Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:46

Jildau schreef:
Dan kun je dus sowieso al geen huis kopen of wat dan ook want je zit met een schuld

Een studieschuld wordt niet meegerekend in het wel of niet afgeven van een hypotheek.

Blue_Eyes

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:47

Nee, dat niet. Maar zie het maar eens allebei te betalen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:47

Blue_Eyes schreef:
Nee, dat niet. Maar zie het maar eens allebei te betalen.

Ja, dat is een ander verhaal. Ik probeer alleen maar uitspraken te nuanceren. Heb zelf ook een studieschuld en een hypotheek.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:48

volgens de regels moet het wel worden meegerekend...
maar!! een bank kan een studieschuld niet zien in het bkr..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:49

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:53

Figaro schreef:
Jildau schreef:
Dan kun je dus sowieso al geen huis kopen of wat dan ook want je zit met een schuld

Een studieschuld wordt niet meegerekend in het wel of niet afgeven van een hypotheek.

Kijken ze daar écht helemaal niet naar? Ken namelijk best veel stelletjes die het best goed voor elkaar hebben maar nog steeds geen hypotheek kunnen krijgen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:55

Jildau schreef:
Kijken ze daar écht helemaal niet naar? Ken namelijk best veel stelletjes die het best goed voor elkaar hebben maar nog steeds geen hypotheek kunnen krijgen.

Check linkje hierboven.
Je moet natuurlijk altijd voor jezelf afwegen of je het kunt betalen of niet. Maar in principe is een studieschuld geen belemmering voor het verstrekken van een hypotheek.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:01

Maar afgezien van de hypotheek lijkt het me alsnog niet handig om te bezuinigen op het onderwijs. Denk echt dat dat heel slecht is voor de economie.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:13

Jildau schreef:
Maaar Dobel dan begin je je leven dus met een schuld. Dan kun je dus sowieso al geen huis kopen of wat dan ook want je zit met een schuld dus je moet een huurhuis. Huurhuizen zijn nu al niet te krijgen want er zijn gewoon veel te weinig gezien de vraag. Daarnaast kun je met een inkomen boven de zoveel niet meer in een sociale huurwoning. Dus je krijgt geen hypotheek, en geen huurhuis, en dan?

Echt een enorm goed idee. Erg goed voor de economie als de meeste mensen met een schuld zitten na hun studie, daar knapt de economie van op!

Als je geen geld hebt kun je lenen, het is een mogelijkheid die ik noem aangezien stef zegt dat zij de mogelijkheid niet had, die heeft iedereen. Je kunt natuurlijk ook met je bijbaan je studie betalen (zoals veel in mijn klas) zodat je geen lening hoeft te nemen. En als je nadat je gestudeerd hebt even thuis woont om je schulden af te betalen valt het allemaal reuze mee hoor. Mogelijkheden genoeg. Ook blijven veel studenten nog even op hun studentenkamer van pakweg 300/400 per maand, genoeg centjes over om de lening af te betalen als je eenmaal werkt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:23

En voor veel mensen kan dat zo werken, maar niet voor iedereen. Er zijn studenten die niet thuis kunnen blijven wonen, hetzij door idiote reistijden, hetzij door een ongezonde thuissituatie. Niet elke student kan werken naast zijn/haar studie - iemand die moeilijk leert is misschien alle tijd kwijt aan het studeren zelf.

Het is niet zo simpel dat iedereen precies dezelfde kansen heeft. Echt niet. De meerderheid misschien wel, maar er is een minderheid voor wie dat sommetje stomweg niet opgaat, en die minderheid moet wel beschermd worden.

(en ik, als student, ben echt niet tegen hervormingen m.b.t. stufi, maar niet met de botte bijl alsjeblieft, zoals die onzinnige langstudeerboete. Prima hoor, langstudeerders aanpakken, maar níet degenen die toevallig langer dan 2 jaar ziek zijn of die na 2 jaar toch van opleiding zijn geswitcht maar supergemotiveerd zijn)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:25

MyHorseGirl schreef:
Volgende verkiezingen mag ik eindelijk stemmen. Besluit staat vast, wordt sowieso VVD. Al hun punten spreken me erg aan. Mensen die een modaal inkomen hebben of net iets meer worden -naar mijn mening- veel te veel misgund. Eigen boontjes doppen is belangrijk.

Maar heeft iedereen gelijke kansen om de eigen boontjes te doppen? Heeft iedereen evenveel mogelijkheden tot het behalen van minimaal een modaal inkomen?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:05

griebels schreef:
Sorry hoor, maar lekker persoonlijk..
Mijn neefje en nichtje worden ook opgevangen door de oma's...
Wat is daar mis mee?

Misschien dat de oma's van nu ook gewoon werken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:53

als ik kinderen zou hebben dan kan ik die idd niet bij opa en oma brengen, opa zit de hele week in het buitenland met de vrachtwagen en oma werkt de hele week in een verpleeghuis :+
mijn broer heeft twee meiden, broer en vriendin werken allebei 1 dag minder en soms kan oma oppassen, maar dat is meer sporadisch dan een regelmatig iets
ik ben sowieso niet voor dat beide ouders fulltime werken en de kinderen naar de kinderboerderij worden gebracht voor de opvoeding. de hoofdpersonen van de opvoeding zouden de ouders moeten zijn , niet de dames van de voor, tussen en na schoolse opvang , de gastouders en de mensen van de sportclub. ik denk niet dat het bevorderlijk is om ene kind zo veel weg te brengen en bij anderen te laten..
iets met een stabiele basis, rust, reinheid en regelmaat.
en nee, ik heb er geen en ga er waarschijnlijk ook nooit aan beginnen :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:06

Tsjah, je moet elkaar een beetje willen helpen als je wilt dat het hier positief veranderd, en soms is dat voor de oma's kappen met hun baan en oppassen, of is dat het geval voor de moeders/vaders. Vroeger ging dat toch ook prima, waarom nu niet? Vruchteloos egoïsme vind ik dat, wel vinden dat iedereen kinderen moet kunnen krijgen, want dat willen we nou eenmaal, maar ook vinden dat dan niemand hoeft te helpen of de opvoeding voor zich hoeft te nemen want dat willen we niet. Zo krijg je inderdaad problemen. Lekker iedereen voor zichzelf, wel het leuke, niet het moeilijke/vervelende. Wel een kind, niet opvoeden.

Mensen die vinden dat er minder kinderen geboren moeten worden kunnen prima op de hoogte zijn, sommige begrijpen namelijk wel dat we in een vicieuze cirkel zitten. Meer belasting kunnen we niet betalen, dus laten we maar kinderen krijgen, want die kunnen dan later voor wat extra belasting zorgen en daarmee dus voor ons zorgen als we oud zijn. Die kinderen denken dat ook, en hun kinderen denken dat ook weer. Over een paar jaar zijn er alleen nog maar wolkenkrabbers, omdat we dan al helemaal niet meer in dit landje passen, en denk nou niet dat dat de oplossing is. Want hoe meer mensen, hoe meer van de belasting gebruikt moet worden om de wegen goed te houden, te zorgen voor voldoende benzinepompen en hoe meer belasting er gebruikt zal moeten worden voor nieuwe gebouwen, scholen, ziekenhuizen, verzorgingstehuizen(want ondertussen gaan we inderdaad lekker door met iedereen in leven houden en het liefst zo lang mogelijk, of die personen het daar nou mee eens zijn of niet, wauw, wat zijn we goed, we kunnen kanker behandelen. Yay, nog meer mensen!). En dus zullen we meer belasting moeten gaan betalen en langer moeten werken, want de lonen gaan écht niet omhoog, daar is geen geld voor. Eigenlijk vraag ik me af of hier wel een oplossing voor is, wat mede de reden is waarom ik blanco stem, want geen partij die gekozen (of alleen al gedoogd) gaat worden die met een échte oplossing komt, een echte extreme, want dat is wat er nodig is. Niemand wil namelijk van onze verkregen luxe afstappen, en dus probeert de overheid allemaal onzinnige dingen om ons tevreden te houden en om tegelijkertijd de problemen op te lossen(veeeel geld naar ontwikkelingslanden, want veel mensen vinden dat goed en kijken niet verder dan hun neus lang is (geld naar ontwikkelingslanden zorgt er op lange termijn alleen maar voor dat er steeds meer geld gestuurd zal moeten worden)). Men kiest alleen partijen die geen echte oplossing zullen bieden, omdat een groot deel van het volk niet verder zal kijken dan hun eigen zakken en hun eigen geweten, er zullen dus alleen partijen komen met halfslachtige oplossingen en degenen met de meest nutteloze punten zullen gekozen worden, omdat die op de korte termijn goed zijn voor 'onze' zakken. Oftewel, in mijn ogen werkt onze democratie echt alles behalve goed en is deze democratie niet de oplossing.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:42

colorado ik zou als ik jou was gewoon een bom op de wereld gooien, ben je overal vanaf

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:53

Misschien is dat nog niet een zo gek. Moge de sterksten overleven ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:56

En wat doet je denken dat dat me een goed idee lijkt sarabande?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:00

Je vindt niets goed zoals het is maar biedt geen enkele oplossing, dus weg ermee

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:11

Dat vind ik zo'n dooddoener in een discussie, je hebt geen zin om na te denken over wat de ander zegt, dus zeg je maar zoiets. Zeg dan helemaal niks. Dat ik geen oplossing bied betekend niet dat ik het dan maar allemaal wel goed moet vinden en mijn mond maar moet houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:13

Colorado schreef:
En wat doet je denken dat dat me een goed idee lijkt sarabande?

ik kan mij eigenlijk wel vinden in je post,colorado@ :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:15

sarabande schreef:
Je vindt niets goed zoals het is maar biedt geen enkele oplossing, dus weg ermee

volgens mij weet niemand echt een oplossing....de oppositie bracht in ene ook geen oplossingen aan in het debat van gisteren ;)
Er zal hoe dan ook bezuinigd moeten worden....linksom of rechtsom.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:17

Colorado jij neemt deel aan een discussie met een hele lijst dingen die je niet goed vindt en als iemand dan vraagt wat wil je wel is dat een dooddoener?????
Ik neem er een uit, je vindt democratie niets oplossen. De enige andere oplossing is tirannie waar je alles opgelegd krijgt en geen keuzes hebt, dat lijkt je een betere vorm van leven????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:19

@Colorado
De bevolkingsgroei is al een stuk minder geworden en zoals het er nu uitziet.
Over 30 stagneert de groei en daarna verminderd het aantal inwoners zelfs.

Dus jouw conclusie dat Nederland over enige tijd "vol" staat met wolkenkrabbers, klopt niet.
http://www.pbl.nl/publicaties/2009/van-groei-naar-krimp

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:21

Colorado schreef:
Tsjah, je moet elkaar een beetje willen helpen als je wilt dat het hier positief veranderd, en soms is dat voor de oma's kappen met hun baan en oppassen, of is dat het geval voor de moeders/vaders. Vroeger ging dat toch ook prima, waarom nu niet? Vruchteloos egoïsme vind ik dat, wel vinden dat iedereen kinderen moet kunnen krijgen, want dat willen we nou eenmaal, maar ook vinden dat dan niemand hoeft te helpen of de opvoeding voor zich hoeft te nemen want dat willen we niet. Zo krijg je inderdaad problemen. Lekker iedereen voor zichzelf, wel het leuke, niet het moeilijke/vervelende. Wel een kind, niet opvoeden.

En dit slaat ook nergens op, we leven helaas niet meer in de jaren 60.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:26

Je vraagt niets, je zegt "gooi er een bom op", dat is iets heel anders. En nee hoor, er bestaan ook nog andere bestuursvormen dan democratie en dictatuur. Al zou dictatuur best wel eens een oplossing kunnen betekenen voor Nederland, aangezien we wel bewezen hebben dat we met deze vorm van democratie (er zijn ook nog anderen te bedenken) niets oplossen. Ook in de democratie heb je geen keuzes, aangezien het land alsnog wordt bestuurd door een aantal mensen en als jij niet een van die paar mensen bent heb je niets te kiezen, behalve hopen dat die paar mensen wat leuks doen.

Waarom is datgene wat in de jaren 60 wel te realiseren viel nu niet meer te realiseren Quellian?

Ik ga het stukje even goed doorlezen Brainless :)