Lepeltje schreef:Eigenlijk zouden alle geloven in het onderwijs moeten,
Alle lijkt me niet echt realistisch.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Flosje446 schreef:verootjoo schreef:
Er zijn er ook wel heel wat bijgekomen sinds die paar duizend jaar
Tijdens een college is mij verteld dat er voor het ontstaan van de mens de meeste diersoorten waren en daarna het alleen maar gedaald is. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.
Blue_Eyes schreef:En gelukkig hebben wij in Nederland ook vrijheid van onderwijs, waardoor we gewoon scholen op kunnen richten waar het onderwijs gegeven wordt dat de doelgroep voor zijn eigen kind het beste acht. Of dat nou christelijk, islamitisch, montessori, freinet, niveau of openbaar is; in Nederland kun je kiezen hoe je je kind wilt laten onderwijzen. Ik heb gekozen voor christelijk niveauonderwijs en ik ben er erg over te spreken
Lante schreef:LHO schreef:In die richting zouden we kunnen stellen dat geloof meer doden op zijn (haar?) geweten heeft dan de holocaust. Het christendom opzichzelf al, de joden zijn alleen al de afgelopen 40 jaar in Israel ook aardig op weg qua getallen, etcetera. Maar dat was mijn punt niet, en een andere discussie![]()
Waar het mij om ging is dat de evolutie iets is wat zo is, net zo waar als wiskunde. Dat gelovigen daar -icm hun scheppingsverhaal- een eigen invulling aangeven dat er een god of wat dan ook achter zit - prima. Maar het is niet te ontkennen dat wij mensen van apen afstammenNet als dat het met oa. koolstofdatering wetenschappelijk aantoonbaar is dat de aarde miljoenen jaren oud is.
Als een religieuze school dan zou gaan onderwijzen dat de aarde pas 5000 jaar bestaat, dan mag die school van mij per direct gesloten worden. We gaan kinderen toch ook niet leren dat bomen roze blaadjes hebben? Waarom die onzin (niet geloof ansich, maar het wetenschappelijk aantoonbaar incorrecte) dan wel?
Dat oa. HVO/GVO op school gegeven wordt is imho al twijfelachtig, maar acceptabel. Liefst alle scholen zonder geloof - geen christelijke / islamitische / spaghettimonsterscholen meer, enkel nog openbare scholen. Waarbij ouders voor groep 7/8 kunnen kiezen voor godsdienstigvormingsonderwijs of humanistischvormingsonderwijs.
Geloof hoort wmb. niet thuis binnen het reguliere onderwijs (of in elk geval: Niet bij de gewone lessen of breed genomen over de hele dag).
Uhhh, weet je wel wat HVO is, dat heeft vrij weinig met geloof te maken, maar wel met waarden en normen in de samenleving; lijkt me toch op elke school wel belangrijk..?
Op een OPENBARE school wordt ook godsdiensonderwijs aangeboden, en in die lessen komen alle voorkomende godsdiensten in Nederland zo'n beetje aan bod. Ik wil graag dat kinderen weten wat voor een ander belangrijk is (en geloof is altijd belangrijk). Het gaat erom dat je respect hebt voor anderen en voor andersdenkenden en dat mag je in mijn ogen NOOIT schrappen.
Ik ervaar juist dat er op Christelijke scholen soms te eenzijdig het geloof belicht wordt, waardoor er alleen respect is voor mede gelovigen en niet voor andersdenkenden.
Blue_Eyes schreef:@San, is dat makkelijk? Ik weet het niet. Zo makkelijk is het niet altijd om te geloven, dat blijkt wel weer uit deze discussie. Er is ook niks makkelijks aan als je je realiseert dat nooit iedereen zal gaan geloven en dat je van sommige mensen van wie je heel veel houdt, niet zeker weet of je ze ooit zult weerzien als jij of zij komt/komen te overlijden. Je gunt elkaar het allerbeste, maar soms werkt het gewoon niet zo en dan sta je machteloos en met lege handen. Dat vind ik moeilijke dingen aan geloven.
verootjoo schreef:Als je Jezus in je hart hebt, vermoord je niet iemand...
Lante schreef:Flosje446 schreef:
Tijdens een college is mij verteld dat er voor het ontstaan van de mens de meeste diersoorten waren en daarna het alleen maar gedaald is. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.
Volgens mij zegt het scheppingsverhaal dat ook, dat god eerst de aarde, en de dieren etc etc etc schiep en als allerlaatste de mens...
verootjoo schreef:_San87_ schreef:
Maar misbruik je blijkbaar wel jongetjes
En dat slaat op...? Ik heb nooit een jongetje misbruikt...
_San87_ schreef:Blue_Eyes schreef:@San, is dat makkelijk? Ik weet het niet. Zo makkelijk is het niet altijd om te geloven, dat blijkt wel weer uit deze discussie. Er is ook niks makkelijks aan als je je realiseert dat nooit iedereen zal gaan geloven en dat je van sommige mensen van wie je heel veel houdt, niet zeker weet of je ze ooit zult weerzien als jij of zij komt/komen te overlijden. Je gunt elkaar het allerbeste, maar soms werkt het gewoon niet zo en dan sta je machteloos en met lege handen. Dat vind ik moeilijke dingen aan geloven.
Ik doelde op het vergeven van de zonden. Het is op die manier wel heel makkelijk om een gemaakte fout te wissen van het blazoen. Ik heb nergens met ook maar een woord gerept dat geloven makkelijk is.
Verder zou ik je aanraden een citaat 'More fruits of Solitude' eens te lezen, en wel dit:
Death is but crossing the world, as friends do the seas; they live in one another still.... that though they may be said to die, yet their friendship and society are, in the best sense, very present, because immortal.
En daarvoor hoef je niet eens te geloven. Mensen die je dierbaar zijn, leven in je hart en in je gedachten altijd voort. Je ouders en voorouders zullen in jou en in je kinderen altijd voortleven.verootjoo schreef:Als je Jezus in je hart hebt, vermoord je niet iemand...
Blue_Eyes schreef:Als ouder bepaal je al voor je kinderen krijgt, wat jij denkt dat de beste manier is om je kind op te voeden. Als jij als ouder in de stellige overtuiging bent dat het goed is om je kind met God op te voeden, dan doe je dat dus. Dat is logisch en het is ondenkbaar om het anders te doen, dat verbieden neigt naar het dictatoriale.
Het kan zijn dat het voor jou ondenkbaar is, maar er zijn nu eenmaal mensen die denken dat het het beste is voor een kind om met God op te groeien. Overigens is er nog steeds keuzevrijheid als kinderen ouder worden. Ik zie kinderen kiezen voor geen of een andere religie, ik ben zelf een van de vele voorbeelden van opgegroeid zijn zonder religie en er toch voor gekozen hebben.
Overigens leren kinderen op de meeste christelijke scholen ook de basisprincipes van andere religies kennen.
Blue_Eyes schreef:_San87_ schreef:
Ik doelde op het vergeven van de zonden. Het is op die manier wel heel makkelijk om een gemaakte fout te wissen van het blazoen. Ik heb nergens met ook maar een woord gerept dat geloven makkelijk is.
Verder zou ik je aanraden een citaat 'More fruits of Solitude' eens te lezen, en wel dit:
Death is but crossing the world, as friends do the seas; they live in one another still.... that though they may be said to die, yet their friendship and society are, in the best sense, very present, because immortal.
En daarvoor hoef je niet eens te geloven. Mensen die je dierbaar zijn, leven in je hart en in je gedachten altijd voort. Je ouders en voorouders zullen in jou en in je kinderen altijd voortleven.
Om voorop te stellen: dat laatste vind ik een beetje flauw. Wat verootjoo bedoelt met 'Jezus in je hart hebben' is dat je een oprecht volger bent van Jezus en je best doet om te leven zoals hij zegt. Oprecht is overal in het christendom een sleutelwoord en ja, helaas zijn er ook mensen die het wel makkelijk vinden om pastoor te zijn, maar die feitelijk in hun hart meer andere dingen hebben zitten of bij wie de macht naar het hoofd is gestegen. Ik denk dat dat op zich best wel te begrijpen is.
Je quote over vrienden is mooi, maar wat nou als de mensheid in zijn huidige vorm ophoudt te bestaan? Dan ben je dus als niet-gelovige niet meer onsterfelijk, want er zijn geen vrienden of nabestaanden meer die zich jou zullen herinneren en in wie je kunt voortleven.
Blue_Eyes schreef:Rekenen, taal en topo kun je toch ook prima onderwijzen op een christelijke school?![]()
De onderwijsinspectie heeft onze school tenminste recent nog uitgeroepen tot 'uitmuntend'...
_San87_ schreef:Misschein flauw, maar wel de keiharde realiteit. Want wie zegt dat die Priesters geen oprecht volger Jezus en het Katholiek geloof waren? Dat je met heel je hart gelooft in een God, betekent niet dat je niet tot de zwaarste zonden over kan gaan![]()
Als de mensheid in zijn huidige vorm ophoudt te bestaan, dan heeft de hand van God gefaald lijkt me. Verder maak ik me daar absoluut niet druk overEr zijn belangrijkere dingen op de wereld, zoals de mensen die je nu om je heen hebt koesteren. Als ik die mensen dan niet in de hemel terug zie, dan wel in hel, volgens de Bijbel ( ik heb namelijk geen gelovige vrienden)
LHO schreef:Blue_Eyes schreef:Rekenen, taal en topo kun je toch ook prima onderwijzen op een christelijke school?![]()
De onderwijsinspectie heeft onze school tenminste recent nog uitgeroepen tot 'uitmuntend'...
Ik zeg ook niet dat dat niet kan, ik geef alleen aan dat dát is wat op een school thuis hoort. En religie, of religieus gericht onderwijs, niet.
_San87_ schreef:Misschein flauw, maar wel de keiharde realiteit. Want wie zegt dat die Priesters geen oprecht volger Jezus en het Katholiek geloof waren? Dat je met heel je hart gelooft in een God, betekent niet dat je niet tot de zwaarste zonden over kan gaan
Blue_Eyes schreef:Lauratje_88 schreef:De evolutieleer bestaat ook hoor (dit even terzijde).
Wat ik mij altijd afvraag is (dit is gewoon veronderstelling) als je als niet-gelovige gewoon een goed leven leidt en als je een goed persoon bent, vrij van zonde, je helpt je mede-mens wanneer je kan en je hebt nog nooit iemand kwaad gedaan, nog nooit iets illegaal gedaan je bent een goede ouder voor je kinderen. Kortom je bent gewoon de goedheid zelve maar je gelooft niet dat er een God is. Stel nu dat als je dan dood gaat (en stel er is wel een God), ga je dan naar de hemel? Zo nee, waarom niet?
ALS dat zo zou zijn, zou je vast wel naar de hemel gaan. Maar dat bestaat niet
Blue_Eyes schreef:Ik kan natuurlijk niet in de harten van die priesters kijken, maar ik denk dat als je echt handelt vanuit dat gebod van Jezus, die naastenliefde, dat je dan niet tot dat soort streken overgaat. Verder zijn priesters ook mensen die fouten maken. Ik praat het niet goed en begrijp het ook niet, maar ik denk wel dat je moet zien dat omdat priesters dat doen, christenen niet per se kindermisbruikers zijn. Ik word er dan ook een beetje flauw van dat in iedere discussie over christendom, die priesters wel weer een keer om de hoek komen kijken.
Ik zal het je sterker vertellen: God stuurt er zelf op aan dat de mensheid in zijn huidige vorm ophoudt te bestaan. Dat is zijn doel, zijn plan. Op een gegeven moment wordt Jezus terug op aarde verwacht (maar niemand weet wanneer, dus verwacht van mij geen nieuwe 2012). Dat heet de Dag des Oordeels.
Ik geloof niet dat er een hel is. Ik kan met de bijbel in mijn hand prima verantwoorden dat je na je dood gewoon dood bent, tenzij je naar de hemel gaat en daar eeuwig leeft. Je hoeft je er wat mij betreft ook niet druk over te maken hoor, doe ik ook niet meerNet wat jij wilt.