Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:48

christel1857 schreef:
Mindim schreef:
Maar ik zou niet willen dat mijn kind hallal vlees krijgt, even als een islamitisch iemand niet wil dat zijn kind varkensvlees krijgt. Beiden moet je respecteren en het een is niet erger dan het ander. Beiden moet overlegd worden.

Ik vind het echter krom om te zeggen dat hallal vlees een dierwaardig bestaan heeft geleid, want dat heeft het ook vaak niet.

Dat wordt ook nergens gezegd ;)

Qua dierenwelzijn, dierwaardigheid etc. Staat halal gelijk aan bio-industrie. Nou ja op een sterfwijze die misschien 5 minuutjes langer duurt na. Als je daar je verschil trekt tussen doorsnee en industrie.... Maar wel accepteert dat dieren in een veelste klein kooitje met veelte veel soortgenoten worden opgehokt, geslagen, behandeld als 'dingen' ipv producten etc. Dan ben je niet bewust van wat je eet, sorry.
Ik vind het jammer dat niet meer mensen voor biologisch of streekproducten oid gaan. Bewuster consumeren is de boodschap!

En duurder...Snap je dat niet iedereen financieel die keuze kan of wil maken?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:50

Nou Christel, ook de halal slagers nemen het niet zo nauw, als je naar het filmpje kijkt wat nicolletje eerder heeft geplaatst, zie je daar een partij geiten in een veel te kleine kooi staan.. Ze aanschouwen hoe soortgenoten 1 voor 1 de strot doorgesneden worden en al spartelend en leegbloedend ondersteboven opgehangen worden aan een ketting.

Van hygiene en fatsoenlijke halalslachting met respect valt er niet te spreken.

En hoe kaqn ik als buitenstaander weten dat het er niet overal zo aan toe gaat? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:52

Ik las toch echt ergens dat hallal vlees diervriendelijk gehouden moet worden, volgens mij op pagina 1 al. Dat zegt de Koran.

Tja, veel vlees komt hier er niet in. Biologisch van de boer of supermarkt of van eigen land.
Verder geen lam, kalf of speenvarken, geen foie gras en ook geen gerookte paling of kreeft.

Wat Adil18 doet, veel wild, das natuurlijk het mooiste.

@Tallie1979, vaak gebeuren deze dingen ook niet door slagers en niet in een slagerij, maar op boerderijen of in een gewoon beschikbare ruimte. Vreselijk.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:55

christel1857 schreef:
Mindim schreef:
Maar ik zou niet willen dat mijn kind hallal vlees krijgt, even als een islamitisch iemand niet wil dat zijn kind varkensvlees krijgt. Beiden moet je respecteren en het een is niet erger dan het ander. Beiden moet overlegd worden.

Ik vind het echter krom om te zeggen dat hallal vlees een dierwaardig bestaan heeft geleid, want dat heeft het ook vaak niet.

Qua dierenwelzijn, dierwaardigheid etc. Staat halal gelijk aan bio-industrie. Nou ja op een sterfwijze die misschien 5 minuutjes langer duurt na. Als je daar je verschil trekt tussen doorsnee en industrie.... Maar wel accepteert dat dieren in een veelste klein kooitje met veelte veel soortgenoten worden opgehokt, geslagen, behandeld als 'dingen' ipv producten etc. Dan ben je niet bewust van wat je eet, sorry.
Ik vind het jammer dat niet meer mensen voor biologisch of streekproducten oid gaan. Bewuster consumeren is de boodschap!

Dat werd in het begin van het topic wel gezegd.

Ik zou het heel raar vinden dat ze zo'n aanpassing doen zonder toestemming van de ouders. Ik zou mijn kind geen vlees laten eten in de crèche, dat krijgt ie dan thuis wel. Ik vind het ook heel raar dat als 17% moslim is en 83% niet, dat er dan een aanpassing wordt gedaan naar de 17% ipv naar de 83%.
Laatst bijgewerkt door Toad op 01-06-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:56

Adil18 schreef:
christel1857 schreef:

Dát begrijp ik! Maar bewuster consumeren kan ook betekenen dat je minder vlees eet he ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:59

Mindim schreef:
@Tallie1979, vaak gebeuren deze dingen ook niet door slagers en niet in een slagerij, maar op boerderijen of in een gewoon beschikbare ruimte. Vreselijk.

Zoals bij mijn ouders in de flat vroeger: Op het balkon.. Het gegil van het lam/schaap ging door merg en been, en op ten duur werd het stil en liep het bloed door de regenpijp naar beneden.

Lekker fris ook, ging altijd zo "lekker" stinken..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:59

Adil18 schreef:
christel1857 schreef:

nee, niet noodzakelijk duurder ;)
ik ken een boerderij hier vlakbij waar de koeien biologisch gehouden worden, en waar je voor kaas en melk niet meer betaalt dan voor een goedkoop merk.
maar je moet meestal wat meer moeite doen, alles uit de supermarkt is veel eenvoudiger.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:04

Mindim schreef:
Ik las toch echt ergens dat hallal vlees diervriendelijk gehouden moet worden, volgens mij op pagina 1 al. Dat zegt de Koran.

Tja, veel vlees komt hier er niet in. Biologisch van de boer of supermarkt of van eigen land.
Verder geen lam, kalf of speenvarken, geen foie gras en ook geen gerookte paling of kreeft.

ik heb het ook al 2 x eerder in dit topic gezegt dat dieren een stressvrij leven moeten hebben gehad tot het einde :) Maar in Nederland word hallal vlees volgends mij niet eens door moslims geslacht maar gewoon door nederlandse slagers waar een moslim bij is om het gebedje bij elk dier te doen. Maar als het allemaal volgends de koran zou gaan, dan zou ik vééééél liever voor hallal kiezen :) (nouja, liefst wild natuurlijk, maar dat terzijde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:05

Wij hebben hier biologische varkenshouderijen en ook rundveehouders. Je kunt het vlees ingevroren op schaaltjes halen op afspraak. Dit vlees is goedkoper dan het biologische vlees bij de super, omdat er minder mensen aan hoeven te verdienen. Eieren kun je bij velen halen. Ik haal de eieren bij mijn zus, haar groep kippen loopt op 2 hectare wisselend terrein. De hanen worden op vechtleeftijd geslacht.

Wordt het me te duur, dan eet ik minder vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:08

lifaya schreef:
Mindim schreef:

ik heb het ook al 2 x eerder in dit topic gezegt dat dieren een stressvrij leven moeten hebben gehad tot het einde :) Maar in Nederland word hallal vlees volgends mij niet eens door moslims geslacht maar gewoon door nederlandse slagers waar een moslim bij is om het gebedje bij elk dier te doen. Maar als het allemaal volgends de koran zou gaan, dan zou ik vééééél liever voor hallal kiezen :) (nouja, liefst wild natuurlijk, maar dat terzijde)

Zoals je het hier beschrijft, lijkt hallal eerder gewoonte ' zo van het moet even' dan een overtuiging (geloof). De koran wordt in dat opzicht dus niet eens serieus genomen?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:08

Ik ben het helemaal met Adil18 eens.
Verschil van mening is niet erg maar respecteer dat gewoon.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:12

Mindim schreef:
Zoals je het hier beschrijft, lijkt hallal eerder gewoonte ' zo van het moet even' dan een overtuiging (geloof). De koran wordt in dat opzicht dus niet eens serieus genomen?

Het word niet volledig nageleefd wat betreft dieren die helemaal stressvrij hebben geleefd :) maar is dat niet met elk geloof dat niet alles word nageleefd? in NL is (volgends mij) de mogelijkheid gewoon kleiner dan als je in het land van herkomst zelf komt, daar mogen de dieren redelijk vrij buiten rondlopen (de koeien heb ik allemaal aan de Nijl gezien, zagen er veel gezonder uit dan de NL koeien leek wel :D Ook veel gelukkiger gezien het daar nooit regent := ) . Maar natuurlijk proberen ze zoveel mogelijk naar de Koran toe te leven :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:52

christel1857 schreef:
Toch vind ik dat je een kind moet leren zoveel mogelijk verschillende dingen te eten. zodat ze later zelf kunnen kiezen om vegetarisch te worden. Jammer wanneer ouders hun kinderen die keuze ontnemen.

ja, maar dat is in mijn ogen hetzelfde als kinderen een bepaald geloof als enige waarheid meegeven bij de opvoeding,
ik zeg, laat ze kennismaken met verschillende geloven/leefs overtuigingen en laat ze daar zelf hun weg ik kiezen...
ipv een kind indoctrineren ...

ik snap heel goed dat mensen hun kind vegetarisch opvoeden, ikzelf zou dat ook doen mocht ik vertuigd vegetarisch leven maar bij een ander thuis zou het kind best vlees mogen eten etc ...
maar een ouder voed zijn/haar kind nu eenmaal op met de leveswijze waar hij of zij achterstaat ...moet ook wel, want je kunt een kind niet opvoeden met principes waar je zelf niet achter staat of wel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:55

KiWiKo schreef:
dat is absoluut niet waar!! ik heb nog nooit een va op een slachthuis gezien, en geloof me ben er heel, regelmatig

toen ik nog op de varkens slachterij varkens verdoofde voordat ze gestoken werden was er zeer regelmatig een arts aanwezig,
die toezicht hield op het lossen van de varkens, dieren met een blessure(kreupel etc) die werden apart gezet om tussendoor apart te verdoven zodat ze snel en stressloos aan hun eindje kwamen en niet in de groep overlopen werden

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:56

christel1857 schreef:
Mindim schreef:

En jij denkt dat ieder dier die halal wordt geslacht een goed leven heeft gehad? Nou, dan ben je erg goedgelovig. :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:04

MamboBeach schreef:
christel1857 schreef:

En jij denkt dat ieder dier die halal wordt geslacht een goed leven heeft gehad? Nou, dan ben je erg goedgelovig. :j

Staat ergens dat ik dat vind? Dacht het niet... ;)

EDIT: wat wil je nou eigenlijk bereiken? Dat ik ga zeggen dat halalslachten diervriendelijk is? Kom op zeg... Ik eet alleen biologisch vlees met een goede reden. Zou je ook eens moeten proberen in plaats van tegen mij te gaan zeggen dat ik goedgelovig ben. Ik reageer niet meer op dit soort onzin in de toekomst hoor. Ben student diergeneeskunde, ga me niet door jou laten vertellen dat ik niet nadenk over dierwelzijn.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 02-06-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:05

Sonja_vR schreef:
KiWiKo schreef:
dat is absoluut niet waar!! ik heb nog nooit een va op een slachthuis gezien, en geloof me ben er heel, regelmatig

toen ik nog op de varkens slachterij varkens verdoofde voordat ze gestoken werden was er zeer regelmatig een arts aanwezig,
die toezicht hield op het lossen van de varkens, dieren met een blessure(kreupel etc) die werden apart gezet om tussendoor apart te verdoven zodat ze snel en stressloos aan hun eindje kwamen en niet in de groep overlopen werden

Dat is fijn om te horen! Gelukkig dat het ook goed kan gaan aan de slachtlijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:48

Tallie1979 schreef:
Ik at altijd halal vlees, nu niet meer nu ik dat filmpje heb gezien over hoe het er in sommige slachthuizen aan toe gaat.. :)

Ik denk dat je het ongemerkt vaker eet dan dat je denkt, Tal: http://www.thuisbezorgd.nl/1069/pizza/
Het is een trend onder de afhaal/ bezorg restaurants met vaak Islamitische eigenaars om het vlees halal in te kopen tegenwoordig.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:02

Nicolletje schreef:
Tallie1979 schreef:
Ik at altijd halal vlees, nu niet meer nu ik dat filmpje heb gezien over hoe het er in sommige slachthuizen aan toe gaat.. :)

Ik denk dat je het ongemerkt vaker eet dan dat je denkt, Tal: http://www.thuisbezorgd.nl/1069/pizza/
Het is een trend onder de afhaal/ bezorg restaurants met vaak Islamitische eigenaars om het vlees halal in te kopen tegenwoordig.

Ik vind dat ze dat recht hebben eerlijk gezegd. Ging er sowieso eigenlijk altijd al automatisch van uit dat het halalvlees zou zijn. Niet mee eens? Niet kopen dan ;)

Ik eet echt heel strikt alleen biologische of streekproducten. Maar af en toe gun ik mezelf ook wel eens een pizza van de afhaalresto, moet kunnen vind ik zelf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:38

christel1857 schreef:
Ik vind dat ze dat recht hebben eerlijk gezegd. Ging er sowieso eigenlijk altijd al automatisch van uit dat het halalvlees zou zijn. Niet mee eens? Niet kopen dan ;)

Ik ging er niet perse vanuit. Niet van elk restaurant ken ik de eigenaar. Van een pizzeria of een Italiaans restaurant verwacht ik het niet direct, eigenlijk.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:07

christel1857 schreef:

Ik eet echt heel strikt alleen biologische of streekproducten. Maar af en toe gun ik mezelf ook wel eens een pizza van de afhaalresto, moet kunnen vind ik zelf.

moet kunnen inderdaad, maar vind nou niemand dat een consument het recht heeft te weten wat hij eet en waar hij dus aan mee werkt?

ik zal een pizza met halalvlees laten staan maar dan moet ik het wel weten, door het niet vermelden van de manier van slachten houden producenten de consument bewust dom zodat er toch afzet is voor halalvlees dat niet bij de islamslager terecht komt.

kijk en daar heb ik nou een ontzettende hekel aan :(

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:15

heeft er nog niemand bij stilgestaan dat het voor ALLE moslims belangrijk is dat vlees halal is, terwijl de meeste niet-moslims de manier van slachten niet zo belangrijk vinden? :)*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:15

Nicolletje schreef:
Tallie1979 schreef:

Sjit.. :')

Nou, dat is ook geen pizza meer bestellen dus.. Tenzij met ham erop.. :+ Of salami..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:38

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:

Staat ergens dat ik dat vind? Dacht het niet... ;)

EDIT: wat wil je nou eigenlijk bereiken? Dat ik ga zeggen dat halalslachten diervriendelijk is? Kom op zeg... Ik eet alleen biologisch vlees met een goede reden. Zou je ook eens moeten proberen in plaats van tegen mij te gaan zeggen dat ik goedgelovig ben. Ik reageer niet meer op dit soort onzin in de toekomst hoor. Ben student diergeneeskunde, ga me niet door jou laten vertellen dat ik niet nadenk over dierwelzijn.

Nee, dat zeg ik niet.

Wat ik wil bereiken met je boze EDIT, ik zeg niet dat dat jij goedgelovig bent. Ik stel een vraag en daarna zeg ik daarmee dat als je dat daadwerkelijk denkt je goedgelovig bent. Goed lezen is wel fijn als je diergeneeskunde studeert. En daarbij, je bent student diergeneeskunde, so what... Ik vertel jou niets, ik zeg hoe ik erover denk. Aangezien je nogal een kort lontje hebt en alleen maar afgaat op je eigen ding wens ik je veel succes.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:39

fojoe schreef:
heeft er nog niemand bij stilgestaan dat het voor ALLE moslims belangrijk is dat vlees halal is, terwijl de meeste niet-moslims de manier van slachten niet zo belangrijk vinden? :)*
Wat wil je ermee zeggen dan? :)