Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:49

russel schreef:
xxappiexx schreef:
Ik vind het niet zo verkeerd als de burka afgeschaft wordt in Nederland. Je kunt die mensen niet herkennen, zien er allemaal hetzelfde uit. Hoofddoekjes heb ik niet echt problemen mee, maar een burka vind ik te ver gaan. Als je je niet aan wilt passen moet je in het land blijven waar je je niet aan hoeft te passen.

Als ik op vakantie ga pas ik me ook aan, geen blote armen/benen geen bikini e.d. dat zien ze liever niet en dan doe ik dat ook niet. Ik vind dat het dan ook omgekeerd geld, helemaal als iemand hier komt wonen. Dan moeten ze het hier in Nederland op onze manier doen.

Er zijn landen waar je je moet aanpassen anders krijg je de politie op je dak en dat accepteren we, vinden we normaal.

Hier in Nederland vinden we veel te veel normaal. En nu is het einde zoek.... ben benieuwd of daar binnenkort eens verandering in komt.

Abeltje77

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:55

Ik vind dat het niet moet kunnen. En dat heeft niet eens met het geloof te maken, maar meer met het feit dat het voor 'ons' ook verboden is met maskers te lopen. Mensen horen gewoon herkenbaar te zijn.

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:12

Ik vind en blijf er (al jaren) bij dat het gewoon niet kan. Een hoofddoek, mits eigen! keus, is nog tot daar aan toe, al vind ik het absurt dat andere kinderen dan geen petje of bril in hun haar mogen hebben op school.
Maar een burka... Je kunt net zo goed naar de kwantum gaan en tegen een rol vloerbedekking gaan staan ouwehoeren. Nee oke, er zit wel een persoon in verstopt, maar ik vind het gewoon o.a. ontzettend onpersoonlijk, ongemakkelijk voor de mensen om je heen (wie ben je, emoties in gezicht enz) en onhandig op b.v. werk.
Thuis, zonder iemand er mee lastig te vallen, vind ik geen probleem. Daar moet iedereen zelf weten wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:05

superwoman schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat het aanpassingsvermogen van Nederlanders betreft: niet alleen als toerist zijn Nederlanders onaangepast. In Canada en Australie (favoriete emigratielanden van rond de jaren 50) zijn complete Nederlandse 'enclaves' met Nederlandse winkels, Nederlandse kerken en Sinterklaasvieringen. Dus maak je geen illusies...

Vind ik dus ook totaal verkeerd en schandalig!

Als er geen geloofskwestie onder lag met betrekking tot het verbergen van je "schoonheid" zou ik dus ook geen moeite hebben met hoofdoeken en burka's. Gaat mij puur om de onderliggende gedachte de vrouwenonderukking.
Ookal "willen" vrouwen het zelf, het gaat veelal nog steeds om dezelfde doel - bescherming/kuisheid uitstralen tegenover vreemde mannen.

@russel: Dat had ik ook gezien. Ik ben het met je eens en werd ook geirriteerd van en ben niet veel later daarom ook weggezapt.

Heb vroegah op school gezeten met een aantal turkse meiden. Deze waren imo best prima, maar geregeld wel een grote bek (niet tegen mij) en eigenlijk bar weinig inhoud (zelfde idee als gister)
Deze meiden hadden thuis niks te zeggen en gedroegen zich héél anders wanneer een (mannelijk) familie-lid erbij was.

Juist daarom vind ik het een heel moeilijke kwestie.
Ik ben christen, en ik zou het niet prettig vinden als ik bv. niet meer naar de kerk mocht, geen christelijke liederen meer mocht zingen, kinderen niet meer naar een christelijke school konden.....

Ik vind het dan niet eerlijk om burka's wel te verbieden, het is toch ook een geloofsuitiing, en in hoeverre staat mijn geloof daarboven dan? Als ik respect en tolerantie vraag voor mijn geloof en de uitingen daarvan, wil ik ook tolerant zijn naar andere geloven, al ben ik het met bepaalde dingen daarvan niet eens. Daarom is het mijn geloof ook niet........

Ik snap het punt van vrouwenonderdrukking ook, maar moeten wij ons daar in mengen? Als ze zich aan onze grondwet houden, imo niet. Dat is iets wat ze zelf moeten reguleren, denk ik, ik wil mij daar niet mee moeien. Ik zou het ook niet waarderen als een ander opeens vond dat ik onderdrukt werd (omdat ik christelijk ben bv) en dat wel even voor mij ging oplossen...... bovendien lijkt me het verbieden van de burka geen oplossing, die zal van binnenuit moeten komen, lijkt me.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:31

Elegant schreef:
Ik vind en blijf er (al jaren) bij dat het gewoon niet kan. Een hoofddoek, mits eigen! keus, is nog tot daar aan toe, al vind ik het absurt dat andere kinderen dan geen petje of bril in hun haar mogen hebben op school.
Maar een burka... Je kunt net zo goed naar de kwantum gaan en tegen een rol vloerbedekking gaan staan ouwehoeren. Nee oke, er zit wel een persoon in verstopt, maar ik vind het gewoon o.a. ontzettend onpersoonlijk, ongemakkelijk voor de mensen om je heen (wie ben je, emoties in gezicht enz) en onhandig op b.v. werk.
Thuis, zonder iemand er mee lastig te vallen, vind ik geen probleem. Daar moet iedereen zelf weten wat hij doet.

Helemaal mee eens. Ik vind dat iedereen gewoon in meer of mindere mate herkend moet worden en met een burka kan dat gewoon niet...

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:47

Yamcha schreef:
Ik ben daar zeker niet voor.
Ik zou willen dat als ik kinderen had, ze christelijk opgevoed zouden worden, daar hoort m.i. ook onderwijs bij, zeker de basisschool. Middelbare scholen openbaar vind ik nog anders, maar als ik een kind christelijk zou opvoeden, en dan naar een school stuur waar wordt gezegd dat allerlei andere dingen ook goed zijn, hoe verwarrend is dat voor een kind?
Ik heb liever dat ze die dingen voorgeschoteld krijgen op de middelbare school, dan staan ze al iets steviger in hun schoenen, maar voor een 4-jarige vind ik dat echt te vroeg.

Onderwijs heeft naar mijn idee niks te maken met geloof of je moet het over het scheppingsverhaal hebben. Taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, tekenen, zingen het kan allemaal zonder slechte voorbeelden en heel onschuldig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:51

Elegant schreef:

_O- _O- Wahahaha, hihi.

Ik ben het geheel met bovenstaand eens. En tevens is het raar als een hoofddoek opschool wel mag, dat petjes voor anderen niet zijn toegestaan. Gelijke monniken gelijke kappen zeg maar!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:56

Ik vind een hoofddoek wel wat anders dan een pet, petten hebben een klep, die ze ver over hun gezicht kunnen trekken, waardoor er geen oogcontact mogelijk is. Mutsje kunnen dan wel weer vind ik....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:02

Yamcha schreef:
Ik ben christen, en ik zou het niet prettig vinden als ik bv. niet meer naar de kerk mocht, geen christelijke liederen meer mocht zingen, kinderen niet meer naar een christelijke school konden.....

Ik vind het dan niet eerlijk om burka's wel te verbieden, het is toch ook een geloofsuitiing, en in hoeverre staat mijn geloof daarboven dan? Als ik respect en tolerantie vraag voor mijn geloof en de uitingen daarvan, wil ik ook tolerant zijn naar andere geloven, al ben ik het met bepaalde dingen daarvan niet eens. Daarom is het mijn geloof ook niet........

Ik snap het punt van vrouwenonderdrukking ook, maar moeten wij ons daar in mengen? Als ze zich aan onze grondwet houden, imo niet. Dat is iets wat ze zelf moeten reguleren, denk ik, ik wil mij daar niet mee moeien. Ik zou het ook niet waarderen als een ander opeens vond dat ik onderdrukt werd (omdat ik christelijk ben bv) en dat wel even voor mij ging oplossen...... bovendien lijkt me het verbieden van de burka geen oplossing, die zal van binnenuit moeten komen, lijkt me.

Het niet mogen dragen van verhullende kleding vind ik geen vergelijk met het naar de kerk gaan etc etc, want ook zij mogen en kunnen dat gewoon.
Vrouwen-onderdrukkig is wel tegen onze grondwet.
Ik ben ook zeer tollerant hoor, maar dat stopt als ze niet tollerant zijn tegenover mij of vrouwen zonder "doeken" en moslimgeloof.
Heb serieus last gehad van turkse en marokkaanse mannen die pas stoppen als een andere man dat zegt. Als vrouw ben je echt niet gelijk. Nu zijn ze natuurlijk niet allemaal zo, maar IK GELOOF dat de "doeken" daar wel medeplichtig aan zijn om het in stand te houden. Tuurlijk moet het van binnenuit komen, maar ik geloof dat wanneer je het niet meer zo zichtbaar maakt - het ook sneller zal vervagen.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:03

Ik heb per ongeluk nee gestemd :o Niet goed gelezen, dacht dat er iets stond van of je de burka goedkeurt ..

Maar een burka in het openbaar vind ik niet kunnen, althans niet in Nederland. Behalve dat je het gezicht niet ziet tijdens een gesprek ofzo vind ik het ook gevaarlijk. Niet dat ik superwantrouwend ben, maar mensen kunnen ik weet niet wat onder zo'n burka verborgen houden. Als je dan ook nog geen gezichtsuitdrukkingen kan lezen, dan voel ik mij niet echt op mijn gemak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:04

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Burka is storend, het maakt het vrijwel onmogelijk de expressie in het gezicht te zien. En 90% van de communicatie verloopt op die manier.
Het hoofddoekje vind ik prima, en in het geheel niet storend... absoluut niet.
Deze post begrijp ik dan ook niet en is tekenend voor de kortzichtigheid die een plaag lijkt te worden in ons land.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:05

Ik vind een nikaap véél erger dan zo'n burka hoor! _O-
Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, mensen moeten doen waar ze zich prettig bij vinden maargoed, overtuig al die mensen maar eens...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:22

superwoman schreef:
Yamcha schreef:

Het niet mogen dragen van verhullende kleding vind ik geen vergelijk met het naar de kerk gaan etc etc, want ook zij mogen en kunnen dat gewoon.
Vrouwen-onderdrukkig is wel tegen onze grondwet.
Ik ben ook zeer tollerant hoor, maar dat stopt als ze niet tollerant zijn tegenover mij of vrouwen zonder "doeken" en moslimgeloof.
Heb serieus last gehad van turkse en marokkaanse mannen die pas stoppen als een andere man dat zegt. Als vrouw ben je echt niet gelijk. Nu zijn ze natuurlijk niet allemaal zo, maar IK GELOOF dat de "doeken" daar wel medeplichtig aan zijn om het in stand te houden. Tuurlijk moet het van binnenuit komen, maar ik geloof dat wanneer je het niet meer zo zichtbaar maakt - het ook sneller zal vervagen.

Vrouwenonderdrukking is idd wel tegen de grondwet, bedacht me dat ook later.

Dat is wel erg, dat die Turkse en Marokkaanse mannen pas stoppen als een andere man dat zegt.

Wat die vervaging betreft....... hmm ja, zou goed kunnen. 't Is wel zo, dat in NL, toen vrouwen broeken begonnen te dragen, de emancipatie echt een doorstart nam...... of daar een causaal verband ligt, weet ik niet, kan ik niet goed beoordelen, maar het geeft op zijn minst te denken.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:46

Yamcha schreef:

Respect en tolerantie....Ik denk dat je daar de magische woorden spreekt.
Ik tolereer en héb respect voor mensen die anders denken dan ik, maar daar staat dan wel tegenover dat ik óók wil dat mensen mij tolereren en respect hebben voor mij. Ik mag dan niet gelovig zijn, maar probeer wél een goed mens te zijn.
Maar hoe kan ik een Burka of hoofddoek tolereren en respect tonen voor iets wat mijzelf het respect van de mensen die in een Burka/hoofddoek geloven ontneemt?
Volgens de Islam verdient enkel de vrouw die bedekking draagt respect:
insun schreef:
"Allah maakte het eigen maken van de hijaab als een bewijs van kuisheid en bescheidenheid. Dit is beter voor hen opdat zij worden onderscheiden en niet worden lastig gevallen. Deze Aya is het bewijs dat herkennen van uiterlijke verzorging van de vrouw schadelijk voor haar is.( Dit is een citaat uit: "Hijaab, de algehele bedekking van de vrouw". Ik neem aan dat dit artikel jouw goedkeuring als bron heeft, daar ik het gevonden heb op jouw aanraden om eens te googlen op fiqh van de hijaab.)
De vrouw die de hijaab niet draagt is volgens dit citaat niet kuis en niet bescheiden. Zij onderscheidt zich niet langer en kan worden lastiggevallen. Zij weet dat het niet dragen van een hijaab schadelijk voor haar is. Het citaat wat ik aanhaalde zegt dus zoveel als: "Een vrouw weet wat zij kan verwachten als zij geen jihaab draagt; ze weet dat ze lastig gevallen kan worden maar kiest hiervoor als ze geen jihaab draagt.
Nee, ik vind het niet bepaald vrouwvriendelijk klinken. In principe word ik (en met mij vele andere vrouwen die geen hijaab dragen) door het Islamitische geloof gezien als een onkuise, onbescheiden vrouw, een verleidster, een lustobject die verkrachting zelf over zich af roept. Dat een man een verkrachting begaat jegens zo'n vrouw is begrijpelijk: hij neemt slechts wat hem wordt toegeworpen. (Voor de goede orde, deze uitspraak is niet terug te vinden op internet. Ik persoonlijk vind dat een logische gevolgtrekking. Maar daar moet iedereen voor zichzelf over nadenken.)

Voor mij is het tolereren van een Burka/hoofddoek het zelfde als het tolereren en respecteren van de onderliggende gedachte en dat zou hetzelfde zijn als toegeven dat ik hun respect niet waard ben....

Ik zag in het discussie programma wat hier al eens ter gesprek is gebracht een filmpje, behorende bij een van de stellingen die besproken werden: Een allochtoon jongetje van een jaar of 9 reageerde nogal onbeschoft op de cameraman. Een toevallig passerende Nederlandse vrouw reageerde hierop door te zeggen: "Zó klein en nu al zo'n grote mond." Waarop het jongetje zich tot haar richtte met de woorden: "Wat moet jij dan H O E R."
Als dit een autochtoon kind was geweest zou ik het een brutaal en onbeschoft kind hebben gevonden, die een draai om z'n oren verdiend. Niet meer en niet minder.
Maar nu die woorden uit de mond van een Allochtoon, Islamitisch opgevoed, kind komen denk ik: is het slechts een brutaal, onbeschoft joch of verwoordt hij datgene wat hij geleerd heeft: je hoeft geen respect te hebben voor een vrouw zonder hoofdbedekking.......

Wat betreft het punt vrouwonderdrukking. Moeten wij onze ogen sluiten hiervoor omdat het uit naam van een geloof gedaan wordt?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:48

Wat ontzettend goed verwoord |Insun. Ik ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:55

Ik snap jouw gedachten absoluut, insun, al kan ik mij niet voorstellen dat de Koran het verkrachten en uitschelden van vrouwen die geen Burka dragen goedvindt.
Dat er mensen zijn die dat zo interpreteren is heel zorgelijk, maar zegt wss meer over die persoon dan over de Koran, denk je niet?

Ik blijf het punt van vrouwenonderdrukking een heel moeilijk punt vinden, dit waren zo even een paar gedachten die bij me opkwamen. Helaas heb ik geen Koran, ik kan het dus ook niet opzoeken.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:21

Ik weet het niet Yamcha. Uit alles wat ik gelezen heb blijkt dat het Islam geloof niet écht veel vind van een vrouw zonder hoofdbedekking. En alles wat ik gelezen heb over verkrachting binnen de Islam overtuigd me ook niet van het tegendeel. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:22

Ik weet daar te weinig over om daar echt een mening over te kunnen hebben, en ik wil niet als een mak schaapje achter de heer Wilders aanlopen.
Ik zal me eens inlezen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:28

Oef, dat was een vlugge reactie. :D

Als een mak schaap achter de heer Wilders aanlopen? Ik denk niet dat ik dat doe. En ik hoop dat jij dat niet denkt van mij; dat zou ik als een belediging opvatten.
Ik denk dat ik in dit topic aangetoond heb dat ik héél veel gelezen en nagedacht heb over deze kwestie.
Wilders wil de hoofddoek verbieden. In een eerdere post heb ik al aangegeven dat ik het niet eens ben met het verbieden van de hoofddoek.
Daarin deel ik helemaal jouw mening, het afleggen van hoofdbedekking moet van de vrouw zélf komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:32

Oh nee, dat denk ik helemaal niet van je, ik zou niet durven.

Maar ik zou van mijzelf vinden dat ik zoiets doe, als ik hier nu een mening daarover ga lopen verkondigen, terwijl ik daar weinig of niets vanaf weet. Jij hebt zeker aangetoond je te hebben ingelezen, en je weet imo zeker waar je over praat. Dus ik wil je zeer zeker niet beledigen, ik vind de discussie erg prettig.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:38

Ik vind dat het niet verboden mag worden. Dat is net zoiets als alle kerken in nederland sluiten.
eigenlijk lijkt mij een burka ideaal, sta ik ook nooit meer lelijk op de foto. :=

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:40

Yamcha schreef:
ik vind de discussie erg prettig.

:j Ik ook. :D

Fenna, het gaat hier ook niet over verbieden. De vraag is of jij je stoort aan de Burka. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:41

*gaat nu eerst lezen*

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:43

Yamcha schreef:
*gaat nu eerst lezen*

Lees ze Yamcha, de Koran is zeker de moeite waard om te lezen, vond het zeer interessant.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:46

Teddy321 schreef:
Lees ze Yamcha, de Koran is zeker de moeite waard om te lezen, vond het zeer interessant.

Interessant, maar ook moeilijk om te lezen. Het leest niet 'even lekker weg'. ;)