Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:05

Ayasha schreef:
Het zou er om gaan dat er weer alarm gegeven is.

Maar ik heb hier gezeten, ze hadden het niet kunnen voorkomen, het ging op 2 minuten tijd van volledig helder naar nacht donker en storm... Daar kan je niet op voorbereid zijn..

Op de radio in de auto waarschuwde ze voor wat onweer en ernstige regen buien. Toen dachten we...dan worden we nat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:06

Ik lees net dat diverse bands van PP door zouden gaan naar Lowlands. Lowlands zal het begrijpen als bands mogelijk afzeggen

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:06

Wat een respectloze opmerking van de NOS.. Waarom moet er toch perse met de vinger gewezen worden naar een schuldige? Het waren onvoorziene omstandigheden.

Olikea

Re: Officieel 4 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:07

Zon freak storm zag niemand aankomen.. het ging ook zo snel.. binnen 5 minuten was het helemaal donker..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:08

Die van de NOS was daar niet ter plaatse als redacteur maar volgens mij was hij daar als bezoeker, hij deed ook niet verslag als redacteur maar als bezoeker... Ik denk dat daar een groot verschil in zit met heel veel emotie en schok van wat hij net heeft meegemaakt!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:08

nah dát is nu weer typisch HLN, één en al sensatie. :n

Wat een verschrikkelijke situatie, je denkt fijn naar een festival te gaan en dan gebeurt er zoiets...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:10

Ik vond het juist gezien de omstandigheden allemaal heel goed gaan. Niets ongeorganiseerds aan. We werden heel vriendelijk door iedereen geholpen.
Hier kon de organisatie helemaal niets aan doen....

We moeten gewoon beseffen dat rampen nooit helemaal te voorkomen zijn en dat in het geval van een ramp er gewoonweg chaos is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:11

Ja maar sensatie over de rug van 5 doden? :\
Al waren zen og zo goed voorbereid, het hele ding duurde 15 minuten, je hebt geen 60.000 man geëvacueerd op 15 minuten... En de eerste waarschuwing gaf hen wel geteld 2 minuten...

Ik denk dat als de organisatie niet zo goed voorbereid was geweest als ze waren, er nog veel meer doden waren gevallen..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:11

jokari schreef:
nah dát is nu weer typisch HLN, één en al sensatie. :n

Bij de Standaard staat het ook op de voorpagina, hoor...

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110819_051
Citaat:
NOS: 'Ongeorganiseerde puinhoop'

'Er werd omgeroepen dat de tenten waren voorbereid op slecht weer en dat ze een storm van 9 Beaufort aankonden.' Dat zegt een getuige aan de Nederlandse omroep NOS over het noodweer op Pukkelpop. Organisator Chokri Mahassine ontkende op een persconferentie dat die informatie werd gecommuniceerd.

Mahassine had het over nooit geziene weersomstandigheden. De organisatie stond voortdurend in verbinding met het KMI, zo was ook te horen op de persconferentie.

'Ze hebben op geen enkel moment omgeroepen dat er iemand gevaar zou lopen. Ze hebben het laten begaan, op zijn Belgisch', klinkt het echter op de website van de NOS.

NOS-redacteur Rick Hoogkamp, die het festival bijwoonde, noemde het donderdagavond een 'ongeorganiseerde puinhoop'. 'Mensen liepen van hot naar her, bijna als kippen zonder kop. De communicatie vanuit de organisatie was slecht en ambulances reden af en aan.'

Ik vond die opmerkingen van die nederlandse reporter echt heel erg ongepast. Of hij daar was als journalist of niet, zo'n dingen zeg je niet. Je zag duidelijk dat Chokri daarvan aangeslagen was.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:12

Ja hoor, begint dat gezeur over wie zn schuld het is en dat het allemaal veel beter kon nu al. "Typisch Belgisch", wat een vreemde opmerking. Alsof dit niet ergens anders net zo had kunnen lopen, het had Lowlands bijvoorbeeld net zo goed kunnen overkomen.
Daarnaast heb ik tot nu toe alleen nog maar mensen gehoord die zeiden dat de hulpverlening goed was en de coördinatie en communicatie goed was verlopen. En dat de mensen op het festival niet meteen alle details te horen krijgen is logisch om de rust te bewaren. Hoorde dat alle gewonden binnen een half uur op een medische post waren waar ze verzorgd konden worden. Dat klinkt mij niet als een ongeorganiseerde puinhoop.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:14

Bij de Standaard ook ? Had ik niet verwacht. :n

Erg laag bij de gronds van NOS. Chokri was idd duidelijk aangeslagen, en als die mens op voorhand had geweten wat er zou gebeuren, had ie het hele terrein laten evacueren, ben ik zeker van.

Ik heb ook in die storm gezeten, kwam echt uit het niets opzetten. :n

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:15

Mijn neef en bovenburen waren toch tevreden over de organisatie en de hulpverleners...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:15

Er waren ook meteen mensen die aan Chokri vroegen "en waar zat jij dan tijdens de storm?". Net alsof hij als organisator alles had aangekeken vanuit een comfortabele stoel, veilig van alles weg >;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:16

De standaard heeft op de voorpagina wat hij gezegd heeft, betekent niet dat ze het er me eens zijn. Lijkt me dat de belgische kranten eerder erg verbaast zijn ovr die uitlating.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:18

"Het Parket van Hassselt start een onderzoek.
Momenteel melden ze dat dit gewoon een ongeluk lijkt, en dat ze niemand als schuldige kunnen aanwijzen"

Ja hoor, kom nou, er is vast en zeker iemand geweest die dat onweer besteld heeft..
8)7 8)7 8)7 8)7

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:19

mja mss moet ik het idd eerder zo opvatten. Ik loop niet hoog op met HLN, heb meer respect voor De Standaard en De Morgen, maar idd, ze zullen wellicht eerder verbaasd zijn over die opmerking.

Ik hoop dat die mensen die nog zwaargewond zijn, het allemaal mogen halen en dat er geen mensen meer overlijden.

ik denk dat dat standaard procedure is hoor, een onderzoek starten wanneer er doden vallen bij een evenement. Vind dat maar normaal ook, eigenlijk. Al verwacht ik niet dat je hier echt schuldigen gaat kunnen aanduiden, dat weer was niet normaal meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:20

Ik denk dat ze dat verplicht zijn zo snel er doden vallen Roosch.

jokari; de arts op tv was volgens mijn moeder niet echt hoopgevend, die man heeft mij op spoed behandeld en toen reageerde hij ongeveer hetzelfde... Ik vrees dus dat er nog wel doden zullen vallen.. :\

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:21

Ik hoop dat die 3 in kritieke toestand nog liggen vechten voor hun leven!
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:22

Ik heb hier iig een kaarsje branden voor ze... Het is niet veel maar je moet toch wat...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:23

Yup, zowiezo al voor de verzekeringsmaatschappijen. Als er nl een schuldige aan te wijzen is, is het een stuk eenvoudiger claimen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:29

Roosch schreef:
"Het Parket van Hassselt start een onderzoek.
Momenteel melden ze dat dit gewoon een ongeluk lijkt, en dat ze niemand als schuldige kunnen aanwijzen"

Ja hoor, kom nou, er is vast en zeker iemand geweest die dat onweer besteld heeft..
8)7 8)7 8)7 8)7

Veiligheidsregels he, dat ze bv moesten ingrijpen als er teveel onder de tent zaten. Enz enz

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:39

Ach kijk ik ben blij te zien en te lezen dat er bokkers ter plaatse waren en bevestigen wat ik al dacht. Dat je tegen zo'n onweer niet voorbereid kan zijn. Zelfs de weerman Frank Deboosere gaf toe dat er slechts een paar km verder de helft minder regen is gevallen en de toestand niet zo erg was. Dit is zo plaatselijk geweest. En als er wel een drama was gemaakt van het weer en er was niets aan de hand geweest zouden ze weer overdreven hebben. Dit kan je niet voorspellen. Voor hetzelfde geld was de bui hen voorbijgegaan en op een andere plaats voor ellende gezorgd. Zo'n festival organiseren vergt erg veel kennis en je moet met zoveel rekening houden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:46

[***] schreef:
Wat ik dan ergens wel 'raar' vind .. als het om 18u zo zwart als de nacht wordt dat niemand zich vragen stelt .. Ik ben toen op dat moment in de auto gesprongen en zo snel als ik kon (en als de snelheidslimiet toeliet :P ) naar huis gereden. Ik was echt nét binnen toen de hel losbrak .. man, wat was ik blij dat ik binnen was. En iedereen blijft daar gewoon rustig staan .. Maarja, langs de andere kant, waar ga je ook naartoe hé ...

Je voelde wel dat er iets in de lucht hing, maar ik was niet ongerust opzich. Heb al vaker in een bui gezeten op een festival en zelf al wat donder/bliksem meegemaakt.
Ik dacht we gaan het uit moeten zitten, je kunt toch nergens heen en onze band speelde in een tent dus prima opgelost zo dacht ik. Zitten we mooi droog.

Toen het weer echt omsloeg van regen naar storm had je niet de mogenlijkheden om ergens te vluchten. Blijven staan en hopen dat de tent het hield was het enige wat je kon doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:48

Het was ook ontzettend plaatselijk. Onze auto stond verderop op de parking onder een rij bomen en we vreesden een beetje het ergste. Maar daar was niets aan de hand. Ja, wat blaadjes en kleine takjes, maar niets zoals op de weide zelf waar hele bomen gewoon splinterhout werden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:51

Ik raak heir niet zo snel in paniek als het donker wordt. Dat gebeurt zo vaak.. Meestal blijft het dan bij een stevige bui...