Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:46

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Grienden spoelen soms met 40 tegelijk aan, bruinvissen spoelen ook met regelmaat aan. Ik geloof niet dat ze in groepen komen om te sterven.

Er was nu geen sprake van 40 bultruggen (terwijl ze wel in groepen leven) dus dat is hier helemaal niet aan de orde.

En een walvis is ook geen hond of kat.

Een paar kilo verschil.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:47

Als dat van Bas Hijdemans waar is, ... Dan, jeetje, baal ik daar best wel van... Had het nog 1 kans gegeven, als het dan niet gelukt was er een eind aan gemaakt.
Doodzonde van zo'n prachtdier, maarja, wat anderen al zeggen kan ook goed zo zijn.. Hij had best wat kunnen mankeren waardoor hij aangespoeld is, dan had ook een reddingsactie geen zin gehad.
Beetje dubbel dit dus.

Sallandval, bultruggen leven niet in groepen, lees maar op wiki.

Daphne__

Mindim schreef:
Daphne__ schreef:
Die zitten aan de champagne... Geen tijd om mensen op de hoogte te brengen ;)

Dat geloof ik niet. De mensen die er bij zijn geweest hebben hun stinkende best gedaan.

Ik heb het natuurlijk ook niet over de mensen die daar in het water gestaan hebben om te helpen ;) Meer over de mensen die vaak in grote bedrijven het minste doen, maar het meeste te vertellen hebben.

Lotus83

oliebol, ik lees dat nu ook overal....

Het dier is dus in een soort coma gebracht.....?

Hoe sneu is dat???? Bah

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:50

AmyII schreef:
Sallandval, bultruggen leven niet in groepen, lees maar op wiki.

Citaat:
natuurinformatie.nl: Migratie
Bijna alle groepen bultruggen migreren over grote afstanden. Er zijn uitzonderingen, de populatie in de Arabische Zee, bijvoorbeeld, migreert niet, waarschijnlijk is het water daar voedselrijk genoeg. Normaliter voeden ze zich in de lente, zomer en herfst rond de poolgebieden en in de winter trekken ze naar gebieden rond de evenaar om te paren en te baren in warmer water. Zo voeden de bultruggen aan de oostkant van de Atlantische Oceaan zich in het ene gedeelte van het jaar langs de kust van Noorwegen en in de winter trekken zij naar West-Afrika en de Kaapverdische eilanden.
De migrerende groepen kunnen opgedeeld worden in groepen van oudere jongen, volwassen mannetjes en moeders met kalveren.

AmyII

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:51

Oeps :+ hahahaha nu allemaal even heel hart lachen ;).. Ik dacht ècht gelezen te hebben dat ze 'alleen' leefden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:52

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Grienden spoelen soms met 40 tegelijk aan, bruinvissen spoelen ook met regelmaat aan. Ik geloof niet dat ze in groepen komen om te sterven.

Er was nu geen sprake van 40 bultruggen (terwijl ze wel in groepen leven) dus dat is hier helemaal niet aan de orde.

Bultruggen leven voornamelijk solitair. Vaak vormen ze nog wel eens een groep met hun jong, soms vergezeld van een mannetje of ander vrouwtje, welke vaak niet lang er bij blijft. Sowieso blijven groepjes niet lang bij elkaar. Ze leven niet zoals orka's met innige familiebanden. Dus nee, het is geen groepsdier.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:53

gelukkig lieten ze hem niet liggen doodlaten gaan, maar hij had gewoon het water in moeten worden gesleept. Gelukkig komt hij nu snel aan zijn einde ( hopelijk )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:54

Je hebt gelijk hoor Amy.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:57

Citaat:
Humpbacks usually aren't gregarious animals – they rarely appear in groups or so-called pods. The humpbacks do not all migrate at one time, and not all migrate. Most of the humpbacks head to Hawaii alone or a small collection, and they probably meet with other whales on the way. Scientists tell us that a collection of humpbacks is called a group. They have decided that the word ‘pod' is to be used for structured groupings, such as the families of dolphins, orca, sperm whales, and others.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:59

sallandval schreef:

Dat is lezen wat je wilt lezen. Maar dat is echt niet de enige reden.

Citaat:
Het is moeilijk te verklaren waarom ogenschijnlijk gezonde walvissen aanspoelen en daarbij meestal het leven laten. Het komt ook vaak voor dat gestrande walvissen na hun terugzetting in zee opnieuw aanspoelen.
Uit registraties blijkt dat tandwalvissen vaker aanspoelen dan baleinwalvissen, en dat het in bepaalde gebieden vaker gebeurt dan in andere. Het betreft vaak soorten die in diep water leven en de ervaring missen om dicht bij de kust de weg te vinden. Wetenschappers zijn het erover eens dat walvissen de weg vaak kwijtraken als hun echolocatiesysteem verstoord wordt en ze dus hun richtingsgevoel verliezen. Daar zijn diverse oorzaken voor, zoals extreme weersomstandigheden, sterke stromingen of verzwakking door ziekten of parasieten. Ook de fysische en topografische omstandigheden bij sommige kusten kunnen de dieren danig in de war brengen.
Toen walvisonderzoekers de kusten waar de dieren massaal aanspoelen nader bekeken, ontdekten ze dat het vaak baaien waren met een lange, licht hellende zandbodem. Deze geleidelijke afname van de waterdiepte naar het strand toe kan het echolocatiesysteem van de dieren verstoren als ze de omgeving niet goed kennen. Of misschien worden de walvissen naar de gevaarlijke kustgebieden gelokt omdat zij hun prooi volgen, of omdat ze zelf door mensen worden opgejaagd.
Volgens sommige wetenschappers zijn de massale aanspoelingen te wijten aan de nauwe band die walvissen onderling hebben. Als er één exemplaar is aangespoeld zullen andere het te hulp schieten. Het kan ook zijn dat de walvissen navigeren op het magnetisch veld van de aarde. Als dit verstoord raakt, kunnen ze daardoor de weg kwijtraken, net als door het lawaai van sonarsystemen en onderzeese explosies.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:00

Pfoeh! Gelukkig maar :) ik dacht al, lees ik zo scheel dan..? ;). Maar dan snap ik die quote van Sallandval niet.. Of wel, als ze migreren vormen ze soms een (kleine) groep, anders leven ze vooral alleen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:02

Misschien kan het dolfinarium dolfijnen gaan trainen zodat toekomstige walvissen die stranden geholpen kunnen worden?

Lenie 't Hart is vast wel bereid om daar financiele ondersteuning aan te gaan geven...gezien het commentaar dat ze heeft op de beslissing om Johannes in te laten slapen...

http://www.youtube.com/watch?v=Fp_motdd ... r_embedded

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:02

AmyII schreef:
Pfoeh! Gelukkig maar :) ik dacht al, lees ik zo scheel dan..? ;). Maar dan snap ik die quote van Sallandval niet.. Of wel, als ze migreren vormen ze soms een (kleine) groep, anders leven ze vooral alleen..

klopt en winter= migratietijd.

Maakt ook niet uit; ze zullen wel snel genoeg in de media berichten over eventuele ziekte van het dier. Vooral gezien alle speculaties over complotten van instanties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:06

AmyII schreef:

Ze noemen het groepen en geen pods, omdat ze soms maar enkele uren naast elkaar zwemmen. Ze migreren apart en komen elkaar tegen. Het stukje van sallandval duidt er meer op welke dieren trekken, net zoals je ons zou onderscheiden in mannen, vrouwen, jong volwassenen, jongens en meisjes, die groepsverdeling. Ze leven verder solitair. Alleen uitzondering is wanneer een moeder met kalf zwemt, deze blijven wel lang bij elkaar, ten eerste om te voeden en ten tweede om te leren. Af en toe komen ze iemand tegen, die dan meezwemt een paar uurtjes.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:07

kan iemand mij dan vertellen of dit 1 van de 2(moeder en jong) is die van de week waren gezien voor egmond??want anders kan t nog zo wezen dat die ander van de week wel aanspoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:08

Cassidy schreef:
Misschien kan het dolfinarium dolfijnen gaan trainen zodat toekomstige walvissen die stranden geholpen kunnen worden?

Lenie 't Hart is vast wel bereid om daar financiele ondersteuning aan te gaan geven...gezien het commentaar dat ze heeft op de beslissing om Johannes in te laten slapen...

http://www.youtube.com/watch?v=Fp_motdd ... r_embedded

Zolang het dier vast ligt helpt een dolfijn er ook niets aan, die krijgt ook niet 20.000 kilo van zijn plek.
Verder prima dat je Lenie niet moet, maar je doet hetzelfde waar je haar van beticht, stemmingmakerij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:10

NathalietjeB schreef:
kan iemand mij dan vertellen of dit 1 van de 2(moeder en jong) is die van de week waren gezien voor egmond??want anders kan t nog zo wezen dat die ander van de week wel aanspoeld

Ik zie dat er maar 1 bultrug is gesignaleerd 4 december. Ze dachten tussen de 8 en 10 meter in blakende gezondheid. Misschien is het johannes wel en is ie gewoon door domme pech vastgelopen.

Edit, ik zie het moeder en kind. Misschien dus pech en zwemt er misschien nu een moederloos jong rond. Nou, die kan je dan ook gelijk afspuiten.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:17

Wie is Johannes?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:18

EliseBrouwer schreef:
Wie is Johannes?

dat is dat blonde babyfaceje uit friesland bij tvoh..:p
das de walvis ze naam.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:21

Hebben ze die bultrug een naam gegeven 8)7
Beetje oneerlijk tegenover al het andere leven in
de Noordzee dat geen naam heeft.. Al die
zielige wadpiertjes zonder naam.. _O-

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:22

Eh.. HIJ heet Johannes.. Denk dat HIJ moeilijk een jong uit kan poepen.

Nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:25

Volgens een poster op Fok is het dier inmiddels overleden?
http://frontpage.fok.nl/nieuws/576653/1 ... iddel.html

Citaat:
Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het idee dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:26

AmyII schreef:
Eh.. HIJ heet Johannes.. Denk dat HIJ moeilijk een jong uit kan poepen.

Geslacht was nog niet bepaald.