respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:22

@ Nicolletje: Verdorie, zet je me weer aan zo'n History Channel filmpje. Dan blijf ik kijken :\
*kijkt alsnog*

Edit: Grappig. Hier heb ik een tijdje terug een hoop andere filmpjes en artikels over gelezen (kwam erop via een artikel over zeer spectaculair geplaatste en ontworpen tempels/piramiden in Bosnië geloof ik). Ik vraag me af wat ervan waar is. Het bewijs voor deze theorie krijgen wij zelf natuurlijk nooit onder ogen. Er gaan verhalen dat in 2012 die 'aliens' terug zouden keren naar de aarde. Dat is dan zogezegd wat er in 2012 staat te gebeuren.
In de Bijbel staat blijkbaar een stuk omschreven dat hier ook mee overeen komt. Daarin worden dan weer 'reuzen' beschreven (ben alleen de exacte term kwijt) die hier naast ons zouden hebben geleefd. Zij zouden ook al deze Maya- en Incatempels hebben gebouwd, en de piramiden in Egypte.

Geen idee welke versie waar is; óf er überhaupt één waar is :) We merken het snel genoeg x)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:48

love_western schreef:
Had eerst wel respect voor gelovigen. Maar intussen niet zoveel meer.
Meeste hebben namelijk geen respect voor mij dat ik niet geloof en niet naar de kerk ga.

Als ze gaan zeggen dat je vies, onrein of slecht bent, is dat inderdaad erg vervelend (en het gebeurt vaak zat...)
Maarja dat is een beetje het typische aan religies vind ik. Dat iets anders dan ook meteen niet goed is.

xHaithi schreef:
Geen idee welke versie waar is; óf er überhaupt één waar is :) We merken het snel genoeg x)

Ik weet het ook niet zo goed. Op zich vind ik het niet onaannemelijk allemaal. Waarom denken dat alles is zoals wij vinden dat het is.
We wéten niet, wat we niet weten....

Wie weet, met het einde der tijden, plukken ze juist de ruimdenkenden en andersvoelenden eruit om verder te gaan en worden alle gelovigen inderdaad afgeserveerd naar hun 'hemel' en 'paradijs'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 03:01

Het is geen kwestie van gelovige versus atheïst, het is meer een kwestie van respect vs geen respect.. iemand die spot met iemand anders, heeft geen respect, en dat is alleen maar jammer voor die persoon zelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 05:18

Krijg ik me opeens een geniaal idee voor onze homosexuele medemens. Laat het registreren als geloof/religie, en en zal een wereld voor ze open gaan. Laat de oprichter (even een leuke naam voor bedenken; Homozes of Trallallah of zo) ook een boekje schrijven, b.v. "de Heibel", met wat regeltjes. Daarbij denk ik o.a. aan een verplicht stemadvies voor een nieuw op te richten politieke patij. Een zeteltje of 10 moet haalbaar zijn. Een beetje het centrum van de politiek kiezen dan, en voor je het weet heb je ook daar een sleutelpositie. Een undercouver stage bij de SGP lijkt me daarbij erg leerzaam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:50

Nicolletje schreef:
Hm vind ik niet.
Voor een echte atheïst of anti-gelovige is zo'n gebedsgebouw natuurlijk misschien wel net zo potsierlijk als een roze toren.
En voor sommige christenen is zo'n eftelingmoskee ook geen gezicht in Nederland (vind ik trouwens zelf ook)
Maargoed, tja, het mag allemaal maar gebouwd worden... zolang het religieus is. Als ik een roze toren in mijn tuin wil bouwen dan mag dat niet.

.... what if...? :=

Nou ik vind kerken, mooie katholieke kerken, prachtig. Ik ga er graag naar toe.

Roze toren in mijn tuin.... :') sorry...ik zag het even voor me

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:08

Die docu uit de link was op zich best interessant, ik ben in slaap gevallen maar dat had meer met het tijdstip te maken...
Het is namelijk ook best raar, als Darwin beweert dat evolutie verbetering is (de sterkste en best aangepaste overleeft) maar wij mensen zijn alleen maar lichamelijk 'zwakker' geworden, zonder haar, rechtop lopen, te groot hoofd.
Ik heb dat zelf ook altijd wel vrij vreemd gevonden.

En waarom zijn wij mensen ineens huizen gaan bouwen en gaan schrijven en praten, en zijn olifanten of eekhoorns nooit zo sterk geevolueerd? Dat ze ineens huizen en boten gingen bouwen en rechtop lopen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Aliens

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:14

lageveld schreef:
Krijg ik me opeens een geniaal idee voor onze homosexuele medemens. Laat het registreren als geloof/religie, en en zal een wereld voor ze open gaan. Laat de oprichter (even een leuke naam voor bedenken; Homozes of Trallallah of zo) ook een boekje schrijven, b.v. "de Heibel", met wat regeltjes. Daarbij denk ik o.a. aan een verplicht stemadvies voor een nieuw op te richten politieke patij. Een zeteltje of 10 moet haalbaar zijn. Een beetje het centrum van de politiek kiezen dan, en voor je het weet heb je ook daar een sleutelpositie. Een undercouver stage bij de SGP lijkt me daarbij erg leerzaam.

Geweldig! _/-\o_

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:42

Mooi is dat, dan hebben we zeker elke week Roze Zaterdag :list:

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:47

lageveld schreef:

Whahaha, hoe bedenk je het! Sorry, maar dit is echt te grappig! _/-\o_

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:48

Ben zelf Christen.
Heb ook respect voor mensen die dat niet zijn.
Heb met vriendinnen die niet gelovig zijn net zoveel plezier als degene die dat wel zijn.
Zij hebben respect voor mijn visie en ik voor die van hun terwijl we het niet met elkaar eens zijn.
Gaat prima

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:35

Babootje schreef:
Niet atheisten maar ketters kwamen op de brandstapel :D Dat waren ook degenen die weliswaar in God geloofden maar anders dan de toenmalige kerk. De brandstapel gold ook voor bijbelvertalers die de bijbel toegankelijk maakten voor het gepeupel. Zolang het volk zelf de bijbel niet kon lezen, was de macht van de Kerk het grootst.

xHaithi schreef:
het is incorrect om te zeggen dat atheïsten niet op de brandstapel kwamen. Vandaar mijn reactie hierop. Niet provocerend bedoeld.

Ik had ook moeten zeggen "niet alleen atheisten" we bedoelen in feite hetzelfde. Iedereen die anders dacht dan de katholieke kerk destijds kwam op de brandstapel.
Een voorbeeld daarvan is William Tyndale. Hij vertaalde de bijbel in een vroege vorm van het moderne Engels. Tijdens de inquisitie is hij in Vilvoorde gemarteld en verbrand. :brr:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:14

Nicolletje schreef:
Die docu uit de link was op zich best interessant, ik ben in slaap gevallen maar dat had meer met het tijdstip te maken...
Het is namelijk ook best raar, als Darwin beweert dat evolutie verbetering is (de sterkste en best aangepaste overleeft) maar wij mensen zijn alleen maar lichamelijk 'zwakker' geworden, zonder haar, rechtop lopen, te groot hoofd.
Ik heb dat zelf ook altijd wel vrij vreemd gevonden.

Dat komt omdat we onder andere medicijnen hebben uitgevonden tegen alle kwaaltjes, waardoor we steeds ouder worden. Omdat er ziekenhuizen bestaan waar je gebroken botten worden gezet en operaties worden gedaan. Zogenaamde risicogroepen krijgen de griepprik, we worden ingeënt tegen allerlei ziektes, enzovoort enzovoort.
Hier zou je jaren geleden aan dood zijn gegaan en dan zouden de sterksten wel overleven.
We wonen beschermd in verwarmde huizen en hebben kleren aan, dus meer haar hebben we niet nodig. We hoeven geen moeite meer te doen om aan eten te komen (jagen en verzamelen), waardoor we niet verhongeren.
Nog steeds vreemd?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:24

Ja zeker, het ging in de docu namelijk over die wisselfase. Dat we van neanderthaler bijna 'ineens' mens zijn geworden.
Daar is vrijwel geen info over te vinden.

2000 jaar geleden waren er trouwens ook nog geen ziekenhuizen en medicijnen en supermarkten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:49

Een soort hoeft niet perce beter te worden in alle opzichten om een grotere overlevings kans te hebben. De mens was inteligenter en leerde steeds meer gereedschappen te gebruiken waardoor fysieke eigenschappen minder nadelig waren. Als je leert hoe je een speer of een pijl en boog kan maken en gebruiken is het niet meer nodig om hard te kunnen rennen en grote klauwen te hebben.
Kijk ook eens naar een beest als de luiaard, is dat beest nu beter geworden? Niet echt zou ik zeggen, maar hij is wel goed genoeg aangepast om te overleven en zich voort te planten.

Ik heb de docu niet gekeken maar "we" zijn nooit neanderthalers geweest dus hoezo zijn we van neanderthaler ineens mens geworden??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:57

liedje89 schreef:
Ik heb de docu niet gekeken maar "we" zijn nooit neanderthalers geweest dus hoezo zijn we van neanderthaler ineens mens geworden??

Ik heb niet echt zin om in discussie te gaan met iemand die dan vervolgens niet de moeite neemt om de docu te kijken :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:08

Op wikipedia staat ook duidelijk dat we niet van de neanderthalers afstammen?? Ik ga die docu niet kijken als ze dat daadwerkelijk zeggen want dan is het dus niet zo'n goede docu :Y)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:27

De voorloper van de homosapiens is in Europa toch de Homoneanderthalensis?

Men zegt dat mensen met rood haar, het neanderthaler-gen dragen (welke ik zelf wel een geestig feitje vind, gezien ik rood haar heb)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:23

We zijn familie van de aap, maar stammen er niet van af. Maybe dat nu de verwarring is opgelost?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:34

liedje89 schreef:
Op wikipedia staat ook duidelijk dat we niet van de neanderthalers afstammen?? Ik ga die docu niet kijken als ze dat daadwerkelijk zeggen want dan is het dus niet zo'n goede docu :Y)

We stammen af van de mens die uit afrika komt maar ze zijn elkaar tegen gekomen. Veel mensen in Europa hebben Neanderthaler genen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:07

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Niet atheisten maar ketters kwamen op de brandstapel :D Dat waren ook degenen die weliswaar in God geloofden maar anders dan de toenmalige kerk. De brandstapel gold ook voor bijbelvertalers die de bijbel toegankelijk maakten voor het gepeupel. Zolang het volk zelf de bijbel niet kon lezen, was de macht van de Kerk het grootst.

xHaithi schreef:
het is incorrect om te zeggen dat atheïsten niet op de brandstapel kwamen. Vandaar mijn reactie hierop. Niet provocerend bedoeld.

Ik had ook moeten zeggen "niet alleen atheisten" we bedoelen in feite hetzelfde. Iedereen die anders dacht dan de katholieke kerk destijds kwam op de brandstapel.
Een voorbeeld daarvan is William Tyndale. Hij vertaalde de bijbel in een vroege vorm van het moderne Engels. Tijdens de inquisitie is hij in Vilvoorde gemarteld en verbrand. :brr:

Die man ken ik niet. De arme vent is wel in België vermoord :n Maar bij deze dan inderdaad verduidelijkt :D
En inderdaad, iedereen die anders dacht en iedereen die in de weg zat. Desnoods verzonnen ze wel wat om je ter dood te kunnen veroordelen.

Vreselijke perioden in onze geschiedenis...

En @ LA_Women: Voor zover ik weet leefden deze beide soorten naast elkaar. De één was niet de voorloper van de ander. De homo sapiens won het blijkbaar van de neanderthaler waardoor we dus afstammen van de homo sapiens :)
In ieder geval, dat is mij verteld. Ik weet niet meer hoe, waar of wanneer eigenlijk, maar de uitleg is me wel bijgebleven.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:22

De homo sapiens was intelligenter, kon daardoor beter jagen -> mer proteïne -> grotere hersenen.

Dat is wat ik er nog van onthouden heb. :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:41

Waar we ook vanaf stammen, er is een 'gap' tussen de hedendaagse "beschaafde" mens, de verhalen in de bijbel en de neanderthaler of wat voor soort mensachtige 'diersoort' we vroeger dan ook waren.
Dat was (en is) wat ik bedoel.
De docu beweert dat we een 'outer space' hulp hebben gehad in onze evolutie en dat de mogelijke 'aliens' later in de bijbel zijn omschreven als engelen bijvoorbeeld.

Ik ging er trouwens van uit dat iedereen de term neanderthaler (als onbeschaafd mens) wel kende maar blijkbaar zijn hier figuren die dat errrrg letterlijk nemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:45

Njah, het is misschien ook niet zo handig om die term te gebruiken in overdrachtelijke zin, in een gesprek als dit waarin je gaat praten over de afstammingslijn van de mens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:03

Dus het is sowieso niet mogelijk dat er mensen zijn met een neanderthaler-gen in zich? De homosapiens is ontstaan toch uit homoneanderthalis en de homo erectus toch?

Ohhh what the heck. De meeste gelovigen willen niet eens geloven of accepteren dat wij van apen afstammen/familie zijn. En dat de media opgravingen verzonnen heeft of dat men niet zo ver terug in de tijd kan gaan (ze ontkennen koolstofdatering and such)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:15

Citaat:
Rechtstreekse voorouder?

Sinds men resten van neanderthalers gevonden heeft, bestaat er discussie in wetenschappelijke kringen of wij afstammen van de neanderthaler, of dat dit een uitgestorven zijtak van Homo sapiens is. Veelal wordt aangenomen dat de neanderthaler wel onze directe voorganger in de evolutie is, maar niet onze voorouder. Echter, aanwijzingen naar het bestaan van archaïsch genetisch materiaal in Europese en West-Afrikaanse populaties en nieuwe projecten ter ontrafeling van het neanderthalergenoom, maken dat er hoop is op een definitief antwoord op de vraag of er menging heeft plaatsgevonden. De eerste volledige analyse van het mitochondriaal genoom van een neanderthaler plaatste dit "onbetwistbaar buiten de variabiliteit van modern menselijk mitochondriaal DNA, met een geschatte divergentiedatum van 660 000 - 140 000 jaar geleden".[8]

Het debat over de vraag of de neanderthaler een menselijke ondersoort was die zich kon mengen met de moderne mens, of een heel aparte en inmiddels geheel uitgestorven mensachtige, duurt nog steeds voort. In 1864 doopte William King deze mens Homo neanderthalensis, waarmee hij aangaf de neanderthaler als een aparte soort te zien. Berucht is Marcelin Boules reconstructie van "de man van La Chapelle-aux-Saints", waarin hij deze neerzet als een zwakbegaafde aapmens.[7] Vanaf 1930 wordt het beeld genuanceerd door antropologen als Kleinschmidt, Coon, Weidenreich en Von Koenigswald. Een nieuwe reconstructie van Coon liet een aangeklede en geschoren neanderthaler zien die in moderne tijden nauwelijks zou opvallen op straat.[9] Voor het eerst komt dan ook de naamgeving Homo sapiens neanderthalensis in zwang, om aan te geven dat de neanderthaler geen soort was maar een ondersoort.[9]

In het debat kwam al spoedig naar voren dat het onmogelijk is dat de moderne mens direct van de neanderthaler afstamt. Daarvoor waren de verschillen te groot en was duidelijk dat beide soorten zelfs enige tijd naast elkaar hebben bestaan. Echter, onderzoekers als Milford Wolpoff wezen op hybride kenmerken en aangezien volgens de biologische definitie verschillende soorten geen vruchtbaar nageslacht kunnen verwekken verwierpen zij dat de neanderthaler een aparte soort kon zijn.[9] Zij blijven bij de naam Homo sapiens neanderthalensis, ondanks dat veel anatomen (waaronder Katerina Harvati[10]) de verschillen ook te groot vinden om de neanderthaler als een ondersoort te kunnen classificeren. Zij blijven uitdrukkelijk bij de naam Homo neanderthalensis en stellen dat er geen menging noodzakelijk is geweest om bepaalde overeenkomsten te verklaren. Anderzijds worden een aantal kenmerken die de neanderthalers met de cro-magnonmens gemeen hadden nog steeds onderzocht (door onderzoekers als Trinkhaus[11]) en gezien als bewijs dat er wel vermenging heeft plaatsgevonden. Het onderzoek van erfelijk materiaal toonde aan dat het volgens vrouwelijke lijn overerfbare mitochondriaal DNA (MtDNA) niet van de neanderthaler afkomstig kan zijn geweest.[12] Echter, genetische simulaties suggereerden dat 5% van het menselijke genoom niet kan worden verklaard uit een evolutie volgens rechte lijn en worden opgevat als een wezenlijke bijdrage van de neanderthaler aan de Europese genenpoel die tot 25% kan hebben bedragen.[13] Waar de één wijst op de spiritueel menselijke eigenschappen in de neanderthalercultuur[14] vindt de ander géén bewijs voor culturele interactie.[15]

De twee stromingen die twisten over de naamgeving van de neanderthaler, zijn "Out of Africa II", die de neanderthaler beschouwt als een soort, en de multiregionale theorie, die uitgaat van regionale invloed op de moderne mens van andere menselijke ondersoorten zoals de neanderthaler door menging.