Ptts, ADHD, borderliner, depressie etc, etc. heeft.

En nogmaals...wraak is een slechte raadgever. Wraak moet je boven staan.

Wat je moet doen is de samenleving proberen verder te helpen. En de doodstraf is daar tot op heden niet effectief in gebeken. Het voorkomt niet dat mensen een slechte daad begaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:44

Liekess schreef:
Maar zouden jullie zelf liever levenslang in de gevangenis doorbrengen dan de doodstraf? Je hele leven geïsoleerd leven? En voor pedofielen etc is het ook niet bepaald veilig in de gevangenis. Als ze de doodstraf krijgen is het in één keer klaar, hoeven ze niet meer met de consequenties van hun daden te dealen. In de gevangenis worden ze hun hele leven lang gestraft.
Wat zou dan erger zijn?

Gezien het feit dat de meeste terdoodveroordeelden in de V.S. zo ongeveer álles binnen hun macht doen om de straf om te laten zetten naar levenslang gok ik zomaar dat een doodstraf nog altijd als erger wordt ervaren. Daarnaast vind ik het een bijzonder nare manier van redeneren - alsof een zo ellendig mogelijke straf de intentie is. Inzetten op rehabilitatie lijkt mij persoonlijk een stuk nuttiger.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:27

Dani schreef:
Liekess schreef:
Wat zou dan erger zijn?

Gezien het feit dat de meeste terdoodveroordeelden in de V.S. zo ongeveer álles binnen hun macht doen om de straf om te laten zetten naar levenslang gok ik zomaar dat een doodstraf nog altijd als erger wordt ervaren. Daarnaast vind ik het een bijzonder nare manier van redeneren - alsof een zo ellendig mogelijke straf de intentie is. Inzetten op rehabilitatie lijkt mij persoonlijk een stuk nuttiger.

Tuurlijk is dat nuttiger! Ik denk ook dat je verkeerd begrijpt wat ik bedoel :) Of ik heb het niet duidelijk beschreven.

Ik bedoel dat veel mensen die voor de doodstraf zijn dingen roepen als 'ophangen aan de hoogste boom' of 'castreren zonder verdoving' etc. Als ze zo graag willen dat de dader op een pijnlijke manier gestraft wordt, zouden ze dan niet liever willen dat de dader zijn hele leven in een cel moet doorbrengen?

Snap je wat ik bedoel? Natuurlijk vind ik ook dat rehabilitatie nuttiger is dan voor altijd opsluiten. Het was meer iets wat ik me afvroeg richting de voorstanders.

Edit: even een nuance, als blijkt dat de dader een ongeneselijke psychopaat is lijkt opsluiten me uiteraard wél handiger.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:35

nou... :list:

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:36

Oh, oké. Dan snap ik je inderdaad. :)
En met je edit ben ik het eens, er zijn mensen die echt niet te genezen zijn en dat hoef je dan ook niet eindeloos te proberen. Soms is buiten de maatschappij houden het enige wat je nog kan doen.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:41

inderdaad

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 14:08

niemand meeR?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:23

PaardjesFan1 schreef:
inderdaad

Je hebt wel veel toe voegen he :`)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:31

Wat zijn sommige hier kortzichtig, bah!
Verdienen mensen geen tweede kans? Misschien maak je een verkeerde beslissing, maar moet je dan wegrotten zonder fatsoenlijk eten en menselijk contact, zoals Paddy zei op pagina 21?

Hebben mensen Buch in de bajes gekeken, zo enorm luxe hebbe ze het niet, zeker niet op de EBI. Verdiep je eerst voordat je dingen roept...

En ik ben tegen de doodstraf, levenslang opsluiten bij moord, oke.
Maar de doodstraf is barbaars en vind ik moord.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:03

Eskegirl; hier in nl hebben ze het hartstikke goed!Elke dag 3 maaltijden..Om de dag mogen douche Tv en internet in de cel in veel hevallenHet kost ze geen fiets..Zelfs bejaarden hebben het slechter!!!Die worden minder dan 2x per week ewassen..Krijgen koud eten..En betalen vaak 2000/3000 eurp per.maand!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:25

In het bejaardetehuis bij mijn opa en oma hebben ze toch echt dagelijks warm eten...
Er zijn inderdaad veel misstanden in de ouderenzorg, maar ik ben niet van mening dat je een bejaardetehuis kan vergelijken met een gevangenis.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:28

Jolliegirl, dat is basisverzorging die mensen nodig hebben. Waarom zou je een gevangene ontzien van eten en een douche? Daarnaast mogen ze niet buiten komen hè, ze kunnen niet even denken van 'hé ik ga even de stad in om te lunchen met vrienden'.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:39

Ik ben voor. Wat mij betreft word ie gister alweer in Nederland ingevoerd.
Dood jij een ander, mag je van mij langzaam met veel pijn dood bloeden. Er zijn namelijk verschillen tussen mensen die niet weten wat ze doen, en niet weten wat ze doen.
Mijn vriendin is vermoord. 20 messteken, en naakt op straat gevonden. De idi00t die dat gedaan heeft heeft een kortere straf gekregen omdat hij autistisch is en ...( even de naam kwijt)
Excuus was dat hij daardoor niet wist wat hij deed, maar hij wist het donders goed. Op internet waren namelijk zijn online dagboeken te vinden waarin hij schreef moordneigingen te hebben.
Hij WIST het. Ookal is hij bij instanties geweest hij wist het.

Echt waar, iedereen die een ander om het leven brengt, mag van mij echt de doodstraf.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:42

Ach ja, je kan het ook vanuit onze culturele basis kijken. ZO'n beetje het oudste "wetboek" dat we gebruiken is de bijbel. Het oude testament is daarin heel wraakzuchtig, er wordt doodgewoon over oog om oog gepraat en dergelijke. Toch staat in datzelfde geschrift een gebod dat luidt: "Gij zult niet doden".

In het nieuwe testament wordt de doodstraf sterk veroordeeld. Jezus liet zo een bende ophouden om een vrouw te stenigen. Jezus zei ook duidelijk dat hij die het zwaard opheft, zal door het zwaard sterven.

Of je al dan niet gelooft maakt hierbij niet uit. Jezus was op zijn minst gezegd een filosoof uit de school van Socrates als je niet in zijn goddelijkheid gelooft.

Hij heeft daarin gelijk: je kunt geweld niet met geweld uitbannen. Door een moord te plegen op een moordenaar, kleeft er bloed aan je handen. Daarmee is de doodstraf moreel onverantwoord. Gevallen van noodweer zijn duidelijk anders: als je een directe moord kan voorkomen door iemand om te brengen, is het alleen daarom gerechtigd. Maar om het te doen omdat iemand nog wel eens een moord zou kunnen plegen is wel erg vooringenomen en ronduit een gevaarlijke gedachte.