Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Janneke2 schreef:@Charley: in de Middeleeuwen was de gewone man boer.
Slechts een klein deel van de bevolking woonde in steden - en binnen de stadsmuren had je ook nog eens boerderijen.
Ik zeg niet dat het zwart-wit ligt, maar de link maakt er iets raars van.
Janneke2 schreef:996981 schreef:Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.
Ja, wie hield een paar pagina's geleden ook weer een warm pleidooi voor het voorlezen op crèches in achterstandswijken...?
In termen van 'links en rechts' is het juist links dat zich bekommert om ontwikkeling en onderwijs voor iedereen, nadrukkelijk ook voor de kansarmen.
(In de 16e eeuw waren het de protestanten: iedereen moest zelf de bijbel kunnen lezen dus iedereen moest leren lezen. Bij de Roomsen was dat taboe: alleen de priesters mochten de bijbel lezen, dus verder hoefden de meeste mensen niet naar school.)
Karl66 schreef:Alleen zo werkt het niet, of je vindt dat prioriteiten het belangrijkste is of je vindt dat landsbelang het belangrijkste is. Je kan niet zeggen dat rechtse partijen prioriteiten moeten stellen en dat die soms boven landsbelang gaan. En aan de andere kant dat linkse partijen altijd het landsbelang moeten laten prevaleren.
Want stel dat een linkse partij kan kiezen, landsbelang en voor een wet stemmen of prioriteit en het kabinet laten vallen door er niet voor te stemmen. En als oppositiepartij wil je toch echt graag dat er een andere en volgens jou betere regering komt en is dat prioriteit.
Als dit jouw mening is, dan kan je die niet aan- of uitzetten net naar gelang het jouw toevallig goed uitkomt:journee schreef:Ja, stel je voor dat mensen echt naar de inhoud van een wetsvoorstel kijken en daar op stemmen in plaats van te kijken naar de ideeën van een partij! (sarcasme uit)
Het lijkt mij dat alleen de inhoud van een voorstel belangrijk is en niet wie het voorstel indient. Als partijen niet willen samenwerken vanwege de achtergrond van een partij is dat naar mijn mening ronduit kinderachtig, met zo'n houding kom je nergens.
irmaz schreef:Ik ben maar even achteraan begonnen met het hierboven genoemde stuk omdat daar de humor in zou zitten.
Dit staat in de laatste alinea:Geen humor maar een pittige mening.Citaat:Ik heb voor de Partij voor de Dieren gestemd, maar het scheelde niet veel of ik had uit protest voor het FVD gekozen. Ik heb namelijk meer dan genoeg kwaad in me om door linkse deugmensen te worden veroordeeld.
Het hele stuk bevat m.i geen humor en gaat ook niet over in gesprek bijven. Het gaat over opkomen voor je idealen en de aanpak die je kunt kiezen om jouw idealen uit te voeren. De aanpak die de schrijver voorstelt niet babbelen dat alles niet zo hoort en hoe zou moeten en mensen niet deugen en allerlei kleine principes op iedereen loslaten, maar meebewegen met de ander en dan ombuigen. Volgens de schrijver moet, om de "linkse" doelstellingen op de lange termijn ter halen, het ijzer gesmeed worden als het heet is of als er wisselgeld is (voorbeeld volgens de schrijver: vleestax invoeren met als wisselgeld meer vrijheid tijdens Covid. Ik heb geen idee hoe dat de Covid-pandemie had ingeperkt en het aantal doden had voorkomen maar dat is blijkbaar de mening van de schrijver)
Ik ben het niet eens met alle insteek van de schrijver (zoals de blijkbare afkeur van de maatregelen tijdens de Covid-pandemie) maar ik ben het wel eens met het gebrek aan werkelijke durf en daadkracht, ruggegraat en het lezen van de maatschappelijke ontwikkelingen en mogelijkheden om de "linkse" agenda uit te voeren. Ook ben ik het eens met het feit dat afzetten tegen bepaalde groepen geen zin heeft en averechts werkt.
Grappig genoeg komt de schrijver zelf op mij over als een links deugmens die op slinkse wijze (lees: meer populistisch) zijn doel wil bereiken.
996981 schreef:Janneke2 schreef:Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.
Ja, wie hield een paar pagina's geleden ook weer een warm pleidooi voor het voorlezen op crèches in achterstandswijken...?
In termen van 'links en rechts' is het juist links dat zich bekommert om ontwikkeling en onderwijs voor iedereen, nadrukkelijk ook voor de kansarmen.
Citaat:Als je denkt dat voorlezen op crèches in achterstandswijken de gap gaat dichten ben je mijns inziens behoorlijk naïef.
BigOne schreef:Iemand had het over linkse/rechtse ideeën, geen enkel idee hoeft slecht te zijn. Waar ik wel moeite mee heb zijn de ideeën/kreten van bepaalde partijen waarvan ze weten dat het absoluut niet te betalen is en zo in aanloop naar de verkiezingen stemmen ronselen. Kijk maar even naar de diepvries van Geert en ook BBB.
Eigen risico , hoger minimumloon, asiel stop, nieuwe wet voor dierenwelzijn . En dan wordt er gestemd en dan stemmen ze het tegenovergestelde, of ze komen bij het debat en stemming niet eens opdagen. Ik vind dat pure volksverlakkerij.
Janneke2 schreef:Sarcasme is volgens Van Dale 'bittere, bijtende spot'.
Humor, ironie, zelfspot - hartstikke leuk.
Maar sarcasme is iets anders.
journee schreef:De belangrijkste vraag vind ik altijd of de kritiek terecht is en waarom iemand een bepaalde beslissing heeft genomen waar de kritiek op is.
In het geval van Caroline vd Plas heb ik het filmpje niet gezien maar kwam ik het volgende tegen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-formerende-partijen-vandaag-om-de-tafel-over-volkshuisvesting-en-veiligheid~b431a563/
Onder het kopje: Van der Plas en Omzigt: Hou op met dreigen royement als oppositie leden nieuwe kabinet willen steunen
Citaat:Hierin vraagt zij met klem om partijen die kenbaar hebben gemaakt geen medewerking te willen verlenen aan het nieuwe kabinet hun houding te heroverwegen.
Citaat:Kort gezegd stelt ze: ik begrijp best dat mensen het niet overal mee eens zullen zijn, maar er zullen ook goede voorstellen langs gaan komen. Bijvoorbaat besluiten tegen te stemmen omdat het nieuwe kabinet je niet zint is niet in het landsbelang.
Citaat:Is de kritiek op GroenLinks/PvdA in dit geval terecht?
Citaat:Of je nu links, rechts, midden of helemaal niet hebt gestemd, ik denk dat iedereen het erover eens is dat het land bestuurt moet gaan worden en dat het in het landsbelang is dat dit ook zo snel mogelijk gebeurt.
Citaat:Dus dat zou nu ook ieders prioriteit moeten hebben.
Citaat:Want uiteindelijk is het de inhoud die er toe doet en ook als oppositie partij telt je stem in de kamer net zo zwaar. Dus gebruik hem dan ook waarvoor hij bedoelt is.
996981 schreef:In jouw antwoord (Janneke2) op mijn pleidooi over kansgelijkheid m.b.t. studeren haal je voorlezen bij crèches in kansarme wijken aan. Blijkbaar neem ik dan foutief aan dat jij dat als (deel van) de oplossing ziet.
996981 schreef:Je mag en kan van alles willen Janneke
In jouw antwoord op mijn pleidooi over kansgelijkheid m.b.t. studeren haal je voorlezen bij crèches in kansarme wijken aan. Blijkbaar neem ik dan foutief aan dat jij dat als (deel van) de oplossing ziet.
journee schreef:In het geval van Caroline vd Plas heb ik het filmpje niet gezien maar kwam ik het volgende tegen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/live-politiek-formerende-partijen-vandaag-om-de-tafel-over-volkshuisvesting-en-veiligheid~b431a563/
Onder het kopje: Van der Plas en Omzigt: Hou op met dreigen royement als oppositie leden nieuwe kabinet willen steunen
Hierin vraagt zij met klem om partijen die kenbaar hebben gemaakt geen medewerking te willen verlenen aan het nieuwe kabinet hun houding te heroverwegen. Kort gezegd stelt ze: ik begrijp best dat mensen het niet overal mee eens zullen zijn, maar er zullen ook goede voorstellen langs gaan komen. Bijvoorbaat besluiten tegen te stemmen omdat het nieuwe kabinet je niet zint is niet in het landsbelang.
juval schreef:BigOne schreef:Iemand had het over linkse/rechtse ideeën, geen enkel idee hoeft slecht te zijn. Waar ik wel moeite mee heb zijn de ideeën/kreten van bepaalde partijen waarvan ze weten dat het absoluut niet te betalen is en zo in aanloop naar de verkiezingen stemmen ronselen. Kijk maar even naar de diepvries van Geert en ook BBB.
Eigen risico , hoger minimumloon, asiel stop, nieuwe wet voor dierenwelzijn . En dan wordt er gestemd en dan stemmen ze het tegenovergestelde, of ze komen bij het debat en stemming niet eens opdagen. Ik vind dat pure volksverlakkerij.
Het is volgens mij best te verklaren dat er belangrijke thema's even 'on hold' worden gezet tot er een nieuw kabinet is. Het demissionaire kabinet mag lopende zaken afhandelen, maar niet grote beslissingen nemen volgens mij.
Dus inderdaad even een paar maanden in de diepvries, en als het nieuwe kabinet is geinstalleerd en de nieuwe poppetjes op de plek zitten, dan grote besluiten nemen.
Electra63 schreef:996981 schreef:Je mag en kan van alles willen Janneke
In jouw antwoord op mijn pleidooi over kansgelijkheid m.b.t. studeren haal je voorlezen bij crèches in kansarme wijken aan. Blijkbaar neem ik dan foutief aan dat jij dat als (deel van) de oplossing ziet.
Sowieso is voorlezen op crèches aan te bevelen, aangezien het erg slecht gesteld schijnt te zijn met de leesvaardigheid van leerlingen en studenten.
Goed onderwijs is wat mij betreft nog altijd één van de belangrijkste onderwerpen om kansongelijkheid en uiteindelijk misdrijven voor een deel te voorkomen. Uitbannen kun je dat natuurlijk nooit.
Onderwijs is echt een linkse hobby
Janneke2 schreef:De volgende post is mogelijk plagen, het is ook 'tekstkritiek'
en het gaat mij om de (ontbrekende) inhoudjournee schreef:De belangrijkste vraag vind ik altijd of de kritiek terecht is en waarom iemand een bepaalde beslissing heeft genomen waar de kritiek op is.
In het geval van Caroline vd Plas heb ik het filmpje niet gezien maar kwam ik het volgende tegen:
Wat betreft kritiek en of de kritiek terecht is:
CvdPlas heeft een manipulerende opmerking gemaakt.
Dat is geen kritiek.
Maar goed, men vindt dat 'er gestopt moet worden met het dreigen met royement'.
Dat kun je zien als kritiek op CvdPlas op bijvoorbeeld D'66.
Het is slordig taalgebruik.
Woorden doen ertoe.
'Een kabinet steunen' is nu eenmaal iets heel anders dan 'zitting nemen in een kabinet'.
(Royement gaat over zitting nemen in een kabinet met de pvv, niet over een bepaald wetsvoorstel steunen.)Citaat:Hierin vraagt zij met klem om partijen die kenbaar hebben gemaakt geen medewerking te willen verlenen aan het nieuwe kabinet hun houding te heroverwegen.
Dat mag.
Dat is een mening.Citaat:Kort gezegd stelt ze: ik begrijp best dat mensen het niet overal mee eens zullen zijn, maar er zullen ook goede voorstellen langs gaan komen. Bijvoorbaat besluiten tegen te stemmen omdat het nieuwe kabinet je niet zint is niet in het landsbelang.
... gáán we weer.
Dezelfde manipulerende opmerking: 'jullie werken ons bij voorbaat al tegen!'
'Wij dienen het landsbelang!'
(Het landsbelang dat Henk wil ontslaan, omdat FB hogere winst haalt uit het louche detacheringsbureau?
Of het landsbelang dat Henk goed werk en woongenot gunt?)Citaat:Is de kritiek op GroenLinks/PvdA in dit geval terecht?
Het is geen kritiek,
het is manipuleren.
De linkse partijen gewoon, gezellig in kwaad daglicht stellen.Citaat:Of je nu links, rechts, midden of helemaal niet hebt gestemd, ik denk dat iedereen het erover eens is dat het land bestuurt moet gaan worden en dat het in het landsbelang is dat dit ook zo snel mogelijk gebeurt.
Neen.
Driewerf neen.
Graag kwaliteit.
(En qua vorm vind ik 'extraparlementair kabinet' prima, zeg ik al jaren. Een programkabinet: uitstekend, doe maar. Maar dit gezelschap: nee.)Citaat:Dus dat zou nu ook ieders prioriteit moeten hebben.
Ik heb andere prioriteiten.
En ik stel ze ook graag zelf, dank je wel.Citaat:Want uiteindelijk is het de inhoud die er toe doet en ook als oppositie partij telt je stem in de kamer net zo zwaar. Dus gebruik hem dan ook waarvoor hij bedoelt is.
?
Waar in vredesnaam heb je het over?
In Nederland zitten kabinetsleden niet in de Kamer.
En over inhoud is het niet gegaan.
996981 schreef:Het feit dat je naam onbewust wordt meegewogen in het studieadvies in groep 8 bijvoorbeeld. Anne-Fleur krijgt eerder een havo-vwo advies dan Kimberley, helemaal los van intelligentieniveau en de gemaakte toets.
Loretta schreef:996981 schreef:Het feit dat je naam onbewust wordt meegewogen in het studieadvies in groep 8 bijvoorbeeld. Anne-Fleur krijgt eerder een havo-vwo advies dan Kimberley, helemaal los van intelligentieniveau en de gemaakte toets.
Dan ben je als leraar toch ook wel behoorlijk incapabel als je je door dat soort dingen laat leiden.
helaas is het wel waar dat er op onzin dingetjes heel erg veel gediscrimineerd wordt.
journee schreef:Janneke2 schreef:En over inhoud is het niet gegaan.
Precies mijn punt!
Citaat:Ik was me er overigens niet van bewust dat Frans timmermans /GroenLinks/PvdA momenteel in het kabinet zat? Dan heb ik dat even gemist...
Wat jouw prioriteiten betreft, tenzij jij zelf in de kamer zit of minister wordt en het land moet besturen heb ik ook geen interesse in jouw prioriteiten, dus mijn zegen heb je.
Loretta schreef:996981 schreef:Het feit dat je naam onbewust wordt meegewogen in het studieadvies in groep 8 bijvoorbeeld. Anne-Fleur krijgt eerder een havo-vwo advies dan Kimberley, helemaal los van intelligentieniveau en de gemaakte toets.
Dan ben je als leraar toch ook wel behoorlijk incapabel als je je door dat soort dingen laat leiden.
helaas is het wel waar dat er op onzin dingetjes heel erg veel gediscrimineerd wordt.
996981 schreef:
996981 schreef:Electra63 schreef:
Sowieso is voorlezen op crèches aan te bevelen, aangezien het erg slecht gesteld schijnt te zijn met de leesvaardigheid van leerlingen en studenten.
Goed onderwijs is wat mij betreft nog altijd één van de belangrijkste onderwerpen om kansongelijkheid en uiteindelijk misdrijven voor een deel te voorkomen. Uitbannen kun je dat natuurlijk nooit.
Onderwijs is echt een linkse hobby
Juist. En die kansongelijkheid gaat veel, veel verder dan eventuele taalbarrières. https://www.nji.nl/kansengelijkheid-in- ... amenleving
Het feit dat je naam onbewust wordt meegewogen in het studieadvies in groep 8 bijvoorbeeld. Anne-Fleur krijgt eerder een havo-vwo advies dan Kimberley, helemaal los van intelligentieniveau en de gemaakte toets.
Electra63 schreef:996981 schreef:
Juist. En die kansongelijkheid gaat veel, veel verder dan eventuele taalbarrières. https://www.nji.nl/kansengelijkheid-in- ... amenleving
Het feit dat je naam onbewust wordt meegewogen in het studieadvies in groep 8 bijvoorbeeld. Anne-Fleur krijgt eerder een havo-vwo advies dan Kimberley, helemaal los van intelligentieniveau en de gemaakte toets.
Daarom zeg ik: onderwijs is vooral een linkse hobby
Of denk jij dat GW (extra) geld voor onderwijs of kansongelijkheid beschikbaar wil stellen?
Met name voor in de kansarme wijken.