Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:07

Magrathea schreef:
Ja, maar die 10% is dus wel als je hem niet goed gebruikt :+

Laat ik dan voor het gemak even aannemen dat die 0,2% kans is als je hem goed gebruikt. Dat zijn twee zwangerschappen op 998 keren niet zwanger :)
Dat komt meer in de buurt.

Nou als ik die kansen in de lotto had deed ik mee hoor :D

mick75

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 03:17

Toch is het knap dat iemand een discussie over vrouwenrechten en de lichamelijke integriteit van vrouwen, waar abortus om draait, weet om te draaien naar mannenemancipatie en het vermeende gebrek daaraan in deze kwestie... Oja, die arme mannen worden helemaal ondergesneeuwd door al die geemancipeerde kenau's die ZELF beslissen of ze een kind willen baren of niet!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 06:51

Pil is net niet waterdicht maar ik weet wel wanneer die iets minder betrouwbaar is en dan denk je er gewoon toch even een week extra om?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:15

mick75 schreef:
Toch is het knap dat iemand een discussie over vrouwenrechten en de lichamelijke integriteit van vrouwen, waar abortus om draait, weet om te draaien naar mannenemancipatie en het vermeende gebrek daaraan in deze kwestie... Oja, die arme mannen worden helemaal ondergesneeuwd door al die geemancipeerde kenau's die ZELF beslissen of ze een kind willen baren of niet!

;)

Ja, zo gaat dat iedere keer

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:58

maura schreef:
Emancipatie heeft betrekking op gelijke rechten voor verschillende bevolkingsgroepen. In dit geval voor vrouwen en mannen.
Baas in eigen buik is een leus uit de feministische beweging, waarbij vrouwengroepen als de Dolle Mina's streden voor het recht op abortus. Voor zover je dat onderdeel van de gehele beweging zou willen toepassen op mannen is de discussie gauw klaar vanwege het biologische verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen kúnnen nu eenmaal niet zwanger worden waarmee de kreet 'baas in eigen buik' simpelweg niet op die bevolkingsgroep geprojecteerd kan worden.
Voor zover de man tegenwoordig minder rechten heeft dan de vrouw waar het gaat om voortplanting zou je een leus als 'baas over eigen reproductie' kunnen voorstellen. Wanneer zich de situatie voordoet dat een vrouw zwanger is en abortus wil plegen, terwijl de verwekker de mede door zijn sperma ontstane foetus wil laten uitgroeien tot een baby, dan zou hij eventueel op zoek kunnen gaan naar een draagmoeder. Misschien is de vrouw dan bereid haar gelijke recht om te beslissen hoe om te gaan met haar eigen reproductief materiaal op te geven. Zo niet, dan is het een welles-nietes situatie waarbij echter voor de vrouw niet alleen het baas zijn over eigen reproductief materiaal in het spel is, maar ook zoiets als het grondrecht op lichamelijke integriteit speelt. En daarom zal de man zich moeten neerleggen bij de beslissing van de vrouw. Dat staat los van de emancipatie van mannen of vrouwen of welke bevolkingsgroep dan ook. En net zoals vrouwen én mannen zich bewust zouden moeten zijn van het risico op zwangerschap (en ziektes) dat seks met zich meebrengt, zouden ze zich bewust moeten zijn van het feit dat de vrouw altijd het laatste woord heeft waar het gaat om het uitdragen dan wel beëindigen van een ongeplande zwangerschap. Ben je als man (emotioneel) niet volwassen genoeg om daarmee om te gaan dan is het wellicht verstandiger om nog even te wachten met seks of een beetje te investeren in een goede relatie voordat je zwangerschapsrisico's op gaat zoeken. Ben je als vrouw niet zeker of je partner het geestelijk aan kan dat je het product van zijn unieke sperma laat verwijderen, dan zeg je gewoon niet dat je over tijd of zwanger bent (en is het tijd om te gaan nadenken over de kwaliteit van je relatie en de zegeningen van een definitief einde aan de reproductieve vermogens van je lichaam).

Zoals ik al schreef is weegt de integriteit van het lichaam het zwaarste.
Het is daarom helemaal geen punt van discussie of een vrouw baas in eige buik hoort te zijn.
Het wordt echter pricipieel op drijfzand gezet wanneer er een vaderschapsplícht aan vast wordt geknoopt.
Dit treedt de individuele beslissingsvrijheid van een ander.
Principieel hetzelfde als abortus verbieden.

De slechte lezers willen blijkbaar simpelweg niet begrijpen dat individuele beslissingvrijheid niet iets is wat je naar vrouwenbehoefte kan aan- of uitzetten.
Het is iets principieels met inherente grenzen. ´Positief discrimineren´ zet op principiële gronden de deur voor voorstanders van een verbod open.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:04

HC, als man zijnde kan je ook besluiten om je leuter er niet in te duwen. Niet zo moeilijk toch?

Huertecilla

F_Orumster schreef:
Pil is net niet waterdicht maar ik weet wel wanneer die iets minder betrouwbaar is en dan denk je er gewoon toch even een week extra om?

Zo eenvoudig is het.

Abortus is geen verkapte anti-conceptie. Er ís dan nl. al conceptie.

Het is verder eigenlijk hoogst verontrustend dat condoomgebruik tegen SOAs blijkbaar zo naar de achtergrond is verdwenen.
Met de pil als anti-conceptie en een condoom tegen SOAs geeft bij elkaar een héél hoge graad van bescherming.
Het ´per ongeluk´ is op een HOGE uitzondering na geen steekhoudend argument pro abortus, maar een bewijs van gemakzucht.

F_Orumster

xx_Horsiex schreef:
HC, als man zijnde kan je ook besluiten om je leuter er niet in te duwen. Niet zo moeilijk toch?

Dat vind ik wel zo'n onzinnige beredenatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:11

Netje schreef:
Dan zal er toch eerst via een bloedtest moeten worden bewezen dat hij de vader is en als hij dat weigert, heb je geen poot om op te staan (trust me) ! Heb het dan wel over niet getrouwd: voor de wet is ieder kind geboren uit een huwelijk wettelijk van de echtgenoot (ook al is hij niet de verwekker).

Als hij weigert mag de rechter er van uit gaan dat het kind van hem is meen ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:12

mick75 schreef:

Helemaal mee eens! En misschien moeten we niet teveel meegaan in dat kapen van topics.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:15

F_Orumster schreef:
xx_Horsiex schreef:

Dat vind ik wel zo'n onzinnige beredenatie.

En hoe dat zo? Net zo onzinnig dat er volgens HC een waarschuwing op elke venusheuvel moet staan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:15

xx_Horsiex schreef:

Inderdaad. Helemaal mee eens. Dat schreef ik al.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.
In de huidige ongeëmancipeerde situatie kun je als man beter ruim aan de spermabank doneren en dan een vasectomie laten uitvoeren.
Ook is er de prostitutie als oplossing.
Zet maar op de kalender wat de kritieke dagen zijn en trek daar een marge om. Die periode mijd je de val.

Mijn punt echter is dat de emancipatiebeweging haar eigen ´baas in eigen buik´ ontkracht door de vader een kind op te dringen.
Het recht een kind wel/niet te houden hoort los te staan van het de vader wel/niet op te dringen.
Zowel binnen als buiten het huwelijk.
Het automatische vaderschap binnen een huwelijk is ook compleet gestóórd.
Ik begrijp inderdaad niet dat mannen daarin trappen en door huwen afstand doen van fundamentele rechten.

Ik begrijp nog minder dat deze situtaties door de emancipatiebeweging getolereerd worden.
Emancipatie is namelijk principieel.
Indien het zoals nu in het geheel niet principieel is maar discriminerend, ontkracht het de hele beweging en hebben de pro-abortus net zoveel recht op het treden van de individuele beslissingsvrijheid.

Dit laatste is de crux van mijn punt :)*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:35

Huertecilla schreef:
Ik begrijp nog minder dat deze situtaties door de emancipatiebeweging getolereerd worden.
Emancipatie is namelijk principieel.
Indien het zoals nu in het geheel niet principieel is maar discriminerend, ontkracht het de hele beweging en hebben de pro-abortus net zoveel recht op het treden van de individuele beslissingsvrijheid.

Dit laatste is de crux van mijn punt :)*

Ik snap wat je punt is, maar waarom is "ZIJ begonnen! -O- " een goed argument tegen abortus?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:20

Goed, nog 1 keer.

Abortus is een RECHT dat vrouwen hebben om een zwangerschap, als zij die als ongewenst beschouwd of door medische redenen, af te breken. Abortus staat dus compleet LOS van het opdringen van een kind aan een VADER, abortus gaat over het al dan niet opdringen van een kind aan een MOEDER, en dan nog voornamelijk door mensen die de dames in kwestie niet eens kennen, maar vanuit een of ander vaag principe dat leven, ook al is het niet levensvatbaar, heilig is en je beter een paar levens kan verkloten dan 1 leven levenswaardig houden.

Als je het zo graag wil hebben over vrouwen die een kerel opzadelen met een kind, staat het volledig vrij een eigen topic te openen. Het uitgangspunt van zo'n topic is precies omgekeerd aan het uitgangspunt van dit topic, dus leef je uit. Dat is op zich trouwens wel ook een interessant onderwerp, maar staat los van de discussie of je voor of tegen abortus bent.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:28

xx_Horsiex schreef:

als vrouw zijnde dan ook maar geheelonthouding doen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:35

Met deze:
Huertecilla schreef:
Het recht een kind wel/niet te houden hoort los te staan van het de vader wel/niet op te dringen.

ben ik het eens, waarbij dan geldt dat de moeder net zo min een kind mag worden opgedrongen.

Echter deze post:
Huertecilla schreef:
F_Orumster schreef:
Als ik abortuswens had maar de man het wilde houden zou ik het niet baren hoor.

Pardon?
Waarom niet?
Kan je het aan hem afstaan, blijft hij thuis zonder sollicitatieplicht en draag jij alimentatie af.
Dát is geëmancipeerd.

suggereert dat het goed zou zijn als een vrouw tegen haar wil een zwangerschap zou uitdragen. Dat is echter niet geëmancipeerd, dat is schending van de lichamelijke integriteit onder de vlag van gelijke rechten op reproductie. Misschien was die post niet zo bedoeld, maar dat is dan een kwestie van slecht schrijven en niet van slecht lezen.

Overigens wil ik er nogmaals op wijzen dat emancipatie gaat over streven naar gelijke rechten. Dat in de huidige wetgeving mannen en vrouwen in geval van al dan niet gewenste kinderen geen gelijke rechten hébben (immers de vrouw heeft de juridische mogelijkheid om de man te dwingen financiële verantwoordelijkheid voor zijn nageslacht te dragen) lijkt me eerder een rechtstreeks gevolg van veelvuldig onverwantwoordelijk gedrag van mannen dan van gebrek aan emancipatie van vrouwen. De wetgever is daarbij niet zozeer geïnteresseerd in emancipatie, maar in bescherming van de belangen van de zwakste partij ofwel het kind (en ook dat niet uit nobele overwegingen maar om te voorkomen dat de maatschappij opdraait voor de kosten). Overigens maken bepaald niet alle door de vader in de steek gelaten moeders gebruik van het recht om die vader de verantwoordelijkheid voor het kind op te dringen.

Als laatste denk ik dat de individuele beslissingsvrijheid in deze wereld veel beperkter is dan veel mensen graag geloven. Hoe groot die vrijheid is, hangt af van een veelheid aan factoren waaronder sekse, huidskleur, opleidingsniveau, inkomen, gezondheid, maatschappelijke positie et cetera. Daar kun je van alles van vinden, maar volgens mij is het heel simpel: het recht van de sterkste telt. Wordt de pro-life (de vermoedelijk bedoeld wordt ipv de pro-abortus) beweging in dit land machtig genoeg, dan verlies ik mijn individuele recht om te kiezen voor beëindiging van een ongewenste zwangerschap. Dat kun je eng vinden, je kunt het ook als gegeven accepteren en zelf je best blijven doen om goed geïnformeerd te zijn over onderwerpen die je belangrijk vindt en die informatie te delen, zodat je gewoon hard kunt gaan lachen als de een of andere doorgeslagen Amerikaan volslagen absurde wartaal begint uit te slaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:37

Ik kreeg een pb van Hc dat hij het sarcastisch bedoelde. Dat had ik er ook niet uitgehaald.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:58

Ik ben voor abortus.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:20

zuske schreef:
Ik ben voor abortus.

Altijd? :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:41

Haha, ja vind ik ook! Er zijn al genoeg van die rotjong op de wereld. Preventief aborteren! Oh nee, dat kan niet natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:03

Huertecilla schreef:
Mijn punt echter is dat de emancipatiebeweging haar eigen ´baas in eigen buik´ ontkracht door de vader een kind op te dringen.
Zowel binnen als buiten het huwelijk.
Het automatische vaderschap binnen een huwelijk is ook compleet gestóórd.
Ik begrijp inderdaad niet dat mannen daarin trappen en door huwen afstand doen van fundamentele rechten.

sorry hoor, maar een kind maak je nog altijd met z'n tweeen. Zeker binnen een huwelijk neem ik aan dat er enig overleg geweest is voor je besluit over te gaan op het verwekken van een kind. Mag dan toch hopen dat de vader uit goed fatsoen ook meehelpt met het kind te financieren, verzorgen en opvoeden. Ik vind het terecht dat de vader, zeker binnen het huwelijk ook voor het kind zorgt, zowel financieel als fysiek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:18

verootjoo schreef:
sorry hoor, maar een kind maak je nog altijd met z'n tweeen. Zeker binnen een huwelijk neem ik aan dat er enig overleg geweest is voor je besluit over te gaan op het verwekken van een kind. Mag dan toch hopen dat de vader uit goed fatsoen ook meehelpt met het kind te financieren, verzorgen en opvoeden. Ik vind het terecht dat de vader, zeker binnen het huwelijk ook voor het kind zorgt, zowel financieel als fysiek.

Ik denk dat het verrassend vaak voor komt dat dat in niet zo goed overleg gedaan wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:22

Het ging hier volgens mij meer over dat als een vrouw een minnaar heeft, haar eigen man toch de vader is omdat ze getrouwd zijn.

En nu weer ontopic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:23

Gek zodra een man het kind wel wil en zelfs voor de opvoeding e.d. wil opdraaien hij dan niks te vertellen heeft....het is toch zijn zaad!?

Een man zou net zo veel rechten moeten hebben als een vrouw in dit geval.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:24

sflj schreef:
zuske schreef:
Ik ben voor abortus.

Altijd? :)

Waarom niet altijd?