Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:12

De VN is hierbij betrokken omdat iemand het feest op een of andere lijst wilde. As far as I know... :*

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:15

labyrinth schreef:
liedje89 schreef:
Want als je gekwetst bent heb je automatische gelijk natuurlijk en mogen je denkbeelden (hoe belachelijk ze ook zijn) geen onderwerp zijn van van flauwe grapjes :j . Beter dat mensen flauwe grapjes blijven maken dan dat ze de hele situatie serieus gaan nemen en ze dingen gaan roepen als "buitenlanders moeten maar ophoepelen" en hun stemgedrag daar ook op aanpassen :Y)

Ooof, je zoekt naar een manier waarin het merendeel zich kan vinden en mocht dat niet lukken, dan doe je er in ieder geval je best voor zodat mensen zich niet in de steek gelaten voelen.

Want het is ook echt mogelijk en wenselijk om met iedereen rekening te houden? Sowieso moeten grappen wat mij betreft over ieder onderwerp kunnen, je hoeft ze alleen niet perce grappig te vinden :) . De mensen die nu grappen maken gaan heus niet ineens invoelend doen hoor, die vinden het gewoon onzin en dan is een flauwe grap nog de "aardige" reactie.

Het hele idee van een samenleving/democratie is toch dat je je schikt naar de meerderheid. Als mensen zich serieus druk kunnen maken over de kleur van welke make-up dan ook of over de ongevoelige opmerking van een klein kind (maken ze die ook wel eens niet dan :? ) dan hebben ze echt gewoon teveel tijd over :roll: en om dan ook nog eens de tijd van een stel over betaalde pennenlikkers te gaan verspillen :$

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:26

liedje89 schreef:
labyrinth schreef:
\

Ooof, je zoekt naar een manier waarin het merendeel zich kan vinden en mocht dat niet lukken, dan doe je er in ieder geval je best voor zodat mensen zich niet in de steek gelaten voelen.

Want het is ook echt mogelijk en wenselijk om met iedereen rekening te houden? Sowieso moeten grappen wat mij betreft over ieder onderwerp kunnen, je hoeft ze alleen niet perce grappig te vinden :) . De mensen die nu grappen maken gaan heus niet ineens invoelend doen hoor, die vinden het gewoon onzin en dan is een flauwe grap nog de "aardige" reactie.

Het hele idee van een samenleving/democratie is toch dat je je schikt naar de meerderheid. Als mensen zich serieus druk kunnen maken over de kleur van welke make-up dan ook of over de ongevoelige opmerking van een klein kind (maken ze die ook wel eens niet dan :? ) dan hebben ze echt gewoon teveel tijd over :roll: en om dan ook nog eens de tijd van een stel over betaalde pennenlikkers te gaan verspillen :$

Het is niet mogelijk om iedereen z'n zin te geven, het is wel mogelijk om met iedereen (waar je vanaf weet) rekening te houden. Rekening houden met is niet hetzelfde als iedereen z'n zin geven. Rekening houden met iemand zou in dit geval zijn, die persoon niet uitlachen.

Grappen moet kunnen, in de zin van vrijheid van meningsuiting, je mag de grap maken, mensen mogen je dat niet verbieden of door bedreigen oid, maar dat betekend niet dat het maken van die grap verstandig is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:34

Eulogy schreef:
Eh. Sinds wanneer is 'het is traditie' überhaupt een argument? :+

De vergelijkingen die hier trouwens worden gemaakt met blanke vla, jodenkoeken, de kerstman, dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen :') Ik heb verder niet echt een mening als het op deze discussie aankomt, maar ik stoor me wel ontzettend aan de kortzichtige reacties die (niet alleen hier) voorbij komen.

Inderdaad... vrouwenbesnijdenis is ook traditie, evenals stierenvechten, en vroeger waren kat knuppelen, paling- en ganzentrekken (kop er aftrekken) ook traditie...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:43

Afbeelding

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:47

Marocje schreef:

Jeetje, dat we dit niet eerder hebben toegepast op alle conflicten die er zijn! :oo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:50

Ik mag toch hopen dat zwarte piet (als traditie) niet met iets als vrouwenbesnijdenis vergeleken word

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:04

Snoevie schreef:
Ik mag toch hopen dat zwarte piet (als traditie) niet met iets als vrouwenbesnijdenis vergeleken word

Nee, dat wordt het ook niet, maar het voorbeeld wordt aangehaald om aan te tonen dat 'het is traditie' geen geldig argument is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:17

Nee dan is het duidelijk. Gelukkig maar

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:23

WilmaBoy schreef:
ik noem het ironie ;-)

maar goed, sinterklaas is traditie, cultuur en dat verander je niet is mijn bescheiden mening...

Waarom niet? Het is namelijk eerder al veranderd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:54

Eulogy schreef:
Eh. Sinds wanneer is 'het is traditie' überhaupt een argument? :+

Sinds dat het enige argument is om Zwarte Piet te handhaven in zijn/haar huidige vorm. En dus prima in het straatje van de 'Pro-Piet' lobby past. Maar oh wee als andere volkeren hun traditie willen handhaven onder hetzelfde argument, dan is het land (of toch op zijn minst Bokt) te klein.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:21

labyrinth schreef:

Dat noemen ze democratie. En ook daar merk je dat - ondanks dat de meeste stemmen gelden - velen er niet blij van worden :Y)

(Sorry, kon het niet laten)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:24

WilmaBoy schreef:
ik noem het ironie ;-)

maar goed, sinterklaas is traditie, cultuur en dat verander je niet is mijn bescheiden mening...

Geen enkele traditie of cultuur is niet aan verandering onderhevig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:25

Snoevie schreef:

Het zou mij niets verbazen.
Hier kun je werkelijk alles verwachten :+

Nou ja, behalve respect dan.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:26

De meerderheid kiest is een effect van democratie, maar absoluut niet de definitie. En daarbij was het meerderheid verhaal niet mijn punt. Mijn punt, was dat je de minderheden niet in de steek moet laten, door ze in ieder geval serieus te nemen en te kijken of er iets gedaan kan worden om hen ook tegemoet te komen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:32

Dat weet ik. Vandaar ook de smiley and de opmerking dat ik het niet kon laten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:05

Het is goed om minderheden serieus te nemen,maar hoever ga je daarin om dingen helemaal om te gooien?

En trouwens,de 'pro' piet mensen zouden begrip moeten opbrengen voor de minderheid die zich gekwetst voelt,maar andersom mag je ook begrip verwachten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:36

Facebook, liken en delen is het antwoord op alles in de wereld!!!!!!!!!!!!!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:53

Ik zag zelfs een tweet voorbij komen van de Hells Angels. Die zouden als het nodig is de intocht wel begeleiden want van sint en piet blijf je af, aldus de Hells Angels.

Opzich 'lief' bedoeld van ze, maar om nou zowat over lijken te gaan vanwege wat zwarte schminck....

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:08

was deze al gepost? moet je niet serieus nemen hoor, maar vond het best wel grappig.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Ik denk dat veel mensen bang zijn voor het 'afschaffen' van zwarte (piet) omdat dat een stukje Nederland is, wat weg moet vanwege minderheden. Het voelt als een stukje macht, wat dan naar hun toe gaat. Zo voel ik het ook en dat is mijn bezwaar. Want wat is het volgende? Mogen er geen klompen meer gedragen worden? Wordt er voortaan sambal in de hutspot gedaan? wat gebeurt er nog meer???

Ik wil dat zwarte piet blijft, omdat ik niet wil dat de minderheden hun zin krijgen. Ze moeten er maar mee leren leven. want ze leven in Nederland. Suikerfeest, hoofdoeken, boerka's, moskee's enzo vind ik allemaal best. en daarom vind ik dat hun zwarte piet ook maar 'best' moeten vinden. dan laat je je tv uit met de intocht, en kijk je niet naar het sinterklaas journaal. Ik snap het hele probleem niet. Ik klaag toch ook niet dat buitenlandse vrouwen wel een snor mogen groeien, maar ik niet. waarom kunnen we niet gewoon elkaar met rust laten? dat lijkt mij in ieder geval mooi.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:36

PocoGaucha schreef:
Want wat is het volgende? Mogen er geen klompen meer gedragen worden? Wordt er voortaan sambal in de hutspot gedaan? wat gebeurt er nog meer???

Het spijt me het je te moeten melden, maar er wordt inderdaad al sambal in de hutspot gedaan. En nasikruiden. Maar weet je, gelukkig komt morgen gewoon de zon weer op.

http://www.youtube.com/watch?v=evQO0CZo4v4

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:49

PocoGaucha schreef:
was deze al gepost? moet je niet serieus nemen hoor, maar vond het best wel grappig.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Ik denk dat veel mensen bang zijn voor het 'afschaffen' van zwarte (piet) omdat dat een stukje Nederland is, wat weg moet vanwege minderheden. Het voelt als een stukje macht, wat dan naar hun toe gaat. Zo voel ik het ook en dat is mijn bezwaar. Want wat is het volgende? Mogen er geen klompen meer gedragen worden? Wordt er voortaan sambal in de hutspot gedaan? wat gebeurt er nog meer???

Ik wil dat zwarte piet blijft, omdat ik niet wil dat de minderheden hun zin krijgen. Ze moeten er maar mee leren leven. want ze leven in Nederland. Suikerfeest, hoofdoeken, boerka's, moskee's enzo vind ik allemaal best. en daarom vind ik dat hun zwarte piet ook maar 'best' moeten vinden. dan laat je je tv uit met de intocht, en kijk je niet naar het sinterklaas journaal. Ik snap het hele probleem niet. Ik klaag toch ook niet dat buitenlandse vrouwen wel een snor mogen groeien, maar ik niet. waarom kunnen we niet gewoon elkaar met rust laten? dat lijkt mij in ieder geval mooi.

As I said, we kruipen de anders-gekleurde maar de kont in om problemen te voorkomen. Kinderachtig, zwak vind ik het, waarom moeten wij onze 'macht' keer op keer inleveren? Tolerant zijn is niet direct gelijk aan 'Doen wat de ander wilt'.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:03

Als je zoiets als "macht" ervaart, dan vind ik dat geen gezonde situatie. Zorgelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:06

Ik heb het over het algemeen, wij moeten alles maar uit handen geven 'omdat anderen het als discriminerend ervaren', ja fijn ga naar huis.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:11

Nederland is hun huis/thuis.