Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:05

Mindim schreef:
Twiggy2008 schreef:
Tja..... ik voel me toch ook niet aangesproken vanwege alle 'domme blondjes' moppen e.d. Ik kan me er gewoon niet druk over maken. Ik lach gewoon mee en vat het allemaal niet persoonlijk op. Ik vond die actie van zangeres Anouk op facebook (oproep om alle Pieten te gaan kleuren in felle kleurtjes) ook erg raar. Dan denk ik 'mens, maak je toch niet zo druk'. Maar ja, mijn mening, he..... :D

Tja van Anouk heb ik ook geen hoge pet op, leuke muziek maar een zielig figuur.

Ik las 'geen hoge piet op' :+

Mensen mogen wel ietsjes genuanceerder zijn met hun 'ik voel me gediscrimineerd door jullie cultuur'..
Zullen we anders een feestdag bedenken waarmee iedereen beledigd wordt? Iets met varkens-koeienvlees hamburgers, op zondag, je moet jezelf erbij zwart verven, in klederdracht lopen met een kaas op je hoofd en onverstaanbaar nederlands praten met een raar accent naar keuze..
Maar dat zal dan ook wel weer niet goed zijn :Y) [/niet serieus bedoeld]

MamboBeach

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:13

Lachen dit...

Suriname wil af van sinterklaas, Bouterse had het in de jaren 80 afgeschaft maar nu gaat Sinterklaas weer leven in Suriname, mede door nederlanders die er gaan wonen en dat het onder het volk weer leeft. Ze moeten dan denken aan de slavernij :roll: net of dat net 10 jaar geleden is... Maargoed...
Iemand van het parlement van Suriname vertelde dat ze het sinterklaassfeest niet willen, want ze willen hun eigen identiteit behouden en feestjes vieren die ZIJ leuk vinden.

Prima Suriname!

Laten wij in NL ONZE feesten behouden, en zekers die voor kinderen, en laten we ons dat niet afpakken, door niemand niet. Wij moeten eens ophouden met zo tolerant te zijn. Kerstbomen op scholen mag niet meer, dat gezeik met die mijters maar de ene moskee na de andere mag gebouwd worden. Nou mensen, als dat je ogen niet opent weet ik het niet meer.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:33

Ik wil eigenlijk suriname wel afschaffen....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:56

HolyPope schreef:
Ik wil eigenlijk suriname wel afschaffen....

:')

Wat een droog bericht! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:35

MamboBeach schreef:
Lachen dit...

Suriname wil af van sinterklaas, Bouterse had het in de jaren 80 afgeschaft maar nu gaat Sinterklaas weer leven in Suriname, mede door nederlanders die er gaan wonen en dat het onder het volk weer leeft. Ze moeten dan denken aan de slavernij :roll: net of dat net 10 jaar geleden is... Maargoed...
Iemand van het parlement van Suriname vertelde dat ze het sinterklaassfeest niet willen, want ze willen hun eigen identiteit behouden en feestjes vieren die ZIJ leuk vinden.

Prima Suriname!

Laten wij in NL ONZE feesten behouden, en zekers die voor kinderen, en laten we ons dat niet afpakken, door niemand niet. Wij moeten eens ophouden met zo tolerant te zijn. Kerstbomen op scholen mag niet meer, dat gezeik met die mijters maar de ene moskee na de andere mag gebouwd worden. Nou mensen, als dat je ogen niet opent weet ik het niet meer.

Ja, kan Suriname moeilijk serieus nemen op dat vlak, als ze Bouterse als president kiezen.

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:39

dan zou witte of blanke piet toch ook discriminerend zijn? Ik snap echt het probleem niet hoor, en iedereen houd toch van zwarte piet? Als het nou nog zo was geweest dat de sint de pieten helemaal uitbuitte omdat het slaven zouden moeten zijn zou het wel discriminerend zijn, Maar de zwarte pieten zijn alleen maar aardig en leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:03

paatie schreef:
dan zou witte of blanke piet toch ook discriminerend zijn? Ik snap echt het probleem niet hoor, en iedereen houd toch van zwarte piet? Als het nou nog zo was geweest dat de sint de pieten helemaal uitbuitte omdat het slaven zouden moeten zijn zou het wel discriminerend zijn, Maar de zwarte pieten zijn alleen maar aardig en leuk.

Alleen zullen de blanken er niet zo over zeuren, want we hebben geen slavenverleden als slaaf. De elfjes van de kerstman met hun blanke velletje en op korte pootjes wordt ook niet over gezeurd, dat is dan weer schattig, terwijl dat echte slaafjes zijn in een gezellige omgeving.

Maar goed, ik vind dat de getinte mens al snel schermt met discriminatie, als het hen wat op kan leveren of als ze aandacht willen en je hebt altijd een gros blanken die een wit voetjes bij de getinte medemens willen halen. Hebben ze hun goede daad van medemenselijkheid weer verricht.
De zwarte mens in nederland heeft over het algemeen helemaal niets te klagen en moeten dus al helemaal niet zeuren over een slavernijverleden. De huidige zwarte generatie in nederland heeft net zo min lijfelijk met slavernij te maken gehad als de huidige blanke generatie. Dus laat ze eens ophouden met dat gezever en laat men zich druk maken over belangerijker zaken dan wie kleine ukkies als held beschouwen, want dat is niet sint hoor, das piet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:42

Ik heb eigenlijk nog nooit een donkergekleurde medemens gezien die echt helemaal zwart is, en al helemaal niet met knalrode lippen. Dus ik kan de vergelijking van zwarte piet met echte mensen ook nog steeds niet zien eigenlijk. Voor elke kleur valt wel iets kwetsend te verzinnen, dus zwarte piet moet lekker zwart blijven :) .
En slavernijverleden? Ik heb geen idee wat dat met zwarte piet te maken moet hebben eigenlijk. Bovendien heeft mijn opa in een duits werkkamp gezeten in de oorlog, en mijn opa heb ik nog gekend. Dit terwijl de mensen die nu slachtoffer blijven spelen van het slavernijverleden niet eens meer de mensen hebben gekend die als slaaf hebben geleefd. Moet ik nu ook maar verbitterd zijn tegen elke duitster die ik tegenkom dan? Lijkt me een beetje onzinnig, en het staat ook mijn eigen geluk in de weg om in het verleden te leven. Daarom geniet ik maar van de mooie dingen die ik nu meemaak, zoals elk jaar sinterklaas en zwarte piet :) .

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:59

Ik ben een loonslaaf.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:51

Mindim schreef:
paatie schreef:

Alleen zullen de blanken er niet zo over zeuren, want we hebben geen slavenverleden als slaaf. De elfjes van de kerstman met hun blanke velletje en op korte pootjes wordt ook niet over gezeurd, dat is dan weer schattig, terwijl dat echte slaafjes zijn in een gezellige omgeving.

Maar goed, ik vind dat de getinte mens al snel schermt met discriminatie, als het hen wat op kan leveren of als ze aandacht willen en je hebt altijd een gros blanken die een wit voetjes bij de getinte medemens willen halen. Hebben ze hun goede daad van medemenselijkheid weer verricht.
De zwarte mens in nederland heeft over het algemeen helemaal niets te klagen en moeten dus al helemaal niet zeuren over een slavernijverleden. De huidige zwarte generatie in nederland heeft net zo min lijfelijk met slavernij te maken gehad als de huidige blanke generatie. Dus laat ze eens ophouden met dat gezever en laat men zich druk maken over belangerijker zaken dan wie kleine ukkies als held beschouwen, want dat is niet sint hoor, das piet.

Zo ongeveer elk volk heeft een slavenverleden, ook de blanken..
Verder ben ik het met je eens :)