Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:59

Veronica2 schreef:
Raineri schreef:

Haha ja, correct. Scherp

Verlaging van de stemgerechtigde leeftijd ben ik geen voorstander van. De frontale kwab is meestal uitontwikkeld zo rond 25. Soms komen er voor die periode nogal ondoordachte zaken uit. En bij sommige personen komen die na het 25e levensjaar er nog steeds uit.

Desondanks, zou ik de samenleving niet willen opzadelen met meer gekke sprongen en niet snel de kiesgerechtigde leeftijd willen verlagen.

Interessant, maar het was niet de vraag ;). De vraag was hoe de campagne eruit zou zien als deze op kinderen gericht zou zijn. Zou de campagne wellicht eerlijker, minder leugenachtig, op onderwijs gericht, op toekomst gericht, of juist slechter zijn? Dus dezeflde vraag anders: hoe zouden theoretisch kinderverkiezingen eruit zien?
Ik was helemaal niet op zoek over meningen over de kiesgerechtigde leeftijd maar meer naar een theoretische vraag of partijden tegen kinderen eerlijker zouden zijn of juist niet. Ik denk ook niet dat je de jeugdige onschuld moet vergiftigen met politieke vraagstukken als ze er nog neit klaar voor zijn. Echter denk ik wel dat er meer aandacht moet komen voor vakken op school die over onze samenleving gaan.

Oeps, excuus. Raakte afgeleid omdat we het hadden over kiesvoorwaarden. Deze wending leek me niet helemaal logisch.

In je reactie geef je al half een antwoord en over de huidige campagnevoeren. Het probleem zit hem daar: het is een onderbuik (populisme). De populisten die partijleiders zijn komen geregeld te gast in talkshows. Er is een bepaalde aanname dat mensen die gezellig en charismatische in talkshows zijn, dat deze ook goede politici zijn. De mensen die veel charisma weten te wekken krijgen veel stemmen, zonder dat ze ook maar iets gedaan krijgen. Huidige kabinet is een perfect voorbeeld ervan.
Het probleem zit veel dieper. Een aantal stemmers zijn gewoon politiek niet geïnteresseerd met vreemd stemgedrag tot gevolg. Ja sommige partijen en politici zijn lapzwanzen, maar zonder kiezers hadden zij lang zo groot niet kunnen worden.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:00

Als ik zie hoe influencers kinderen van alles willen aansmeren, dan vrees ik voor een politieke campagne gericht op jeugdigen :(

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:09

Veronica2 schreef:
Interessant, maar het was niet de vraag ;). De vraag was hoe de campagne eruit zou zien als deze op kinderen gericht zou zijn. Zou de campagne wellicht eerlijker, minder leugenachtig, op onderwijs gericht, op toekomst gericht, of juist slechter zijn? Dus dezeflde vraag anders: hoe zouden theoretisch kinderverkiezingen eruit zien?
Ik was helemaal niet op zoek over meningen over de kiesgerechtigde leeftijd maar meer naar een theoretische vraag of partijden tegen kinderen eerlijker zouden zijn of juist niet. Ik denk ook niet dat je de jeugdige onschuld moet vergiftigen met politieke vraagstukken als ze er nog neit klaar voor zijn. Echter denk ik wel dat er meer aandacht moet komen voor vakken op school die over onze samenleving gaan.

Tijdens de vakken maatschappijleer en burgerschap komt dat op scholen wel aan de orde. Soms worden op scholen ook verkiezingen gehouden en kunnen kinderen zelf een politieke partij oprichten. Daar bestaan ook lespakketten voor.

Betreft een campagne. Misschien zoiets als deze filmpjes voor de gemeenteraads verkiezingen? :D

https://youtu.be/6OBHSmW_Cqg?si=0GypzFrZ6THjfYs3

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:13

Influencers hebben sowieso een heel groot bereik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:16

journee schreef:
Veronica2 schreef:

Tijdens de vakken maatschappijleer en burgerschap komt dat op scholen wel aan de orde. Soms worden op scholen ook verkiezingen gehouden en kunnen kinderen zelf een politieke partij oprichten. Daar bestaan ook lespakketten voor.

Betreft een campagne. Misschien zoiets als deze filmpjes voor de gemeenteraads verkiezingen? :D

_O- die kopjes koffie die elke keer terug komen in dat dynamisch stadje...en "wij waren erbij van de SGP _O- hilarische filmpjes. Leuk gevonden. Die eerste ook heel leuk met die rappende mannen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:23

pien_2010 schreef:
journee schreef:

_O- die kopjes koffie die elke keer terug komen in dat dynamisch stadje...en "wij waren erbij van de SGP _O- hilarische filmpjes. Leuk gevonden. Die eerste ook heel leuk met die rappende mannen.

We moeten het natuurlijk ook interessant houden voor diegene die dit topic volgen vanwege de amusementswaarde. :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:29

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is zelfs heel naar zelfs met een Mechelse herder. En Benzz ik wil ook de instroom beperken maar dan wel met behoud van rechten en daar heb ik onlangs nog een uitgebreide post over gedaan. Daarin heb je gewoon gelijk. Er zijn heel veel GL/PvdA mensen die ook echt wel zien dat het zoals het nu gaat niet goed gaat maar dat is een en, en, en verhaal en sluiten van de centra is niet echt helpend voor Nederland.

Ik denk dat we ook op een lijn zitten Pien. Ik ben ook voor de spreidingswet.

Maar ik denk wel dat wat ik hierboven vertelde een reden is voor mensen om op de PVV te stemmen. Voor mij niet, nooit niet. Maar goed, ik ben niet voor niets buddy voor vluchtelingen.

Maar ik snap wel, dat als je met regelmaat te maken krijgt met deze K*t jongens, je uiteindelijk PVV stemt. Alleen hebben die ettertjes niets te maken met vluchtelingen.

Hier heb je zeker gelijk in. Dat vluchtelingen geheel onterecht een label opgeplakt krijgen omdat bepaalde groepen jongeren met een migratie achtergrond zich niet gedragen.

Inderdaad vervelend als je op deze manier door zo'n groep jongeren aangesproken wordt. Heb je ook een idee waarom ze zich zo gedragen? Misschien stoerdoenerij want bang voor de hond ofzo?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:32

journee schreef:
Inderdaad vervelend als je op deze manier door zo'n groep jongeren aangesproken wordt. Heb je ook een idee waarom ze zich zo gedragen? Misschien stoerdoenerij want bang voor de hond ofzo?

Bang voor de hond. Maar dit groepje terroriseert het dorp ook.
De bedrijfsleider van de pizzaria probeert ze weg te sturen, maar ook die krijgt de bedreigingen naar zijn hoofd.

Maar de laatste keer heb ik gedreigd om mijn hond los te laten en sindsdien heb ik ze niet gezien :D Maar het is zaterdag en mooi weer, dus de kans is aanwezig dat ze vanavond weer gaan hangen hier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:38

Benzz schreef:
journee schreef:

Bang voor de hond. Maar dit groepje terroriseert het dorp ook.
De bedrijfsleider van de pizzaria probeert ze weg te sturen, maar ook die krijgt de bedreigingen naar zijn hoofd.

Maar de laatste keer heb ik gedreigd om mijn hond los te laten en sindsdien heb ik ze niet gezien :D Maar het is zaterdag en mooi weer, dus de kans is aanwezig dat ze vanavond weer gaan hangen hier.

Misschien eens aankaarten bij de wijkagent en vragen of er eens een agent met politie hond wil komen buurten?

Die kan dan precies uitleggen dat mensen die zich netjes gedragen perfect veilig zijn in de buurt van een hond. Maar boefjes daarentegen... ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:41

journee schreef:
[

Misschien eens aankaarten bij de wijkagent en vragen of er eens een agent met politie hond wil komen buurten?

Die kan dan precies uitleggen dat mensen die zich netjes gedragen perfect veilig zijn in de buurt van een hond. Maar boefjes daarentegen... ;)

Ik heb laatst voor het eerst de politie gebeld. En die zeiden wel: Echt vaker bellen! Niet zelf op willen lossen.

Maar we hebben ook gewoon een tekort aan agenten.

Paar jaar geleden hebben we in het weekend zelfs boaś gehad die iedere avond rondliepen, maar toen liep het echt de spuigaten uit. 80 tot 90 man voor een shoarma tent en maar rellen. Maar dat is wel voorbij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:09

Benzz schreef:
journee schreef:
[

Ik heb laatst voor het eerst de politie gebeld. En die zeiden wel: Echt vaker bellen! Niet zelf op willen lossen.

Maar we hebben ook gewoon een tekort aan agenten.

Paar jaar geleden hebben we in het weekend zelfs boaś gehad die iedere avond rondliepen, maar toen liep het echt de spuigaten uit. 80 tot 90 man voor een shoarma tent en maar rellen. Maar dat is wel voorbij.

Wow, dat klinkt heftig. Maar ondanks te kort aan agenten, vind ik het advies van politie wel verstandig. Je wilt zelf niet meemaken dat de boel een keer escaleert. :)

Maar als ze er vanavond niet staan, heeft jouw hond misschien echt indruk gemaakt en zoeken ze voortaan een andere hangplek. Ik zal voor je duimen. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:08

Benzz schreef:
En eerlijk, er is een groep van de 3de en 4de generatie die zich ernstig misdraagt. Schuin onder mij zit een amerikaanse pizza bezorgdienst en de laatste weken is het weer bal. Ben de afgelopen 3 weken 4 keer verrot gescholden door groepen jongeren met een migratie achtergrond. Met 8 tot 10 man hangen ze daar en als ik de hond ga uitlaten dan krijg ik K prutsmuts met die K hond. Dat is ronduit intimiderend. Nu ben ik niet bang aangelegd en heb ik een kruising mechelaar die altijd mee is. Maar leuk is het niet.

Ik volg denhaaagnieuws op Instagram.. dat kan je ook maar beter niet doen.. ik ben benieuwd of er in kleinere gemeenten ook zo vaak geweld/schiet incidenten zijn..

Overigens over een paar posten hiervoor, het gemak waarmee sommige mensen aannames doen over stemgedrag en (politieke) oriëntatie vind ik geen “goed gesprek voeren en geïnteresseerd zijn in andere meningen” maar goed, dat is mijn opvatting. Misschien is dat wel hoe het werkt.

Wat las ik op de vorige pagina’s nou als aanname “is men beledigd..” .. en ik heb Karl66 ook al een heel poosje niet gezien (kan toeval zijn hoor. En ik vind het jammer dat er toch vaak op de man gespeeld wordt en niet op de inhoudt.. lijken “we” dan toch meer op politici dan we willen toegeven?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:39

Cer schreef:
Benzz schreef:
En eerlijk, er is een groep van de 3de en 4de generatie die zich ernstig misdraagt. Schuin onder mij zit een amerikaanse pizza bezorgdienst en de laatste weken is het weer bal. Ben de afgelopen 3 weken 4 keer verrot gescholden door groepen jongeren met een migratie achtergrond. Met 8 tot 10 man hangen ze daar en als ik de hond ga uitlaten dan krijg ik K prutsmuts met die K hond. Dat is ronduit intimiderend. Nu ben ik niet bang aangelegd en heb ik een kruising mechelaar die altijd mee is. Maar leuk is het niet.

Ik volg denhaaagnieuws op Instagram.. dat kan je ook maar beter niet doen.. ik ben benieuwd of er in kleinere gemeenten ook zo vaak geweld/schiet incidenten zijn..

Overigens over een paar posten hiervoor, het gemak waarmee sommige mensen aannames doen over stemgedrag en (politieke) oriëntatie vind ik geen “goed gesprek voeren en geïnteresseerd zijn in andere meningen” maar goed, dat is mijn opvatting. Misschien is dat wel hoe het werkt.

Wat las ik op de vorige pagina’s nou als aanname “is men beledigd..” .. en ik heb Karl66 ook al een heel poosje niet gezien (kan toeval zijn hoor. En ik vind het jammer dat er toch vaak op de man gespeeld wordt en niet op de inhoudt.. lijken “we” dan toch meer op politici dan we willen toegeven?

Het is natuurlijk niet voor niets dat een debat in kamer via de voorzitter loopt. Puur om te zorgen dat het debat zakelijk blijft. In 1815 hadden we voor het eerst een voorzitter in de 2e kamer en vanaf 1919 lag de beslissing om iemand het woord te ontnemen ook volledig bij de voorzitter. Blijkbaar was dat nodig... :D

Ik vermoed dat dat de debatten voor die tijd misschien wel een extra hoge amusementswaarde hadden. Beetje zoals op bokt misschien? :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:42

Nu je het zegt Journee, niet alleen bokt, maar ook sommige politieke debatten hebben voor mij amusementswaarde, al die mensen die zichzelf zo serieus nemen :D. Die vroegere debatten moeten dan nóg lolliger geweest zijn :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:44

ik kijk ook regelmatig mee met debatten. Mooi dat dat kan!. Het werk van de voorzitter is heel belangrijk, en soms ook best pittig om de controle te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:28

Wanneer de voorzitter zijn persoonlijke voorkeur laat blijken door sommigen ruim baan te geven en anderen af te kappen is het tijd voor een nieuwe voorzitter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:31

Vind jij BigOne dat dit nu gebeurt? Ik heb nl het idee dat de voorzitter prima zijn werk doet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:03

Zelf heb ik een enkele keer een debat live gevolgd. Soms had ik het idee dat bij een stand-up comedian show terecht was gekomen. :+

In 2022 schijnt er ook al een debat zijn geweest over omgangsvormen binnen een debat. Ik heb alleen zo mijn twijfels of dat debat daadwerkelijk enig effect heeft gehad.

https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/notitie-kamervoorzitter-over-parlementaire-omgangsvormen

Wel bijzonder is om te lezen welke uitspraken vroeger wel en niet in de kamer waren toegestaan.

https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200601_01/_taa014200601_01_0143.php

In het verleden werd er ook elk jaar een nieuwe voorzitter gekozen. Sinds 1983 blijft een voorzitter ook 4 jaar aan. Het kiezen van een voorzitter gaat ongeveer het zelfde als het kiezen van een nieuwe paus. Maar dan zonder de rook. :D

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden-en-commissies/voorzitter/voorzittersverkiezing

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:14

BigOne schreef:
Wanneer de voorzitter zijn persoonlijke voorkeur laat blijken door sommigen ruim baan te geven en anderen af te kappen is het tijd voor een nieuwe voorzitter.

De voorzitter wordt gescreend op onpartijdigheid, hij behoord boven de partijen te staan. Wel zijn er ondanks de vrijheid van meningsuiting regels over wat wel en niet gezegd mag worden. En dat kan soms raar uitpakken. Dit kun je ook goed zien in het linkje wat ik heb gedeeld over dingen die vroeger wel en niet in een debat gezegd mochten worden.

Daarin staat ook een voorbeeld van iemand die antisemitische uitspraken deed (dat mocht) maar het woord 'ongepast' over een kamerlid gebruikte en dat mocht dus niet.

Maar ik kan me goed voorstellen dat zo'n uitspraak van de voorzitter ook partijdig overkomt op een toeschouwer. Terwijl die gewoon zijn werk doet. Maar sommige regels zijn ook gewoon onbegrijpelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:44

pien_2010 schreef:
Vind jij BigOne dat dit nu gebeurt? Ik heb nl het idee dat de voorzitter prima zijn werk doet.

90 % doet hij goed, ik vind dat hij een aantal mensen regelmatig afkapt. Onterecht imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:07

BigOne schreef:
pien_2010 schreef:

90 % doet hij goed, ik vind dat hij een aantal mensen regelmatig afkapt. Onterecht imo.

Ok dat kan. Ik heb het nog nooit iets gezien dat ik dacht:" foei, partijdig". Hij kapt ook zijn eigen PVV ers af. En zelfs Wilders heeft hij een keer gevraagd te stoppen toen ik een debat keek. Die dat gelukkig ook deed zonder gezeur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:13

Ik heb ook gezien dat hij laurens dassen afkapte , die nam de woorden extreem radicaal rechts in de mond. Mocht niet van hem terwijl kamerleden hun mening mogen ventileren. Ook een aanvraag voor debat van de Hoop over racistische uitspraken van een aantal leden werd weggezet.
Het speelt al maanden maar coalitie stemt elke keer tegen. Terwijl een voorzitter dit wel kan toestaan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 12:13

Iemand gisteren het eerste item van EenVandaag gezien? Het gaat over Faber en de plekken voor overlastgevend asielzoekers in Ter Apel. Als je denkt dat je je niet nog meer kunt verbazen……echt wat een amateurisme…..
Ik doe dit zonder enige politieke ervaring nog beter.
Het is dat het te triest voor woorden is maar anders zou je denken dat je naar een cabaretvoorstelling zit te kijken. Of naar Even Tot Hier.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:45

journee schreef:
Zelf heb ik een enkele keer een debat live gevolgd. Soms had ik het idee dat bij een stand-up comedian show terecht was gekomen. :+

We noemen dat ook wel ons Nationale Cabaret met oneindig veel voorstellingen. Maar helaas is het niet altijd om te lachen hoe het in de tweede kamer aan toe gaat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:52

BigOne schreef:
Ik heb ook gezien dat hij laurens dassen afkapte , die nam de woorden extreem radicaal rechts in de mond. Mocht niet van hem terwijl kamerleden hun mening mogen ventileren. Ook een aanvraag voor debat van de Hoop over racistische uitspraken van een aantal leden werd weggezet.
Het speelt al maanden maar coalitie stemt elke keer tegen. Terwijl een voorzitter dit wel kan toestaan.

Laurens noemde de PVV extreem radicaal rechts. Volgens mij hebben wij hier ook al geconstateerd dat de PVV wel radicaal, maar niet extreem rechts is, omdat die term suggereert dat ze geweld gebruiken om hun standpunten te verspreiden net zoals de nazi's deden? De voorzitter haakt hier dus correct op in.

Een ander Kamerlid vind weliswaar dat iedereen het recht heeft partijen te benoemen zoals zij ze zien, maar vrijheid van meningsuiting heeft ook in de kamer beperkingen. De regels zijn niet voor niets opgesteld en die voorzitter zit er ook niet voor niets. Die zorgt ervoor dat mensen zich ook aan de opgestelde regels houden.

https://youtu.be/EDyKRujNsoE?si=4fHT7UCVmIzBFvAI