Cer schreef:nps schreef:Maar het nieuws van de trollenlegers is toch het echte nieuws, en wat van de nos komt fake? .
Dat is volgens mij niet helemaal hoe het in het bericht staat.
Het gaat voornamelijk over hoe vaak iets gerepost wordt, zodat het in een algoritme kom.
Daarnaast kunnen die trollen/bots ook berichten genereren (dat lees ik niet in het stuk trouwens) zodat het lijkt alsof een heel groot deel van de mensen voor of tegen is.
Nee hoor, de mensen die het meest bein
Cer schreef:Je ziet dat hier soms ook wel, mensen die aangeven dat 'veel mensen voor of tegen iets zijn" terwijl het dan ook vaak om een handjevol gaat, alleen lijkt het heel veel. En daardoor worden worden mensen boos, of verdrietig of teleurgesteld, en heeft de onruststoker zn zin.
Social media in een notendop. Onrust stoken loont.
Cer schreef:Met alles is het denk ik van belang om eerst te kijken waar het echt over gaat, en dan zelf een beetje te bedenken of de reacties erop echt zo veel zijn..
Je hoeft helemaal niet zelf te bedenken. Je moet van een bericht inderdaad weten wie de bron is, en wat de intenties van de bron zijn om goed te kunnen duiden in welk frame het bericht past. Dat gaat niet over veel voor of tegen, maar meer in het goed kunnen plaatsen vna de bron en de intentie.
Cer schreef:En, negatieve aandacht is ook aandacht.
Het media-beleid van populistische partijen in een notendop. Leid het volk af van belangrijke problemen. Het heeft zelfs een naam, "Flood the Zone". https://en.wikipedia.org/wiki/Flood_the_zone . WOrdt het te inhoudelijk? Snel weer even controverse veroorzaken en het volk blijven bestoken met onzin.
Hier op het forum wordt eigenlijk ook alleen maar de negativiteit het meest besproken, het is wat mensen bezighoud en wat daardoor groter wordt. Heel soms komt er een goed bericht voorbij, zoals bijv het bericht over DigiD.
Cer schreef:Eigenlijk ook als met de verkiezingen toentertijd dat er mensen in shock waren om dat "Nederland" voor de PVV had gestemd.. maar zo zat het niet perse in elkaar.
Althans, dat is mijn idee.
Ok 
Het gaat niet om de hoveelheid voors en tegens, maar om het feit dat kwaadwillende machthebbers bewezen mensen beinvloeden via social media met nepnieuws. Dit is bewezen al eerder gebeurd, vooral vanuit de radicaal- en extreemrechtse hoek. Het bericht van nos benoemd dat dit ook gebeurd naar de gemeenteraadsverkiezingen. Extra reden om niet alles te geloven wat je op social media leest.