tienus63 schreef:Hond, vos. Misschien een das. Die afdruk is vanwege de nattigheid groter dan normaal.
Een wolven afdruk is minstens zo groot als je hand.
En jonge wolven zijn er op dit moment niet.
Duidelijk, thanks!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Qimm schreef:Vanmorgen deze afdruk gevonden
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dat kruis zou ik er wel in kunnen zien, maar misschien ook wat paranoide. Kan geen zichtmeldingen of aanvallen vinden in de laatste week.
Wat denken jullie?
Paarden stonden er verder rustig bij.
tienus63 schreef:Melding Dronten (b)lijken honden te zijn geweest.
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15CaEd ... tid=wwXIfr
Mag toch hopen dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid heel rap op pakt.
Citaat:Oudejaarsavond heeft de hond van een buurman van ons 5 eigen schapen gedood.
Buurman heeft de hond naar de veearts gebracht en de hond is afgemaakt.
Nyaleti schreef:Das is heel anders inderdaad, veel ronder en de tenen staan echt boven het voetzooltje. Beetje de vorm van een nier. [ Afbeelding ]
Deze is bijvoorbeeld van mijn grote hond (een kleine Berner Sennen). M'n hand vertekent wat maar dit is ongeveer 12cm al. Door de sneeuw (of een andere natte ondergrond) lijkt het ook groter.
[ Afbeelding ]
Hoe je echt het onderscheidt tussen wolf en hond kan maken weet ik niet, die X of H is ook niet heilig. Online lees ik vooral dat het niet te zeggen is op basis van 1 of 2 prenten maar je echt het hele spoor erop moet zetten. En dan nog is het gokken.
Qimm schreef:Vanmorgen deze afdruk gevonden
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dat kruis zou ik er wel in kunnen zien, maar misschien ook wat paranoide. Kan geen zichtmeldingen of aanvallen vinden in de laatste week.
Wat denken jullie?
Paarden stonden er verder rustig bij.
Citaat:4 januari 2025/Orvelteveld/Drenthe
Zichtmelding 2 wolven met warmtecamera
Citaat:Hoog Keppel Gelderland
04-01-2025
23.40 uur
2 wolven gezien thv de golfclub
Betrouwbaarheid gemiddeld.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Loerbeek Gelderland
04-01-2025
21.30 uur
2 wolven gezien thv de oude eltenseweg/ berkenlaan in Loerbeek.
Betrouwbaarheid gemiddeld
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Orvelte Drenthe
04-01-2025
20.30 uur
Zichtmelding van 2 wolven
#geenwolf
Citaat:Hoog Buurlo/ 't Leesten Gelderland
05-01-2025
8.54 uur
Zichtmelding van wolven sporen rondom de wandelaars
Ze hadden de indruk gevolgd te worden door geluiden en meerdere sporen.
Door de sneeuw kun je er nu goed opuit om ze te zoeken. Verse sneeuw, dus verse sporen.
#geenwolf
Citaat:De wolf is op De Punt ( kop van Drenthe) geweest.
Femke_Tweety schreef:En toen was er vanochtend sneeuw, dn kon ik even de 'x' in een hondenpoot op de foto zetten.
Overigens doet dit natuurlijk niets af aan het feit dat er daadwerkelijk wolven zijn in Nederland, dat die problemen geven, en dat mensen in dit topic ook echt wel wolvensporen tegen kunnen komen.
Even als disclaimer voordat mensen boos worden of denken dat het persoonlijk is of iets dergelijks.
Dat ks het niet, puur gewoon informatie die interessant kan zijn.
Maar de H of de X zijn niet zalig makend, en ook het enkele of dubbele spoor noet
Mijn hond in slentertempo geeft dubbel spoor, in een vlotte draf enkel. (En in telgang nog anders)
Wolvensporen zijn ook écht groot,
De foto's hieronder zijn allemaal van een hondje van tussen de 9 en de 10 kilo, en dat geeft al dit stevige formaat sporen.
Nu is het bij mijn hond natuurlijk simpel, die sporen zijn te klein om wolf te kunnen zijn.
Maar een hond kán dus wèl een enkel spoor geven met afdrukken met x ipv h.
Een grotere hond dan de mijne met vergelijkbare afdruk en gang zou dus vrij makkelijk verward kunnen worden met wolf.
Ik plaats deze fotos gewoon omdat het interessant is, en het altijd goed is om scherp te blijven op kenmerken en nooit te zwart wit te denken
[ Afbeelding ]
In vlote draf geeft mijn hond het onderste beeld, in slentergang het bovenste. (Helaas geen góede foto van)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Formaat
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
En de veroorzaker van dit spoor,
Is echt een hond, hoewel ik een enkele keer de vraag krijg of t een vos is![]()
[ Afbeelding ]
tienus63 schreef:Aanval Tynaarlo/De Punt Dr, schaap gedood en schaap gewondCitaat:De wolf is op De Punt ( kop van Drenthe) geweest.
[ Afbeelding ]Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/18ePWw ... tid=wwXIfr
Citaat:De Punt Groningen
05-01-2025
2 locaties
5 schapen gedood
1 geeuthanaseerd
#geenwolf
BK
Citaat:Jubbega Friesland
05-01-2025
Vanmorgen gezien
Vermoedelijk ca 15 schapen gedood
#geenwolf