pmarena schreef:Van mij mag iedereen in principe geloven wat hij wil, van jou niet dan...?

Dat houdt een beetje op wanneer dat geloof gevaar oplevert voor anderen. Net als extreem racistisch gedachtengoed, gedachtengoed wat terrorisme goedkeurt, etc.
pmarena schreef:Maar dat heeft natuurlijk an sich niets te maken met acties zoals wat hier op het Capitool gebeurd is.... zelf je eigen keuzes maken in wat je gelooft / hoe je je leven inricht is nog wel even iets anders dan andere mensen bedreigen en schandalig behandelen.
Dat heeft álles te maken met wat er in in het Capitool gebeurde. Deze mensen hebben zo in hun eigen bubbel geleefd, zoveel fakenews gelezen dat ze enkel en alleen hun eigen waarheid zien. Zij maken zelf ook hun eigen keuzes in wat ze geloven en wat ze willen uitdragen en ze denken dat supergeinformeerd te doen. Maar wel op basis van onjuiste / mis informatie. En op basis van een blind geloof in een oranje pannekoek die dit graag nog aanwakkert.
pmarena schreef:Mensen bewust leugens vertellen die hen boos maken en tegen elkaar op zetten is ook weer van een andere orde dan "ieder mag zijn eigen waarheid kiezen". Op het punt dat je anderen kwaad doet ligt toch wel een grens.
Maar wanneer je anderen kwaad doen is ook voor iedereen anders. Deze mensen geloven oprecht dat ze het beste doen voor hun land, niet dat ze kwaad doen. Die geloven dat hun waarheid de enige waarheid is.
Ik zal er ook over ophouden, het was best op de man (sorry
- maar het viel me op omdat wij al heel vaak de discussie hebben gehad over dat iedereen gewoon lekker zijn eigen ding moet geloven en dat dat misinformatie geen enkel probleem is. Dit is een beetje een showvoorbeeld van hoe gevaarlijk zo'n bubbel kan zijn en dat alleen je eigen waarheid willen zien echt wel voor gevaarlijke situatie's kan zorgen.