Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:57

Veronica2 schreef:
journee schreef:
Zelf heb ik een enkele keer een debat live gevolgd. Soms had ik het idee dat bij een stand-up comedian show terecht was gekomen. :+

We noemen dat ook wel ons Nationale Cabaret met oneindig veel voorstellingen. Maar helaas is het niet altijd om te lachen hoe het in de tweede kamer aan toe gaat.

Mee eens! Ik heb ook met verbazing zitten kijken. Met de gedachte:zijn dit nu de mensen die ons land moeten besturen? Op de kleuterschool gaat het er vaak nog proffesioneler aan toe!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:54

Lughnassadh schreef:
Iemand gisteren het eerste item van EenVandaag gezien? Het gaat over Faber en de plekken voor overlastgevend asielzoekers in Ter Apel. Als je denkt dat je je niet nog meer kunt verbazen……echt wat een amateurisme…..
Ik doe dit zonder enige politieke ervaring nog beter.
Het is dat het te triest voor woorden is maar anders zou je denken dat je naar een cabaretvoorstelling zit te kijken. Of naar Even Tot Hier.

Faber spint garen bij het laten voortbestaan van problemen, niet bij het oplossen ervan
Zolang ze de chaos in stand houdt, hebben de mensen redenen om het met haar standpunten eens te zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:31

prompter schreef:
Faber spint garen bij het laten voortbestaan van problemen, niet bij het oplossen ervan
Zolang ze de chaos in stand houdt, hebben de mensen redenen om het met haar standpunten eens te zijn.

Inderdaad.

Maar ik ben wel benieuwd naar morgen. Ze gaan koffiedrinken ivm de punten van Wilders waar hij afgelopen week mee kwam.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:25

Hij dreigt wederom dat wanneer de meeste punten niet ingewilligd worden de pvv weg is. Iemand gaf een tip aan de andere drie partijen dat dit hun kans is. Wanneer dit wel gebeurd dan is imo de vvd ook radicaal rechts.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:43

Ze gaan de boel echt niet opblazen vóór die Navo-top schat ik zo in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:49

Why not? Graag zelfs, dan zien Trump en andere idioten dat radicaal ook hier geen voet aan de grond krijgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:14

BigOne schreef:
Hij dreigt wederom dat wanneer de meeste punten niet ingewilligd worden de pvv weg is. Iemand gaf een tip aan de andere drie partijen dat dit hun kans is. Wanneer dit wel gebeurd dan is imo de vvd ook radicaal rechts.

Waarom alleen de VVD? Dat geldt net zo goed voor NSC en BBB.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:16

BigOne schreef:

Maar PVV is wel weer gestegen in de peilingen en VVD gezakt.
Dus de strategie van Wilders heeft wel weer gewerkt.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:20

Lughnassadh schreef:
Iemand gisteren het eerste item van EenVandaag gezien? Het gaat over Faber en de plekken voor overlastgevend asielzoekers in Ter Apel. Als je denkt dat je je niet nog meer kunt verbazen……echt wat een amateurisme…..
Ik doe dit zonder enige politieke ervaring nog beter.
Het is dat het te triest voor woorden is maar anders zou je denken dat je naar een cabaretvoorstelling zit te kijken. Of naar Even Tot Hier.

Ik vond het vooral schokkend dat die plaatsen morgen open moeten gaan en dat er maar plek plaats is voor 5 terwijl er zo 150 overlastgevende asielzoekers zijn. En dat minister Faber pas 6 juni een afspraak heeft met coa, burgermeester,politie etc. Terwijl dit in januari besloten is.
Een goed plan, waar mensen van Ter Apel, al langer om vragen en er dan geen moeite voor willen doen om het te laten slagen. Zo jammer.
Je hebt nu als pvv de steun van een rechts kabinet, maak daar dan gebruik van

Hebben jullie de nieuwe peiling van Maurice de Hond gezien? Pvv is gestegen na de persconferentie van Wilders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:33

journee schreef:
BigOne schreef:
Ik heb ook gezien dat hij laurens dassen afkapte , die nam de woorden extreem radicaal rechts in de mond. Mocht niet van hem terwijl kamerleden hun mening mogen ventileren. Ook een aanvraag voor debat van de Hoop over racistische uitspraken van een aantal leden werd weggezet.
Het speelt al maanden maar coalitie stemt elke keer tegen. Terwijl een voorzitter dit wel kan toestaan.

Laurens noemde de PVV extreem radicaal rechts. Volgens mij hebben wij hier ook al geconstateerd dat de PVV wel radicaal, maar niet extreem rechts is, omdat die term suggereert dat ze geweld gebruiken om hun standpunten te verspreiden net zoals de nazi's deden? De voorzitter haakt hier dus correct op in.

Een ander Kamerlid vind weliswaar dat iedereen het recht heeft partijen te benoemen zoals zij ze zien, maar vrijheid van meningsuiting heeft ook in de kamer beperkingen. De regels zijn niet voor niets opgesteld en die voorzitter zit er ook niet voor niets. Die zorgt ervoor dat mensen zich ook aan de opgestelde regels houden.

https://youtu.be/EDyKRujNsoE?si=4fHT7UCVmIzBFvAI

Hier een uitgebreide uitleg over radicaal rechts met het verschil met extreem rechts.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252152 ... belangrijk
Waarin te lezen valt:
Citaat:
Vossen: "Veel mensen zullen zeggen: lekker boeiend of iemand radicaal-rechts of extreemrechts gebruikt. Maar als je dingen precies wil benaderen en snappen, is het belangrijk het goede etiket te gebruiken."

Tegelijkertijd vindt hij dat politici alles moeten kunnen zeggen in het parlement, ook als het wetenschappelijk gezien niet klopt. Dat Kamervoorzitter Bosma vorige week ingreep toen Dassen "extreemrechts" zei, noemt hij niet logisch.

Met de uitleg van Vossen ven ik het wel eens dat iedereen in principe alles moet kunnen zeggen in de kamer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:56

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Waarom alleen de VVD? Dat geldt net zo goed voor NSC en BBB.

Van de nsc weet ik zo niet maar bbb staat blind achter Wilders , wetende dat ze hooguit 1 of 2 zetels overhouden bij nieuwe verkiezingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:58

Ik begreep vanuit het NSC dat ze niet bang zijn om te sneuvelen. Van Vroonhoven was vd week bij Jinek en daar zei ze het. Die gaan niet buigen voor de punten van Wilders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:44

Klopt. Maar ze zeggen wel vaker iets.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:51

Ik snap uberhaupt niet waarom Wilders dit doet. Hij weet dondersgoed dat zijn 10 geboden juridisch totaal niet mogelijk zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:13

Hij zakte flink in de peilingen dus moest even z’n minions te lande weer activeren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:15

Libra76 schreef:
Hebben jullie de nieuwe peiling van Maurice de Hond gezien? Pvv is gestegen na de persconferentie van Wilders.

Het idee van "geen woorden maar daden", daar slaan twijfelende stemmers misschien wel op aan. Doemdenken is niet helemaal mijn ding, maar àls Wilders dit kabinet laat vallen dan geven zijn kiezers hem nog weer een kans omdat hij daadkracht toont (??!!??) en dan is er weer een hoge uitslag voor die partij enzovoort. Je kan nu al zijn commentaar horen dat de grootste partij geen kansen krijgt en bladiebla en dat de grootste partij wordt uitgesloten en huilerdehuil, je hoort het gewoon al op je af komen als het ware. Het wordt waarschijnlijk weer meer van hetzelfde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:04

En ja hoor, voor mij het bewijs dat BBB er alles aan doet om aan de macht te blijven, tot de elleboog bruin van Wilders in de kont kruipen. Deze punten heb ik niet in hun verkiezingsprogramma zien staan, huichelaars Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:23

BigOne schreef:
En ja hoor, voor mij het bewijs dat BBB er alles aan doet om aan de macht te blijven, tot de elleboog bruin van Wilders in de kont kruipen. Deze punten heb ik niet in hun verkiezingsprogramma zien staan, huichelaars [ Afbeelding ]

Kritisch op islamitisering, grenzen dicht en migratie stop staan blijkbaar wel in hun programma:

https://boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/streng-met-menselijke-maat-bbb-over-migratie/

https://www.wyniasweek.nl/alleen-bbb-ja21-pvv-en-vvd-zijn-kritisch-over-islamisering-en-islamitisch-extremisme/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:33

pien_2010 schreef:
Met de uitleg van Vossen ven ik het wel eens dat iedereen in principe alles moet kunnen zeggen in de kamer.

Iedereen mag ook alles zeggen in de kamer. Dat wil zeggen, ze hebben parlementaire immuniteit en kunnen dus niet voor hun uitspraken vervolgd worden. Toch zijn er wel afspraken en regels hoe men met elkaar om dient te gaan. Vloeken, haatzaaien en racistische of discriminerende uitingen worden niet op prijs gesteld en dan kan er dus door de voorzitter worden ingegrepen. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak, om de debatten nog een beetje fatsoenlijk te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:00

Eerder heb ik deze postt met link neergezet en volgens mij hebben we het hier nog niett over gehad en dat vind ik jammer, dus ik plaats hem nog eens want ik ben benieuwd naar jullie mening

Pien schreef:
Van een bokker (andere forum) heb ik een heel interessant artikel gekregen uit Vrij Nederland geschreven door Frans Timmermans waarvan zij dacht dat ik dit wel interessant zou vinden.
De essentie van het artikel is dat hij democraten tegenover autocraten zet.
Hij voert een warm pleidooi dat de democraten zich verenigen en pal gaan staan voor de democratie in Europa die zo onder druk staat.
Tevens vraagt hij zich af, waar de VVD NU staat. In de tijd van Rutte hoorde de VVD duidelijk bij de democratische partijen net als de midden partijen en de linkse partijen zoals GL en PvdA. Maar hoe is dat nu?
Hoe is het stemgedrag van de VVD met deze nieuwe fractievoorzitter die samenwerkt met de PVV en in feite autocratie faciliteert gezien haar stemgedrag? Voorbeelden hiervan geeft hij.
Hij vraagt zich af hoe andere democraten binnen de VVD hier naar kijken.
Hij legt uit waarom de PVV een autocratische partij is en waar dit ,ook na de inval van Oekraïne, zichtbaar is geworden. De liefde die Wilders heeft voor Poetin, Orban en andere autocratische leiders is een teken aan de wand (mijn woorden).
Zelf geeft hij aan de versteviging van de verzorgingsstaat te zien als een voorwaarde om mensen bij de democratische partijen te houden en weer terug te krijgen en hij legt uit waarom (dat zullen VVD ers natuurlijk anders zien en dat mag ook, eigen noot).
Ik vind het een goed Artikel en ik ga het verspreiden daar ik inderdaad zelf ook denk dat de democraten over links ,midden, en rechts zich horen te verbinden om de dreiging in Europa die gaande is als het om onze democratie gaat te keren.
Hoe je dit dan gaat invullen dat is dan weer meer politiek, maar als de wil er is moet dat kunnen ben ik het met hem eens. Of dat mogelijk is met de huidige politieke leidster dat is maar de vraag.
VN heeft dit artikel vrijgegeven met de bedoeling om het zoveel mogelijk te verspreiden.

https://www.vn.nl/essay-frans-timmermans/

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:04

journee schreef:
BigOne schreef:
En ja hoor, voor mij het bewijs dat BBB er alles aan doet om aan de macht te blijven, tot de elleboog bruin van Wilders in de kont kruipen. Deze punten heb ik niet in hun verkiezingsprogramma zien staan, huichelaars [ Afbeelding ]

Kritisch op islamitisering, grenzen dicht en migratie stop staan blijkbaar wel in hun programma:

https://boerburgerbeweging.nl/fractienieuws/streng-met-menselijke-maat-bbb-over-migratie/

https://www.wyniasweek.nl/alleen-bbb-ja21-pvv-en-vvd-zijn-kritisch-over-islamisering-en-islamitisch-extremisme/

Zullen BBB, PVV en VVD ook kritisch zijn op christelijke extremisme? Dat mis ik telkens wanneer er over islam extremisme wordt gesproken door deze partijen. Alle vormen van religie extremisme mag van mij aangepakt worden. Niet alleen de islam.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:15

Libra76 schreef:
journee schreef:

Zullen BBB, PVV en VVD ook kritisch zijn op christelijke extremisme? Dat mis ik telkens wanneer er over islam extremisme wordt gesproken door deze partijen. Alle vormen van religie extremisme mag van mij aangepakt worden. Niet alleen de islam.

Tuurlijk niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:18

Alleen al dat we hier niet op zondag stemmen zoals in de rest van Europa wel, dat koningsdag verplaatst wordt als het op een zondag valt en pas nog die gekkigheid van dodenherdenking verplaatsen omdat het op een zondag viel. Daar hoor ik geen enkele regeringspartij over. Dat christelijke extremisme wordt hier gewoon bevorderd en beloond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 00:11

prompter schreef:
Alleen al dat we hier niet op zondag stemmen zoals in de rest van Europa wel, dat koningsdag verplaatst wordt als het op een zondag valt en pas nog die gekkigheid van dodenherdenking verplaatsen omdat het op een zondag viel. Daar hoor ik geen enkele regeringspartij over. Dat christelijke extremisme wordt hier gewoon bevorderd en beloond.

Neem gewoon de SGP als voorbeeld, daar is de vrouw gewoon ondergeschikt aan de man.

In Polen lijkt de pro-europa kandidaat gewonnen te hebben. Dat lijkt me goed nieuws.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 00:47

Vanavond hoorde ik bij Humberto dat er weer verkiezingen komen als het koffieleuten met Wilders niet goed uitpakt. Dat is natuurlijk geen nieuws, maar er werd ook een mogelijke datum in november genoemd. Daar moest ik even om grinniken omdat ik eerder in dit topic hetzelfde heb voorspeld. Het lijkt mij alsnog beter als deze coalitie het regeren op gaat pakken, maar ik heb er een hard hoofd in.