Citaat:
als een goede diëtiste de oplossing zou zijn.....
Waarom zouden er dan nog mensen hopeloos aan het jojo'en zijn. Echt niet omdat ze niet van het bestaan van diëtisten weten.. Als jij zo makkelijk om kan schakelen naar een hypergezond eetpatroon (hoewel ik niet weet wat je met 1x per dag 'iets zoets' bedoelt, maar doet er verder ook niet toe..) dan is dat superknap, maar mensen met serieuze obesitas hebben vaak een serieus eetprobleem, die dan vaak weer het gevolg zijn van een complex geestelijk probleem.
Ik val zelf vrij makkelijk af, maar dat komt omdat ik meteen in vrij problematisch uithongergedrag verval als ik ga dieten. Anyway, ik ben wel van (morbide) obesitas naar 'overgwicht' gegaan, maar het voelt soms heel cru dat de maatschappij mij nu 'beter' accepteert, terwijl ik m'n eetgedrag op dit moment problematischer vind. Goed, dan was het in mijn geval nog een beetje een 'keuze' om obesitas te hebben (ik ben niet onwijs lang zo zwaar, geweest.... Was in een korte tijd veel aangekomen, en ben dat ook weer in een korte tijd kwijt geraakt)
Ik heb in een kliniek gezeten voor een obesitas behandeling, en toch vervallen mensen weer in hun oude patroon zodra ze daar weg gaan (en ik moet daar nog 1x in de 2 weken 2 dagen heen, dus de 'nazorg' is prima) en dan hebben we het toch over de meest intensieve begeleiding die je kunt bedenken ; interne opname. En mensen laten zich niet 2 maanden / half jaar totaal isoleren van de buitenwereld omdat ze het zo fijn vinden dat ze overgewicht hebben..
Dit bedoel ik dus ook, de oorzaak van overgewicht ligt over het algemeen niet bij eten, het eten is namelijk een SYMPTOOM, geen oorzaak. Afvallen is dan ook symptoombestrijding en daarom werkt het vaak niet. Eten komt 8 van de 10 keer voort uit een verstoord zelfbeeld of een andere psychische oorzaak. Mensen die te dik zijn doen dat absoluut niet voor hun eigen lol. Gelukkig is het bij mij nog niet zover gekomen dat ik opgenomen moet worden in een kliniek, tot nu toe weet ik het nog enigszins in de hand te houden. Maar als ik me aan een dieet houd van gezond eten, 3 maaltijden per dag, nagenoeg geen tussendoortjes en soms wat maaltijden overslaan en daarnaast zo'n 5 keer per week ga paardrijden/bewegen, dan val ik wel af, maar tot een gewicht van 90 kilo, verder zak ik niet met een dergelijk dieet. Dus alleen als ik over zou stappen naar een hoeveelheid caloriëen die vergelijkbaar is met een crashdieet en dat dus jarenlang zou volhouden, dan zou ik onder die grens komen van 90 kilo. Dan zou ik mezelf m'n leven lang moeten uithongeren en daarnaast dus minimaal 5 keer per week moeten bewegen om alleen maar op een gewicht te blijven wat eigenlijk nog steeds iets te hoog is. En dan kun je wel blijven zeggen dat het een keuze is, maar dat is geen leven
. Ik stouw mezelf ook niet vol met elke dag patat, burger king etc. ik eet vrij normaal en over het algemeen vrij gezond, maar ik kom evengoed wel aan hoor.
Citaat:
Typisch weer een opmerking waar niet over nagedacht is. Waarom denk je dat dikke mensen niet bij nooduitgangen mogen zitten? Zodra mensen twee stoelen boeken, hoeven er geen mensen meer langs. Omdat ze dan zowieso aan de raamkant zitten, of in het middenpad.
En het gaat niet om alle mensen met overgewicht, maar juist om mensen die niet in stoelen passen. Is voor die mensen ook totaal niet comfortabel.
Maar als jij dat wel vindt, en je jezelf na een crash van het plafond wilt schrapen, of tussen je stoel vastzit en er niet meer uitkomt: be my guest!
Allereerst, zoals ik al zei, pas ik wel degelijk in een vliegtuigstoel. dus die laatste opmerking is wel weer erg lomp.
Als ze aan het gangpad zitten, dan blokkeren ze nog steeds het pad voor degene die aan de raamkant zit. En ik ben benieuwd of ze ook de riemen aan gaan passen voor het geval dat er een dik persoon moet zitten. Het is evengoed niet comortabel voor de dikkere persoon, want ga zelf maar eens halverwege 2 voorgevormde stoelen zitten
. Anders kunnen ze zichzelf evengoed nog van het plafond afschrapen....
Ik betwijfel het, dus komt het maar weer op een ding terug en dat is geld... Zoals ik ook al eerder zei, betwijfel ik ook of je er daadwerkelijk een extra stoel bij krijgt.
Het is zo jammer dat er nooit ergens begrip voor opgebracht kan worden, zodra je ook maar iets anders bent dan wat mensen van je verwachten, dan kun je het meteen vergeten. Terwijl er waarschijnlijk een groter deel van de mensen wel iets mankeert dan het deel wat 'normaal' is. Mensen denken tegenwoordig alleen maar aan zichzelf, als iedereen zelf maar goed zit en daar moet de rest zich altijd en eeuwig maar aan aanpassen. Volwassenen en kinderen met dyslectie, AHDH of een andere psychische aandoening, worden allemaal in het verdomhoekje getrapt en krijgen allemaal het verwijt dat ze er zelf maar wat aan moeten doen. Maar ook de mensen die in hun leven traumatische ervaringen hebben meegemaakt en daardoor wat hebben opgelopen. De maatschappij zegt simpelweg stik er maar in....