Veronica2 schreef:Raineri schreef:
Haha ja, correct. Scherp
Verlaging van de stemgerechtigde leeftijd ben ik geen voorstander van. De frontale kwab is meestal uitontwikkeld zo rond 25. Soms komen er voor die periode nogal ondoordachte zaken uit. En bij sommige personen komen die na het 25e levensjaar er nog steeds uit.
Desondanks, zou ik de samenleving niet willen opzadelen met meer gekke sprongen en niet snel de kiesgerechtigde leeftijd willen verlagen.
Interessant, maar het was niet de vraag. De vraag was hoe de campagne eruit zou zien als deze op kinderen gericht zou zijn. Zou de campagne wellicht eerlijker, minder leugenachtig, op onderwijs gericht, op toekomst gericht, of juist slechter zijn? Dus dezeflde vraag anders: hoe zouden theoretisch kinderverkiezingen eruit zien?
Ik was helemaal niet op zoek over meningen over de kiesgerechtigde leeftijd maar meer naar een theoretische vraag of partijden tegen kinderen eerlijker zouden zijn of juist niet. Ik denk ook niet dat je de jeugdige onschuld moet vergiftigen met politieke vraagstukken als ze er nog neit klaar voor zijn. Echter denk ik wel dat er meer aandacht moet komen voor vakken op school die over onze samenleving gaan.
Oeps, excuus. Raakte afgeleid omdat we het hadden over kiesvoorwaarden. Deze wending leek me niet helemaal logisch.
In je reactie geef je al half een antwoord en over de huidige campagnevoeren. Het probleem zit hem daar: het is een onderbuik (populisme). De populisten die partijleiders zijn komen geregeld te gast in talkshows. Er is een bepaalde aanname dat mensen die gezellig en charismatische in talkshows zijn, dat deze ook goede politici zijn. De mensen die veel charisma weten te wekken krijgen veel stemmen, zonder dat ze ook maar iets gedaan krijgen. Huidige kabinet is een perfect voorbeeld ervan.
Het probleem zit veel dieper. Een aantal stemmers zijn gewoon politiek niet geïnteresseerd met vreemd stemgedrag tot gevolg. Ja sommige partijen en politici zijn lapzwanzen, maar zonder kiezers hadden zij lang zo groot niet kunnen worden.