De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:22

EllenB, dat heeft zelfs al een naam, omdat het zo is ingeburgerd: muffintop.
Afbeelding

Brainless, ik heb nooit met dikke kinderen in de klas gezeten, in mijn tijd (pffffffffffffffffffffffff en zó oud ben ik niet hoor) werd er buiten gespeeld en was er écht niet zoveel overgewicht.
Op de basisschool 1 meisje die wat steviger was, maar dat was het wel.

Brainless

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:25

Bij mijn kinderen in de klas is ook 1 kindje "te dik", de rest is gewoon goed.
Of zelfs aan de dunne kant. (en nee, niet omdat de rest voller is).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:35

Waar komen dan die dikke kinderen vandaan die op het winkelcentrum lopen en die ik in Duinrell tegen kom?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:51

Mooi foto :-) Maar dat is idd precies wat ik bedoel. Moet er altijd om grinniken, niet zozeer om de muffintop die voor me loopt, maar vooral om mijn eigen drukmakerij. Ik doe er dus alles aan om er niet zo bij te lopen (en ik ben 41 :-). Ha, ha, ha.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:53

Quellian schreef:
Waar komen dan die dikke kinderen vandaan die op het winkelcentrum lopen en die ik in Duinrell tegen kom?

Niet uit Munnekeburen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:55

Ik denk altijd: 'koop dan een maatje groter'.

Oh, misschien is Munnekeburen wel gezonder dan andere plaatsen. Het zal er misschien ook wel mee te maken hebben of mensen in een grote stad wonen? Daar is immers overal vanalles te krijgen. Hier heb je 'foodspots', alles in 1 gebouw, van pizza t/m BBQ, ook afhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:01

Denk ook wel dat dat een verschil is.
Woon hier echt op het platteland, dichtstbijzijnde supermarkt is ong 15 min met de auto (dus niet om de hoek).
Kids fietsen naar school (600m) en naar vriendjes (2km).
Mijn zoon fiets elke dag 1 uur naar school (en terug).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:24

Toen er nog wel winkels waren in munnekeburen waren er ook geen veel te dikke kinderen/volwassenen. Denk dus niet dat het daar aan licht. De mensen daar zijn wel nuchterder (import weet ik niet) en er zitten veel boeren of men werkt bij een boer.

Mijn buuf van 25 hoog zwanger kan/mag niet op de normale manier bevallen, haar boven benen zijn zodanig dik dat ze haar benen niet vergenoeg gespreid krijgt. Even voor de visuele denkers, 1 bil van haar is net zo groot als mijn hele achterwerk. Ik heb maat 40. Waardoor het komt dat ze zo uitgedijd is, ze is een lekkere eter. Wat gezond/verantwoord is komt er niet in. Is niet lekker.

Die "love handles" een gruwel om naar te kijken. En vind het verschikkelijk dat het als "gewoon" word gezien.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:39

Ik denk inderdaad dat de woonplaats uitmaakt.
Ik maar merk ook de kinderen om me heen weten nog allemaal waar eten vandaan komt. Maar vele hebben thuis een boerderij of tuinderij
Ik ken geen mensen die niet zelf koken.
Eigenlijk kookt iedereen hier zelf.
Oké de slechte pakjes als ovenschotel misschien wel als basis maar dan zijn het toch nog verse groente.
Ships en fris is op veel plaatsen geen dagelijkse kost.
Dus ik ben ook wel benieuwd of er inderdaad verschillen zijn tussen stad en dorp.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:52

aikon schreef:
Toen er nog wel winkels waren in munnekeburen waren er ook geen veel te dikke kinderen/volwassenen. Denk dus niet dat het daar aan licht. De mensen daar zijn wel nuchterder (import weet ik niet) en er zitten veel boeren of men werkt bij een boer.

Mijn buuf van 25 hoog zwanger kan/mag niet op de normale manier bevallen, haar boven benen zijn zodanig dik dat ze haar benen niet vergenoeg gespreid krijgt. Even voor de visuele denkers, 1 bil van haar is net zo groot als mijn hele achterwerk. Ik heb maat 40. Waardoor het komt dat ze zo uitgedijd is, ze is een lekkere eter. Wat gezond/verantwoord is komt er niet in. Is niet lekker.

Die "love handles" een gruwel om naar te kijken. En vind het verschikkelijk dat het als "gewoon" word gezien.

Dat zo iemand dan een kindje neemt :oo Jeetje...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:56

Ik woon in een 'stad', op loopafstand zit een C1000, patatzaak, Surinaamse eten zaak, een kapper en een coffeeshop.
Hóe vaak lopen (of rijden, nog erger, zo ben ik!) mensen even snel op en neer voor een snelle hap?
Ik doe 1x per week grote boodschappen, maar heb ook echt soms geen zin om te koken en haal dan wat, maar dat moet best mogen vind ik :P

Mijn buren bv; jong stel (paar jaar ouder dan ik) met 3 kinderen; eten ELKE dag gebakken kant en klaar krieltjes of aardappelschijfjes, want moeder vindt het vreselijk om aardappelen te schillen en zegt er geen tijd voor te hebben ivm haar werk (werkt 2,5 dag per week). Die kinderen weten niet wat gekookte aardappelen zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:59

Tara Ja, de eerste was een miskraam met 6 maand. Ze wou perse weer een kind. Tja, zal ook wel een dikkertje worden. (als het het overleeft en niet gelijk met dicht geslibde bloedvaten ter wereld komt) Pa heeft de zelfde aanleg als ma, maar hij werkt wel hard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:02

Quellian schreef:
Ik woon in een 'stad', op loopafstand zit een C1000, patatzaak, Surinaamse eten zaak, een kapper en een coffeeshop.
Hóe vaak lopen (of rijden, nog erger, zo ben ik!) mensen even snel op en neer voor een snelle hap?
Ik doe 1x per week grote boodschappen, maar heb ook echt soms geen zin om te koken en haal dan wat, maar dat moet best mogen vind ik :P

Mijn buren bv; jong stel (paar jaar ouder dan ik) met 3 kinderen; eten ELKE dag gebakken kant en klaar krieltjes of aardappelschijfjes, want moeder vindt het vreselijk om aardappelen te schillen en zegt er geen tijd voor te hebben ivm haar werk (werkt 2,5 dag per week). Die kinderen weten niet wat gekookte aardappelen zijn.

Echt schandalig vindt ik zoiets, bah

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:03

Mijn vriendin had toen ze kinderen kreeg zeer sterk overgewicht, maar heeft 5 kids die absoluut niet dik zijn.
Er zitten zelfs 2 scharminkels bij.
Alleen de laatste is met keizersnee geboren omdat zij haar stuitje gebroken had.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:13

Als het om gezond eten gaat... ik kwam er een poosje geleden achter wat nou écht gezond is, en het duurde nog wel even voordat ik de knop om kon zetten. Je moet aan zo'n idee wennen... gestopt met roken ben ik ook heel recentelijk (zeg maar vorige week := ) en de light-frisdrank moet ik nog steeds uit mijn dieet schrappen (niet omdat het zo ongezond is, want dat is het niet, in tegenstelling tot wat veel mensen geloven). De meeste mensen zijn verbaasd als je ze verteld dat brood niet zo gezond is, dat we over het meeste broodbeleg al helemaal niet moeten beginnen en dat melk echt een no-go is. Daarmee beperk ik mijn risico op gezondheidsklachten, maar goed, dat risico is er nog steeds.

Te dikke kinderen... dat vind ik gewoon echt zielig. :n Dat hebben ze wel aan hun ouders te danken... maar goed, een kindje dat 's morgens en naar school brood meekrijgt en 's avonds aardappelen en vlees eet vind ik ook niet gezond... daar zullen de meeste mensen het wel niet mee eens zijn. :Y)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:17

Appelmoes, ik ben van mening dat teveel koolhydraten (= suikers) uit aardappelen, rijst, brood, pasta, etc. niet goed zijn voor mensen indien er overdadig veel wordt gegeten. Maar in alles geldt; overdaad schaadt.

Maar een kind in de groei heeft veel meer suikers nodig om te groeien en om zijn hersenen te ontwikkelen.
Fruit is voor volwassenen niet het meest gezonde dat je kunt eten ivm de suikers, maar een kind heeft díe suikers wel vreselijk hard nodig.

En er is een hoop gaande in het 'gezonde land', niemand weet meer wat wel en wat niet goed is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:18

Aspartaam vind ik toch echt geen fijn idee.
Brood is een beetje niet erg maar we eten dat in NL te veel.
Melk is voor zuigelingen. Maar ik heb het idee dat steeds meer mensen dat ook wel zien.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:00

ja maar gebruik dan de goede suikers uit oergranen bijvoorbeeld. En dan nog is het heel bepalend wanneer je die koolhydraten inneemt. Naarmate de dag vordert is onze alvleesklier steeds minder goed in staat onze hoge bloedsuiker spiegel op te pakken. Terwijl een energy boost in de ochtend zo belangrijk is. En mensen draaien dit om. Ontbijten karig en eindigen de dag met een bord pasta. Dat moet dus andersom

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:07

Ik weet nog dat wij vroeger thuis in de middag warm aten.
Ook mijn ouders in het dorp waren boer, dus kon dat.
Het is jammer dat bijna niemand zoiets meer kan.
Door werk eet ik ook later dan gemiddeld persoon.
Maar daar moet ik wel hij zeggen dat sinds ik laat eet ik geen gram zwaarder ben geworden.
Al ben ik niet blij met het idee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:12

Wij eten meestal tussen 18.00 en 18.30 uur, we hebben rekening te houden met de kleine man. Ik eet 's avonds na het avondeten niets meer.

Colway, precies en het is ook nog eens niet heel goed om met zo'n hoge suiker te gaan slapen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:18

Rowdine schreef:
fransje23 schreef:

Er zijn heel veel mensen die de maatschappij heel veel geld kosten en die geen extreem overgewicht hebben. Een beetje overgewicht is niet meteen een enorm gezondheidsrisico.
Maar bedenk dat obesitas an sich al een ziekte is. Niemand kiest ervoor om heel dik te worden en vaak heeft het eten ook een psychische achtergrond.

Ongetwijfeld, maar ook mensen met psychische problemen stoppen het eten zelf in de mond.

sorry dat ik het zeg hoor maar wat ben jij een naar, gemeen en zelfzuchtig persoon...
je hebt geen greintje inzicht in een ander en bent te kortzichtig om je ook maar een beetje in te leven in een ander...
eten kan ook een psychisch probleem zijn hoor...
ja tuurlijk stoppen die mensen zelf het eten in hun mond, maar net als dat een anorexiapatient door zijn psychische problemen zijn voedsel uit kotst zal zo iemand het eten juist op eten...

oordeel niet over mensen als je nog geen greintje begrip voor ze kan opbrengen, als je zelf nog geen eens mensenkennis bezit...!!
ik kan me hier zo kwaad over maken :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:21

M_D_H schreef:
maar net als dat een anorexiapatient door zijn psychische problemen zijn voedsel uit kotst zal zo iemand het eten juist op eten...

Goh... wat een excuus weer... It's allllll between the ears!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:27

Ik eet 2x per dag, word vaak van gezegd dat het slecht is. Eet ik 3x daags dan heb ik de hele dag honger en ga dan ook eten omdat ik flauw word.
Melk producten neem ik niet/nauwelijks, en ik weet dat ik met suiker op moet passen. Daar vliegen de kilo's van aan. Zetmelen neem ik weinig, eet ik brood dan geen aardappelen en andersom. Merk het wel aan de iets te veel kilootjes, die verdwijnen. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:30

Quellian schreef:
M_D_H schreef:
maar net als dat een anorexiapatient door zijn psychische problemen zijn voedsel uit kotst zal zo iemand het eten juist op eten...

Goh... wat een excuus weer... It's allllll between the ears!

jah joh?
dan mijn vraag, heb je het ooit wel eens van dicht bij gezien?
alleen mensen die niet weten wat het is kunnen zo kortzichtig zijn...
ik heb beide van dicht bij gezien,. een goeie vriendin van me met anorexia... en een ander met een eetprobleem door psychiysche problemen...
en dan nog, elk psychisch probleem zit tussen de oren toch?
maar dat maakt het probleem er nog niet minder om...
maar goed, de meeste van jullie zullen dit niet begrijpen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:32

Zag vandaag de Quest Psychologie liggen, stond op "Bordje troost? Emotie-eten bestaat niet" heb het zelf niet gelezen, misschien morgen toch maar even terug naar de winkel.