5 januari 2024
Groep bezorgde burgers voert actie tegen wolf in Ede: ‘We kunnen Nederland toch niet vol rasters zetten voor één dier’
Een groepje van vijftien bezorgde burgers uit het hele land heeft zaterdag in Ede actie gevoerd tegen de wolf. Vanaf het Museumplein wandelde de groep naar het gemeentehuis, waar raadsleden een manifest in ontvangst namen.
,,Nederland is gewoon te klein voor de wolf”, zegt Elsbeth Kuiper, één van de organisatoren. ,,Er zijn 2281 landbouwhuisdieren gedood, gewond of vermist in 2024, dat moet stoppen”, vindt Kuiper.
Door middel van ‘vreedzame wandelingen’ in verschillende gemeenten in Nederland, vraagt de groep aandacht voor de problemen die de wolf veroorzaakt. Eerder hield de groep al een actie in Doorn, waar tachtig mensen op af kwamen. ,,Vandaag is wel heel teleurstellend, als je ziet hoeveel werk er in de organisatie zit.”
Bedreiging
De mensen die wel zijn gekomen, na een oproep op Facebook, willen niet met hun naam in de krant. De groep kreeg al eens te maken met bedreiging vanuit een pro-Wolf groep. ,,Het loopt uit de klauwen met de wolf”, zegt een Barneveldse. ,,Het dier hoort thuis in Artis, niet in onze bossen. Ik durf nergens meer te lopen met mijn hond.”
Twee weidedierhouders uit de regio maken zich ‘ernstig zorgen’. ,,Ik leef al vier jaar onder stress als het om mijn schapen gaat”, zegt één van hen. ,,Binnen zetten kan ik ze niet, want wij mogen niet stallen in het gebied waar mijn dieren lopen.” De dames zeggen drie keer zoveel tijd kwijt te zijn nu ze continu hun wolfwerende omheiningen, waar ze flink in hebben geïnvesteerd, moeten verplaatsen en checken. ,,Omdat we de schapen steeds verplaatsen, moeten we ook de prikpalen, netten en de schrikdraadapparaten versjouwen. Het is zoveel complexer dan veel mensen denken. We kunnen toch niet heel Nederland vol rasters zetten, voor één dier.”
Wolfwerende rasters mogen nu maximaal 1.20 meter hoog zijn, maar volgens Kuiper springt het dier daar probleemloos over heen. ,,Daar zijn meerdere beeldopnamen van. We hopen dat de politiek realistische informatie gaat geven over de wolf”, zegt Kuiper. ,,Wij vragen de gemeente om per direct een afrastering van 1,80 meter toe te staan.”
Ik durf al drie jaar niet meer naar de hei. Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het ‘het roodkapje-syndroom’
Deelnemer aan het protest tegen de wolf
Een oudere vrouw wordt het allemaal even te veel. ,,Ik ben een natuurfanaat, maar durf al drie jaar niet meer naar de hei”, zegt ze geëmotioneerd. ,,Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het het ‘roodkapje-syndroom’. Maar die beesten zijn doodeng en worden steeds brutaler.”
Winkelend publiek krijgt flyers en een sticker van nowolvesbenelux uitgedeeld. De groep hoopt de politiek aan te sporen de veiligheid van de burger en de weidehuisdieren prioriteit te geven boven het belang van de wolf. ,,Mensen moeten veilig naar het bos kunnen.”
Aangekomen bij het stadhuis nemen raadsleden Flier (SGP), Houweling (CDA) en Harmsen (VVD) het manifest in ontvangst. Allemaal zijn ze het over één ding eens: ‘De wolf is een prachtig dier, maar hoort hier niet thuis’.
https://www.gelderlander.nl/ede/groep-b ... wFTl_z_tPw