Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:24

Ann

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:33

Goed onderbouwde post, Pien! Ik sluit me er helemaal bij aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:38

Troepenafbouw bij kiev klinkt leuk maar ze werden daar gewoon zo tegengewerkt dat er niets anders opzat dan deze oplossing om zonder gezichtsverlies terug te trekken. De aanvoerlijnen waren afgesneden, geen voedsel verwarming of brandstof en zeer veel verliezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:40

bigone schreef:
Troepenafbouw bij kiev klinkt leuk maar ze werden daar gewoon zo tegengewerkt dat er niets anders opzat dan deze oplossing om zonder gezichtsverlies terug te trekken. De aanvoerlijnen waren afgesneden, geen voedsel verwarming of brandstof en zeer veel verliezen.

Eens maar maakt niet uit. Zonder gezichtsverlies laten terugtrekken. Hopelijk gaat dat lukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:13

pien_2010 schreef:
[knip vanwege grote lap tekst]

Jouw zie hieronder quote ligt mijn inziens wel wat genuanceerder
Citaat:
Of denk je dat het prima is om[b] bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?[/b]

Zie dit interessante artikel uit de NRC waarin ik citeer:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/09/fi ... o-a4099894

Citaat:
Stubb is al jaren voorstander van een NAVO-lidmaatschap. En hij ziet dat Poetin met de oorlog in Oekraïne bereikt wat de Russische president juist niet wilde: een Europa dat meer dan ooit eensgezind is. Hij verwacht dat meer landen zich zullen willen aansluiten bij de NAVO. „Na dit conflict zullen we een verdeeld Europa krijgen. Aan de ene kant het autoritaire Rusland en aan de andere kant een verbond van democratieën. Het IJzeren Gordijn is dan terug. Dat is de realiteit waar we mee moeten leven.”

Er staan nog meer interessante zaken in maar het is echt niet zo dat 1 + 1 = 2 pmarena en
Door deze inval voelen veel meer landen zich bedreigd in Europa ook die landen die niet gelijk grenzen aan Rusland. Wat in Oekraïne gebeurt is zo ingrijpend, er valt zo niet te praten en zaken te doen met Poetin. Je suggereert nu met je post, dat dus als Finland lid wordt van de NAVO, Rusland binnenvalt.

Ik suggereer dit werkelijk op geen ene manier -O-
Lees nou gewoon even wat ik schrijf alsjeblieft, en hang er geen eigen filter met aannames overheen...?

Ik schrijf dit:
pmarena schreef:
Of denk je dat het prima is om bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?

Deze vraag is echt iets anders dan suggereren dat Rusland binnenvalt zodra Finland lid zou worden van de NAVO -O-

Ik stel slechts de vraag, of het verstandig is bij een eventueel in de toekomst verder uitbreidende NAVO, om dan ook maar meteen de bewapening mee te gaan schuiven, lekker weer wat dichter naar Rusland toe, wetende dat zoiets voor een buurland heel erg onprettig voelt.... en een actie = reactie effect kan hebben. (Cuban missile crisis bvb. als voorbeeld, USA zet lekker kernwapens in Europa in bereik van Rusland, Rusland reageert daarop door op Cuba kernwapens binnen bereik van de USA te zetten, en de stront is volledig aan de knikker...)

Met je laatste stuk ben ik het overigens gewoon helemaal eens, dat het goed is dat we nu met zijn allen wel genoeg spierballen laten zien dat we deze invasie volledig afkeuren, want hier helpt vriendelijk blijven niet meer nu ze eenmaal deze stap gezet hebben.

Alleen ik denk dus wel dat Putin tot deze stap gekomen is doordat hij zich in het nauw gedreven voelde en dit dan blijkbaar als de beste "oplossing" van zijn probleem zag. uiteraard sta ik daar niet achter en keur het af

Maar wat voor oplossing er uiteindelijk ook komt om een einde aan deze oorlog te maken.... een overeenkomst die ik dus ook nog niet weet, maar wie weet wordt het uiteindelijk een X aantal jaar geen aansluiting bij NAVO, misschien toch bepaalde gebieden aan Rusland afstaan onder bepaalde voorwaarden.... wat klöte zou zijn maar als het de rest van je land veiliger maakt.... ik denk dan wel van joh had dit niet zonder al dit leed en al deze verwoesting bereikt kunnen worden, zo'n overeenkomst....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:27

Citaat:
Deze vraag is echt iets anders dan suggereren dat Rusland binnenvalt zodra Finland lid zou worden van de NAVO

Klopt, ik heb daarom ook je gehele quote vetgedrukt herhaald in mijn post en die had ik in mijn conclusie ook volledig moeten herhalen. Want het is maar de vraag 1. Of Finland lid kan worden zo snel, en 2 Als ze lid zijn of ze dan gelijk ook nog allerlei wapentuig aan de grens gaan stationeren vanuit de NAVO.
Volgens mij staat het laatste er al maar dan vanuit de defensie van Finland zelf.(zie stuk over leger Finland en slimme opperbevelhebber die zijn leger al jaren voorbereid op Rusland daar hij het totaal niet vertrouwde. Dus die man was in elk geval net als Oekraïne niet naïef. ) Maar soi dat weet ik niet zeker.

pmarena schreef:
Alleen ik denk dus wel dat Putin tot deze stap gekomen is doordat hij zich in het nauw gedreven voelde en dit dan blijkbaar als de beste "oplossing" van zijn probleem zag.
Dat weet ik dat je dat denkt. Dat dacht ik zelf in het verleden ook, maar nu denk ik dit allang niet meer. Daarin denken we verschillend en dat mag.

pmarena schreef:
Maar wat voor oplossing er uiteindelijk ook komt om een einde aan deze oorlog te maken....

Dat gaan we meemaken. Ik verwacht zelf dat Poetin helemaal niet zo oplossingsgericht bezig is op dit moment en alleen voor de bühne tijdwinst wil om alsnog verder tegaan met zijn plannen wat die plannen dan ook zijn. Maar laten we hopen dat ik daarin te pessimistische kijk op het geheel heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:31

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:34

Roodvos, ik geef je deze link en laat het hier verder bij. Dit verhaal in de link is precies het zelfde zoals ik het vroeger op school geleerd heb van een geschiedenis leraar die zich hier in verdiept had. Inderdaad gaat het verder te diep in op deze materie voor dit topic en ook als het gaat om mijn interesse op dit moment om me hier weer in te verdiepen. Vandaar dat ik niets van het artikel in dit topic zet zodat iedereen voor zichzelf kan kiezen of men dit wel of niet wil lezen.
https://decorrespondent.nl/7418/nederla ... 2-5e1de7f5

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:37

Poetin zal wel njet hebben gezegd :
Het Kremlin heeft hoopvolle verwachtingen over de onderhandelingen met Oekraïne de grond ingeboord. ,,We kunnen niet stellen dat er iets veelbelovends of enige doorbraak was", zei woordvoerder Dmitri Peskov. Volgens hem is er nog veel werk te verrichtten. Hij merkte wel op dat Moskou het positief vindt dat Kiev zijn eisen op schrift heeft gesteld.

Delegaties van beide kanten waren dinsdag positief over onderhandelingen in Istanboel, waarbij Oekraïne onder meer voorstellen deed over toekomstige neutraliteit als grote landen, ook van de NAVO, via de VN-Veiligheidsraad veiligheidsgaranties bieden. Moskou beloofde na het overleg de militaire operaties rond de hoofdstad Kiev en de noordelijke stad Tsjernihiv drastisch te reduceren als gebaar van goede wil voor verdere onderhandelingen.

In Kiev was het afgelopen nacht weliswaar relatief rustig, maar in Tsjernihiv en omgeving regende het volgens de regionale gouverneur bombardementen. De Oekraïense president Volodimir Zelenski is sceptisch over de woorden van 'vertegenwoordigers van een land dat blijft vechten met de bedoeling om ons te vernietigen'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:52

pien_2010 schreef:
pmarena schreef:
Alleen ik denk dus wel dat Putin tot deze stap gekomen is doordat hij zich in het nauw gedreven voelde en dit dan blijkbaar als de beste "oplossing" van zijn probleem zag.
Dat weet ik dat je dat denkt. Dat dacht ik zelf in het verleden ook, maar nu denk ik dit allang niet meer. Daarin denken we verschillend en dat mag.

Er zal (inmiddels) zeker meer meespelen maar ik denk wel dat het (in zijn ogen brutale en provocerende) steeds dichter bij zijn grenzen plaatsen van NAVO faciliteiten, hier zeker wel aan ten grondslag ligt. Er wordt wel steeds gezegd "Jamaar NAVO is een verdedigingspact, niet om aan te vallen" maar voor Rusland is het denk ik vrij simpel: NAVO = USA en die willen ze gewoon niet te dichtbij hebben, wat ook best wel te begrijpen is gezien de geschiedenis van die 2.

pien_2010 schreef:
pmarena schreef:
Maar wat voor oplossing er uiteindelijk ook komt om een einde aan deze oorlog te maken....

Dat gaan we meemaken. Ik verwacht zelf dat Poetin helemaal niet zo oplossingsgericht bezig is op dit moment en alleen voor de bühne tijdwinst wil om alsnog verder tegaan met zijn plannen wat die plannen dan ook zijn. Maar laten we hopen dat ik daarin te pessimistische kijk op het geheel heb.

Die kans is groot :j

De Russische leiders staan er natuurlijk ook wel om bekend dat ze het ene zeggen en het andere doen, dus je moet er altijd vanuit gaan dat er een grote kans is dat beloftes loos zijn. Maar toch zal je daar doorheen moeten als je liefst een diplomatieke oplossing wilt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:53

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:00

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:32

Ik lees op Twitter berichten van Oekraïners over telefoongesprekken van Russische soldaten met hun thuisfront. Als er maar 10 % van waar is dan is het nog gruwelijk wat sommigen uitvreten.
De vrouwen beginnen zich ook te melden met wat hun is overkomen, verschrikkelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:35

tamary schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ng-aardgas
Volgens economen kan de totale boycot van Russisch gas & olie wel eens goedkoper uitpakken dan blijven kopen.

Lijkt mij de enige juiste strategie. Als je echt op korte termijn wat wilt bereiken moet je "all in" volgens mij. Het aan modderen en te hopen dat het op de lange termijn wel los zal lopen lijkt mij een zeer risicovolle aanpak.

Dat Putin nu al weer terugkrabbelt met het betalen in Roebels geeft wel aan dat het een flink probleem voor hen zou zijn als Europa stopt met gas en olie af te nemen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:45

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:49

bigone schreef:
Ik lees op Twitter berichten van Oekraïners over telefoongesprekken van Russische soldaten met hun thuisfront. Als er maar 10 % van waar is dan is het nog gruwelijk wat sommigen uitvreten.
De vrouwen beginnen zich ook te melden met wat hun is overkomen, verschrikkelijk.

Wat zeggen ze en heb je een link? Want ik weet totaal niet waar je het over hebt. Zijn de Oekraïners afschuwelijk bezig? Zijn het de Russen? Beiden ? (Is meestal in een oorlog?).

Eens met irmaz. Dan maar koud (en dat zegt de koukleum, maar zo kan het ook niet verder→ het moet gewoon stoppen zsm).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 15:49

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:59

Daar zal dan wel een boek over verschijnen. Vreemde en gevaarlijke troela.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:04

Ann schreef:
Niemand schijnt aan Poetin te durven vertellen dat de oorlog niet helemaal volgens plan verloopt.

https://twitter.com/PeterAlexander/stat ... 7247832073

Ik hoop dat het waar is.

En ik vraag me af of tsaar Poetin een hofnar heeft. Hofnar als in: hooggewaardeerde hoveling met als functie de plaatselijke machthebber 'met beide benen op de grond te houden'.

En als dit waar is, zou het zo kunnen zijn dat een volgend stadium een paleisrevolutie is.
(Het volk wil de oorlog niet, dus wie deze tsaar afzet is meteen populair...)

I wish, I wish....!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 16:07

Poetin zit volgens vluchtgegevens waarschijnlijk ergens in een luxe bunker ruim 2000 km van Moskou (zal de bron nog even terug zoeken).

Of hij daar ook iemand heeft die rationeel denkt lijkt me sterk. Indien wel dan valt die persoon binnenkort ineens uit het raam waarschijnlijk.

Edit: een engelse bron erbij gezocht (ipv duits)

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... nkers.html

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:12

In de Oeral, wordt beweerd. Maar dan nog: de man kan ook lezen, buitenlandse tv kijken en zal ook internet hebben. Ik kan me niet voorstellen dat hij verstoken blijft van al het nieuws.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 16:16

Dat schijnt hij dus niet te doen.
Geen idee of dat nu anders is uiteraard, maar voor de start van de oorlog had ik al eens ergens gelezen dat hij zicht uitsluitend (officieel) zou laten informeren door zijn adviseurs.

Een beetje wat wappies doen denk ik :o selectief informatie opnemen en echte harde feiten voor complotten aanzien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:20

Het lijkt me toch wel iemand die op de hoogte wil blijven van wat er in het buitenland zoal gezegd wordt. Op zijn minst zodat hij daarop kan anticiperen en zijn actie = reactie in kan zetten. En de boel kan verbuigen voor het eigen volk. Kennis is macht.

Maargoed ik kan het mis hebben natuurlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:24

Janneke2 schreef:
En ik vraag me af of tsaar Poetin een hofnar heeft. Hofnar als in: hooggewaardeerde hoveling met als functie de plaatselijke machthebber 'met beide benen op de grond te houden'.

Waarom zou hij met beide benen op de grond gehouden willen worden? Hij is er toch helemaal niet op uit om als verstandige maar kleurloze leider de geschiedenis in te gaan?
Nee, als je zoveel doet om tot in het oneindige aan de macht te kunnen blijven, en iedere vorm van kritiek onmogelijk maakt, dan wil je als een Groot Leider de geschiedenis in gaan. Eentje die door vriend en vijand gevreesd wordt en die het rijk minimaal tot zijn historische grenzen heeft hersteld, en liefst zelfs nog wat heeft uitgebreid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:10

Sizzle schreef:
Dat schijnt hij dus niet te doen.
Geen idee of dat nu anders is uiteraard, maar voor de start van de oorlog had ik al eens ergens gelezen dat hij zicht uitsluitend (officieel) zou laten informeren door zijn adviseurs.

Een beetje wat wappies doen denk ik :o selectief informatie opnemen en echte harde feiten voor complotten aanzien.

Ik vraag het me af. Dat klinkt erg dom. En Poetin is niet dom. Integendeel, hij is erg slim. Heb vrij veel gelezen, ook zijn eigen woorden, en daaruit heb ik de indruk gekregen dat hij heel snugger is.