Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
oomens schreef:Janneke2 schreef:En ik vraag me af of tsaar Poetin een hofnar heeft. Hofnar als in: hooggewaardeerde hoveling met als functie de plaatselijke machthebber 'met beide benen op de grond te houden'.
Waarom zou hij met beide benen op de grond gehouden willen worden?
Citaat:Hij is er toch helemaal niet op uit om als verstandige maar kleurloze leider de geschiedenis in te gaan?
Sizzle schreef:Janneke, even ter verheldering wellicht. Met van het padje af bedoel ik niet een ongeleid projectiel dat in een dwangbuis zit te headbangen.
Ik zie voornamelijk een persoon die een eigen realiteit gebouwd heeft zoals sekteleiders, extreem strenge geloofgemeenschappen en diktators dat doen. Berekenend, manipulatief, intelligent en gevaarlijk.
Om een plan zo ver door te drijven moet je zelf wel in die eigen gebouwde alternatieve waarheid geloven lijkt mij, anders hou je dat niet zo consequent vol.
Idealisme op basis van je eigen „bijbel“.
Citaat:Ja dat las ik ook Pien. Ben benieuwd of dat objectief nieuws blijkt te zijn. Het ruikt van beide kanten niet helemaal fris, vooral omdat zo goed op video vastgelegd is. We shall see.
Citaat:Leaked document from Russia with order to film propaganda videos in order to discredit the attitude of Ukrainian forces to POWs
Citaat:Uitgelekt document van Rusland met opdracht om propagandavideo's te maken om de houding van de Oekraïense strijdkrachten tegenover krijgsgevangenen in diskrediet te brengen
irmaz schreef:Ik had gisteren al op Twitter een aantal keer over dit filmpje gelezen maar daar werd al snel gezegd dat dit gecheckt was en fake was gebleken. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dit op de Nederlandse tv tegen te komen
Cowboy55 schreef:irmaz schreef:Ik had gisteren al op Twitter een aantal keer over dit filmpje gelezen maar daar werd al snel gezegd dat dit gecheckt was en fake was gebleken. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dit op de Nederlandse tv tegen te komen
Als je, zoals ik, (een deel van) de Koude Oorlog hebt meegemaakt, dan heb je (hopelijk) 30/40/50 jaar geleden al geleerd over ‘fake news’. In dit geval: zo lang er ook maar een beetje twijfel is aan ‘onze kant’, zoek het verder uit. Dat is wat ons onderscheid van ‘de andere kant’.
irmaz schreef:Cowboy55 schreef:
Als je, zoals ik, (een deel van) de Koude Oorlog hebt meegemaakt, dan heb je (hopelijk) 30/40/50 jaar geleden al geleerd over ‘fake news’. In dit geval: zo lang er ook maar een beetje twijfel is aan ‘onze kant’, zoek het verder uit. Dat is wat ons onderscheid van ‘de andere kant’.
Aan welke kant heb je gevochten?![]()
Ik wilde met mijn bericht niet vertellen of het bericht wel of niet fake is, ik weet het namelijk niet. Ik verwacht alleen van onze nieuwsbrengers dat zij het wel goed uitzoeken voordat ze een bericht zo uitvergroten, en daarom had ik het bericht dus (nog) niet op de tv verwacht. 'Onze' kant heeft het helemaal niet verder uitgezocht maar meldt aan het einde dat Ukraïne het verder uit gaat zoeken. Dus wat is nu precies de nieuwswaarde van het bericht? Fake of waar, ik weet het niet hoor
irmaz schreef:Ik had gisteren al op Twitter een aantal keer over dit filmpje gelezen maar daar werd al snel gezegd dat dit gecheckt was en fake was gebleken. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dit op de Nederlandse tv tegen te komen
Citaat:⚡️ Nieuwssamenvatting voor de nacht:
▪️De onderhandelingen met de Russische delegatie worden op 1 april online hervat. Over een week moeten de partijen zich voorbereiden op een vergadering van de presidenten, — Arahamiya.
▪️Russische troepen begonnen de kerncentrale van Tsjernobyl te verlaten. De indringers zijn op weg naar Wit-Rusland, meldde het Amerikaanse ministerie van Defensie.
▪️Rashisten schoten op de gemeenteraad in Dergachi, regio Kharkiv. Een persoon werd gedood en drie raakten gewond.
▪️Het Amerikaanse ministerie van Defensie overhandigde de eerste lading vracht aan de strijdkrachten om de gevechtscapaciteit te vergroten. Oekraïense strijders zullen Javelin en Stinger ontvangen.
▪️Azov-regiment vernietigde Russische speciale troepen in de buurt van Mariupol. In totaal hebben Azov-jagers de afgelopen 24 uur 3 tanks en meer dan 64 eenheden vijandelijke infanterie vernietigd.
▪️Oekraïne onderhandelt over de volledige sluiting van de Poolse grens met Wit-Rusland, - informeerde Ambassadeur van Oekraïne in Polen Andriy Deshchytsia.
▪️In Trostyanets, in de regio Sumy, hebben de Rashisten een begraafplaats gedolven, er zijn nog steeds talloze rekken - in velden, bermen, wegen.
▪️De Britse premier Boris Johnson zei dat westerse landen de economische cirkel rond Rusland moeten aanscherpen totdat het al zijn soldaten uit Oekraïne terugtrekt. Hij staat de levering van gepantserde personeelsdragers toe om het Oekraïense leger te helpen uit het geblokkeerde Mariupol te ontsnappen. Wat betreft de mogelijkheid dat Groot-Brittannië een van Oekraïnes veiligheidsgaranties wordt, sloot hij uit dat Kiev het equivalent van NAVO-artikel 5 zou krijgen, maar Oekraïne zou kunnen profiteren van een ander concept van veiligheid "gebaseerd op het idee van beperking door ontkenning".
▪️De Litouwse regering heeft Rusland en Wit-Rusland opgenomen in de lijst van vijandige staten en territoria, op basis waarvan het mogelijk zal zijn om daar geregistreerde bedrijven uit te sluiten bij aanbestedingen voor openbare aanbestedingen of om reeds gesloten contracten te verbreken.
▪️Russische olietankers verdwijnen steeds vaker uit volgsystemen. Dit geeft aan dat ze bezig zijn met "duistere activiteiten" - ze schakelen de uitzending opzettelijk uit om de sancties te omzeilen. Volgens inlichtingenbedrijf Windward is de duistere activiteit onder aan Rusland gelieerde ruwe-olietankers met 600% gestegen sinds het begin van de Russische oorlog met Oekraïne.
Daks schreef:De nachtupdateCitaat:▪️De Britse premier Boris Johnson zei dat westerse landen de economische cirkel rond Rusland moeten aanscherpen totdat het al zijn soldaten uit Oekraïne terugtrekt. Hij staat de levering van gepantserde personeelsdragers toe om het Oekraïense leger te helpen uit het geblokkeerde Mariupol te ontsnappen. Wat betreft de mogelijkheid dat Groot-Brittannië een van Oekraïnes veiligheidsgaranties wordt, sloot hij uit dat Kiev het equivalent van NAVO-artikel 5 zou krijgen, maar Oekraïne zou kunnen profiteren van een ander concept van veiligheid "gebaseerd op het idee van beperking door ontkenning".
mysa schreef:Om de impact van de koude oorlog te voelen hoef je niet gevochten te hebben. Ik heb er als kind ook last van gehad hoor.