Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 19:54

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:58

Nog even en het schaap wordt een beschermd uitstervend diersoort wat alleen nog in de dierentuin te bewonderen is. Wat een ellende.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:00

Gister heeft mijn “nichtje” opnieuw een wolf op haar wild camera gefilmd. Precieze locatie is mij niet bekend maar rondom Oldeberkoop Friesland. Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:06

Wat een duidelijke opname!!! Heeft ze het gemeld bij Geen Wolf?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:13

tienus63 schreef:
Wat een duidelijke opname!!! Heeft ze het gemeld bij Geen Wolf?

Nee, tenminste ik heb de melding erover (nog) niet gezien. De vorige keer heeft het wel in de app en op Facebook gestaan, dus misschien komt het nog.

Het is een still uit een filmpje. Ze heeft ook nog een waar de wolf aan de camera snuffelt.
Heb haar gevraagd waar ze de opname gemaakt heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:23

Ik ben ook wel benieuwd welke camera zij gebruikt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:25

Mooi beeld idd.

Zou de exacte locatie ook niet delen. Dan is de camera pleite.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:35

DuoPenotti schreef:
Mooi beeld idd.

Zou de exacte locatie ook niet delen. Dan is de camera pleite.

De camera verplaatst ze regelmatig in verschillende gebieden en ze kan de beelden pas bekijken na ophalen wat dus betekend dat hij er nu niet meer hangt.
Inmiddels weet ik de exacte locatie wel maar aangezien het een bos betreft hou ik het op “rondom Oldeberkoop”.

tienus63 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd welke camera zij gebruikt.

Ze heeft een relatief goedkope wildcamera van Bol, +/- €80,- van het merk Belime.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:41

Dank voor het navragen van het merk, ik sla het op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 21:00

Dankje, informatief! (en prachtige hond).

Femke_Tweety schreef:
En toen was er vanochtend sneeuw, dn kon ik even de 'x' in een hondenpoot op de foto zetten.

Overigens doet dit natuurlijk niets af aan het feit dat er daadwerkelijk wolven zijn in Nederland, dat die problemen geven, en dat mensen in dit topic ook echt wel wolvensporen tegen kunnen komen.
Even als disclaimer voordat mensen boos worden of denken dat het persoonlijk is of iets dergelijks.
Dat ks het niet, puur gewoon informatie die interessant kan zijn.

Maar de H of de X zijn niet zalig makend, en ook het enkele of dubbele spoor noet ;)

Mijn hond in slentertempo geeft dubbel spoor, in een vlotte draf enkel. (En in telgang nog anders)

Wolvensporen zijn ook écht groot,
De foto's hieronder zijn allemaal van een hondje van tussen de 9 en de 10 kilo, en dat geeft al dit stevige formaat sporen.

Nu is het bij mijn hond natuurlijk simpel, die sporen zijn te klein om wolf te kunnen zijn.
Maar een hond kán dus wèl een enkel spoor geven met afdrukken met x ipv h.
Een grotere hond dan de mijne met vergelijkbare afdruk en gang zou dus vrij makkelijk verward kunnen worden met wolf.

Ik plaats deze fotos gewoon omdat het interessant is, en het altijd goed is om scherp te blijven op kenmerken en nooit te zwart wit te denken ;)

[ Afbeelding ]

In vlote draf geeft mijn hond het onderste beeld, in slentergang het bovenste. (Helaas geen góede foto van)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Formaat

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En de veroorzaker van dit spoor,
Is echt een hond, hoewel ik een enkele keer de vraag krijg of t een vos is :')

[ Afbeelding ]

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 23:04

Zichtmelding Ermelo Gld
Citaat:
Ermelo Gelderland
05-01-2025
13.05 uur

Wolf gezien hij stak over van rechts naar links op de Jonkheer Sandbergweg in Ermelo.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron Geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/15QCts ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 23:20

Elisa2 schreef:
Goed die actie in Ede morgen, was mij niet bekend.

Citaat:
5 januari 2024

Groep bezorgde burgers voert actie tegen wolf in Ede: ‘We kunnen Nederland toch niet vol rasters zetten voor één dier’

Een groepje van vijftien bezorgde burgers uit het hele land heeft zaterdag in Ede actie gevoerd tegen de wolf. Vanaf het Museumplein wandelde de groep naar het gemeentehuis, waar raadsleden een manifest in ontvangst namen.
,,Nederland is gewoon te klein voor de wolf”, zegt Elsbeth Kuiper, één van de organisatoren. ,,Er zijn 2281 landbouwhuisdieren gedood, gewond of vermist in 2024, dat moet stoppen”, vindt Kuiper.

Door middel van ‘vreedzame wandelingen’ in verschillende gemeenten in Nederland, vraagt de groep aandacht voor de problemen die de wolf veroorzaakt. Eerder hield de groep al een actie in Doorn, waar tachtig mensen op af kwamen. ,,Vandaag is wel heel teleurstellend, als je ziet hoeveel werk er in de organisatie zit.”
Bedreiging

De mensen die wel zijn gekomen, na een oproep op Facebook, willen niet met hun naam in de krant. De groep kreeg al eens te maken met bedreiging vanuit een pro-Wolf groep. ,,Het loopt uit de klauwen met de wolf”, zegt een Barneveldse. ,,Het dier hoort thuis in Artis, niet in onze bossen. Ik durf nergens meer te lopen met mijn hond.”
Twee weidedierhouders uit de regio maken zich ‘ernstig zorgen’. ,,Ik leef al vier jaar onder stress als het om mijn schapen gaat”, zegt één van hen. ,,Binnen zetten kan ik ze niet, want wij mogen niet stallen in het gebied waar mijn dieren lopen.” De dames zeggen drie keer zoveel tijd kwijt te zijn nu ze continu hun wolfwerende omheiningen, waar ze flink in hebben geïnvesteerd, moeten verplaatsen en checken. ,,Omdat we de schapen steeds verplaatsen, moeten we ook de prikpalen, netten en de schrikdraadapparaten versjouwen. Het is zoveel complexer dan veel mensen denken. We kunnen toch niet heel Nederland vol rasters zetten, voor één dier.”
Wolfwerende rasters mogen nu maximaal 1.20 meter hoog zijn, maar volgens Kuiper springt het dier daar probleemloos over heen. ,,Daar zijn meerdere beeldopnamen van. We hopen dat de politiek realistische informatie gaat geven over de wolf”, zegt Kuiper. ,,Wij vragen de gemeente om per direct een afrastering van 1,80 meter toe te staan.”

Ik durf al drie jaar niet meer naar de hei. Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het ‘het roodkapje-syn­droom’
Deelnemer aan het protest tegen de wolf

Een oudere vrouw wordt het allemaal even te veel. ,,Ik ben een natuurfanaat, maar durf al drie jaar niet meer naar de hei”, zegt ze geëmotioneerd. ,,Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het het ‘roodkapje-syndroom’. Maar die beesten zijn doodeng en worden steeds brutaler.”
Winkelend publiek krijgt flyers en een sticker van nowolvesbenelux uitgedeeld. De groep hoopt de politiek aan te sporen de veiligheid van de burger en de weidehuisdieren prioriteit te geven boven het belang van de wolf. ,,Mensen moeten veilig naar het bos kunnen.”

Aangekomen bij het stadhuis nemen raadsleden Flier (SGP), Houweling (CDA) en Harmsen (VVD) het manifest in ontvangst. Allemaal zijn ze het over één ding eens: ‘De wolf is een prachtig dier, maar hoort hier niet thuis’.
https://www.gelderlander.nl/ede/groep-b ... wFTl_z_tPw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AgXy2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 23:22

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 00:46

Zichtmelding De Valk Gld. Wolf heeft tik van auto gekregen.

Citaat:
Lunteren Gelderland 05-01-2025
23.00 UUR
Lage valkseweg ter hoogte van de walhuisweg.
Zichtmelding wolf.
Kreeg een tikje van de auto, maar lijkt ongedeerd. Ging daarna richting de Valk

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17QFuY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 12:09

Moderatoropmerking:
verwijderd op verzoek plaatser, bleek niks met de wolf te maken te hebben

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 12:35

Grote aanval Zuidvelde Dr, minimaal 2 schapen gedood, 20 zijn er op dit moment vermist.
Citaat:
Zuidvelde Drenthe
06-01-2025

Aanval op schapen, 2 gedood, 1 geëuthanaseerd en ook een aantal gewond. 20 schapen zijn nog vermist.

Betrouwbaarheid gemiddeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18B8Ev ... tid=wwXIfr

Aanvulling; op één na zijn de vermiste schapen op 1,5 km van hun weide terug gevonden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 13:17

Waarschijnlijk wolf gezien net over de grens in Geldern, Duitsland
Citaat:
Geldern NRW Duitsland
06-01-2025
Vanmorgen
Mogelijke zichtmelding van één wolf.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19gx9r ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 13:54

Aanval Jubbega Frl, in totaal 27 schapen dood
Citaat:
Jubbega Friesland
06-01-2025
Grote aanval op schapen
20 gedood
7 geeuthanaseerd
Niet geheel duidelijk of alles van vanmorgen is.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19edRc ... tid=wwXIfr

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:13

Toch zie ik in de buurt heel veel schapen achter 2 draadjes van max 60 cm lopen.
Van de week een weiland met flinke koppel schapen, langs een bosrand. Bosrand lag zeker 50 cm boven het draad.
Niets is wolfproof, maar helemaal niets doen lijkt me ook niet in orde.
Tot er toestemming komt voor beheer, zullen we toch ons best moeten doen om onze dieren enigszins veilig te houden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:22

Oei, die melding bij de Punt is een weiland waar ik bijna dagelijks langs kom. Kijk elke keer of ik wat zie. Nu is er dus wel een aanval geweest… Dat is akelig dichtbij stal -O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:24

Rivendell schreef:
Tot er toestemming komt voor beheer, zullen we toch ons best moeten doen om onze dieren enigszins veilig te houden

In Jubbega gister waren ook 20 ontsnapt en 2 dood, waarschijnlijk dus omdat die omheining niet echt joepie was. Dan heb ik dat er 20 kunnen ontsnappen dan 20 dood.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:05

tienus63 schreef:
Elisa2 schreef:
Goed die actie in Ede morgen, was mij niet bekend.

Citaat:
5 januari 2024

Groep bezorgde burgers voert actie tegen wolf in Ede: ‘We kunnen Nederland toch niet vol rasters zetten voor één dier’

Een groepje van vijftien bezorgde burgers uit het hele land heeft zaterdag in Ede actie gevoerd tegen de wolf. Vanaf het Museumplein wandelde de groep naar het gemeentehuis, waar raadsleden een manifest in ontvangst namen.
,,Nederland is gewoon te klein voor de wolf”, zegt Elsbeth Kuiper, één van de organisatoren. ,,Er zijn 2281 landbouwhuisdieren gedood, gewond of vermist in 2024, dat moet stoppen”, vindt Kuiper.

Door middel van ‘vreedzame wandelingen’ in verschillende gemeenten in Nederland, vraagt de groep aandacht voor de problemen die de wolf veroorzaakt. Eerder hield de groep al een actie in Doorn, waar tachtig mensen op af kwamen. ,,Vandaag is wel heel teleurstellend, als je ziet hoeveel werk er in de organisatie zit.”
Bedreiging

De mensen die wel zijn gekomen, na een oproep op Facebook, willen niet met hun naam in de krant. De groep kreeg al eens te maken met bedreiging vanuit een pro-Wolf groep. ,,Het loopt uit de klauwen met de wolf”, zegt een Barneveldse. ,,Het dier hoort thuis in Artis, niet in onze bossen. Ik durf nergens meer te lopen met mijn hond.”
Twee weidedierhouders uit de regio maken zich ‘ernstig zorgen’. ,,Ik leef al vier jaar onder stress als het om mijn schapen gaat”, zegt één van hen. ,,Binnen zetten kan ik ze niet, want wij mogen niet stallen in het gebied waar mijn dieren lopen.” De dames zeggen drie keer zoveel tijd kwijt te zijn nu ze continu hun wolfwerende omheiningen, waar ze flink in hebben geïnvesteerd, moeten verplaatsen en checken. ,,Omdat we de schapen steeds verplaatsen, moeten we ook de prikpalen, netten en de schrikdraadapparaten versjouwen. Het is zoveel complexer dan veel mensen denken. We kunnen toch niet heel Nederland vol rasters zetten, voor één dier.”
Wolfwerende rasters mogen nu maximaal 1.20 meter hoog zijn, maar volgens Kuiper springt het dier daar probleemloos over heen. ,,Daar zijn meerdere beeldopnamen van. We hopen dat de politiek realistische informatie gaat geven over de wolf”, zegt Kuiper. ,,Wij vragen de gemeente om per direct een afrastering van 1,80 meter toe te staan.”

Ik durf al drie jaar niet meer naar de hei. Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het ‘het roodkapje-syn­droom’
Deelnemer aan het protest tegen de wolf

Een oudere vrouw wordt het allemaal even te veel. ,,Ik ben een natuurfanaat, maar durf al drie jaar niet meer naar de hei”, zegt ze geëmotioneerd. ,,Mensen die ik het vertel, lachen erom en noemen het het ‘roodkapje-syndroom’. Maar die beesten zijn doodeng en worden steeds brutaler.”
Winkelend publiek krijgt flyers en een sticker van nowolvesbenelux uitgedeeld. De groep hoopt de politiek aan te sporen de veiligheid van de burger en de weidehuisdieren prioriteit te geven boven het belang van de wolf. ,,Mensen moeten veilig naar het bos kunnen.”

Aangekomen bij het stadhuis nemen raadsleden Flier (SGP), Houweling (CDA) en Harmsen (VVD) het manifest in ontvangst. Allemaal zijn ze het over één ding eens: ‘De wolf is een prachtig dier, maar hoort hier niet thuis’.
https://www.gelderlander.nl/ede/groep-b ... wFTl_z_tPw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AgXy2 ... tid=wwXIfr

Ja, ik heb het ook gewoon echt nergens voorbij zien komen behalve hier dat die demonstratie er was. Maar dat verklaard wellicht de lage opkomst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 15:11

Het is gedeeld in meerdere Facebook groepen.
Maar algoritme van Facebook zorgt er soms voor dat of de gebruiker de berichten niet voorbij ziet komen op je tijdlijn of dat berichten minder zichtbaar gemaakt zijn door Facebook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 15:12

Zichtmelding Geesteren Ov
Citaat:
6 januari 2025/in de omgeving Geesteren/Overijssel
Zichtmelding wolf
Je zit aan tafel en ziet ineens een dier waarvan je eerst denkt dit is wel een hele grote hond.
Maar gezien de grootte moet het wel een wolf zijn geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/183VmR ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:35

Ik vond dat een tijdje geleden ook zo naar met die rammen die stempels droegen voor het dekken en dat die stempels dan rood waren. %)
Elke keer dacht ik dat er een aangevreten schaap liep/lag.