Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:04

irmaz schreef:
mysa schreef:
Om de impact van de koude oorlog te voelen hoef je niet gevochten te hebben. Ik heb er als kind ook last van gehad hoor.

Was ook ironisch bedoeld ;)
Het grote kenmerk van de koude oorlog was juist de dreiging.

Ik vraag me ook af of het leeftijdgebonden is dat het zo "natuurlijk" aanvoelt dat Rusland de vijand is. Ik denk dat je hetzelfde ook in Rusland hebt maar dan andersom. Iedereen van 45 jaar en ouder is opgegroeid met de dreiging uit Oost of West.

Denk het wel. Gekke is wel dat mijn vader, die Oostblok-medewerker was eerst op het militair hoofdkwartier en later bij BuZa, zich helemaal niet zo druk maakte om Rusland. Hij vond China gevaarlijker.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:37

Nu live TV 1 Zelensky spreekt de kamer toe

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:00

Een speech met de Tweede Wereldoorlog en de Tachtigjarige oorlog. 'De tyrannie verdrijven', en ik moest even nadenken over wat we morgen vieren : op 1 april verloor Alva Den Briel.

(En ik zing het iedere 3 oktober. Het is een gruwelijk lied. De opvarenden wilden eigenlijk naar Engeland, maar voor de uitvinding van de stoomboot was je toch wel afhankelijk van wind en stroming.
De Geuzen / bedelaars/ onteigende adel/ desperado's arriveren voor de poort van Den Briel.
.... en het was overgave of de stad werd hardhandig ingenomen en geplunderd - en dat was dan onze eigen Hollandse adel.
Welkom in de hel.)
(Vergelijk een ander braaf 'vaderlands' lied: "uw adel is manhaftig, vroom, men vindt niet haars gelijken", het zal wel. In elke oorlog gebeuren gruwelijkheden.)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:21

Zijn speechwriters zijn beter op de hoogte dan de jongere generaties Nederlanders, vermoed ik. ;)
Naja, er werd mooi op het gemoed gespeeld, slim maar ook wel doorzichtig. Verder wel goed van ze om op deze manier direct contact te maken met diverse buitenlanden. Zelensky doet het toch maar, terwijl zijn land in puin wordt geschoten. Ik vind het knap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:38

mysa schreef:
Zijn speechwriters zijn beter op de hoogte dan de jongere generaties Nederlanders, vermoed ik. ;)
Naja, er werd mooi op het gemoed gespeeld, slim maar ook wel doorzichtig. Verder wel goed van ze om op deze manier direct contact te maken met diverse buitenlanden. Zelensky doet het toch maar, terwijl zijn land in puin wordt geschoten. Ik vind het knap.

Eens. Hij is vanuit zijn achtergrond zeer communicatief vaardig. En die sterke kant zet hij volop in om waar hij maar kan extra hulp te krijgen voor zijn land. Zonder die hulp red Oekraïne het niet en voor Europa is dit zeer onwenselijk.
Ik ervaar het zelf wat hij doet bijna als "met de moed der wanhoop".

Irmaz ik heb dezelfde vraag als jij over de uitspraak van Johnson en denk dat er met vertalen wat verloren is gegaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:36

pien_2010 schreef:
Irmaz ik heb dezelfde vraag als jij over de uitspraak van Johnson en denk dat er met vertalen wat verloren is gegaan.

Ik denk het, jammer want ik ben wel benieuwd naar wat hij bedoeld.

Ik kwam zojuist dit overzichtsfilmpje tegen van de Russische invloed en (de partij van) Johnson. Het filmpje staat op Twitter dus ik hoop dat het gewoon voor iedereen zichtbaar is. Zo niet, sorry daarvoor.
https://twitter.com/ByDonkeys/status/15 ... 4828589059
:?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:59

Als je alles nu zo opeenvolgend ziet, is dit best wel heftig... Vraag me af of dit gevolgen gaat hebben?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:19

Jammer dat zijn speech meer een truukje lijkt dan dat het vanuit het hart komt.
Begrijp me niet verkeerd, heb respect voor de man en ben begaan met de ellende van Oekrainers, maar dit “ optreden” ergerde mij.

Hij is goed ingefluisterd geweest, Nederlanders moet je niet met grote retoriek toespreken, maar 450 jaar geschiedenis aanhalen is niet de weg tot het Nederlandse gemoed. Nee jammer een gemiste kans en heeft kennelijk niet goed begrepen hoe je Nederlanders wel kunt “ raken”. Ook het feit dat hij zn truukje doet en gelijk pleite was. Nederlanders het woord ontneemt. Begrijp dat de beste man in een oorlog verwikkeld zit maar als je dit uiterst exclusief podium krijgt ga er beter mee om...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:30

Gut wat negatief, zijn zegje doet en pleite. Hij spreekt vandaag nog twee andere landen toe en tussendoor heeft hij een levensgrote crisis te handelen.
Even koffie doen voor de camera en 100 vragen beantwoorden heeft hij denk ik geen tijd voor.
Wat had hij dan moeten doen om de Nederlanders te overtuigen dat het ernst is? Foto’s van verminkte lichamen tonen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:32

Nou, inderdaad. Vind het al bijzonder dat hij het überhaupt doet, terwijl ze continu aangevallen worden en het land half in puin ligt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 14:40

In ons dorpsblad staat een interview met een Russische auteur en Poetincriticus.

Ik heb het voor jullie even door de vertaalmachine gegooid:

Citaat:
De Russische schrijver en Poetin-criticus Mikhail Shishkin windt er geen doekjes om als het erom gaat de tragedie van de oorlog in Oekraïne en de onmenselijke aanvallen op dit democratische land te documenteren.

Wat is uw relatie met Oekraïne? En naar Rusland
Mikhail Shishkin: Deze dagen doet het pijn om Rus te zijn. Russische raketten doden elke dag kinderen. En met elk leven dat wordt weggerukt, zal de haat tegen alles wat Russisch is alleen maar toenemen. Wat kan ik doen? Alleen spreken, schrijven, optreden.
Leg uit: Rusland is Poetin niet. Ik doe wat ik kan. We hebben een familie uit Oekraïne opgenomen.

De oorlog in Oekraïne duurt nu al vijf weken. Hoe beoordeelt u de situatie vandaag?
Elke dag komt de overwinning van Oekraïne en de nederlaag van het regime van Poetin dichterbij.

Wat moet er gebeuren om deze oorlog te beëindigen?
Ik hoop op het zelfbehoudsinstinct van de Russische officieren en generaals die nu als makke schapen naar Oekraïne gaan om te strijden. Alleen zij kunnen deze oorlog stoppen door de misdadige en suïcidale bevelen van de krankzinnige leider in het Kremlin te weigeren.

U beschreef de dreigementen van Poetin vóór het uitbreken van de oorlog als "sabelgeratel". Geloofde u toen niet in het uitbreken van de oorlog?
Ik geloofde dat niet, net zoals ieder normaal mens geloofde dat Poetin zelfmoord zou plegen met deze oorlog. En toch is dat wat hij deed.

Ziet u een einde komen aan het Poetin-tijdperk? En wat komt daarna?
Ik weet niet wat er gaat komen. Maar ik weet wat er komen gaat. In Rusland was er geen de-Stalinisatie, geen Neurenberg processen voor de Communistische Partij. Daar hebben we het resultaat: een nieuwe dictatuur. Natuurlijk heeft een dictatuur vijanden en een oorlog nodig. Poetin kan deze oorlog winnen noch verliezen. Hoe het precies zal eindigen, weet niemand, maar het zal zonder twijfel komen. En dan moet er een totale deputatie van Rusland plaatsvinden. Zonder nationale erkenning van schuld, heeft Rusland geen toekomst.

Voor ons West-Europeanen is het moeilijk te begrijpen waarom het Russische volk niet krachtiger in opstand komt tegen de dictatuur, tegen de oorlog, tegen Poetin. Sommige dapperen gaan de straat op, maar zij worden onmiddellijk gearresteerd. Als de massa moedige mensen groter was, zou de politie overweldigd worden.
Je hebt gelijk. Met tien miljoen Russen op straat zou een ommekeer mogelijk zijn. Maar de laatste regel van Poesjkins beroemde historische drama "Boris Godoenov" is actueel: "Het volk zwijgt." Poetin leerde op de KGB-school: chantage en angst doen wonderen met mensen. Het is de overlevingsles van generaties: zwijgen is veiliger. Macht heeft altijd gelijk. Macht hangt niet af van de publieke opinie, die is er gewoon, en je moet gehoorzamen aan welk bevel dan ook. Dat maakt de Russische tsaar heilig. En iedereen die het tegenspreekt wordt vermoord zoals Nemtsov of belandt in de gevangenis zoals Alexei Navalny en honderden politieke gevangenen. Of in emigratie. De oudere generatie heeft tot nu toe stevig onder de hamer van Poetins televisie gezeten. Zij zijn ervan overtuigd dat het Westen Rusland wil binnenvallen, dus menen zij dat zij het vaderland moeten verdedigen zoals hun grootvaders dat moesten doen. De satiricus Kosma Prutkov zei in de 19e eeuw: "Een mens is als een worst - waar je hem mee vult, dat is wat hij zal worden."

Het Westen, de VS, Europa en ook Zwitserland hebben met hun sancties tegen Rusland al veel gedaan om het regime van dat land "droog te leggen". Denk je dat dat genoeg is?
Michail Sjisjkin: Mijn enige hoop is het Oekraïense leger en volk, die praktisch in hun eentje strijden, niet alleen voor hun eigen vrijheid en toekomst, maar voor de toekomst van Rusland, Zwitserland en de hele mensheid. Het oorlogsplan van de Russische generale staf bepaalde dat de NAVO zich met haar strijdkrachten niet zal mengen in de "bevrijding" van Oekraïne. Waarom zou de wereld eindigen in een nucleair inferno vanwege een of ander Mariupol? Deze berekening werkte. Geen "no-fly zone" in het Oekraïense luchtruim. Precies volgens Poetins plan heeft het Westen Oekraïne militair in de steek gelaten. Maar Poetin misrekende zich met de Oekraïners. Het Russische leger lijdt daar een duidelijke nederlaag. En de westerse sancties dragen daartoe bij, hoewel ze te laat komen, ze hadden de agressor al in 2014 moeten treffen, na het begin van deze oorlog tegen Oekraïne.

Op dit moment bent u voortdurend onderweg in binnen- en buitenland voor podia, interviews, lezingen. Daarnaast schrijft u uitvoerige commentaren en essays voor belangrijke perspublicaties.
Hoe gaat het met je?

Ik doe wat ik kan. Maar soms heb ik het gevoel dat dit slechts woorden zijn en dat het beter is om iets concreets te doen. We hebben een Oekraïense familie thuis, de achtjarige Misha en zijn moeder Elena. Ze komen uit Odessa en spreken Russisch. Misha's grootmoeder verbleef in Odessa en hij is bang dat er iets ergs met zijn grootmoeder zal gebeuren. Hij weet dat Russische raketten steden in Oekraïne verwoesten en mensen doden. Hoe kun je een Russisch jongetje uit Odessa uitleggen waarom de Russische piloot zijn huis verwoest en zijn oma doodt? We hadden een picknick in ons bos, niets bijzonders, gegrilde worstjes. Misha zei toen dat het een heel bijzondere dag voor hem was en dat hij die nooit van zijn leven zal vergeten. Dat was veel belangrijker voor me dan al mijn interviews.

Over de persoon
Michail Pavlovitsj Sjisjkin, geboren in Moskou in 1961, studeerde Duits en Engels aan de Staats Pedagogische Universiteit in Moskou. Hij wordt beschouwd als Ruslands belangrijkste hedendaagse auteur en is de enige die de drie belangrijkste Russische literaire prijzen heeft gewonnen (Russische Booker Prijs, Russische Bestseller Prijs, Bolsjaja Kniga Prijs).

https://www.wochenblatt.ch/wos/aktuell/ ... 795075143f

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:41

bigone schreef:
Gut wat negatief, zijn zegje doet en pleite. Hij spreekt vandaag nog twee andere landen toe en tussendoor heeft hij een levensgrote crisis te handelen.
Even koffie doen voor de camera en 100 vragen beantwoorden heeft hij denk ik geen tijd voor.
Wat had hij dan moeten doen om de Nederlanders te overtuigen dat het ernst is? Foto’s van verminkte lichamen tonen?

Waarom wordt er gelijk weer overtrokken gereageerd met 100 vragen en verminkte lichamen?
Er is ook een mindere weg hoor...en wat is er mis om even het woord van de kamer af te wachten? Die 120 seconden kunnen ineens niet meer...? En vergeet niet dat die crisis bezweren hij exact op deze manier doet...daar is hij dus gewoon mee bezig als hij NL of om het eender welk ander land toespreekt.

Maar goed ieder kijkt hier om een eigen manier naar. Ik vond en vind het teveel een truukje, en daarvoor is naar mijn mening het onderwerp te zwaar.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:55

Pareltjes schreef:
bigone schreef:

Waarom wordt er gelijk weer overtrokken gereageerd met 100 vragen en verminkte lichamen?
Er is ook een mindere weg hoor...en wat is er mis om even het woord van de kamer af te wachten? Die 120 seconden kunnen ineens niet meer...? En vergeet niet dat die crisis bezweren hij exact op deze manier doet...daar is hij dus gewoon mee bezig als hij NL of om het eender welk ander land toespreekt.

Maar goed ieder kijkt hier om een eigen manier naar. Ik vond en vind het teveel een truukje, en daarvoor is naar mijn mening het onderwerp te zwaar.

Ik wil de video vanavond nog even terugkijken, maar hoe vind jij dat hij Nederland had moeten toespreken? Van wat ik zo in het AD etc lees haalde hij geschiedenis inderdaad aan, en op zich vind ik dat persoonlijk wel sterk.

Edit: ik zou er bang voor zijn als Zelenski inderdaad vragen zou beantwoorden en Baudet komt daar even zijn zegje doen. Lijkt me beledigend en een eerlijk antwoord geven op de vragen daar ga je Baudet niet mee overtuigen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:00

Pareltjes: Volgens mij is dat door de Kamervoorzitter uitgelegd… dat er vertraging was en zo geen tijd meer….

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:02

Altijd zal het zo zijn dat mensen positief of negatief zijn of er tussen in. Ik vind dat eigenlijk wel normaal. Voor mij was het goed genoeg. Ik ervaar Zelensky al een tijdje als erg moe.
Tja, het is ook niet niks allemaal daaro en hij is wel eindverantwoordelijke.

Daarna volgde volgens het AD een debat met o.a Hoekstra die nog geen antwoorden had op vragen over hoe ver Nederland nu is met de sancties. De politici noemen dit genant en onacceptabel.

https://www.ad.nl/politiek/kamer-ruziet ... ~aa3d00dc/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:28

Hier bij ons ook net de toespraak van Zelensky in het parlement gezien.
Wat is die man toch communicatief bijzonder sterk. Zijn achterban is grotendeels met hem meegekomen uit de mediasector blijkbaar, wat geen slechte zet was dus.
En hij kent zijn ' klassiekers ' hoor. Bij ons verwees hij naar de slag bij Ieper in vergelijking met Marioepol.
In de States ging het naar 't schijnt o.a. over Martin Luther King...I have a dream.

Wel een kleine sneer naar de diamanthandel in Antwerpen en de russische schepen die nog altijd welkom zijn in de havens.

Onze premier heeft hem daarna ook nog toegesproken. In 4 talen ( nederlands,frans,engels en een paar zinnen Oekraïens :D ) en ook gezegd waarom de Navo geen no fly zone zal instellen.
Wel is er een extra lading nieuwe wapens uit onze eigenste belgische fabriek onderweg naar Oekraïne op dit moment.

2 poolse muzikanten speelden nog het Oekraïens volkslied en toen ging Zelensky rechtstaan met de hand op het hart.

Al met al toch best een indrukwekkend half uurtje.

ik krijg trouwens de neiging om Oekraïens te gaan leren 8-)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 31-03-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:30

Ik heb de speech niet gezien. Zal later terugkijken.

Japan keert terug naar de bewoording "Koerileilanden - het oorspronkelijke grondgebied van Japan, dat onder de illegale bezetting van Rusland staat."

Deze formulering bevat een concept van een nieuwe uitgave van het Blue Book on Diplomacy, de regeringsgids voor het buitenlands beleid van het land. Sinds 2012 heeft de regering dergelijke formuleringen vermeden, in de hoop een compromis met Rusland te bereiken.

Japan claimt vier zuidelijke eilanden van de Koerilenrug - Iturup, Shikotan, Kunashir en Habomai. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werden deze gebieden geannexeerd door de Sovjet-Unie en werden de Japanners eruit verdreven. In 1956 ondertekenden Moskou en Tokio een verklaring om een ​​einde te maken aan de aanslagen, maar er kwam geen vredesbehandeling.

Waarom is dit belangrijk voor Oekraïne?
Rusland bezet al tientallen jaren andere landen en vernietigt volkeren en steden. Bijna elke buur van Rusland heeft te maken gehad met informatieve oorlogen, bezettingen of economische aanvallen. Dus andere landen hebben iets om tegen de Russen te vechten. En als elk land nu een strijd begint, zal Rusland deze processen niet kunnen stoppen. En door samen te werken, zal de wereld in staat zijn om de Rashists te stoppen en de geannexeerde landen te redden.

Bron: Kiodo Tsusin Agency

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:31

Dit is overigens de Oekraïense naar Engels vertaalde versie. Van de nachtupdate

Dus vertaald door Oekraïners zelf

Citaat:
⚡️ News Digest for the night:

▪️Negotiations with the Russian delegation will resume online on April 1. In a week, the parties should prepare for a meeting of the presidents, — Arahamiya.

▪️Russian troops began to leave the Chernobyl nuclear power plant. The invaders are heading to Belarus, — the US Department of Defense reported.

▪️Rashists fired at the City Council in Dergachi, Kharkiv Region. One person was killed and three were injured.

▪️The US Department of Defense handed over the first consignment of cargo to the Armed Forces to increase combat capability. Ukrainian fighters will receive Javelin and Stinger.

▪️Azov regiment destroyed Russian special forces near Mariupol. In total, Azov fighters destroyed 3 tanks and more than 64 units of enemy infantry over the past 24 hours.

▪️Ukraine is negotiating the complete closure of Poland's border with Belarus, — Ambassador of Ukraine in Poland Andriy Deshchytsia informed.

▪️In Trostyanets, Sumy region, the Rashists mined a cemetery, there are still numerous stretching - in fields, roadsides, roads.

▪️British Prime Minister Boris Johnson said that Western countries should tighten the economic loop around Russia until it withdraws all its soldiers from Ukraine. He allows the provision of armored personnel carriers to help the Ukrainian military break out of the blockaded Mariupol. As for the possibility of Britain becoming one of Ukraine's security guarantors, he ruled out giving Kyiv the equivalent of NATO's Article 5, but Ukraine could benefit from a different concept of security "based on the idea of restrain by denial".

▪️The Lithuanian government has included Russia and Belarus in the list of hostile states and territories, based on which it will be possible to exclude companies registered there in tenders for public procurement or to break already concluded contracts.

▪️Russian oil tankers are increasingly disappearing from tracking systems. This indicates that they are engaged in "dark activity" — they deliberately turn off the transmission to circumvent the sanctions. Dark activity among Russian-affiliated crude oil tankers has risen 600% since the start of Russia's war with Ukraine, according to intelligence company Windward.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:34

Sizzle interessant stukje ook !
Daks thks voor de updates !

Ik zag in het nieuws vanmiddag ook nog een gesprek met Oekraïense soldaten in Irpin dacht ik.
De russen zijn er weer verdreven en het ligt er vol dode russische militairen.
Het is kanonnenvoer, gewoon kinderen die ze gestuurd hebben zeiden die soldaten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:50

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:05

Bedankt Daks, interessant jouw post van Kiodo Tsusin Agency !!

Leuk Pandora2 jouw post! Bedankt.

Sizzle jouw post had ik zonet tijd voor. Leuk en interessant. Bedannkt!

Ann schreef:
Dank voor de updates, Daks.

Vanaf morgen moet er wel in roebels betaald worden voor Russisch gas. Ik vraag me af hoe dit gaat aflopen.

https://twitter.com/maxseddon/status/15 ... 8455770117

Ann dat is toch op de langere baan geschoven, of zit ik er nu naast?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:10

Klopt, Pien. Maar vandaag heeft Poetin toch een decreet ondertekend waardoor er vanaf morgen wel in roebels betaald moet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:12

Ann schreef:
Klopt, Pien. Maar vandaag heeft Poetin toch een decreet ondertekend waardoor er vanaf morgen wel in roebels betaald moet worden.

Tja, dan stoppen we er maar gelijk mee. Bedankt Ann.

Laatste update van nu.nl

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:13

Ann schreef:

Gosh is die kerel grappig

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:38

Die vent verandert nog sneller van gedacht dan van onderbroek >;) :x