Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:35

Citaat:
In tegenstelling tot wat sommige media melden, zou de wolf niet verjaagd zijn geweest. Volgens het echtpaar bleef het dier opvallend rustig en niet schuw, terwijl op enkele tientallen meters afstand nog een tweede wolf toekeek.
Des te linker dat ie dit heeft gedaan!!

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 18:03

Zichtmelding Oene Gld
Citaat:
12-11-2025 14:30 uur
liep een (forse)wolf in het veld/gras langs het fietspad. Net het bruggetje over richting het kanaal.

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/30866

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 18:06

Zichtmelding Epe Gld
Citaat:
12-11-2025 13:15 uur
Jagtlustweg Epe
Onze buurvrouw zag een wolf in het bosje tussen de Jagtlustweg en de officiersweg lopen toen ze daar haar hond uitliet

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/30865

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 18:36

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 18:49

Meer dan 40 dode schapen bij aanval in Bad Wildberg, Baden Württemberg (D)
Citaat:
12 november 2025/Bad Wildbad/Württemberg/Duitsland
Een gruwelijk tafereel: Meer dan 40 dode schapen na wolvenaanval
Bad Wildbad. Meer dan 40 schapen zijn gestorven na een vermoedelijke wolvenaanval in Bad Wildbad (district Calw). De meeste zijn vermoedelijk gedood door een wolf en sommige moesten worden geëuthanaseerd vanwege ernstige verwondingen. Het is onduidelijk hoeveel dieren verdronken nadat ze in paniek in een nabijgelegen beek waren gesprongen.

"Het was een gruwelijk tafereel", vertelde Anette Wohlfarth, directeur van de staatsvereniging van schapenfokkers, maandag aan het Duitse persbureau dpa, terwijl ze haar indrukken beschreef na een bezoek aan de schapenweide.

Het Ministerie van Milieu van Baden-Württemberg meldde aanvankelijk 32 gedode schapen en bevestigde: "Volgens eerste onderzoeken door het Bosonderzoeksinstituut Baden-Württemberg (FVA) ter plaatse is een wolf zeer waarschijnlijk verantwoordelijk." Zekerheid hierover is echter pas mogelijk na een genetische analyse van monsters van de dode dieren, zo werd gesteld.
Als blijkt dat de aanvallen inderdaad door een wolf zijn veroorzaakt, kan de getroffen herder rekenen op een snelle schadevergoeding.

https://www.pz-news.de/region_artikel,- ... t4YdIM-ArA

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CUmDf ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 19:29

Cijfers BIJ12 2025 t/m oktober 2025. 7-11-2025 bijgewerkt.

2860 dode dieren in 10 maanden tijd.
Gemiddeld bijna 10 dode dieren per dag.
Citaat:
12 november 2025/BIJ12
Cijfers t/m oktober

Bron: De wolf gezien op de Veluwe

Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe/ geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BUgBa ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 19:36

Cijfers uit Nedersaksen, Duitsland
Citaat:
12 november 2025/Nedersaksen/Duitsland
Aktuelle Rissliste Niedersachsen

Uitslag: 13/10/25
Herdenschutzhund Cuxhaven
Wolf nicht nachweisbar

En wat anders dan een wolf zou een KBH aanvallen?

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17pXGv ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 20:00

Citaat:
Zoals u misschien nog weet liet ik via een Woo-verzoek Provincie Gelderland een video-opname openbaar maken van een wolf ( GW4003m)die op 17 juli 2025 moeiteloos over een goedgekeurd wolfwerend raster sprong in Voorthuizen. Als een olievlek werd het verspreid door de media op 28 augustus 2025. Het filmpje haalde zelfs ieder journaal. Ik moest een maand op dit Woo-besluit en deze video-opname van 9 seconden wachten. Een maand!

Maar nu komt het. Tijdens de rechtszaak in Arnhem ( afschotvergunning wolf GW4003m) hoorde ik dat er nog een video-opname van deze wolf is gemaakt, terwijl hij wederom over het goed gekeurde wolfwerende raster sprong. Nou daar heb ik dus op 19 september 2025 een Woo-verzoek over ingediend bij de Provincie Gelderland en het is nu 12 november 2025 en ik heb nog steeds geen Woo-besluit en geen video-opname gekregen. Bijna 2 maanden verder! Waarom moet dit in hemelsnaam zo lang duren? Ik begrijp dat dus niet!

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17be4X ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 20:15

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:05

tienus63 schreef:
Provincie Drenthe trekt extra geld uit voor subsidie wolfwerende maatregelen.
Citaat:

De provincie gaat het budget voor wolfwerkende rasters met ruim 3,3 miljoen euro verhogen. Dat is nodig om alle 438 subsidieaanvragers (vaak schapenhouders) aan wolfwerende hekken te kunnen helpen. Die rasters moeten aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet een raster minimaal 120 centimeter hoog zijn en moeten er stroomdraden in zitten.
Volgens Gedeputeerde Staten werkt de aanpak met wolfwerende rasters. De provincie deed zelf een proef tussen oktober 2024 en mei 2025. "Tijdens deze proef zijn in gebieden met wolven 114 mobiele draadrasters geplaatst voor professionele schapen- en geitenhouders. In deze periode zijn meer dan 10.000 dieren beschermd geweest tegen aanvallen van wolven", schrijft GS.
Het college vervolgt: "Er heeft in die periode slechts één wolvenaanval binnen een raster van de praktijkproef plaatsgevonden. Uit metingen is echter gebleken dat er tijdens de avonduren niet voldoende stroom op dit raster stond, waardoor de aanval verklaarbaar was."

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/179548 ... de-rasters

Bron rtv Drenthe/geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1EiYx9 ... tid=wwXIfr

Ik haal deze nog even aan, klopt deze bewering? Dat kan ik eigenlijk niet geloven :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 06:50

‼️link is het lezen meer dan waard‼️
Opiniestuk door Diederik van Liere – Institute for Coexistence with Wildlife.

Citaat:
Langzaam maar zeker beginnen de zelfbenoemde wolvenexperts elkaar in de haren te vliegen.

Met de juiste voorlichting en kennis kun je zelf proactief verjagen, maar niet iedereen durft dat. Daarom moet er ook een dienst komen bijvoorbeeld van getrainde vrijwilligers, die het verjagen ter hand neemt als er een wolvenmelding in of bij het dorp is. De inzet is om schuwe wolven te krijgen, die dit gedrag van de ene op de andere generatie kunnen blijven doorgeven. Net als in Polen.

https://www.animalstoday.nl/diederik-va ... ven-schuw/

Afbeelding
Bron animalstoday.nl

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/19vyms ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:07

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:11

Ben het niet helemaal met hem eens. Imo komen wolven niet hier omdat ze het zo geschikt vinden. Maar komen ze hier omdat de meest geschikte leefgebieden al bezet waren in het oosten. Ook jammer dat hij wel over verjagen spreekt. Maar het hoe je dat moet doen, weglaat. Dat zou nou juist waardevolle informatie zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 08:39

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 08:44

Aanval Beilervaart Dr, 1 schaap gedood wwr
Citaat:
13 november 2025/Beilervaart/Drenthe
Aanval op schapen
1 schaap gedood
Eigenaar veel sterkte
Wolf werend raster met 8 volt op de draad

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1aTroE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 08:47

De lotto getallen voor de provincie Gelderland qua slachtoffers

Citaat:
13 november 2025/Cijfers Gelderland/BIJ12
Gebaseerd op plaats
De wolf gezien op de Veluwe

Afbeelding
Bron Wolf gezien op de Veluwe/ geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/182sEC ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 09:00

Citaat:
Lisa bouwde de stal om haar pony's te beschermen tegen een wolfaanval, maar ze vreest dat de stal illegaal is

Door Frans Molema-RTVDrenthe
[ Afbeelding ]

Hoe bescherm je dieren tegen aanvallen van de wolf? Dierhouders worstelen met het antwoord op deze vraag, zeker als een wolfwerend raster niet de oplossing is. Schuilstallen bieden mogelijk soelaas. Maar mag je zomaar bouwen?

Lisa uit de gemeente Midden-Drenthe heeft er slapeloze nachten van. Vier pony's heeft ze op het land achter haar huis lopen. Ze verzorgt de paarden met veel liefde, maar vreest dat ze op een dag de dieren door de wolf aangevreten in het gras terugvindt.
Uit angst voor de wolf verkocht ze de zes schapen die ze naast de paarden ook hobbymatig hield. "Maar de pony's zitten diep in mijn hart. Die verkopen, dat is geen optie", zegt ze resoluut.

'Grond hobbelt en bobbelt'

Ze kan haar paarden beschermen met een wolfwerend raster. De provincie Drenthe stelt hiervoor subsidie beschikbaar. Toch is dat geen optie, zegt Lisa.
"We zitten in een bosrijk gebied. De grond hobbelt en bobbelt. En er zijn bramenstruiken. De draden van het raster kunnen wij niet wolfwerend bouwen."
Bovendien vindt ze dat ze geen gemeenschapsgeld moet vragen voor haar hobby. "De miljoenen kunnen beter naar het openhouden van bijvoorbeeld een zwembad", doelt ze op de sluiting van het bad in Smilde. Ook is
ze er niet van overtuigd dat de wolfwerende hekken haar paarden beschermen.

Slapende honden

De oplossing voor Lisa en haar paarden is in de maak. Ze bouwt met hulp van anderen een stal van ongeveer 15 vierkante meter. Hierin kunnen de dieren 's nachts verblijven. De stal is zo gebouwd dat de paarden zowel binnen als buiten kunnen staan. Samen met de stroomdraden die ze om het land heeft staan, moet dit de dieren veilig houden.
Tekst gaat verder onder de foto

[ Afbeelding ]

Het belang van een goede bescherming is groot, vindt Lisa, vooral nu de populatie wolven groeit en de aanvallen weer toenemen. Ze wil straks, als de stal klaar is, weer met een gerust hart kunnen slapen. Toch wil ze geen slapende honden wakker maken.

Illegaal

Ze vreest namelijk dat haar nachtopvang illegaal is. Daarom wil ze ook niet dat haar achternaam en woonplaats worden vermeld.
"Ik ben als de dood dat de gemeente zegt: dit gaan we niet doen. Zolang de gemeente niet weet dat ik dit achter het huis heb staan, heb ik de grootste kans dat het niet opvalt en de dieren beschermd staan tegen de wolf."
De gemeente Midden-Drenthe laat weten dat het toegestaan is een schuilstal te bouwen van maximaal 50 vierkante meter, mits deze voldoet aan de regels in het omgevingsplan. Lisa denkt dat haar stal niet voldoet, omdat ze vreest dat ambtenaren die niet vinden passen op het land.

Onenigheid

In de gemeente Westerveld, die net als Midden-Drenthe te maken heeft met meerdere wolvenroedels, leidde het gebruik en de bouw van schuilstallen zelfs al tot politieke vragen. Duurzaam Sterk Westerveld constateerde 'een dringende behoefte bij dierhouders aan nachtverblijven'.
Westerveld wees in antwoord daarop naar de speciale schuilstallenregeling. Dit is bedoeld voor veehouders die hun land niet bij het bedrijf hebben en het vee dus niet binnen kunnen brengen. In de afgelopen twee jaar zijn in Westerveld hiervoor drie aanvragen gedaan.
In Diever leidde de bouw van een stal al tot onenigheid met de gemeente. Een paardenhouder liet een stal plaatsen, maar de gemeente constateerde dat 'op deze woonbestemming zonder toestemming een stal in het buitengebied is geplaatst'.
Ook in Hoogeveen zijn schuilstallen aan de orde van de dag in de politiek. Het college van B en W gaat onderzoeken of veehouders extra schuilplekken voor hun dieren mogen bouwen. Dit gebeurt naar aanleiding van een aangenomen motie van VVD, CDA en de SGP.

'Enorm lastige discussie'

Lisa hoopt dat gemeenten soepel omgaan met dierhouders die stallen bouwen. "Ik vind de discussie enorm lastig", zegt ze. "Ik ben echt niet tegen de wolf, want ik ben een dierenliefhebber. Een wolf moet ook te eten hebben. Maar van mijn pony's blijft-ie af."

Lisa
Lisa is niet de echte naam van de paardenhoudster. Op haar verzoek heeft RTV Drenthe haar een gefingeerde naam gegeven. De echte naam van de paardenhoudster is bij de redactie bekend.

Bron rtv Drenthe

Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf: 'Bang voor afwijzing gemeente' https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/179520 ... redArticle #rtvdrenthe

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:01

lieke2"
[quote="tienus63 schreef:
Provincie Drenthe trekt extra geld uit voor subsidie wolfwerende maatregelen.
Citaat:

De provincie gaat het budget voor wolfwerkende rasters met ruim 3,3 miljoen euro verhogen. Dat is nodig om alle 438 subsidieaanvragers (vaak schapenhouders) aan wolfwerende hekken te kunnen helpen. Die rasters moeten aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet een raster minimaal 120 centimeter hoog zijn en moeten er stroomdraden in zitten.
Volgens Gedeputeerde Staten werkt de aanpak met wolfwerende rasters. De provincie deed zelf een proef tussen oktober 2024 en mei 2025. "Tijdens deze proef zijn in gebieden met wolven 114 mobiele draadrasters geplaatst voor professionele schapen- en geitenhouders. In deze periode zijn meer dan 10.000 dieren beschermd geweest tegen aanvallen van wolven", schrijft GS.
Het college vervolgt: "Er heeft in die periode slechts één wolvenaanval binnen een raster van de praktijkproef plaatsgevonden. Uit metingen is echter gebleken dat er tijdens de avonduren niet voldoende stroom op dit raster stond, waardoor de aanval verklaarbaar was."

Bron rtv Drenthe/geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1EiYx9 ... tid=wwXIfr

Ik haal deze nog even aan, klopt deze bewering? Dat kan ik eigenlijk niet geloven :+[/quote]

Ik geloof er niks van want er zijn aanvallen geweest binnen een wwr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:56

En waarom zou de stroom met donker minder zijn als overdag... of er moet een stroomklok op zonnepanelen op staan die bij een mindere zondag met donker zo goed als leeg is ??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:33

RanjaRietje schreef:

Ik geloof er niks van want er zijn aanvallen geweest binnen een wwr[/quote]

Maar er staat: binnen een raster van de praktijkproef"". Dat is wat anders dan binnen alle rasters.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:34

En dan is dus de vraag hoe goed de opzet van die praktijkproef was, en hoe representatief voor de situatie in Nederland.

En daar mogen echt wel serieus vragen bij gesteld worden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:05

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:11

Gisteren is er weer een aanval geweest bij Windesheim. Wolf is in het wolfwerende raster gekomen en heeft meerdere schapen verwond en 1 schaap dood en behoorlijk aangevreten. Raster was 120 hoog. Beste klap stroom erop ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 12:44

Als ze de praktijkproef met schaap in de kraal bedoelen ergens in het DFW, daar is in die pilotperiode helemaal geen wolf in de buurt geweest.
Als ie er niet is, werkt het zeker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:18

Lukasje schreef:
“Nationaal Park Bosland krijgt in 2027 bizons”
Bron: HBvL

https://www.hbvl.be/regio/limburg/hecht ... 03748.html

Wolvenvoer ?!

Als ze er in Yellowstone achteraan gaan zal dat hier ook zo zijn, al zal iets makkelijkers als een schaap de voorkeur hebben.
Wat ik me echter afvraag is... blijft dat park dan nog wel open voor bezoekers, want ook in Yellowstone gebeuren best wel wat incidenten met bizons.