Yamcha schreef:Juist daarom vind ik het een heel moeilijke kwestie.
Ik ben christen, en ik zou het niet prettig vinden als ik bv. niet meer naar de kerk mocht, geen christelijke liederen meer mocht zingen, kinderen niet meer naar een christelijke school konden.....
Ik vind het dan niet eerlijk om burka's wel te verbieden, het is toch ook een geloofsuitiing, en in hoeverre staat mijn geloof daarboven dan? Als ik respect en tolerantie vraag voor mijn geloof en de uitingen daarvan, wil ik ook tolerant zijn naar andere geloven, al ben ik het met bepaalde dingen daarvan niet eens. Daarom is het mijn geloof ook niet........
Ik snap het punt van vrouwenonderdrukking ook, maar moeten wij ons daar in mengen? Als ze zich aan onze grondwet houden, imo niet. Dat is iets wat ze zelf moeten reguleren, denk ik, ik wil mij daar niet mee moeien. Ik zou het ook niet waarderen als een ander opeens vond dat ik onderdrukt werd (omdat ik christelijk ben bv) en dat wel even voor mij ging oplossen...... bovendien lijkt me het verbieden van de burka geen oplossing, die zal van binnenuit moeten komen, lijkt me.
Respect en tolerantie....Ik denk dat je daar de magische woorden spreekt.
Ik tolereer en héb respect voor mensen die anders denken dan ik, maar daar staat dan wel tegenover dat ik óók wil dat mensen mij tolereren en respect hebben voor mij. Ik mag dan niet gelovig zijn, maar probeer wél een goed mens te zijn.
Maar hoe kan ik een Burka of hoofddoek tolereren en respect tonen voor iets wat mijzelf het respect van de mensen die in een Burka/hoofddoek geloven ontneemt?
Volgens de Islam verdient enkel de vrouw die bedekking draagt respect:
insun schreef:"Allah maakte het eigen maken van de hijaab als een bewijs van kuisheid en bescheidenheid. Dit is beter voor hen opdat zij worden onderscheiden en niet worden lastig gevallen. Deze Aya is het bewijs dat herkennen van uiterlijke verzorging van de vrouw schadelijk voor haar is.( Dit is een citaat uit: "Hijaab, de algehele bedekking van de vrouw". Ik neem aan dat dit artikel jouw goedkeuring als bron heeft, daar ik het gevonden heb op jouw aanraden om eens te googlen op fiqh van de hijaab.)
De vrouw die de hijaab niet draagt is volgens dit citaat niet kuis en niet bescheiden. Zij onderscheidt zich niet langer en kan worden lastiggevallen. Zij weet dat het niet dragen van een hijaab schadelijk voor haar is. Het citaat wat ik aanhaalde zegt dus zoveel als: "Een vrouw weet wat zij kan verwachten als zij geen jihaab draagt; ze weet dat ze lastig gevallen kan worden maar kiest hiervoor als ze geen jihaab draagt.
Nee, ik vind het niet bepaald vrouwvriendelijk klinken. In principe word ik (en met mij vele andere vrouwen die geen hijaab dragen) door het Islamitische geloof gezien als een onkuise, onbescheiden vrouw, een verleidster, een lustobject die verkrachting zelf over zich af roept. Dat een man een verkrachting begaat jegens zo'n vrouw is begrijpelijk: hij neemt slechts wat hem wordt toegeworpen. (Voor de goede orde, deze uitspraak is niet terug te vinden op internet. Ik persoonlijk vind dat een logische gevolgtrekking. Maar daar moet iedereen voor zichzelf over nadenken.)
Voor mij is het tolereren van een Burka/hoofddoek het zelfde als het tolereren en respecteren van de onderliggende gedachte en dat zou hetzelfde zijn als toegeven dat ik hun respect niet waard ben....
Ik zag in het discussie programma wat hier al eens ter gesprek is gebracht een filmpje, behorende bij een van de stellingen die besproken werden: Een allochtoon jongetje van een jaar of 9 reageerde nogal onbeschoft op de cameraman. Een toevallig passerende Nederlandse vrouw reageerde hierop door te zeggen: "Zó klein en nu al zo'n grote mond." Waarop het jongetje zich tot haar richtte met de woorden: "Wat moet jij dan H O E R."
Als dit een autochtoon kind was geweest zou ik het een brutaal en onbeschoft kind hebben gevonden, die een draai om z'n oren verdiend. Niet meer en niet minder.
Maar nu die woorden uit de mond van een Allochtoon, Islamitisch opgevoed, kind komen denk ik: is het slechts een brutaal, onbeschoft joch of verwoordt hij datgene wat hij geleerd heeft: je hoeft geen respect te hebben voor een vrouw zonder hoofdbedekking.......
Wat betreft het punt vrouwonderdrukking. Moeten wij onze ogen sluiten hiervoor omdat het uit naam van een geloof gedaan wordt?