Koningin houdt vanavond toespraak.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: Koningin houdt vanavond toespraak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:42

Koningsdag is idd wel wennen, het klinkt zo raar, het is zo kort :+
Iedereen thuis balen dat er volgend jaar dus geen vrije dag is.. En ik zit me af te vragen of ik dan gewoon meivakantie krijg of dat ze het nog steeds laten aansluiten op koninginnedag zelf, of ehh koningsdag :P

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:54

Mereltje schreef:
Cayenne schreef:

Hahaha :))

Stiekem baal ik wel dat Koninginnedag in Amstelveen nu niet doorgaat, zijn ze een keer in de buurt, wordt het uitgesteld -O-
Maarja, dan maar in 2014 op Koningsdag (nog even wennen hoor die naam) :')

en, ook de primeur he, eerste koningsdag ooit, aangezien voorgaanden al;lemaal koninginnen waren ;) maakt het toch ook wel weer een stuk specialer ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:08

en de eerste keer dat de prinsesjes erbij zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:10

Ik vond Bea er blij uitzien toen ze in beeld kwam, toch fijn om te zien en alle respect voor hoe ze het allemaal gedaan heeft :j

Een paar jaar geleden voelde WA als koning nog niet echt goed, maar nu wel vind ik, Maxima heeft de boel wel gered hoor :P

Ik ben geen enorme fan of volger van het koningshuis maar van mij hoeft het niet afgeschaft te worden.

Ik zou niet in hun schoenen willen staan...ja je komt niks tekort, maar moet daarvoor ook HEEL veel inleveren en hebt een flinke last op je schouder...dat mag ook wel beloond worden :j

Het zijn hele goede vertegenwoordigers van de BV Nederland, en ik vind het ook wel mooi dat zo'n koningshuis iets van de lange duur is, iets blijvends, een Beatrix is toch een soort moeder / beschermvrouwe van het land...in tegenstelling tot een MP en kabinet dat maar een paar jaar aan het roer staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:19

Als ik naar de vorstenhuizen om ons heen kijk denk ik dat we als visitekaartje voor ons land weinig te klagen hebben. De Belgen houden hun hart vast als hun vreemdgaande oude koning opgevolgd moet worden door zijn oliedomme zoon. In Engeland wil men het liefst een generatie overslaan na al het gedoe rond Charles. In Spanje gaat de koning vreemd en heeft een oplichter als schoonzoon. In Zweden (of is dat Denemarken) is de aanstaande koningin getrouwd met haar sporttrainer en ga zo maar door. Op een paar wilde jaren na heeft Willem zich uiteindelijk toch prima gedragen en lijkt klaar voor de taak waarvoor hij sinds zijn geboorte opgeleid is en hij is een liefhebbende vader en echtgenoot en goed op de hoogte van de actualiteit.
Ik denk dat ze het samen goed gaan doen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:21

Eens Sarabande!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:39

Wat is er mis met kroonprinses die trouwt met haar sporttrainer? Onze kroonprins is getrouwd met de dochter van een minister met een dubieuze politieke carriëre...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:45

Juut schreef:
Wat is er mis met kroonprinses die trouwt met haar sporttrainer? Onze kroonprins is getrouwd met de dochter van een minister met een dubieuze politieke carriëre...

Maar hij is niet met haar vader getrouwd. Hij is met een intelligente gestudeerde vrouw getrouwd die zelf haar plek op het wereldtoneel heeft veroverd door haar microkrediet programma

Op die plaats wordt iemand geacht met mensen die vaak hoge banen hebben te kunnen discussiëren (aan een langdurig diner bijvoorbeeld) , daar heeft een sportleraar wellicht toch minder aanleg voor en gemak in. En ze zijn wel de representatie voor een land.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:01

:') Ik had vandaag een discussie met iemand op de uni over al dit.
Dat we nu alle liedjes, dagen enzovoort moeten gaan aanpassen.
Zegt die persoon: Ja en als Lex zich nou ombouwd hebben we al die problemen niet :')

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:05

HorseTimeXL schreef:
Lavien schreef:
Net mooie beelden van Beatrix met Alexander die een strandrit maken op hun(?) paarden. Prachtig!!!

waar!

Was op de NOS :)

Voor de liefhebber! Hieronder een filmpje met koningin Beatrix, prins Claus en Willem Alexander die een strandrit maken te paard. Niet al te beste kwaliteit maar kon geen betere vinden.
Vanaf 1:35
Laatst bijgewerkt door Toogfilosoof op 29-01-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:09

Zonder cap! Start een boktrel!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:15

En met wat voor een rottempo :D haha. Wist wel dat ze reed, maar niet dat ze ook als een gek crosste :P Als je bij 1.53 kijkt zie je ook iets voorbij flitsen, dan zie je pas hoe hard ze gaat haha.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:16

Ze gaat echt keihard ja := Wow!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:18

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:27

Shadow0 schreef:

Vind ik echt niet kunnen >;) :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:39

Shadow0 schreef:

Dan zou haar haar wel eens uit model kunnen gaan :P

Willem die sgw reed?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:52

sarabande schreef:
Als ik naar de vorstenhuizen om ons heen kijk denk ik dat we als visitekaartje voor ons land weinig te klagen hebben. De Belgen houden hun hart vast als hun vreemdgaande oude koning opgevolgd moet worden door zijn oliedomme zoon. In Engeland wil men het liefst een generatie overslaan na al het gedoe rond Charles. In Spanje gaat de koning vreemd en heeft een oplichter als schoonzoon. In Zweden (of is dat Denemarken) is de aanstaande koningin getrouwd met haar sporttrainer en ga zo maar door. Op een paar wilde jaren na heeft Willem zich uiteindelijk toch prima gedragen en lijkt klaar voor de taak waarvoor hij sinds zijn geboorte opgeleid is en hij is een liefhebbende vader en echtgenoot en goed op de hoogte van de actualiteit.

Ik ben het hier grotendeels wel mee eens...
Als Belg zijnde had ik en heb ik nog steeds vaak heel veel moeite om te begrijpen waarom jullie zo gek zijn van jullie koningshuis...koninginendag..heel dat oranje en dat gigantisch feest en verheerlijking van iemand die door toeval van geboorte op de troon is geraakt...dat valt hier gewoon niet te begrijpen. Wij hebben hier een dag van het koningshuis, maar volgens mij weet de helft niet eens welke datum die valt en de andere helft kan het nauwelijks boeien als die dag er is.
En toch vind ik het stiekem ook jammer dat wij niet zo eensgezind en trots op ons koningshuis kunnen zijn.

Maar dan denk ik aan wat ik denk als ik ons koningshuis bekijk. En dan zijn mijn eerste gedachten: een vreemdgaande vader die weigert zijn buitenechtelijk kind te erkennen of zelfs maar te ontmoeten. Een oude vrouw die heel het systeem waar alle brave Belgen aan moeten meedoen voor hun erfenis met listige manier probeert te omzeilen. Een enfant terrible die zonder toestemming dictators gaat ontmoeten en eens zo veel van de weg wordt geplukt wegens vreselijk hoge snelheden, of die met fraude zijn huis laat opknappen..verhalen van een familie zonder liefde waar een van de zonen van tijd tot tijd zelfs niet welkom is omdat hij weer iets mispeutert heeft en het buitenechtelijk kind al helemaal niet..overgoten met de twee handen op een buik die ze zijn met de oerconservatieve Kerk die mijlenver bij de gemiddelde hedendaagse belg staat...ik kan echt waar totaal niks positiefs vinden aan dat hele huis wat een echte meerwaarde zou betekenen voor het land.

Ik ken het Nederlands koningshuis niet. Maar het lijkt mij een veel warmer en stabieler èn verstandiger huis dan het Belgische. Misschien dat als we een ander koningshuis hadden gehad, ik heel anders dacht over monarchie. Dat ik ook kon snappen waarom mensen er toch zo gek van kunnen zijn. Ik denk niet dat er een groot feest gaat komen als wij hier Koning Filip I hebben :D :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:58

Kwanyin schreef:
Als Belg zijnde had ik en heb ik nog steeds vaak heel veel moeite om te begrijpen waarom jullie zo gek zijn van jullie koningshuis...koninginendag..heel dat oranje en dat gigantisch feest en verheerlijking van iemand die door toeval van geboorte op de troon is geraakt...

Gedeeltelijk is het gewoon de protestants-christelijke vorm van heiligenverering, je moet wat :) Verder is het gewoon een feest: voor een grote groep is bier de prioriteit, anderen gaan voor de vrijmarkt, een gedeelte vindt het koningshuis zelf leuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:06

Voor de meeste mensen is Koninginnedag denk ik vooral lekker een vrije dag / feessie :)

En er zijn natuurlijk zat Nederlanders die het koningshuis maar een stel profiteurs vinden, maar imo kijken die niet verder dan hun neus lang is want ik geloof toch wel dat het een goede PR investering is, zo'n koningshuis dat allerlei statabezoeken enzo aflegt en banden met allerlei landen goed houdt :)

Mijn oma vertelde net nog een leuke anekdote over Beatrix met een lekke fietsband, kennen jullie die? :)

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:25

sarabande schreef:

Vlak het nederlandse vorstenhuis niet uit!
Beatrix heeft ook 3 buitenechtelijke halfzussen, Bernhard is (dus) ook vreemd gegaan :+
Heeft ook een x aantal verkeersboetes op zn naam staan, evenals Alexander trouwens :j
Friso trouwde met een meiske die Klaas Bruinsma kende :')
http://weblogs.vpro.nl/bernhard/

Ach, het zijn ook net echte mensen hé :P
Laatst bijgewerkt door Nadesh op 29-01-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:30

sarabande schreef:

Ik vind het toch wel raar dat jij het niet vind kunnen dat een aanstaande koningin trouwt met een sporttrainer? Alsof die minder zijn ofzo. Geld en opleiding maakt toch niets uit bij echte liefde? Ik vind dit erg denigrerend overkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:31

Kwanyin schreef:
Ik ken het Nederlands koningshuis niet. Maar het lijkt mij een veel warmer en stabieler èn verstandiger huis dan het Belgische. Misschien dat als we een ander koningshuis hadden gehad, ik heel anders dacht over monarchie. Dat ik ook kon snappen waarom mensen er toch zo gek van kunnen zijn. Ik denk niet dat er een groot feest gaat komen als wij hier Koning Filip I hebben :D :D .

Probleem met het Belgische Koningshuis is ook het verleden. Wij hadden een ingetrouwde schavuit om over zijn schoonvader nog maar niet te spreken, maar dat was aangetrouwd. In de 2e oorlog is de toenmalige Belgische Koning flink fout geweest en zijn vader heeft verschrikkelijk huisgehouden in Kongo. Boudewijn was een halstarrige godsdienstfanaat die zelfs een dag uit het Koningsschap gezet is omdat hij weigerde een wet te ondertekenen. Die erfenis heeft de huidige familie meegenomen, daarbij is Philip ook niet erg slim. Ik denk dat als Astrid koningin zou worden, dat veel acceptabeler zou zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:33

Marjoow schreef:
sarabande schreef:

Ik vind het toch wel raar dat jij het niet vind kunnen dat een aanstaande koningin trouwt met een sporttrainer? Alsof die minder zijn ofzo. Geld en opleiding maakt toch niets uit bij echte liefde? Ik vind dit erg denigrerend overkomen.

Dan lees je slecht ik heb het over het ambt, als je daar voor kiest heb je een partner nodig die je steunt. Liefde mag maar laat de troon dan aan je voorbij gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:34

sarabande schreef:
Marjoow schreef:

Dan lees je slecht ik heb het over het ambt, als je daar voor kiest heb je een partner nodig die je steunt. Liefde mag maar laat de troon dan aan je voorbij gaan.

Omdat ze verliefd is op een sporttrainer? Sorry maar ik snap je redenering niet.
Iemand die sporttrainer is kan toch net zo liefdevol zijn dan een bankier?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:41

Marjoow schreef:
Iemand die sporttrainer is kan toch net zo liefdevol zijn dan een bankier?

Zeker. Maar een goede koning of koningin zijn is ook een vak / beroep / professie / ambt. Het koningshuis representeert ons land in het buitenland, doet heel wat aan diplomatie achter de schermen, moet mensen kunnen verbinden, en dat is best een opgave. De kans dat een sporttrainer dat vak goed kan uitoefenen is kleiner.
Liefde mag, zie Mabel en Friso, maar het kan betekenen dat koning/koningin worden niet de beste optie is.