eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:33

Shadow0 schreef:
Maar lang niet iedereen gaat in de eigen woonplaats naar dagbesteding toch? Dan krijg je toch weer dat instellingen gegevens uit moeten wisselen met diverse gemeentes. Dat is bijna nooit een verbetering.

wel in de eigen regio vaak dus dat probleem lijkt mij nog niet zo onoverkoombaar.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:35

Ik denk niet dat ze de wachttijd kunnen inschatten. En als je echt spoedeisend bent, hoef je ook niet te wachten. Maar vervelend is het wel, dat ben ik met je eens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:41

Abiola schreef:
Ik denk niet dat ze de wachttijd kunnen inschatten. En als je echt spoedeisend bent, hoef je ook niet te wachten. Maar vervelend is het wel, dat ben ik met je eens.

Ik doelde op de eerste hulp bij de gipspolie enzo.

laliz

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:57

Ik zou het heel erg vinden als het ER zo hoog wordt. Denkende aan de mensen die het niet kunnen betalen als ze in het ziekenhuis belanden of de chronisch zieken. Niet alleen de laagste inkomens, maar ook juist de gemiddelde inkomens die net geen recht hebben op toeslagen e.d.
Zo'n hoog ER zou mensen weerhouden om naar de huisarts te gaan, dat moet je niet willen.

Ik werk in het ziekenhuis en zie om mij heen dat kosten mensen weerhoud van polibezoeken / zelf naar de SEH rijden ipv de ambulance en de 100 formulieren die ingevuld moeten worden om bijvoorbeeld borstprotheses, lymfdrainagetherapie gedeeltelijk vergoed te krijgen. Al dat invullen, nabellen, opsturen en uitzoeken kost zo ongelooflijk veel tijd en dus geld.

In mijn omgeving zie ik dat mensen hun huis moeten verkopen, omdat ze beiden net voor hun 60e hun baan zijn kwijtgeraakt, als chronisch zieken, en vast nooit meer aan een baan zullen komen, maar het natuurlijk wel proberen (via het UWV). Je krijgt immers geen bijstand als je eigen bezit hebt, dus een eigen huis die je met heel veel moeite bijna helemaal hebt afbetaald door hard werken, moet je eerst "opeten." Ergens snap ik het, maar ik vind het wel heel schrijnend dat je juist daarvoor afgestraft wordt.

Ik heb het dus te doen met alle lagen, alle inkomensgroepen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:04

Anne_GTI schreef:
Shadow0 schreef:
Maar lang niet iedereen gaat in de eigen woonplaats naar dagbesteding toch? Dan krijg je toch weer dat instellingen gegevens uit moeten wisselen met diverse gemeentes. Dat is bijna nooit een verbetering.

wel in de eigen regio vaak dus dat probleem lijkt mij nog niet zo onoverkoombaar.

niet altijd, bij ons komen de clienten uit het hele land (ik werk op een dagbehandeling)
ik ben erg benieuwd hoe ze dit willen gaan regelen, vooral op deze korte termijn. daarnaast lijkt mij dat je niet alles op het bordje van de gemeente kunt schuiven, want als ik alleen al kijk wat er allemaal voor zorg instellingen in de gemeente vught zitten (waar ik werk) dan denk ik dat de gemeente failliet gaat. :+

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:45

Ra_chel schreef:
best wonderlijk om te lezen hoe een topic over het eigen risico wat IEDEREEN raakt , kan uitmonden in een heftige discussie en tweestrijd , het geeft mij de indruk dat er mensen zijn die de ander hun succes of financiele status niet gunnen , en andersom alsof er mensen met een financiele status niet bereid zijn om verder te kijken dan hun eigen wereldje.......geweldig als je succes hebt en daar zelf verantwoordelijk voor bent , maar iemand die in de financiele malaise zit heeft daar niet per definitie voor gekozen

Helemaal mee eens!! blijkbaar vecht iedereen alleen voor zijn eigen hachje....
Solidariteit is blijkbaar een vies woord.
Wat is er mis met iets meer bijdragen als je het makkelijk kunt missen?
Het is jammer dat mensen die het wel goed hebben zo weinig compassie kunnen opbrengen voor hen die het niet zo goed hebben. En in plaats van dankbaar te zijn dat ze de hersens hebben om een hoge opleiding aan te kunnen en daardoor een goed betaalde baan hebben kijken ze neer op mensen die dat geluk niet hebben!
Maar toevallig is het wèl de bouwvakker die hun huis bouwt, de loodgieter die hun plee ontstopt, de vuilnisman die hun rotzooi opruimt, de schoonmaker die hun werkplek schoonhoud, de winkelmedewerker die zorgt dat de gewenste producten in de winkel liggen, de monteur die hun dure bolide onderhoud, enz enz....Allemaal mensen die lager zijn opgeleid en daardoor een lager salaris ontvangen, maar ook de mensen die ervoor zorgen dat de hoger opgeleide ook aan het werk blijft want die doet weer werk dat zij zelf niet kunnen. Dus.... hoe je het ook went of keert...we hebben elkaar allemaal nodig!!
Als ik volgend jaar 400 euro eigen risico moet betalen dan zal ik daar geen boterham minder om eten, maar de arbeiders, die ik hier boven heb genoemd zullen het ondanks hun zorgtoeslag wel zeker gaan voelen.
Om maar niet te spreken van de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering!!
Als je het zelf goed hebt betekend dat niet dat je blind moet zijn voor hen die het niet goed hebben!!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:48

Nee, maar het betekend ook niet dat iemand maar een eigen risico van 5000 euro moet hebben, omdat hij dat wel kan missen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:52

Abiola schreef:
Nee, maar het betekend ook niet dat iemand maar een eigen risico van 5000 euro moet hebben, omdat hij dat wel kan missen.

Overdrijven is ook een vak he??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:04

woofie schreef:
Ra_chel schreef:
best wonderlijk om te lezen hoe een topic over het eigen risico wat IEDEREEN raakt , kan uitmonden in een heftige discussie en tweestrijd , het geeft mij de indruk dat er mensen zijn die de ander hun succes of financiele status niet gunnen , en andersom alsof er mensen met een financiele status niet bereid zijn om verder te kijken dan hun eigen wereldje.......geweldig als je succes hebt en daar zelf verantwoordelijk voor bent , maar iemand die in de financiele malaise zit heeft daar niet per definitie voor gekozen

Helemaal mee eens!! blijkbaar vecht iedereen alleen voor zijn eigen hachje....
Solidariteit is blijkbaar een vies woord.
Wat is er mis met iets meer bijdragen als je het makkelijk kunt missen?
Het is jammer dat mensen die het wel goed hebben zo weinig compassie kunnen opbrengen voor hen die het niet zo goed hebben. En in plaats van dankbaar te zijn dat ze de hersens hebben om een hoge opleiding aan te kunnen en daardoor een goed betaalde baan hebben kijken ze neer op mensen die dat geluk niet hebben!
Maar toevallig is het wèl de bouwvakker die hun huis bouwt, de loodgieter die hun plee ontstopt, de vuilnisman die hun rotzooi opruimt, de schoonmaker die hun werkplek schoonhoud, de winkelmedewerker die zorgt dat de gewenste producten in de winkel liggen, de monteur die hun dure bolide onderhoud, enz enz....Allemaal mensen die lager zijn opgeleid en daardoor een lager salaris ontvangen, maar ook de mensen die ervoor zorgen dat de hoger opgeleide ook aan het werk blijft want die doet weer werk dat zij zelf niet kunnen. Dus.... hoe je het ook went of keert...we hebben elkaar allemaal nodig!!
Als ik volgend jaar 400 euro eigen risico moet betalen dan zal ik daar geen boterham minder om eten, maar de arbeiders, die ik hier boven heb genoemd zullen het ondanks hun zorgtoeslag wel zeker gaan voelen.
Om maar niet te spreken van de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering!!
Als je het zelf goed hebt betekend dat niet dat je blind moet zijn voor hen die het niet goed hebben!!

Ik weet niet wie jij hiermee bedoelt, maar de loodgieter, vuilnisman etc. worden allemaal gewoon betaald en ik ken wel wat die bijklussen (zwart) en daardoor netto een hoger inkomen ontvangen dan ik.
Maar goed, dat terzijde, ik vind dat ik genoeg compassie heb voor iedereen die het minder heeft dan ik, maar ik vind ook, dat ik meer dan genoeg bijdraag aan de maatschappij. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:07

Lovely schreef:
Mensen met een eigen zaak werken nog wel eens 80 uur, maar die zijn niet allemaal declarabel (in overdrachtelijke zin). In dienst bij een werkgever zie je niet zoveel mensen 80 uur werken, maar wel 50 of 60.
Rowdine schreef:
Electra63 schreef:

Ja, dat klopt, zelfstandigen e.d. werken inderdaad vaak meer.
Maar in dit topic, krijg je bijna de indruk dat 80 uur werken normaal is om een goede boterham te verdienen. :D

Even offtopic, maar ik zou jullie aan willen raden een kijkje te nemen op de zuidas.
(en ik weet dat, omdat ik er zelf werk :Y) )

Wat leuk, ik ook :). Je wilt toch niet de maat stellen dat hoe 2de helft stagiaires en bankjonkies hun dag indelen? Die werken trouwens ook niet week-in week-uit 80 uur, maar wel vaak 50 en soms 60. Dat doen ze ook door een gebrek aan sociaal leven en bij de advocatuur door een instelling die alleen maar ingekleurd wordt door kantoor, kantoor, kantoor.

Overigens was er vandaag bij nieuwsuur en stukje statistiek te zien dat een hoop verklaart. Sinds vandaag weet ik ook dat de term 'maxima' al gebezigd wordt voor inkomens boven de 39.000 euro per jaar. Daar kom je met een parttime baan al makkelijk aan en dus ben je in dit land al gauw een maximumlijder.

Wildgirl, je moet Moët ook niet opentrekken natuurlijk, daar krijg je alleen maar spierpijn van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:48

Nee hoor, ga maar eens kijken bij de afdelingen fusies en overnames. Die werken vaker 80u dan 50u.
Ik vraag me toch af waar jij dan werkt als je je zo negatief uitlaat over werknemers van banken en advocatenkantoren. Veel meer heb je daar niet, dus of jij neemt je eigen levensstijl daarin mee of je werkt bij de Starbucks? Ook partners werken zoveel uren fyi, dus nee, niet alleen de jonkies :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:56

Rowdine schreef:
Nee hoor, ga maar eens kijken bij de afdelingen fusies en overnames. Die werken vaker 80u dan 50u.
Ik vraag me toch af waar jij dan werkt als je je zo negatief uitlaat over werknemers van banken en advocatenkantoren. Veel meer heb je daar niet, dus of jij neemt je eigen levensstijl daarin mee of je werkt bij de Starbucks? Ook partners werken zoveel uren fyi, dus nee, niet alleen de jonkies :)

Rowdine,
Jij had het net toch over de Zuidas/Amsterdam? Kunnen zij daar werken dan? Ik dacht dat in Rotterdam het geld verdiend werd, in Den Haag verdeeld werd en in Amsterdam uitgegeven werd? :D ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:57

Hee, Electra, nou ben ik het vaak met je eens, maar die opmerking kan echt niet :D AJAX *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:58

Abiola schreef:
Hee, Electra, nou ben ik het vaak met je eens, maar die opmerking kan echt niet :D AJAX *\o/*

OK, uitzonderingen bevestigen de regel :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:59

Nee, ik werk niet bij de Starbucks. Je wilt toch niet beweren dat de advocatenkantoren de maat aangeven? Dat is nu juist de wereld waar een paar mensen met hun 35e partner kunnen worden en de rest wordt met lichte drang de deur uit gewerkt richting de mindere kantoren en naar de juridische afdelingen in het bedrijfsleven. Een wereld dus waar je na je 35e geen stappen meer kunt maken in je carriere en waar jonge mensen de bulk weg werken. Maar als ik 'savond na 8 uur om me heen kijk vanuit mijn kantoor op de zuidas dan is bijna overal wel het licht uit. 80 uur werken is niet hetzelfde als 80 uur je BB in de gaten houden onder het genot van een stimulerend snuifje.

Rotterdam heeft de Koopgoot als hoogtepunt, dan heb ik toch liever de PC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:02

Laat ik hier maar niet op in gaan, want je praat echt poep. Niet alles wat je leest in 'zo zuidas' is waar hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:03

Rowdine schreef:
Laat ik hier maar niet op in gaan, want je praat echt poep. Niet alles wat je leest in 'zo zuidas' is waar hè.

Kennelijk heb je geen argumenten anders dan over poep te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:04

Electra63 schreef:
Rowdine schreef:

Rowdine,
Jij had het net toch over de Zuidas/Amsterdam? Kunnen zij daar werken dan? Ik dacht dat in Rotterdam het geld verdiend werd, in Den Haag verdeeld werd en in Amsterdam uitgegeven werd? :D ;)

Hahahahahaha, gelukkig nog een goed mopje op dit tijdstip. :D (niet sarcastisch bedoeld overigens)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:05

Lovely schreef:
Nee, ik werk niet bij de Starbucks. Je wilt toch niet beweren dat de advocatenkantoren de maat aangeven? Dat is nu juist de wereld waar een paar mensen met hun 35e partner kunnen worden en de rest wordt met lichte drang de deur uit gewerkt richting de mindere kantoren en naar de juridische afdelingen in het bedrijfsleven. Een wereld dus waar je na je 35e geen stappen meer kunt maken in je carriere en waar jonge mensen de bulk weg werken. Maar als ik 'savond na 8 uur om me heen kijk vanuit mijn kantoor op de zuidas dan is bijna overal wel het licht uit. 80 uur werken is niet hetzelfde als 80 uur je BB in de gaten houden onder het genot van een stimulerend snuifje.

Rotterdam heeft de Koopgoot als hoogtepunt, dan heb ik toch liever de PC.

Tja, als je referentiekader shoppen is, begrijp ik dat wel. Al heeft natuurlijk niet iedereen PC-centen :D
Ik hou meer van architectuur, daar kan Amsterdam nog wel wat van leren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:05

Lovely schreef:
Rowdine schreef:

Nee het is onzin wat je praat. Moet ik dan tegenargumenten gaan geven over iemand die zo neerbuigend praat over bepaalde beroepen en het maar heeft over Blackberry staren en snuiven? Bleh. Zonde van m'n energie :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:06

Rowdine schreef:
Hahahahahaha, gelukkig nog een goed mopje op dit tijdstip. :D (niet sarcastisch bedoeld overigens)

Het was ook als een grapje bedoeld, maar ja, ook over humor verschillen de meningen op Bokt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:08

Electra63 schreef:
Rowdine schreef:

Het was ook als een grapje bedoeld, maar ja, ook over humor verschillen de meningen op Bokt. ;)

Haha ja dat is waar. Ik bedoelde overigens dat mijn 'gelach' om je mopjes niet sarcastisch bedoeld was. Kan m wel waarderen ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:09

Electra63 schreef:
Tja, als je referentiekader shoppen is, begrijp ik dat wel. Al heeft natuurlijk niet iedereen PC-centen :D

De grachtengordel is werelderfgoed, maar op die zuidas staan wel een aantal gebouwen die je zouden moeten kunnen bekoren -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:11

Abiola schreef:
Electra63 schreef:

De grachtengordel is werelderfgoed, maar op die zuidas staan wel een aantal gebouwen die je zouden moeten kunnen bekoren -O-

En ook een aantal die het licht niet zouden mogen zien imo ;) Kwestie van stijl overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:24

Rowdine schreef:
Rowdine schreef:
Lovely schreef:

Nee het is onzin wat je praat. Moet ik dan tegenargumenten gaan geven over iemand die zo neerbuigend praat over bepaalde beroepen en het maar heeft over Blackberry staren en snuiven? Bleh. Zonde van m'n energie :)

Mijn conclusie zou zijn dat ik er anders tegenaan kijk dan jij, maar jij besluit liever dat ik dan maar onzin praat. Het is natuurlijk volledig jouw beslissing, maar het doet je pogingen om je mening over te brengen geen goed.

Maar nogmaals, de grote gemene deler van werkend Nederland werkt geen 80 uur, dat is slechts een kleine groep. Iemand die voor langere tijd 80 uur in loondienst werkt wordt in een later stadium gegarandeerd vaste klant van de zorg, maar is dan met een beetje geluk in staat om die zwaardere lasten van het eigen risico te dragen.