Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:27

lifaya schreef:
Kim, in een psychose kan je ook een wapen en kogels aanschaffen :) mijn oom ging in zijn (gelukkig onschuldige) psychose een boek schrijven over zijn leven. het is dus niet een opwellig dat je opeens iets gaat doen maar het neemt je volledig over. De een gaat een boek schrijven, de ander denkt dat die god is en alles kan doen en de ander denkt dat iedereen hem kwaat wil doen en neemt zelf het hef in handen. Psychoses zijn er in verschillende vormen en maten en het neemt een persoon gewoon compleet over en ze weten zelf niet wat hun overkomt.

Ik begrijp dat mensen absoluut geen begrip en medelijden zullen hebben voor hem, maar stel dat hij dus wel een psychisch probleem heeft ontwikkeld? Er is in elk geval een goed steekje los als je iets als dit gaat doen....

Om het maar heel cru te zeggen... dan ben ik blij dat we er vanaf zijn...

xDramaQueen

liberty22 schreef:
xDramaQueen schreef:

ja maar wie heeft gezegd dat ie dat heeft? misschien is hij wel gewoon bij zijn volle verstand geweest, sommige mensen zijn ook gewoon idioot.. dus zolang er niet bekend is vind ik niet dat je zoiets kan zeggen, komt alleen maar harder aan wanneer hij dit alleen maar als "lolletje" zag. ik zal het nooit begrijpen al lees ik er 100 boeken over, geen enkel greintje begrip voor hem :n :r

als dat zo zou zijn als jij beschrijft is het geen normaal mens maar dus een psychopath

dat vinden wij dan idd ja :j maar als hij zich hartstikke bewust is van wat hij op dat moment aan het doen was, tjah..

geen familie leden betrokken!

liberty22

kohtje schreef:
damesschoen schreef:
Iedereen spreek nu kwaad over de dader, maar mensen jullie weten helemaal niks. Je weet niet waarom hij het heeft gedaan. Zoals ik al zei mensen die in een zware psychose raken of wat dan ook weten echt niet meer wat ze doen. Misschien denk ik wel zo omdat ik uit de zorg kom, en heb ik dus misschien een andere kijk hierop dan mensen die niet uit de zorg komen

Dat komt niet van de ene op de andere dag. Dan is hij toch onder behandeling? Dan heeft er toch iemand het toch onderschat.
Dat hij zichzelf van het leven beroofd , ok maar mensen mee nemen die er niets mee te maken hebben is verschrikkelijk.

ik werk zelf in de psychatrie en houd er een behoorlijk andere mening op na

Miepie77

Re: Alphen a/d rijn.Zelfmoord in overvolle winkelcentrum 4 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:28

22 u in nieuwsuur meer

liberty22

xDramaQueen schreef:
liberty22"[quote="xDramaQueen schreef:

ja maar wie heeft gezegd dat ie dat heeft? misschien is hij wel gewoon bij zijn volle verstand geweest, sommige mensen zijn ook gewoon idioot.. dus zolang er niet bekend is vind ik niet dat je zoiets kan zeggen, komt alleen maar harder aan wanneer hij dit alleen maar als "lolletje" zag. ik zal het nooit begrijpen al lees ik er 100 boeken over, geen enkel greintje begrip voor hem :n :r

als dat zo zou zijn als jij beschrijft is het geen normaal mens maar dus een psychopath

dat vinden wij dan idd ja :j maar als hij zich hartstikke bewust is van wat hij op dat moment aan het doen was, tjah..

geen familie leden betrokken![/quote]

nee dat is niet gebaseerd op een persoonlijke mening maar op harde feiten.
als jij in staat bent om mensen te vermoorden ben je niet normaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik denk dat je echt ervaring met psychische problemen moet hebben om dit soort dingen een beetje redelijk te kunnen relativeren.
Nou heb ik zelf nog niet zo heel veel ervaring, maar toch.. je kunt iemand nou eenmaal niet veroordelen zonder het hele verhaal te kennen. Dat is wel erg makkelijk gedacht.

Maar goed, we weten nog niet eens of hij uberhaupt problemen had.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-04-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:29

Raar de ene zegt wel dat de moeder erbij is, en de andere niet!

fuego3

huh gaat de pers conferentie nog wel door ,?

xDramaQueen

nou liberty, normaal vind ik hem absoluut niet :D maar het is zo moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat je mijn kant ook wel snapt :j

had ik toch gelijk over twitter :+

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:30

Jammer dat nu het gehele topic over psychoses ineens gaat.. terwijl er nog geen motief niks bekend is..

Anoniem

Ligt het nou aan mij of is die persconferentie al geweest in die 2 minuten?
Gaat toch om NED1?

fuego3

pubelia schreef:
Raar de ene zegt wel dat de moeder erbij is, en de andere niet!

wie is die ene die zegt dat de moeder er wel bij is dan ?

liberty22

Cayenne schreef:
Ik denk dat je echt ervaring met psychische problemen moet hebben om dit soort dingen een beetje redelijk te kunnen relativeren.
Nou heb ik zelf nog niet zo heel veel ervaring, maar toch.. je kunt iemand nou eenmaal niet veroordelen zonder het hele verhaal te kennen. Dat is wel erg makkelijk gedacht.

dat mag duidelijk zijn toch?
of het nu ten gevolge van een trauma is of het ontbreken van een geweten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:31

KoudbloedKim schreef:
Gaat toch om NED1?

Het was geen persconferentie maar een samenvatting van de belangrijkste punten van de persconferentie.

Anoniem

Re: Alphen a/d rijn.Zelfmoord in overvolle winkelcentrum 4 doden

Dan vind ik 2 minuten nog bijzonder weinig..

Cayenne

liberty22 schreef:
Cayenne schreef:

dat mag duidelijk zijn toch?
of het nu ten gevolge van een trauma is of het ontbreken van een geweten.

Ik bedoelde ook psychische problemen :+ was nog druk bezig met editten.

Rennie89

Cayenne schreef:

nee idd, denk dat mensen psychische problemen ook flink onderschatten helaas en wat het kan aanrichten...

we weten inderdaad nog niet in wat voor staat hij dit alles heeft gedaan, al blijf ik hopen op een psychose, als hij dit echt in koele bloede, compleet bewust van zichzelf heeft gedaan.... wow... :n

Anoniem

KoudbloedKim schreef:
Gaat toch om NED1?

Die is al geweest, ja ;)
Ze hebben bij het nieuws al een aantal belangrijke dingen gezegt.

Kido

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:32

Ik heb er vandaag ook de hele dag aan moeten denken. Afschuwelijk. Zelfs op mij, ver weg, geen bekenden daar heeft het impact.
Ik vind dat deze jonge man een keus had. Als je ziek bent, als je boosaardige ideeen in je hoofd hebt, wellicht door een traumatische jeugd en/of andere gebeurtenissen heb je de keus om deze te delen met anderen. hulpverleners of mensen die je kent. Als je jezelf niet tegen kan houden laat een ander dat dan doen.
Ik vind dit wat hij gedaan heeft ronduit boosaardig. Het is niet zo dat wanneer jij je rot voelt, of welke rottige gebeurtenissen je hebt moeten doorstaan je dan andere mensen, kinderen notabene kan gaan neerknallen. Als jij erover nadenkt om zoiets te doen dan kan je ervoor kiezen om hierover te praten met wie dan ook, zodat nog iemand je tegen kan houden.
Dit heeft hij voor zover de berichten nu doorgeven niet gedaan. Tot nader bericht vind ik hem dus een psychopaat.

Fu_Qi

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

KoudbloedKim schreef:
Gaat toch om NED1?

was nog bezig, straks in Nieuwsuur een samenvatting

Amandavd

Hoe kun je het in hemelsaam hebben over veroordelen van de dader? Hoe durf je zelfs maar begrip te hebben voor die gestoorde gek? Psychose of niet, er zijn nu mensen aan het rouwen om hun overleden dierbaren en hier praten er mensen over twee kanten van het verhaal?! Echt, hoe durf je...

liberty22

Frozenstar schreef:
Jammer dat nu het gehele topic over psychoses ineens gaat.. terwijl er nog geen motief niks bekend is..

waarom vind je dat?

hoe je het ook went of keert dat zoiets gebeurd niet als iemand mentaal gezond is , hoe dan ook het gaat in zulke dingen altijd om een geesteziek pers.

damesschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:33

Update 20:27 De persconferentie is afgelopen. De belangrijkste nieuwe feiten: Ten eerste de afscheidsbrief. De vraag is nu wat daar in staat. Dat, zo belooft de officier van Justitie Nooy, zal zo spoedig mogelijk bekend worden gemaakt. Ten tweede de bevestiging van eerder nieuws van NRC Handelsblad dat de dader lid was van een schietvereniging. Hij had voor vijf wapens een vergunning en bezat er drie. Nog niet bekend is of hij een van die wapens gebruikt heeft bij het bloedbad vandaag. Ten derde het ontkrachten van het gerucht dat zijn moeder zou zijn omgekomen bij de schietpartij.

Update 20:24 Over de inhoud van de gevonden afscheidsbrief kan nog niets gezegd worden.

Update 20:23 Op dit moment worden tientallen getuigen gehoord. Eerder al een groot aantal getuigen gehoord. Politiewoordvoerder vraagt mensen die foto- of videomateriaal hebben zich te melden op http://www.nationale-recherce.nl.

Update 20:20 Niets te zeggen over slachtoffers nog. Ook niet of het over mannen, vrouwen of kinderen gaat.

Update 20:18 Over de dader zegt hoofdofficier van Justitie Kitty Nooy: De dader is een 24-jarige autochtone Alphenaar. Hij woonde bij zijn vader. Hij is geen ex-militair.

In de woning van de moeder van de dader is een afscheidsbrief gevonden. De man had vergunning voor vijf wapens, lid van schietvereniging. Hij had er drie in bezit. Voor het wc stond zijn auto, waarin een briefje is aangetroffen waarop stond dat in drie ander winkelcentra explosieven zouden liggen, vandaar dat die meteen zijn ontruimd.

De dader had overigens geen historie met explosieven. Op dit moment wordt zijn huis onderzocht. De officier ontkracht de geruchten dat zijn ouders gewond of gedood zouden zijn.

Update 20:17 Over het eventueel beëindigen van het onderzoek wordt, zo is het streven, rond 21:00 uur meer bekend gemaakt.

Update 20:16 Bij de persconferentie blijkt het dodental te blijven staan op zeven, inclusief de dader, op dit moment.