kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Anoniem

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:22

Kies je en andere universiteit. Je kan wel graag naar Leiden willen, of per se naar Groningen, maar dan zul je er bij moeten werken! Lijkt me een erg eerlijk systeem. En het bespaart ook nig eens een hoop geld. Leggen de ouders dan maar bij, die wilden koters!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:23

faye schreef:
Kies je en andere universiteit. Je kan wel graag naar Leiden willen, of per se naar Groningen, maar dan zul je er bij moeten werken! Lijkt me een erg eerlijk systeem. En het bespaart ook nig eens een hoop geld. Leggen de ouders dan maar bij, die wilden koters!

En als die niet de goede studie aanbied?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:23

@Kiwiko: Tja, dat weet je niet, en dat is een keuze. Iedereen moet brood e.d. hebben, dus bepaalde uitgave zijn gedwongen.

Ik vind het onrechtvaardig dat mensen die minder verdienen gedwongen worden in verhouding veel belasting te betalen ( je moet immers brood etc. kopen ) en de rijkeren in verhouding weinig belasting betalen en de keuze hebben of ze meer betalen. Maar zoals ik zeg, daar kan jij heel anders over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:25

Vjestagirl schreef:
faye schreef:

Je ouders wilden toch kinderen???????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:26

ja daar denk ik inderdaad anders over........ een uitgavepatroon van een rijk persoon is heel anders dan het uitgavepatroon van een arm persoon........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:28

faye schreef:
Vjestagirl schreef:

Je ouders wilden toch kinderen???????

Meer vraagtekens geven je niet meer gelijk.

Dus jij vind het een goed idee om eerst iedereen 18 jaar gratis opleiding aan te bieden, ze naar het VWO en de HAVO te sturen waar ze klaargestoomd worden om te gaan studeren, om ze vervolgens de mogelijkheden daartoe te ontnemen (of jij moet denken dat het makkelijk is om werk te vinden) en ze zonder vaardigheden what so ever de arbeidsmarkt op te sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:30

Opleidingen zijn niet gratis. Als je de stelling in neemt dat als je kinderen neemt je ze zelf moet bekostigen, dan geldt dat ook zeker voor studeren van diezelfde kinderen. Je weet van tevoren wat het kost, dus als je niet genoeg verdient moet je geen kinderen nemen. As simple as it is!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:35

iemand vroeg mij laatst naar het beroep van mijn broer............

zijn beroep is schoolverlater............

net effe in de verkeerde tijd naar school gegaan........

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:40

Je kan het ook zo zien als je zelf je studie betaalt hoef je later ook niet tegen je studieschuld aan te hikken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:41

faye schreef:
Opleidingen zijn niet gratis. Als je de stelling in neemt dat als je kinderen neemt je ze zelf moet bekostigen, dan geldt dat ook zeker voor studeren van diezelfde kinderen. Je weet van tevoren wat het kost, dus als je niet genoeg verdient moet je geen kinderen nemen. As simple as it is!

Wat je vergeet is dat studerende kinderen volwassen zijn en dus niet meer onder de verantwoording van hun ouders vallen (anders dan de kinderen waar je KBS voor krijgt). Er zijn best ouders die eraan willen betalen, maar er zijn er ook zat die dat niet willen. Als je naast je studie moet werken doe je er (veel) langer over om af te studeren waardoor je de maatschapij meer kost dan dat je opbrengt (want ieder jaar opleiding kost €15.000 waarvan je er €1.500 zelf betaald).

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:41

Only_Hellen schreef:
Uh, door even te rekenen of zo? Er wordt 3 miljard aan kb uitgegeven, en dat gedeeld door 16 miljoen. Is niet zo moeilijk.

7 miljoen werkende mensen in Nederland.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:42

shilady schreef:
Je kan het ook zo zien als je zelf je studie betaalt hoef je later ook niet tegen je studieschuld aan te hikken..

Als je niet bijleent, je studie binnen 10 jaar afrond en erbij werkt om de overige dingen te betalen (hallo! Het heeft zeg maar een reden dat k 3 baantjes heb) dan hoef je ook niet tegen de studieschuld aan te hikken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:43

Nou ik heb niks bijgeleent ben door omstandigheden met de studie gestopt en nu moet ik 1200 terug betalen dus ik vind het allemaal msleidend en totaal niet handig die studifinancering

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:44

shilady schreef:
Nou ik heb niks bijgeleent ben door omstandigheden met de studie gestopt en nu moet ik 1200 terug betalen dus ik vind het allemaal msleidend en totaal niet handig die studifinancering

Logisch dat als je stopt je terug moet betalen. Het is in principe gewoon een lening, die je kwijtgescholden wordt. Je had het kunnen weigeren, dan had je ook niet terug hoeven betalen...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:44

KiWiKo schreef:
Zesiram schreef:
@Kiwiko: Ik zal het even voorrekenen, zijn hele boeken over geschreven hoor(maar die zijn heel erg saai ).

Een brood kost 1 euro, waarvan 25 cent belasting

Jantje verdient 10 euro per dag.
Hij koopt 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 2,5% van zijn inkomen

Pietje verdient 100 euro per dag
Hij koopt ook 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 0,25% van zijn inkomen

Snappie? Ze betalen evenveel belasting, maar in verhouding betaalt de rijke Pietje veel minder. Ik vind dat onrechtvaardig, maar misschien dat jij daar anders over denkt ;)

Edit:Haha, spellen kan ik nog steeds niet :o

Pietje zal ook eerder geneigd zijn een leuke auto te rijden..... ktsingggg.......... of een leuker huis te kopen........ ktsingggg, of misschien wel dat heule mooie vloerkleed, ktsingggg.......

Dan zou je al moeten zeggen, 1e levensbehoefte, eten, maar 5 % belasting. Uiteindelijk moet iedereen dat toch kunnen kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:45

Dat vind ik wel een goede. We maken van de KBS een lening, die je kwijtgescholden wordt als je kind binnen 25 jaar iets voor de maatschapij gaat betekenen. Zo niet, dan terug betalen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:47

Vjestagirl schreef:
Lante schreef:
Ja, dat vind ik ook, alleen het klinkt wat te makkelijk. :)
En tsjah, sommige mensen raken wel per ongeluk zwanger... Die kiezen er dus niet bewust voor.

(Sorry, off topic).

Hoe kun je nou perongeluk zwanger worden? Hoogstends ongepland. Maar als je seks hebt weet je dat je zwanger kunt raken. Dat is niet per ongeluk.

En als je pil niet blijkt te werken, omdat je een schildklier probleem hebt, je een keer in de diaree bent geweest of over hebt gegeven en er niet bij stil hebt gestaan, er blijkbaar een lek in het condoom zat en je mag de pil niet gebruiken om medische redenen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:48

Lante schreef:
Vjestagirl schreef:
Hoe kun je nou perongeluk zwanger worden? Hoogstends ongepland. Maar als je seks hebt weet je dat je zwanger kunt raken. Dat is niet per ongeluk.

En als je pil niet blijkt te werken, omdat je een schildklier probleem hebt, je een keer in de diaree bent geweest of over hebt gegeven en er niet bij stil hebt gestaan, er blijkbaar een lek in het condoom zat en je mag de pil niet gebruiken om medische redenen...

Als je er voor kiest om seks te hebben weet je dat het kan gebeuren dat je zwanger wordt, ook al gebruik je bescherming...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:48

Vjestagirl schreef:
shilady schreef:

Logisch dat als je stopt je terug moet betalen. Het is in principe gewoon een lening, die je kwijtgescholden wordt. Je had het kunnen weigeren, dan had je ook niet terug hoeven betalen...

Ja dat wist ik niet mn moeder had het toen voor me geregeld enzo
maarja kan het gelukkig in 2 x afbetalen van me uitkering ;)

Maar dan weet ik dat ik het voor volgende keer niet hoef aan te nemen die financering :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:50

@ sparta......

er moet wel belasting betaald worden............... als jij je bruto salaris op je rekening bijgeschreven krijgt, dan kan je echt wel 25% betalen over wat je uitgeeft :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:52

Maar het is wel een groot verschil of je een mbo doe van minus plus 2000 of universitair ....

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:52

Pff laatste pagina's gelezen maar sorry Vjestagirl ik haak af. Wat een gezeik allemaal zeg. Ik heb liever dat ze het geld in eigen land houden dan dat het allemaal maar wordt weggegeven. Jij krijgt toch ook studiefinanciering? Nou dat krijg ik ook niet dus dan moeten wij dat maar afschaffen? Jij kiest toch ook zelf voor een studie daar hoeven wij Nederlands dan toch ook niet aan mee te betalen?

Ik krijg kinderbijslag en vind het allemaal prima. Het gaat op haar spaarrekening en later doen we daar wel wat van waarvoor zij het nodig heeft. Ik zit in die luxe positie dat ik dat kan zeggen maar er zijn genoeg ouders die dat niet kunnen. Je situatie kan ik de loop van de jaren ook veranderen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:53

@kiwiko
De meeste mensen doen nog een heleboel naast naar de supermarkt gaan. :) Eten moet wel blijven kunnen. En niet dat je halve inkomen daa dadelijk heen gaat. Want hypotheek, verzekering, dat zal altijd daarnaast ook nog bestaan.

En wat is luxe en wat niet?

samantha5, wil jij mijn spaarpot ook vullen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:53

Studiefinanciering als lening vind ik dan nog acceptabel. Maar dan betaal je het terug als je stopt of als je afgestudeerd bent. Niks kwijtschelden, je kan ook gaan werken en deeltijd studeren tenslotte. ALs je echt graag wil tenminste.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:54

samantha5 schreef:
Pff laatste pagina's gelezen maar sorry Vjestagirl ik haak af. Wat een gezeik allemaal zeg. Ik heb liever dat ze het geld in eigen land houden dan dat het allemaal maar wordt weggegeven. Jij krijgt toch ook studiefinanciering? Nou dat krijg ik ook niet dus dan moeten wij dat maar afschaffen? Jij kiest toch ook zelf voor een studie daar hoeven wij Nederlands dan toch ook niet aan mee te betalen?

Ik krijg kinderbijslag en vind het allemaal prima. Het gaat op haar spaarrekening en later doen we daar wel wat van waarvoor zij het nodig heeft. Ik zit in die luxe positie dat ik dat kan zeggen maar er zijn genoeg ouders die dat niet kunnen. Je situatie kan ik de loop van de jaren ook veranderen.

Misschien moet je de rest van het topic ook lezen? Ik heb namelijk al een aantal keer uitgelegd waarom ik denk dat stufi meer zin heeft dan KBS. Als je het niet leest maar gewoon begint te zeuren, ja, daar kan ik niets aan doen.

En je laatste zin heb ik nou al zo gigantisch vaak een uitleg over gegeven dat ik het KNAP vind dat je daar overheen gelezen hebt.