Pedofielen, wat moet een maatschappij doen om ze te stoppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:57

geerke schreef:
inderdaad....ik denk trouwens dat er voor de slachtoffers een leven vol ontspanning ook niet meer in zit...

Met ontspannen denk ik overigens meer aan die scene waar een personeelslid, Rudy en een andere man het hadden over hun situatie. De blanke man (ben zijn naam kwijt) had er vrede mee. Kon het accepteren. Rudy duidelijk niet.

Ik vind wel dat e.e.a. enigzins los staat van de slachtoffers. Uiteraard leef ik zeer met hen mee en het is meer dan goed dat er straf staat op zulke zware delicten. De discussie gaat nu over die straf. Een ieder gaat anders om met zijn/haar situatie. Uiteraard verdient geen enkel slachtoffer het om slachtoffer te zijn van zo'n delict, maar waar voor de een het leven ophoudt, kan de ander e.e.a. een redelijke plaats geven (ik ken iemand die er al jaren compleet in vast blijft zitten en iemand die na de nodige therapie etc. e.e.a. een bepaalde plaats heeft gegeven en echt wat maakt van het leven). Overigens net als de bewoners uit de docu. Het blijven wel mensen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:59

superwoman schreef:
veiligheid is idd heel belangrijk, maar ik vind dit veel té.
Ookal komt niet "iedereen" daarvoor in aanmerking, ik vind het belachelijk!

Wat heb jij dan gezien dat veel té is?

Citaat:
Vind ik niet!
Dit geld had ook naar de bejaarden kunnen gaan die het wél verdienen... die járen hebben gewerkt en hebben bijgedraagd.

Helaas werkt de BV Nederland zo niet. Andere potjes met geld...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:03

Ilja000 schreef:
Ik vind wel dat e.e.a. enigzins los staat van de slachtoffers.

Vind ik niet. Dat is nog altijd de reden waarom ze er zitten.

Citaat:
Het blijven wel mensen.

Ook daarin verschillen we van mening... Hangt van het delict af, maar sommige vind ik monsters.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:07

Ilja000 schreef:
Wat heb jij dan gezien dat veel té is?

tato's, voetbehandeling, idee over sex, zelfs verlof.
Allemaal luxe!
Ze moeten idd bezig worden gehouden, ze moeten idd een nette "kamer" krijgen en ook goed te eten, maar verder.... nee, verder niks.

Citaat:
Helaas werkt de BV Nederland zo niet. Andere potjes met geld...

Dan moet daar iets aan gebeuren!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:07

En daarom komen ze waarschijnlijk ook nooit meer vrij. Ik kreeg ook sterk de indruk van de docu dat de een meer 'vrijheden'/mogelijkheden kreeg dan een ander. Dat dat van persoon tot persoon bekeken wordt. Wellicht kan Kanelly hier meer uitsluitsel over geven? (de een mocht hout hakken, de ander mocht niet naar de bijl wijzen).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:09

Ilja000 schreef:
En daarom komen ze waarschijnlijk ook nooit meer vrij. Ik kreeg ook sterk de indruk van de docu dat de een meer 'vrijheden'/mogelijkheden kreeg dan een ander. Dat dat van persoon tot persoon bekeken wordt. Wellicht kan Kanelly hier meer uitsluitsel over geven? (de een mocht hout hakken, de ander mocht niet naar de bijl wijzen).

Maar dat vind ik ook goed. Je moet iets zoeken om ze bezig te houden en dat voornamelijk voor de veiligheid. Het is belangrijk om iets te vinden wat bij die persoon past, want anders werkt die "veiligheid" niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:11

superwoman schreef:
tato's, voetbehandeling, idee over sex, zelfs verlof.
Allemaal luxe!
Ze moeten idd bezig worden gehouden, ze moeten idd een nette "kamer" krijgen en ook goed te eten, maar verder.... nee, verder niks.

Tja, wat is bezighouden? Wie bekostigd de tatoo? Voetbehandeling is echt noodzakelijk zag ik. Het gaat om basisvoetzorg waar men zelf niet toe in staat is.
De sex is inderdaad een zeer gevoelig punt waar ik zelf nog niet uit ben wat ik er werkelijk van vind. Gewoon nog niet goed genoeg over nagedacht. In sommige gevallen zowiezo zeer zeker niet, maar verder een nadenkiets voor mij.
Verlof ligt natuurlijk op dit moment zwaar onder vuur.

Citaat:
Dan moet daar iets aan gebeuren!

Lol, zijn we het toch nog ergens over eens :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:12

superwoman schreef:
Ilja000 schreef:

Maar dat vind ik ook goed. Je moet iets zoeken om ze bezig te houden en dat voornamelijk voor de veiligheid. Het is belangrijk om iets te vinden wat bij die persoon past, want anders werkt die "veiligheid" niet.

Heej, we komen elkaar op sommige punten aardig nader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:13

Superwoman, wat Ilja zegt klopt wel.
Door ze 'tevreden' te houden, houdt je het veilig. Je staat bijv. met 2 man op een afdeling en als een groep patiënten samen wil spannen, kan dit... en dan ben je echt het zaadje hoor.
En vergeet niet dat deze mensen ziek zijn, heel erg ziek. Zoals bijv. die cambodjaan (welke ik overigens briljant vond :+) wat moet je hem in godsnaam nog afnemen, zodat hij gaat 'lijden' (ook niet echt het goede woord, maar kan even niks beters verzinnen)
En de heren die je gezien hebt, zijn allemaal vrij stabiel, het lijkt me zaak om ze stabiel te houden, om ieders veiligheid te kunnen garanderen.
Wat voor meerwaarde heeft het, voor de patiënten, de maatschappij én het personeel om het soberder te maken en zo willicht de stabiliteit te verliezen?

En de sex-zorg, ja ik snap dat dat een precair punt is.
Maar vergeet niet dat er zeer zorgvuldig gekeken zal worden wie er voor in aanmerking zal komen. (als het al doorgaat)
In een 'gewone' kliniek kunnen sommige patiënten ook bezoek achter gesloten deur krijgen, maar dat is een lang traject en afhankelijk van delict, behandelplan e.d.
Maar goed, er zijn genoeg heren binnen die nog een vrouw/vriendin/gezin hebben...
En het verzoek tot bezoek achter gesloten deur wordt ook vaak genoeg afgewezen.

Vond de docu verder heel goed. I.m.o. is er een reeël beeld neergezet, zoals het leven er binnen uitziet.
Ze hadden wel grotere kamers dan de gemiddelde cel, maar goed... het is dan ook hun huis voor de rest van hun leven.
Verder lieten ze bijna allemaal heerlijk gewenst en gehospitaliseerd gedrag zien :D (en gok dat dat door de camera ook versterkt werd)
En die neger die naar de rechtbank moest, geweldig ook, zit je al zo lang binnen en heb je nog geen ziekte-inzicht...
(net zoals die kerel die zo af liep te geven over het feit dat hij medicatie moest slikken en zo niet, dat er dan consequenties aan zaten 'zo'n onzin, ik heb het helemaal niet nodig' :+)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:17

Ilja000 schreef:
Tja, wat is bezighouden? Wie bekostigd de tatoo? Voetbehandeling is echt noodzakelijk zag ik. Het gaat om basisvoetzorg waar men zelf niet toe in staat is.
De sex is inderdaad een zeer gevoelig punt waar ik zelf nog niet uit ben wat ik er werkelijk van vind. Gewoon nog niet goed genoeg over nagedacht. In sommige gevallen zowiezo zeer zeker niet, maar verder een nadenkiets voor mij.
Verlof ligt natuurlijk op dit moment zwaar onder vuur.

Zoals die persoon die hout ging hakken, per persoon verschillend. Ook gehandicapten kunnen "bezighoud werk" krijgen. \

Nou basisvoetverzorging? Ook degene die het zelf konden zaten er ook. Moesten er 15,- voor betalen...

Waar het geld vandaan kwam, ja das een goeie - ze zullen er vast voor gewerkt hebben :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:24

Kanelly schreef:
Superwoman, wat Ilja zegt klopt wel.
Door ze 'tevreden' te houden, houdt je het veilig. Je staat bijv. met 2 man op een afdeling en als een groep patiënten samen wil spannen, kan dit... en dan ben je echt het zaadje hoor.
En vergeet niet dat deze mensen ziek zijn, heel erg ziek. Zoals bijv. die cambodjaan (welke ik overigens briljant vond :+) wat moet je hem in godsnaam nog afnemen, zodat hij gaat 'lijden' (ook niet echt het goede woord, maar kan even niks beters verzinnen)
En de heren die je gezien hebt, zijn allemaal vrij stabiel, het lijkt me zaak om ze stabiel te houden, om ieders veiligheid te kunnen garanderen.
Wat voor meerwaarde heeft het, voor de patiënten, de maatschappij én het personeel om het soberder te maken en zo willicht de stabiliteit te verliezen?

Wat voor meerwaarde?!
Maatschappelijk geld wat beter gebruikt kan worden! Daarbij zijn ze eerder bezig om het nog luxer te maken ipv soberder. Nieuwe woningen (zou veiliger kunnen zijn, dus dat hoeft imo niet erg te zijn) de gedachte over sex toevoegen... Over de veiligheid, daar was ik het mee eens, maar kan imo ook met minder luxe.

Ja ze zijn ziek, maar om alles daar nu op af te schijven...en ze zoveel luxe te geven. zij hebben vreselijke dingen gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:25

Degene die bij die pedicure zaten, achtte ik niet in staat om dat zelf te doen.
En het is ook heel goed mogelijk dat ze zelf (heel waarschijnlijk zelfs), vanwege veiligheidsredenen zelf geen nagelknippertje e.d. op kamer mogen hebben.

En ja, ze werken voor 'luxe' producten, kleding, verzorgingsproducten (shampoo, badschuim, crème), lekkere dingen, tv/radio, een dekbed/eigen beddengoed en dus ook de pedicure, tattoo's etc. (al krijgen ze bij ons binnen geen tattoo's, dat proberen ze zelf nog wel eens door inkt binnen te smokkelen :+)

En ja wbt. werk. Zoals die cambodjaan, die kan het helemaal niet aan om te werken. En zo waren er nog wel een paar. Je mag blij zijn als die zich redden op het vlak van persoonlijke hygiëne.
En inderdaad, het is afhankelijk van de persoon wat voor werk deze kan doen en wat veilig en vertrouwd is.
Ik heb ook heren zitten die het amper volhouden om een dagdeel stickertjes te plakken.
Het is moeilijk voor te stellen als je 'normaal' bent, dat snap ik.

Anoniem

Re: Pedofielen, wat moet een maatschappij doen om ze te stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:29

Superwoman, die uitroeptekentjes zijn op zich niet nodig hoor ;)
Ik snap je standpunt wel en begrijp ook echt wel dat het voor buitenstaanders soms 'raar' is om te zien.

Maar hoe stel jij je het voor dan? Hoe zouden ze moeten leven?
Wat moet er precies minder luxe en soberder?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:30

met zn allen op een eiland zetten en zie maar hoe ze zich verder redden, van mij part maken ze elkaar af.

maar zo denk ik over meerdere dingen, zoals mensen die een moord plegen en verkrachters, het kost de maatschappij zoveel geld, al die cel straffen en tbs klinieken, en dan mogen die gevaarlijke lui ook nog eens met verlof. wat nou verlof, straf is straf. naar mijn idee ben je ze beter kwijt dan rijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:32

Dan is het maar te hopen dat jij nooit een delict zal plegen Marie ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:35

Kanelly schreef:
Superwoman, die uitroeptekentjes zijn op zich niet nodig hoor ;)
Ik snap je standpunt wel en begrijp ook echt wel dat het voor buitenstaanders soms 'raar' is om te zien.

Maar hoe stel jij je het voor dan? Hoe zouden ze moeten leven?
Wat moet er precies minder luxe en soberder?

Die uitroeptekens geven mijn onbegrip aan ;)

Misschien is het juist andersom... dat doordat jij met ze werkt, JIJ er anders tegenaan bent gaan kijken?

Ik vind de kamer met hun spulletjes noodzakelijk voor de veiligheid van het personeel.
Ook zie ik ze graag passend werk doen - ook voor de veiligheid van het personeel.

Over smokkelen gesproken.... das toch behoorlijk raar dat daar niet harder tegenin wordt gegaan.
Hij moet gewoon zeggen van wie hij dat heeft gekregen en anders nog meer staf... Op school zijn ze nog strenger :roll:

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:36

marieminime schreef:
met zn allen op een eiland zetten en zie maar hoe ze zich verder redden, van mij part maken ze elkaar af.

maar zo denk ik over meerdere dingen, zoals mensen die een moord plegen en verkrachters, het kost de maatschappij zoveel geld, al die cel straffen en tbs klinieken, en dan mogen die gevaarlijke lui ook nog eens met verlof. wat nou verlof, straf is straf. naar mijn idee ben je ze beter kwijt dan rijk

Das wel heel errug makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:44

Tuurlijk, door mijn werk kijk ik er anders tegenaan.
Maar niet anders dan voor ik het werk deed. (nou ja wel iets natuurlijk)

Passend werk doen ze allemaal, degenen die kunnen werken, die hebben passend werk.
En het is ook voor de meesten noodzakelijk, niet werken is geen geld, is geen spullen.
(of ze moeten de luxepositie hebben dat familie of vrienden geld naar ze overmaken, dan kunnen ze minder werken)
En ze verdienen ongeveer 1,25 voor anderhalf uur werken. En bij ons werken ze maximaal 12 uur per week, de andere tijd is voor scholing (opleiding dus, de meesten zijn ongeschoold) en therapie en achter de deur zitten :+)

Zeggen van wie ze het hebben zullen ze niet doen, dat heeft consequenties namelijk. Een andere patiënt verlinken zullen ze niet doen.
Er staat ook nog meer straf op hoor, achter de deur en afdelingsarrest. (en dit wordt weer meegenomen in het behandelplan en dat wordt weer meegenomen naar een eventuele rechtzaak etc. etc. dus het heeft allemaal gevolgen.)
Smokkelen tegengaan is, zolang bezoek niet gevisiteerd mag worden, heel erg lastig.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:50

echt belachelijk en vol verbazing weer zitten te kijken naar dat programma
mag met bijlen gewerkt worden? sex?voetenbehandeling?
zeiken over het eten?
echt ongelooflijk dan zo''n mafkees meenemen naar de lydl met 2 bewakers die je in een klap neer hebt.
en daar staan wij dan voor te dokken!!
nee heb daar hele andere is ideen over

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:51

Teddy321 schreef:
marieminime schreef:

Das wel heel errug makkelijk

nee dat is de oplossing

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:55

Kanelly schreef:
Degene die bij die pedicure zaten, achtte ik niet in staat om dat zelf te doen.
En het is ook heel goed mogelijk dat ze zelf (heel waarschijnlijk zelfs), vanwege veiligheidsredenen zelf geen nagelknippertje e.d. op kamer mogen hebben.

En ja, ze werken voor 'luxe' producten, kleding, verzorgingsproducten (shampoo, badschuim, crème), lekkere dingen, tv/radio, een dekbed/eigen beddengoed en dus ook de pedicure, tattoo's etc. (al krijgen ze bij ons binnen geen tattoo's, dat proberen ze zelf nog wel eens door inkt binnen te smokkelen :+)

En ja wbt. werk. Zoals die cambodjaan, die kan het helemaal niet aan om te werken. En zo waren er nog wel een paar. Je mag blij zijn als die zich redden op het vlak van persoonlijke hygiëne.
En inderdaad, het is afhankelijk van de persoon wat voor werk deze kan doen en wat veilig en vertrouwd is.
Ik heb ook heren zitten die het amper volhouden om een dagdeel stickertjes te plakken.
Het is moeilijk voor te stellen als je 'normaal' bent, dat snap ik.

zo ook even reageren ;)

Ik heb de docu nietgezien, maar wel weer bijgelezen...

Hij is niet in staat om te werken? Wat denk je van mij dan? Ik kan al jaren mijn baan niet houden, ik kan mezelf amper verzorgen. Ik heb jaren bij psych erover moeten hebben om wat aan mijn perosoonlijke hygiëne te kunnen doen want ik durfde mezelf niet eens te wassen... En hij wordt aan alle kanten geholpen.

Ik? Als ik weer eens zonder baan zit omdat het me teveel werd, mag ik hopen dat ik over 8-10 weken geld ontvang als ze dit ondertussen weer niet hebben afgeschaft. Ik krijg geen Wao omdat ik "toch nog" voor 40% ben goedgekeurd en aangezien ik ooit door eigen inzicht minder ben gaan werken, krijg ik die andere 60% helaas niet uitgekeerd... Makkelijk zo, hun lekker hun eigen grote kamer, voetpedicure (ik kan dat niet betalen elke keer hoor). ja ze hebben het naar mijn inzien dus veel te luxe... In Amerika hebben ze ook van die gevangenissen waarbij orde wordt gehouden en daar is het lang niet zo luxe als hier hoor, niet luisteren of dreiging tot gevaar voor de cipier dan gelijk de isoleer in. Dat moeten ze bij die mensen ook doen.

Dus rustig houden om zo min mogelijk "last" te krijgen voor de bewakers (of verzorgers weet ik het hoe ze daar heten) is alleen maar gezeik, opsluiten die hap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:07

Moniek, ik zie dat je kinderen hebt.
Stel hè, jou kind komt door welke reden dan ook in een psychose en pleegt een delict.
Moet jou mafkees dan ook maar op een eilandje met andere mafkezen, in de hoop dat je kind dan afgemaakt wordt?

Bianca, wat zou diegene (de cambodjaan waar ik het over had) dan moeten doen?
En ja in Amerika lijkt het me heerlijk werken, bewapend en al... en iedere dag maar weer hopen dat je nog levend thuis komt na je werk.
En de onderzoeken hebben gelukkig al lang uitgewezen dat het in Amerika niet zo veel geld kost en dat de recidive cijfers daar zó veel lager liggen en niet te vergeten, dat het ook zo lekker preventief werkt allemaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:09

Kanelly schreef:
Tuurlijk, door mijn werk kijk ik er anders tegenaan.
Maar niet anders dan voor ik het werk deed. (nou ja wel iets natuurlijk)

Passend werk doen ze allemaal, degenen die kunnen werken, die hebben passend werk.
En het is ook voor de meesten noodzakelijk, niet werken is geen geld, is geen spullen.
(of ze moeten de luxepositie hebben dat familie of vrienden geld naar ze overmaken, dan kunnen ze minder werken)
En ze verdienen ongeveer 1,25 voor anderhalf uur werken. En bij ons werken ze maximaal 12 uur per week, de andere tijd is voor scholing (opleiding dus, de meesten zijn ongeschoold) en therapie en achter de deur zitten :+)

Zeggen van wie ze het hebben zullen ze niet doen, dat heeft consequenties namelijk. Een andere patiënt verlinken zullen ze niet doen.
Er staat ook nog meer straf op hoor, achter de deur en afdelingsarrest. (en dit wordt weer meegenomen in het behandelplan en dat wordt weer meegenomen naar een eventuele rechtzaak etc. etc. dus het heeft allemaal gevolgen.)
Smokkelen tegengaan is, zolang bezoek niet gevisiteerd mag worden, heel erg lastig.

Zal wsl ook komen door je opleiding dat je er al anders tegenaan keek. Natuurlijk ben je door je ervaring nog weer anders gaan kijken!
Jij ziet ze idd als mensen, ik zie ze als daders van ernstige vergrijpen.
Zoals daar met tijd en geld wordt omgegaan is niet te vergelijken met het bedrijfsleven... imo zou het efficienter en goedkoper kunnen. Die "overrheidspotjes" moeten opgemaakt moet worden, anders krijgen ze daarna minder geld...

Het is idd moeilijk als iemand in jouw kring een dilict heeft gepleegd, echter vind ik niet dat zij beschermd moeten worden. De fam van het slachtoffer heeft het ook moeilijk, misschien nog moeilijker...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:11

In America, everything is muuuuch better... behalve dat de criminaliteit daar nog veel hoger is dan hier.

Mensen blijven mensen, ook als ze iets gedaan hebben dat slecht is. Ja, de slachtoffers hebben ook levenslang. Dan nog hebben wij de plicht om de dader menswaardig te behandelen. Zeker als je al weet dat het voor de rest van hun leven is.

Ik zal proberen of de docu het bij mij ook doet.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:14

alsof ze mij ooit menswaardig hebben behandeld??

En nee in america is niet alles beter, ik zou daar ook niet willen wonen. Maar ik vind dat toch nog altijd beter als dat wij het zielig vinden dat ze dan maar de isoleer in moeten. Gewoon levenslang opsluiten, eten door deurtje en laat ze zichzelf dan maar lekker aftrekken.

Kans op herhaling die is er dan ook niet aangezien ze er nooit meer uitkomen, hup ook opgelost. Nu denkt iedereen maar dat dit helpt, want ze tonen zoveel verbetering, tja daarom ontsnappen er zoveel tijdens hun verlof en doen dan weer hetzelfde.