Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:30

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:31

Dat heeft toch ook niets met slim of intelligent te maken?
Er zijn genoeg zeer slimme en intelligente mensen op de wereld die alle realiteit uit ogen verloren hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:41

Daar heb je gelijk in. Maar toch: je informatie uit maar één bron halen is toch gewoon dom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:45

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:33

Dank, klinkt plausibel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:55

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
En ik vraag me af of tsaar Poetin een hofnar heeft. Hofnar als in: hooggewaardeerde hoveling met als functie de plaatselijke machthebber 'met beide benen op de grond te houden'.

Waarom zou hij met beide benen op de grond gehouden willen worden?

Een boel verstandige vorsten deden iets in die richting.
Het houd je langer op de troon, zo leert de ervaring.
En de meesten vinden dat toch wel wat moeite waard.
Citaat:
Hij is er toch helemaal niet op uit om als verstandige maar kleurloze leider de geschiedenis in te gaan?

Weet ik veel, dat heeft er niets mee van doen.

Grote valkuil bij deze zoete droom ('Poetin is de weg kwijt') is dat het een Amerikaanse bron is.
Over en weer 'vliegen de verwijten' dat de leider van de VS/ de Russen niet goed snik is....

(Ooit, tijdens de Tweede Wereldoorlog schijnt dat een grap geweest te zijn tussen Stalin en Roosevelt. Maar nu is er niets meer om te lachen aan.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:09

Op het moment dat je diktator wilt zijn dan ben je gewoon afwijkend in de bovenkamer wat mij betreft.
Mooier kan ik het echt niet maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:31

Zonet was het in de knieën schieten door Oekraïense soldaten op het journaal. Oekraïne gaat dit tot op de bodem uitzoeken. "Want het leger houdt zich aan de internationale regels en dit is niet de bedoeling", zo is het samengevatte commentaar uit Oekraïne. De beelden zijn echt gruwelijk |( , dus Oekraïne gaat ook kijken of dit wel of niet in scène is gezet en als dit werkelijkheid is dan zullen de daders zwaar gestraft worden want dan is er sprake van oorlogsmisdaden, zo werd verteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:42

Ja dat las ik ook Pien. Ben benieuwd of dat objectief nieuws blijkt te zijn. Het ruikt van beide kanten niet helemaal fris, vooral omdat zo goed op video vastgelegd is. We shall see.

Janneke, even ter verheldering wellicht. Met van het padje af bedoel ik niet een ongeleid projectiel dat in een dwangbuis zit te headbangen.
Ik zie voornamelijk een persoon die een eigen realiteit gebouwd heeft zoals sekteleiders, extreem strenge geloofgemeenschappen en diktators dat doen. Berekenend, manipulatief, intelligent en gevaarlijk.
Om een plan zo ver door te drijven moet je zelf wel in die eigen gebouwde alternatieve waarheid geloven lijkt mij, anders hou je dat niet zo consequent vol.
Idealisme op basis van je eigen „bijbel“.

Maar goed, uiteraard kan niemand dat daadwerkelijk weten. Net zo goed zit hij iedere avond keihard te lachen om het naieve westen en vind het het gewoon leuk om mensen dood te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:51

Sizzle schreef:
Janneke, even ter verheldering wellicht. Met van het padje af bedoel ik niet een ongeleid projectiel dat in een dwangbuis zit te headbangen.
Ik zie voornamelijk een persoon die een eigen realiteit gebouwd heeft zoals sekteleiders, extreem strenge geloofgemeenschappen en diktators dat doen. Berekenend, manipulatief, intelligent en gevaarlijk.
Om een plan zo ver door te drijven moet je zelf wel in die eigen gebouwde alternatieve waarheid geloven lijkt mij, anders hou je dat niet zo consequent vol.
Idealisme op basis van je eigen „bijbel“.

... ik kan uitstekend uit de voeten met 'wie dictator wil zijn moet wel afwijken in de bovenkamer'.

Die vorsten die een hofnar hadden, waren doorgaans vorst omdat ze dat zo geërfd hadden, al dan niet in combinatie met prestaties op het slagveld.

Net niet helemaal hetzelfde als 'konkelefoezen en zorgen dat je boven blijft'.
Met idd de valkuil dat als je te hard in je eigen plannen etc gaat geloven er dingen mis gaan. ('Staat al in de bijbel', zo oud als de wereld...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 21:01

Ja, dan zijn we het eens inderdaad.
Als je puur machtsbelust bent dan moet je inderdaad verschrikkelijk goed geinformeert zijn voor je strategie. Dan moet je exact weten wat de rest van de wereld doet.
Als je een soort alternatief universum aanstreeft dan ben je voor de buitenwereld gewoon niet te volgen en daarmee hoef je ook niet precies te weten wat de wereld over je denkt. De reactie is dan eigenlijk altijd te laat of blijft zelf gewoon helemaal uit (Korea) zolang het maar ver genoeg weg is.
Het zal me stiekum niets verbazen als het westen te lang gedacht heeft: het zal onze tijd wel duren.

Ik moest daar vandaag aan denken omdat er een heel gezin incl. 2 kinderen om de beurt van 7 hoog naar de dood gesprongen is om aan de dreiging van de overheid (lees:realiteit) te ontsnappen. Ik neem aan dat die oprecht geloofde dat zij degene waren die de waarheid pacht hadden. Ontzettend treurig.

Ik begrijp uiteraard ook dat dit niet vergelijkbaar is en dat het ook kan blijken dat iedereen er uiteindelijk naast zat. Alleen Poetin en zijn inner circle weten wat er gaande is uiteindelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:25

Citaat:
Ja dat las ik ook Pien. Ben benieuwd of dat objectief nieuws blijkt te zijn. Het ruikt van beide kanten niet helemaal fris, vooral omdat zo goed op video vastgelegd is. We shall see.

Het is een lastige.

Anonymous heeft onlangs getweet dat Rusland Oekraïne zou gaan "blamen" voor zaken die niet hebben plaatsgevonden. Ik zal eens zoeken of ik die tweet nog terug kan vinden.

https://mobile.twitter.com/YourAnonNews ... 7770889222

Citaat:
Leaked document from Russia with order to film propaganda videos in order to discredit the attitude of Ukrainian forces to POWs

Vertaald
Citaat:
Uitgelekt document van Rusland met opdracht om propagandavideo's te maken om de houding van de Oekraïense strijdkrachten tegenover krijgsgevangenen in diskrediet te brengen

De documenten in het Russisch waarin het zou staan zijn er ook.

Dus tja, wat moet je ermee. Dit zou zo'n video kunnen zijn. Dus goed dat het onderzocht wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:17

Ik had gisteren al op Twitter een aantal keer over dit filmpje gelezen maar daar werd al snel gezegd dat dit gecheckt was en fake was gebleken. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dit op de Nederlandse tv tegen te komen :?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:45

irmaz schreef:
Ik had gisteren al op Twitter een aantal keer over dit filmpje gelezen maar daar werd al snel gezegd dat dit gecheckt was en fake was gebleken. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dit op de Nederlandse tv tegen te komen :?

Als je, zoals ik, (een deel van) de Koude Oorlog hebt meegemaakt, dan heb je (hopelijk) 30/40/50 jaar geleden al geleerd over ‘fake news’. In dit geval: zo lang er ook maar een beetje twijfel is aan ‘onze kant’, zoek het verder uit. Dat is wat ons onderscheid van ‘de andere kant’.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:19

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Als je, zoals ik, (een deel van) de Koude Oorlog hebt meegemaakt, dan heb je (hopelijk) 30/40/50 jaar geleden al geleerd over ‘fake news’. In dit geval: zo lang er ook maar een beetje twijfel is aan ‘onze kant’, zoek het verder uit. Dat is wat ons onderscheid van ‘de andere kant’.

Aan welke kant heb je gevochten? :=

Ik wilde met mijn bericht niet vertellen of het bericht wel of niet fake is, ik weet het namelijk niet. Ik verwacht alleen van onze nieuwsbrengers dat zij het wel goed uitzoeken voordat ze een bericht zo uitvergroten, en daarom had ik het bericht dus (nog) niet op de tv verwacht. 'Onze' kant heeft het helemaal niet verder uitgezocht maar meldt aan het einde dat Ukraïne het verder uit gaat zoeken. Dus wat is nu precies de nieuwswaarde van het bericht? Fake of waar, ik weet het niet hoor :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:27

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Aan welke kant heb je gevochten? :=

Ik wilde met mijn bericht niet vertellen of het bericht wel of niet fake is, ik weet het namelijk niet. Ik verwacht alleen van onze nieuwsbrengers dat zij het wel goed uitzoeken voordat ze een bericht zo uitvergroten, en daarom had ik het bericht dus (nog) niet op de tv verwacht. 'Onze' kant heeft het helemaal niet verder uitgezocht maar meldt aan het einde dat Ukraïne het verder uit gaat zoeken. Dus wat is nu precies de nieuwswaarde van het bericht? Fake of waar, ik weet het niet hoor :n

Dan zijn we het eens. Dat is mijn punt. Zo lang er twijfels zijn over het verhaal ‘aan onze kant’ zul je het verder moeten uitzoeken en maatregelen moeten nemen als het waar is. Anders vallen we weer voor de truc van de niet bestaande ‘weapons of mass destruction’ in Irak.

En ik heb niet gevochten. Ik ben opgegroeid aan de kant die zeker dacht te weten dat het NATO hoofdkwartier in onze buurt wel een Sovjet SS 20 kernraket op zijn kop zou krijgen waardoor we allemaal ‘glow in the dark’ zouden worden. Dat bleek jaren later, na de val van het Warschau Pact, niet waar. Het was niet 1 SS 20 nucleaire kernraket. Het waren er 8. AFCENT en AFNORTH waren ‘populairder’ dan we dachten.

Iedereen in de buurt van vliegbasis Volkel was in die tijd ook kolossaal de l*l geweest overigens. Daar lagen Amerikaanse sorry NATO Cruise Missiles, de tegenhanger van de SS-20. Uiteraard onder Amerikaans bevel. Stel je voor dat de Dutchies iets te zeggen hadden over dat spul op hun grondgebied. Niet wenselijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 07:47

Om de impact van de koude oorlog te voelen hoef je niet gevochten te hebben. Ik heb er als kind ook last van gehad hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:04

-O-
irmaz schreef:

Laten we hopen dat het fake is. Het was op TV en de Oekraïners nemen het hoog op. Vandaar dat ik het geplaatst heb met daarbij ook de stukken van anonymous van paar dagen geleden waaruit zou blijken dat de Russen met voor Oekraïne beschadigende videos de wereld in zouden gaan helpen.
En voila deze is er.

In een oorlog gebeuren altijd echte foute dingen (die ik absoluut niet goed praat) aan beiden kanten. Vandaar dat ik het wel mogelijk acht dat ook Oekraïense soldaten zeer fout bezig gaan zijn of bezig waren. Oorlog haalt het slechtste in de mens naar boven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:20

Dat laatste zei ik ook gisteravond. Omdat onze symphatie bij Oekraïne ligt hoeven we ze nog niet te verheerlijken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:25

De nachtupdate

Citaat:
⚡️ Nieuwssamenvatting voor de nacht:

▪️De onderhandelingen met de Russische delegatie worden op 1 april online hervat. Over een week moeten de partijen zich voorbereiden op een vergadering van de presidenten, — Arahamiya.

▪️Russische troepen begonnen de kerncentrale van Tsjernobyl te verlaten. De indringers zijn op weg naar Wit-Rusland, meldde het Amerikaanse ministerie van Defensie.

▪️Rashisten schoten op de gemeenteraad in Dergachi, regio Kharkiv. Een persoon werd gedood en drie raakten gewond.

▪️Het Amerikaanse ministerie van Defensie overhandigde de eerste lading vracht aan de strijdkrachten om de gevechtscapaciteit te vergroten. Oekraïense strijders zullen Javelin en Stinger ontvangen.

▪️Azov-regiment vernietigde Russische speciale troepen in de buurt van Mariupol. In totaal hebben Azov-jagers de afgelopen 24 uur 3 tanks en meer dan 64 eenheden vijandelijke infanterie vernietigd.

▪️Oekraïne onderhandelt over de volledige sluiting van de Poolse grens met Wit-Rusland, - informeerde Ambassadeur van Oekraïne in Polen Andriy Deshchytsia.

▪️In Trostyanets, in de regio Sumy, hebben de Rashisten een begraafplaats gedolven, er zijn nog steeds talloze rekken - in velden, bermen, wegen.

▪️De Britse premier Boris Johnson zei dat westerse landen de economische cirkel rond Rusland moeten aanscherpen totdat het al zijn soldaten uit Oekraïne terugtrekt. Hij staat de levering van gepantserde personeelsdragers toe om het Oekraïense leger te helpen uit het geblokkeerde Mariupol te ontsnappen. Wat betreft de mogelijkheid dat Groot-Brittannië een van Oekraïnes veiligheidsgaranties wordt, sloot hij uit dat Kiev het equivalent van NAVO-artikel 5 zou krijgen, maar Oekraïne zou kunnen profiteren van een ander concept van veiligheid "gebaseerd op het idee van beperking door ontkenning".

▪️De Litouwse regering heeft Rusland en Wit-Rusland opgenomen in de lijst van vijandige staten en territoria, op basis waarvan het mogelijk zal zijn om daar geregistreerde bedrijven uit te sluiten bij aanbestedingen voor openbare aanbestedingen of om reeds gesloten contracten te verbreken.

▪️Russische olietankers verdwijnen steeds vaker uit volgsystemen. Dit geeft aan dat ze bezig zijn met "duistere activiteiten" - ze schakelen de uitzending opzettelijk uit om de sancties te omzeilen. Volgens inlichtingenbedrijf Windward is de duistere activiteit onder aan Rusland gelieerde ruwe-olietankers met 600% gestegen sinds het begin van de Russische oorlog met Oekraïne.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:07

Merci weer Daks !
Ze beginnen Tsjernobyl te verlaten. In de kerncentrale zaten toch al een maand Oekraïense werknemers die niet mochten afgelost worden? Hopelijk hebben ze nog een huis en collega's zodat ze er nu toch uitkunnen.
Of loop ik weer een eindje achter :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:32

Daks schreef:
De nachtupdate

Citaat:
▪️De Britse premier Boris Johnson zei dat westerse landen de economische cirkel rond Rusland moeten aanscherpen totdat het al zijn soldaten uit Oekraïne terugtrekt. Hij staat de levering van gepantserde personeelsdragers toe om het Oekraïense leger te helpen uit het geblokkeerde Mariupol te ontsnappen. Wat betreft de mogelijkheid dat Groot-Brittannië een van Oekraïnes veiligheidsgaranties wordt, sloot hij uit dat Kiev het equivalent van NAVO-artikel 5 zou krijgen, maar Oekraïne zou kunnen profiteren van een ander concept van veiligheid "gebaseerd op het idee van beperking door ontkenning".

Weet iemand wat Johnson bedoeld met 'veiligheid "gabaseerd op het idee van beperking door ontkenning"'?

@pandora, als ik me niet vergis zijn die een tijd geleden een keer afgewisseld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:41

irmaz schreef:
Weet iemand wat Johnson bedoeld met 'veiligheid "gabaseerd op het idee van beperking door ontkenning"'?

Waarschijnlijk bedoelde hij dat wat er stond voordat het vertaald werd naar het Oekraïens en vervolgens weer machinaal vertaald werd naar het Nederlands.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:48

mysa schreef:
Om de impact van de koude oorlog te voelen hoef je niet gevochten te hebben. Ik heb er als kind ook last van gehad hoor.

Was ook ironisch bedoeld ;)
Het grote kenmerk van de koude oorlog was juist de dreiging.

Ik vraag me ook af of het leeftijdgebonden is dat het zo "natuurlijk" aanvoelt dat Rusland de vijand is. Ik denk dat je hetzelfde ook in Rusland hebt maar dan andersom. Iedereen van 45 jaar en ouder is opgegroeid met de dreiging uit Oost of West.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:57

Op NL1 is de toespraak van Zelensky te volgen!
10.15
Laatst bijgewerkt door lukka63 op 31-03-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt