Van een bokker (andere forum) heb ik een heel interessant artikel gekregen uit Vrij Nederland geschreven door Frans Timmermans waarvan zij dacht dat ik dit wel interessant zou vinden.
De essentie van het artikel is dat hij democraten tegenover autocraten zet.
Hij voert een warm pleidooi dat de democraten zich verenigen en pal gaan staan voor de democratie in Europa die zo onder druk staat.
Tevens vraagt hij zich af, waar de VVD NU staat. In de tijd van Rutte hoorde de VVD duidelijk bij de democratische partijen net als de midden partijen en de linkse partijen zoals GL en PvdA. Maar hoe is dat nu?
Hoe is het stemgedrag van de VVD met deze nieuwe fractievoorzitter die samenwerkt met de PVV en in feite autocratie faciliteert gezien haar stemgedrag? Voorbeelden hiervan geeft hij.
Hij vraagt zich af hoe andere democraten binnen de VVD hier naar kijken.
Hij legt uit waarom de PVV een autocratische partij is en waar dit ,ook na de inval van Oekraïne, zichtbaar is geworden. De liefde die Wilders heeft voor Poetin, Orban en andere autocratische leiders is een teken aan de wand (mijn woorden).
Zelf geeft hij aan de versteviging van de verzorgingsstaat te zien als een voorwaarde om mensen bij de democratische partijen te houden en weer terug te krijgen en hij legt uit waarom (dat zullen VVD ers natuurlijk anders zien en dat mag ook, eigen noot).
Ik vind het een goed Artikel en ik ga het verspreiden daar ik inderdaad zelf ook denk dat de democraten over links ,midden, en rechts zich horen te verbinden om de dreiging in Europa die gaande is als het om onze democratie gaat te keren.
Hoe je dit dan gaat invullen dat is dan weer meer politiek, maar als de wil er is moet dat kunnen ben ik het met hem eens. Of dat mogelijk is met de huidige politieke leidster dat is maar de vraag.
VN heeft dit artikel vrijgegeven met de bedoeling om het zoveel mogelijk te verspreiden.
https://www.vn.nl/essay-frans-timmermans/