steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:09

Dieuwke_ schreef:
Je hebt je gal al gespuugd in het daarvoor bestemde topic, moet dat hier dan ook nog een keer? De topictitel is 'steun de boeren', dat jij vindt dat het leger wel ingezet mag worden tegen de boeren omdat jij niet van Heerenveen naar Leeuwarden kunt komen voegt niks toe in dit topic.

Ik reageer op een reactie dat het in het noorden wel mee gaat vallen waarschijnlijk. Lijkt mij dat het wel zo prettig is voor degene die zich daar zorgen over maakte, dat er ook gemeld wordt dat je daar beter niet vanuit kan gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:12

Marigold schreef:
Zoals hier vaker gezegd, voor verandering van beleid moet je bij de EU zijn en niet in Den Haag.
Al zijn ze het in Den Haag wel die invulling (proberen te) geven aan de door EU opgelegde doelen.
Wat mij betreft zetten de boeren de weides langs de wegen vol met spandoeken maar please ga geen snelwegen blokkeren… }:0

Ach wel nee.

Als men in Den Haag een zondebok zoekt, dan heet het 'dat het moet van Brussel'.
Niet intrappen...!

Verder zou het leuk zijn als de Agfofirms zoals Van Drie, A-ware of de Heus eens in de buidel zouden tasten,
nu draait alleen de belastingbetaler op voor de broodnodige omslag. (Denk bijvoorbeeld aan bodemkwaliteit.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:12

Vind het wel grappig, politie mag bij stakingen wél langzaamrijdenacties doen, maar boeren niet? Wat is het verschil? Omdat het álweer een staking is? Bedenk even dat in de 20 jaar ervoor er geen één keer een grote protestactie is geweest vanuit de sector en dat heel veel is geslikt.

Zoals al meerdere keren op verschillende manieren is gezegd: Het gaat hier niet alleen om een baan. Het gaat hier om een geheel huishouden/leefomgeving dat op het spel staat. Als je als boer stopt is er alsnog kans dat de bestemming van het door jou bewoonde pand (de boerderij) niet wijzigt en je er alsnog ongewild uit moet omdat je het beroep niet meer uitvoert. Letterlijk je hele zekerheid hangt momenteel aan een draadje te bungelen. Een 5 jarenplan? Een 1 jaarplan is momenteel al bijna een utopie. Hoe kun je dan nu keuzes maken en investeren in een bedrijf als de boel zo op springen staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:19

Winged schreef:
Vind het wel grappig, politie mag bij stakingen wél langzaamrijdenacties doen, maar boeren niet? Wat is het verschil? Omdat het álweer een staking is? Bedenk even dat in de 20 jaar ervoor er geen één keer een grote protestactie is geweest vanuit de sector en dat heel veel is geslikt.

Het mag wel degelijk, maar op 1 dure voorwaarde: toestemming.

Op 22 juni was er geen toestemming gevraagd om over de snelweg te rijden,
winter '20 als ik mij goed herinner was die toestemming er wel, er reed de politie met een braaf zwaailicht voor de tractoren uit, samen richting Malieveld.
Citaat:
Zoals al meerdere keren op verschillende manieren is gezegd: Het gaat hier niet alleen om een baan. Het gaat hier om een geheel huishouden/leefomgeving dat op het spel staat. Als je als boer stopt is er alsnog kans dat de bestemming van het door jou bewoonde pand (de boerderij) niet wijzigt en je er alsnog ongewild uit moet omdat je het beroep niet meer uitvoert. Letterlijk je hele zekerheid hangt momenteel aan een draadje te bungelen. Een 5 jarenplan? Een 1 jaarplan is momenteel al bijna een utopie. Hoe kun je dan nu keuzes maken en investeren in een bedrijf als de boel zo op springen staat.

Stoppen is niet het plan, wel het roer omgooien.

Ik snap dat dat niet leuk of makkelijk is, maar er ligt wel een enorm geldschip klaar.

Het bungelen is vreselijk en het is een schande dat de overheid zo zigzagt en een serie dossiers (waaronder stikstof) maar heeft weggeschoven met sussende geluiden en leugens (de PAS kon al niet in 2012 en de ambtenaren wisten dat).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:23

DuoPenotti schreef:
Of we zouden eens massaal aan moeten sluiten.... want veel mensen zijn het niet eens met wat Den Haag allemaal verzint, niet alleen over stikstof, maar ook over huizen, zorg, klimaatdoelen

Inderdaad.
Ik steun deze actie, leg het hele land maar plat.
Ben benieuwd hoe de tegenstanders reageren, als de regering jouw huis of privé bezittingen willen hebben.

Janneke2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:44

Ohhh, wat zou het heerlijk zijn...!!

Klimaatdoelen zijn gewoon door Den Haag verzonnen, wij zijn het er niet mee eens en het gaat van tafel.

(Ik ben jaloers....)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:15

Janneke wat heb je toch een bijzondere kijk op geld schepen die klaar liggen ed.
Elke keer lees ik jou teksten met enorme verbazing en vraag ik me af wanneer je gaat landen in de echte wereld.
De boeren zijn er al een tijdje met veel schulden ipv geld schepen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:22

Janneke2 schreef:
Als men in Den Haag een zondebok zoekt, dan heet het 'dat het moet van Brussel'.
Niet intrappen...!

Ik heb het denk ik gemist, maar tiepvoudt had aangegeven (meen ik) wat het verschil is tussen NL en Brussel en of die doelen haalbaar zijn of niet..

was dat hele verhaal dan onzin?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:47

Ben nu in omgeving van Scheemda, heb tot nu toe op de A7 en N33 nog geen trekkers gezien. Maar goed, still a long way to go, ga het meemaken/ ga het wel (of niet) zien.

Ja ik begrijp echt de frustratie hoor van de boeren. Er wordt al veel te lang met ze gezeuld. Steeds andere regels, ze zitten meer te boekhouden dan te boeren en dan afgelopen jaren de negatieve framing bijv over die zogenaamde kalverfraude wat gewoon een verkeerde volgorde van indoen van oornummers en het registreren ervan was. Alle bemoeienis van de burgers over glyfosaat velden. En dan nu de toch wel enigszins ‘stadse lui’ in Den Haag die met opmerkingen kwamen als halvering veestapel en dat nu ook echt lijken door te zetten. Totaal niet tactisch gegaan.

Ondertussen volg ik de zaken al heel lang vanuit ecologische perspectief. De ecologen waarschuwen al zo lang dat er te weinig wordt gedaan tbv doelstellingen. Het is niet iets wat er nu ineens is… de wet werd gewoon omzeild door een te ruime interpretatie die op dat moment voor de handel en groei goed uitkwam..
Tot dat bleek dat het wettelijk niet houdbaar is en doelstellingen niet behaald worden.
Net als kaderrichtlijn water. Ook altijd gedoe over. Hoe kan het rijk toestaan dat er Pfas geloosd wordt en verwachten dat het water wel schoon wordt door het aanbrengen van natuurlijke oevers enzo.
En dat vliegtuigen en schepen die internationaal transport doen niet worden meegerekend want ‘van geen 1 land’ is natuurlijk ook een totale aanfluiting.

In the end moeten we er wel met ons allen uitkomen. Export die vervalt zal elders moeten worden geteeld, de mensen moeten toch eten immers…

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:58

Janneke, de boeren wilden 22 juni helemaal niet over de snelweg, alleen heeft de politie ervoor gekozen om dit toch toe te staan! Ze hadden niet gerekend op zoveel trekkers en dat was levensgevaarlijk door alle dorpen.
Politie reed ook voorop en achteraan.

Voor degenen die hier nu boos zijn op de boeren.....gaan jullie ook staken/protesteren wanneer de paarden 'aan de beurt' zijn?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:01

suffie schreef:
Janneke, de boeren wilden 22 juni helemaal niet over de snelweg, alleen heeft de politie ervoor gekozen om dit toch toe te staan! Ze hadden niet gerekend op zoveel trekkers en dat was levensgevaarlijk door alle dorpen.

Voor degenen die hier nu boos zijn op de boeren.....gaan jullie ook staken/protesteren wanneer de paarden 'aan de beurt' zijn?

Ik denk dat het woordje niet ontbreekt in je vraag? Protesteren is volgens mij niemand op tegen. Hele snelwegen blokkeren en hooi op de weg gooien wel. Nooit van m'n leven dat ik dat zou doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:01

Tiepfoudt schreef:
Spenk schreef:
Want de enige echte lange termijnoplossing is vrees ik.. Minder mensen. Maarja :+ dat durft al helemaal nietmand uit te spreken. Halvering van de mensenstapel zal de aarde erg veel goeds doen :=

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Als je de helft minder mensen hebt, heb je ook nog maar de helft minder boeren nodig, dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:03

Janneke2 schreef:
Stoppen is niet het plan, wel het roer omgooien.

Ik snap dat dat niet leuk of makkelijk is, maar er ligt wel een enorm geldschip klaar.

Het bungelen is vreselijk en het is een schande dat de overheid zo zigzagt en een serie dossiers (waaronder stikstof) maar heeft weggeschoven met sussende geluiden en leugens (de PAS kon al niet in 2012 en de ambtenaren wisten dat).

Maar waarom wordt één beroepsgroep gepakt én is er zelfs al door een minister gezegd dat de grond opgekocht gaat worden om te bouwen? Dat is een dubbele agenda.

Tegelijkertijd zijn boeren al járen bezig het roer om te gooien. Maar met alle nieuwe regels in de afgelopen 10-15 jaar kun je niet in de toekomst kijken. Er staat een jonge generatie klaar die graag én ecologisch wil boeren én zich wil inzetten om juist die stikstof te verminderen. Maar die kan niet aan de slag omdat het momenteel zo onzeker is. En dat is niet een onzekerheid die vanaf maart 2020 is. Die onzekerheid zit er zeker al 10 jaar.

Dus: stél dat iedereen braaf gaat doen wat de overheid nu wil. Wat geeft dát voor garantie dat 10 jaar later, na de volgende grote financiële investering, jij nog steeds een gezond en toekomstbestendig bedrijf hebt? De ervaring leert namelijk dat die zekerheid er niet is. Je kan beter iets doen in vervuilende stoffen (iets met staal) dan boer zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:05

suffie schreef:

Laat de trekker op je bedrijf, als het 'levensgevaarlijk in de dorpen' zou zijn.

Of organiseer het GOED.
(Want gevaar hoeft niet.)

(Als er gevaar dreigt kan de politie idd dit soort beslissingen nemen. Gelukkig maar. Maar dat gaat over de politie die ongelukken moet voorkomen.)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:10

Volgens mij perfect georganiseerd, in 1 rij, achter elkaar, netjes over de normale N wegen, gezorgd dat de auto's goed konden zien dat er wat aan kwam.
Dat er dan van deze groep 370 trekkers mee kwamen die zich netjes aan bovenstaande regels hielden, en dus in 1 kolonne reden kunnen wij niks aan doen. Dat de politie op zo'n moment beslist dat we de snelweg op moeten omdat de stoet te lang is ook niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:14

Ze zullen morgen wel richting Denhaag gaan vermoed ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:28

Top acties nu.. hoe krijg je burgers recht tegenover je ipv achter je -O- Je zou die burgers juist achter je moeten krijgen.. dan sta je veel sterker.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:35

Benzz schreef:
Als je de helft minder mensen hebt, heb je ook nog maar de helft minder boeren nodig, dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Nee hoor: boeren kunnen dan terug naar kleinschalig, wat weer meer dierenwelzijn oplevert, en nog steeds een goede boterham verdienen.
Heel veel boeren zijn veel liever kleinschalig en koeien in de wei, dan alles ophokken en honderden koeien; hebben ze tenminste ook weer genoeg tijd om met hun gezin door te brengen.
Boeren kunnen dan gewoon hun bedrijf, grond en woning behouden EN terug gaan naar kleinschalig boeren. De dieren in de wei met een zee van ruimte. Want hun grond hoeft dan niet ingepikt te worden voor oa woningen.

Zijn al die belachelijk grote datacenters ook niet nodig, met de helft minder mensen. En kan het aantal zonnevelden ook een flinke tand minder; pak je ook geen graasgebieden af van oa reeën. Want die maken ook gretig gebruik van die weilanden die aan natuurgebieden grenzen. Maar je kan niet grazen als zo'n weiland ineens volstaat met honderden zonnepanelen. Gewoon bestaande daken volplempen ( al dan niet na het dak ervoor geschikt maken natuurlijk; het mot wel veilig) moet dan meer dan voldoende zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:42

xxCYNNxx schreef:
Nee hoor: boeren kunnen dan terug naar kleinschalig, wat weer meer dierenwelzijn oplevert, en nog steeds een goede boterham verdienen.
Heel veel boeren zijn veel liever kleinschalig en koeien in de wei, dan alles ophokken en honderden koeien; hebben ze tenminste ook weer genoeg tijd om met hun gezin door te brengen.
Boeren kunnen dan gewoon hun bedrijf, grond en woning behouden EN terug gaan naar kleinschalig boeren. De dieren in de wei met een zee van ruimte. Want hun grond hoeft dan niet ingepikt te worden voor oa woningen.

Prima, maar de kosten blijven wél hetzelfde. Dat houdt dus ook in dat jij als burger meer gaat betalen voor jouw producten. Niet gaan klagen he :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:46

dat lijkt mij een logisch gevolg ja. Maar goed; wordt eens tijd dat de boer een fatsoenlijk aandeel krijgt binnen de keten; is niet dat die boerderij gratis is, en de grond, het voer voor de dieren ect ect. De fiscus weet de boer ook prima te vinden.
Al met al niet eerlijk dat juist de boer het minst verdiend binnen de keten; als je alle kosten gaat meerekenen dan heeft de boer niks minder kosten dan de afnemers.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:16

So far hier en daar langs de Eemshavenweg in de weides wat trekkers met spandoeken, op de Friesestraatweg van Groningen naar Zuidhorn een kolone tegengekomen en verder mooi binnendoor aan het rijden, gelukkig ken ik noord Groningen en Friesland aardig goed qua binnenwegen. Anders stond ik nu nog in de file bij Frieschepalen op de A7. Lang leve de ANWB verkeersberichten op de autoradio!

Minder mensen.. maar hoe dan. Wie dan minder? Wie wil er inleveren?
Ik denk dat we meer en meer naar innovatie gaan. En voedselaanbod gaat veranderen naar minder vlees en meer groente fruit en noten.
Totdat dáár dan weer de grenzen van worden bereikt en de aarde dus nóg voller zit met mensen.

Voor wie het leuk vind om te lezen kan ik ‘Hoe God verdween uit Jorwerd’ aanraden van Geert Mak. Dat verteld het verhaal van de landbouw als basis van de samenleving vroeger en hoe ontzettend het al veranderd is..
En nu gaat het dus weer veranderen.

Je kan er van alles van zeggen maar 1 ding is zeker, we leven in interessante en bijzondere tijden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:22

Hoewel protesteren ok is en nodig maar hooibalen op een snelweg leggen is gewoon dom en levensgevaarlijk. Die heb je bij nood niet zo even weg. -O- daarmee maak je geen vrienden :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:24

En waar liggen die dan?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:24

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:27