Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 00:26

pien_2010 schreef:
Citaat:
Denk jij dat de partij überhaupt nog zou blijven bestaan als Geert Wilders weg zou vallen? Bij veel andere gevestigde partijen zou ik er niet aan twijfelen, maar bij de PVV...

De vraag is niet aan mij gesteld door Journee maar ik geef er wel een antwoord op, want ik vind het een interessante vraag en ook inhoudelijk.

Ik denk dat de partij binnen no time enorm zakt en uit elkaar valt, maar hun ideeën niet. Die leven breed onder een hele groep mensen en daar zal voordat de nieuwe Wilders opstaat die dan Wilders ++ zal zijn wel beleid voor moeten komen. Het lijkt dat de grootste groep aangegaan is op het asielbeleid en velen ook op de antimoslim tendens van de partij.
Dus asielzoekers beleid is alleen nog maar belangrijker en met name zijn mensen boos dat er geen woningen zijn en vrijwel voor de grootste groep ook geen perspectief. De vluchtelingen dan voorrang geven zorgt voor begrijpelijke maar ook gevaarlijke aanwijzen van de zondebok.

Dus veestapel zal echt iets mee moeten gebeuren met een goede uitkoopregeling, dat getouwtrek al veertig jaar lang moet nu stoppen, dan komt er ruimte vrij om de woningbouw los te trekken en zal de doorstroming weer op gang komen. Tevens zal het traject waar de vluchtelingen in terecht komen anders moeten. Sneller bv beslissen: "jij vraagt terecht aan en jij niet", de " nieters" spoedig terug (zeer moeilijke dossiers) en diegene die mogen blijven slachtoffer hulp geven zo nodig, integreren zsm , laten werken en studeren zsm zodat ze waardevolle burgers worden van hun nieuwe land.

Het zijn hardnekkige dossiers. Daarnaast zal er echt beleid moeten komen van voorlichting en samenwerking tussen allerlei gemeenschappen , zodat veel mensen persoonlijk ervaren dat moslims in Nederland deugen en waardevol zijn net als Christenen, Joden, atheïsten, agnosten, humanisten, boeddhisten etc etc. En dat in al die groepen mensen ook niet deugen.

De kans dat de ideeën van de PVV die niet vruchtbaar zijn voor ons land, Europa en de wereld, anders nog extremer zullen worden en de mensen nog bozer zullen worden, is erg groot aanwezig. Daarom hoeft voor mij Wilders ook niet weg, want de ideeënleven wereldwijd, we zitten in een golf die groeiende is en nog radicaler zal worden vrees ik. . Maar er mag wel eens meer openheid komen bij het publiek over het feit dat de partij het partijprogramma van de SP heeft overgenomen en als het op stemmen aankomt anders stemt. Dat de Kamerleden hun geld opstrijken en er niet voor werken. Ik vind Wilders wel een harde werker by the way. Maar zo gemakkelijk als het is opgeschreven zo moeilijk en hardnekkig de problemen zijn. Want de problemen zijn zo hardnekkig ook omdat de grote industrieën de boel lopen te traineren (denk aan agro industrie), denk aan de vervuilende bedrijven zoals Tatasteel e.a. Dat is wereldwijd zo en dat maakt het voor een klein landje als Nl zo complex ook . Het gaat om grote financiële b3langen, macht en grote witte boordencriminaliteit en mensen die de mazen vd wet opzoeken om het foute te doen, voor eigen gewin of gewin van een kleine rijke groep.

Ik ben het op veel punten met je eens. Onlangs las ik op een ander forum redenen van PVV stemmers om op PVV te stemmen. Dat was best interessant en anders dan vaak gedacht wordt was dat over het algemeen niet omdat mensen een haat hebben naar vreemdelingen. Veel mensen vonden beperking van migratie belangrijk, maar meer om bijkomende redenen.

Redenen waren onder andere:

-Woningnood
-beloofde financiele steun voor lage inkomens
-slechte ervaring met de inburgering van islamitische mannen en de hoop dat hier meer aandacht aan wordt gegeven
-het charme offensief van Geert tijdens de verkiezingen waardoor mensen het gevoel hadden dat hij dingen echt positief zou gaan veranderen
-strategisch stemmen, willen voorkomen dat gl/PvdA of vvd het grootste zouden worden
-de zon zou weer gaan schijnen in Nederland :+

Interessant was ook om te lezen dat al deze mensen (dus ook degenen met slechte ervaringen met islamitische mannen) niet tevreden waren met het huidige beleid en 100% zeker wisten dat hun stem bij een volgende verkiezing dus niet meer naar de PVV gaat. Eén PVV stemmer noemde de hele ervaring ook een eye opener, omdat degene zich hierdoor ook echt in de politiek is gaan verdiepen. (die eindigde ook met een 'bedankt Geert!' :+ )

Dus hoewel er misschien een harde kern is die echt PVV aanhangers zijn, is er ook een grote groep die zich door de 'ik zet alles in de ijskast Geert' hebben laten beïnvloeden.

Wat ik hiermee vooral duidelijk wil maken is dat de PVV aanhanger op social media geen afspiegeling is van alle PVV stemmers. Het zijn echt niet allemaal domme, onredelijk en vreemdelinghatende mensen. Ook onder PVV stemmers vinden mensen dat Gaza gewoon hulp moet krijgen en komt de de opmerking 'stuur minister Faber aub naar huis' voorbij. Of 'het enige wat Wilders lukt is het vinden van zijn Twitter knop'. :) Het zijn vaak gewoon prima mensen die (om wat voor reden dan ook) toevallig een keer PVV hebben gestemd.

Wat ik ook wel interessant vond was een opmerking dat kritiek op de keuze om PVV te stemmen niet helpt om mensen aan een andere overtuiging te helpen, maar mensen juist aanzet om hun keuze te verdedigen. En de opmerking van iemand die tegen de PVV is, dat diegene het moeilijk vond om een PVV stemmer zijn stemkeuze te vergeven.

Toch denk ik dat dit laatste wel heel belangrijk is. Want de PVV stemmers van nu kunnen straks misschien ook wel op jouw eigen partij stemmen. Dat kritiek of verwijten over het algemeen niet bevorderlijk zijn om mensen hun beweegredenen te laten herzien, is iets wat naar mijn idee zeker klopt. :)

Hoewel ik ook verwacht dat er altijd wel een soort van PVV-achtige partij zal blijven, verwacht ik niet direct dat een andere partij zo snel als de PVV zou groeien. Vooral omdat de PVV al heel wat jaren mee draait en nieuwe partijen vaak net zo snel opkomen als weer verdwijnen. Maar ook omdat de PVV zich tijdens de verkiezingen een veel gematigder masker heeft aangemeten, waardoor mensen PVV durfden te stemmen. Nu dat masker af is verwacht ik eigenlijk niet dat mensen snel dezelfde beslissing nogmaals zullen nemen bij een Geert 2.0.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 06:02

BigOne schreef:
Pure druk vanuit tata, de voormalige hoogovens zijn blijkbaar heilig, nog steeds .

Geld is altijd de drijfveer....en is altijd belangrijker dan de gezondheid van mensen, het milieu etc etc

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:20

Ben het helemaal eens met je stuk Journee en bedankt voor de uitleg en de uitgebreidheid.
In feite zouden die mensen die al die zaken willen veranderen op de SP moeten stemmen daar het programma van de PVV veel raakvlakken heeft met de SP daar de PVV het gekopieerd heeft (en dan alleen anders stemt).

Ik denk dat ze dat niet helemaal door hebben gehad of wellicht nog niet hebben.
En ik zie PVV stemmers niet als domme mensen ook al hebben ze in mijn ogen (een keer) een domme keuze gemaakt waar ze niets mee op zijn geschoten.
Ik verwacht overigens dat er bij nieuwe verkiezingen toch nog grote winst zal zijn voor de PVV of nog erger rechts FvD. Dat baseer ik op ingezonden stukken op bv NU.nl dat pure Russische propaganda is en die posts vind ik erg schokkend en totaal gespeend van enig geschiedkundig inzicht. Eerlijk gezegd ben ik zelfs wat bang van die posters gezien hun nare ideeën over heel veel zaken die enorm ver weg van mij staan.
Of ook bv posts over Claude, de Nederlandse afgevaardigde o phet songfestival. Daar waren posts bij die netjes geformuleerd waren (dus geplaatst) maar waar het rascismendoor heen sijpelde.
Dus het zou fijn zijn als de PVV weer oppositie partij wordt, maar ik hoop dat je gelijk hebt dat waarom mensen PVV hebben gestemd, voor de gehele achterban geldt maar daar hou ik mijn hart voor vast, en denk dat de mensen op sociale media niet respresentief zijn voor allen.
Plus en dat schrijf je ook, was GL vroeger een in de ogen van mensen een normale keuze partij is dat nu toch in hun beleving echt anders. Die polarisering is heel naar om te zien daar ik niet veranderd ben en GL/PvdA nog steeds een normaal keuze alternatief vind om je stem op uit te brengen. De keuze om daaromaar PVV te stemmen want die GL wat jij ook schrijft komt wel binnen als heel naar. Het framen van GL is dus wel gelukt en niet de overtreders worden aangepakt van onze milieu delicten maar diegene die dat bloot leggen of voor de rechter brengen. In "die omgekeerde wereld" gaat imo dus iets heel erg mis.
Ik ben blij met je uitgebreide artikel want mensen bedoelen het vaak goed, zoals jij ook laat zien in je post.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:52

De grote winst van de PVV zat hem in de groep ontevreden stemmers, de hoppers.
Die stemden eerst op FvD, daarna massaal op BBB en nu op de PVV.
Zij hebben zich in de luren laten leggen door de wat mildere toon van Wilders vooraf aan de verkiezingen en bepaalde beloftes ( geen ER ).
Maar een grote groep stemt nog steeds op hem vanwege zijn beoogd strenge asielbeleid. Zij pikken onze huizen, ze krijgen gratis geld, ze vallen onze vrouwen lastig. Ze moeten zich aanpassen, onze tradities, onze cultuur.

En natuurlijk zijn de meeste stemmers niet dom, maar hebben ze wel een domme keuze gemaakt om op PVV te stemmen.
Maar laten we nu ook niet doen, alsof het allemaal leuke, aardige mensen zijn die op PvV stemmen.
Het zijn ook de voetbalhooligans en relschoppers en de tokkies.
De groep die op SM helemaal los gaat.

Mijn ervaring is niet alleen van SM, ik ken zat PVV-stemmers.
Het overgrote deel heeft een hekel aan buitenlanders of in ieder geval ze vinden dat er teveel zijn.
Zij denken dat veel problemen, zoals woningnood, opgelost worden als de asielstroom gestopt wordt.
Alles wordt op 1 hoop gegooid, vluchtelingen, arbeidsmigranten, 2e of 3e generatie, het maakt niet uit.

Tot een paar jaar terug woonde ik in Rotterdam, hoe vaak er wel niet aan mij gevraagd werd, of ik niet moest verhuizen met al die buitenlanders? Waarom wij daar bleven wonen, wij konden ons toch makkelijk een ander huis kopen? Kon ik wel veilig over straat? Was het niet gevaarlijk voor mijn dochters om daar naar school te gaan enz.
Wij hebben nooit problemen gehad, behalve de zaken als in iedere grote stad.
Nu wonen we in een kleine SGP-gemeente. Zo intolerant, zoveel vooroordelen enz.
De mensen kennen weinig "buitenlanders". Ze zien weleens arbeidsmigranten of asielzoekers, maar dat is het.
Ze zien vooral wat in de media wordt getoond en dat is niet altijd het beste, zoals bijvoorbeeld Opsporing Verzocht.

Daarbij heb ik een buitenlandse achternaam en merk ik gewoon de vooroordelen van mensen. Ik word zeker niet gediscrimineerd, maar mensen stellen domme vragen, waarbij ik denk, hoe dan?
Een beetje zoals Johan Derksen, als donkere man kan je geen echte Fries zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:35

Electra als alleenstaande moeder met drie kinderen woonde ik in een moslim wijk en heb me daar bijzonder op mijn gemak gevoeld. De wijk was één ook als het ging om het naar vinden van één moslim man die super conservatief was en waarvan de vrouw altijd verplicht binnen zat en waarvan de kinderen niet een vrouw mochten groeten.
Dus natuurlijk zijn er nare mensen zoals jij ook in de SGP gemeente ervaart en die zie je ook onder moslims terug ("het zijn net echte mensen" hahahahaha) maar ik werd met heel veel liefde omringd en mijn kinderen ook. Ik heb vooral van mensen die nog nooit met moslims te maken hadden moeten horen wat voor een crimineel volk dat wel niet is en dat ik echt moet oppassen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:41

Het is vreemd, mensen die ivm woningnood op pvv stemmen, want die asielzoekers. Woningnood komt door Blok en stront.
Het is apart dat hier ( en meerdere Europese landen) zoveel weerstand tegen verschillende groepen is, joods, islamitisch enz terwijl ze in de Oekraïne heel goed samenleven en besturen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:04

Electra63 schreef:
De grote winst van de PVV zat hem in de groep ontevreden stemmers, de hoppers.
Die stemden eerst op FvD, daarna massaal op BBB en nu op de PVV.
Zij hebben zich in de luren laten leggen door de wat mildere toon van Wilders vooraf aan de verkiezingen en bepaalde beloftes ( geen ER ).
Maar een grote groep stemt nog steeds op hem vanwege zijn beoogd strenge asielbeleid. Zij pikken onze huizen, ze krijgen gratis geld, ze vallen onze vrouwen lastig. Ze moeten zich aanpassen, onze tradities, onze cultuur.

En natuurlijk zijn de meeste stemmers niet dom, maar hebben ze wel een domme keuze gemaakt om op PVV te stemmen.
Maar laten we nu ook niet doen, alsof het allemaal leuke, aardige mensen zijn die op PvV stemmen.
Het zijn ook de voetbalhooligans en relschoppers en de tokkies.
De groep die op SM helemaal los gaat.

Mijn ervaring is niet alleen van SM, ik ken zat PVV-stemmers.
Het overgrote deel heeft een hekel aan buitenlanders of in ieder geval ze vinden dat er teveel zijn.
Zij denken dat veel problemen, zoals woningnood, opgelost worden als de asielstroom gestopt wordt.
Alles wordt op 1 hoop gegooid, vluchtelingen, arbeidsmigranten, 2e of 3e generatie, het maakt niet uit.

Tot een paar jaar terug woonde ik in Rotterdam, hoe vaak er wel niet aan mij gevraagd werd, of ik niet moest verhuizen met al die buitenlanders? Waarom wij daar bleven wonen, wij konden ons toch makkelijk een ander huis kopen? Kon ik wel veilig over straat? Was het niet gevaarlijk voor mijn dochters om daar naar school te gaan enz.
Wij hebben nooit problemen gehad, behalve de zaken als in iedere grote stad.
Nu wonen we in een kleine SGP-gemeente. Zo intolerant, zoveel vooroordelen enz.
De mensen kennen weinig "buitenlanders". Ze zien weleens arbeidsmigranten of asielzoekers, maar dat is het.
Ze zien vooral wat in de media wordt getoond en dat is niet altijd het beste, zoals bijvoorbeeld Opsporing Verzocht.

Daarbij heb ik een buitenlandse achternaam en merk ik gewoon de vooroordelen van mensen. Ik word zeker niet gediscrimineerd, maar mensen stellen domme vragen, waarbij ik denk, hoe dan?
Een beetje zoals Johan Derksen, als donkere man kan je geen echte Fries zijn.

Dit dikgedrukte is in mijn ogen de essentie van het verhaal. Mensen hebben vaak geen haat naar buitenlanders, maar ze willen hun problemen opgelost zien en hun wordt wijsgemaakt dat het aan het aantal vreemdelingen ligt. Mensen zijn gewoon slecht geïnformeerd. Sommige mensen worden wel degelijk geconfronteerd met slecht aangepaste vreemdelingen. Dit zijn vrijwel altijd jonge mannen. Bijvoorbeeld de juf die op school geen respect krijgt. Meiden die worden lastig gevallen. Of enorme problemen als een vrouw de relatie wil verbreken. Geweld als men zichzelf of de islam beledigd vindt. Het gemak waarmee soms door vreemdelingen delicten worden gepleegd. Deze problemen zijn er gewoon.

Mensen die dit ook persoonlijk meemaken geven zelf nog aan dat ze geen hekel hebben aan vreemdelingen, maar dat ze het wel heel belangrijk vinden dat de groep die uit de pas loopt zich ook aanpast aan de Nederlandse normen en waarden. Dat de juf ook met hetzelfde respect wordt behandeld als de meester. Dat vrouwen ook het recht hebben om een relatie te verbreken, zonder kans op (eer) wraak. Dat diefstal en geweld niet geaccepteerd zijn. Het lijkt mij ook helemaal niet onredelijk dat men dit soort dingen graag opgelost ziet?

Politiek is ook best ingewikkeld en ik kan me best voorstellen dat het veel mensen niet echt ligt en ze zich er daarom ook niet in verdiepen. Mensen zien de problemen, weten zelf niet waar de oplossing ligt en stemmen op de partij die het hardste roept dat ze de problemen op kunnen lossen. En dat zijn nooit de meest betrouwbare partijen, want die zullen hun stemmen niet zo'n grote berg leugens willen verkopen.

Jouw laatste alinea is ook heel typerend. Racisme en discriminatie gebeurt ook niet uit onwetendheid. Onwetendheid maakt mensen vooral nieuwsgierig en hoewel mensen misschien voor jouw idee domme vragen stellen, is dit gewoon een teken van interesse en over het algemeen goedbedoeld, hoe lomp het soms misschien ook over komt. Maar interesse is in mijn optiek eigenlijk juist positief. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee en vertel mensen hoe het wel zit. Als mensen meer begrip hebben voor elkaar is dit alleen maar goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:23

Van een bokker heb ik een heel interessant artikel gekregen uit Vrij Nederland geschreven door Frans Timmermans.
De essentie van het artikel is dat hij democraten tegenover autocraten zet.
Hij voert een warm pleidooi dat de democraten zich verenigen en pal gaan staan voor de democratie in Europa die zo onder druk staat.
Tevens vraagt hij zich af, waar de VVD NU staat. In de tijd van Rutte hoorde de VVD duidelijk bij de democratische partijen net als de midden partijen en de linkse partijen zoals GL en PvdA. Maar hoe is dat nu?
Hoe is het stemgedrag van de VVD met deze nieuwe fractievoorzitter die samenwerkt met de PVV en in feite autocratie faciliteert gezien haar stemgedrag? Voorbeelden hiervan geeft hij.
Hij vraagt zich af hoe andere democraten binnen de VVD hier naar kijken.
Hij legt uit waarom de PVV een autocratische partij is en waar dit ,ook na de inval van Oekraïne, zichtbaar is geworden. De liefde die Wilders heeft voor Poetin, Orban en andere autocratische leiders is een teken aan de wand (mijn woorden).
Zelf geeft hij aan de versteviging van de verzorgingsstaat te zien als een voorwaarde om mensen bij de democratische partijen te houden en weer terug te krijgen en hij legt uit waarom (dat zullen VVD ers natuurlijk anders zien en dat mag ook, eigen noot).
Ik vind het een goed Artikel en ik ga het verspreiden daar ik inderdaad zelf ook denk dat de democraten over links ,midden, en rechts zich horen te verbinden om de dreiging in Europa die gaande is als het om onze democratie gaat te keren.
Hoe je dit dan gaat invullen dat is dan weer meer politiek, maar als de wil er is moet dat kunnen ben ik het met hem eens. Of dat mogelijk is met de huidige politieke leidster dat is maar de vraag.
VN heeft dit artikel vrijgegeven met de bedoeling om het zoveel mogelijk te verspreiden.

https://www.vn.nl/essay-frans-timmermans/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:38

pien_2010 schreef:
Electra als alleenstaande moeder met drie kinderen woonde ik in een moslim wijk en heb me daar bijzonder op mijn gemak gevoeld. De wijk was één ook als het ging om het naar vinden van één moslim man die super conservatief was en waarvan de vrouw altijd verplicht binnen zat en waarvan de kinderen niet een vrouw mochten groeten.
Dus natuurlijk zijn er nare mensen zoals jij ook in de SGP gemeente ervaart en die zie je ook onder moslims terug ("het zijn net echte mensen" hahahahaha) maar ik werd met heel veel liefde omringd en mijn kinderen ook. Ik heb vooral van mensen die nog nooit met moslims te maken hadden moeten horen wat voor een crimineel volk dat wel niet is en dat ik echt moet oppassen.

Precies, als je nooit moslims of buitenlanders meemaakt als gewone mensen net als jou en je ziet alleen maar slechte voorbeelden in de media, dan wordt je oordeel nadelig beïnvloed.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:50

Fascinerend hoe dit topic steeds in dezelfde cirkel rond blijft gaan. Respect dat Ruitje, Cer en Journee (en de boerin, sorry ik ben je usernaam vergeten) het nog op kunnen brengen zichzelf steeds te verdedigen, verduidelijken etc.

Ik lees nog zijdelings mee. Zie steeds hetzelfde gebeuren. Onjuist gebruik van definities, enorm sturen waarover wel en niet gediscussieerd mag worden, vooroordelen over mensen die anders stemmen, opmerkingen die net op de grens zijn, bagatelliseren van mensen hun problemen etc.

De enorme hoeveelheid tijd die bepaalde mensen in dit topic steken… je zou toch denken dat er constructievere manieren zijn om een tegengeluid te geven tegen de huidige politiek.

Oprechte vraag aan de mensen die hier posten; wat brengt het je of wat hoop je dat het anderen brengt? Vooral nu alles al meermaals voorbij gekomen is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:09

996981 schreef:
Fascinerend hoe dit topic steeds in dezelfde cirkel rond blijft gaan. Respect dat Ruitje, Cer en Journee (en de boerin, sorry ik ben je usernaam vergeten) het nog op kunnen brengen zichzelf steeds te verdedigen, verduidelijken etc.

Ik lees nog zijdelings mee. Zie steeds hetzelfde gebeuren. Onjuist gebruik van definities, enorm sturen waarover wel en niet gediscussieerd mag worden, vooroordelen over mensen die anders stemmen, opmerkingen die net op de grens zijn, bagatelliseren van mensen hun problemen etc.

De enorme hoeveelheid tijd die bepaalde mensen in dit topic steken… je zou toch denken dat er constructievere manieren zijn om een tegengeluid te geven tegen de huidige politiek.

Oprechte vraag aan de mensen die hier posten; wat brengt het je of wat hoop je dat het anderen brengt? Vooral nu alles al meermaals voorbij gekomen is?

ik vermoed dat je mij bedoelt. Ik lees wel mee, maar reageer niet zo veel meer. Ben wel benieuwd naar de antwoorden op je vraag.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:16

pien_2010 schreef:
Ben het helemaal eens met je stuk Journee en bedankt voor de uitleg en de uitgebreidheid.
In feite zouden die mensen die al die zaken willen veranderen op de SP moeten stemmen daar het programma van de PVV veel raakvlakken heeft met de SP daar de PVV het gekopieerd heeft (en dan alleen anders stemt).

En ik zie PVV stemmers niet als domme mensen ook al hebben ze in mijn ogen (een keer) een domme keuze gemaakt waar ze niets mee op zijn geschoten.
Ik verwacht overigens dat er bij nieuwe verkiezingen toch nog grote winst zal zijn voor de PVV of nog erger rechts FvD. Dat baseer ik op ingezonden stukken op bv NU.nl dat pure Russische propaganda is en die posts vind ik erg schokkend en totaal gespeend van enig geschiedkundig inzicht. Eerlijk gezegd ben ik zelfs wat bang van die posters gezien hun nare ideeën over heel veel zaken die enorm ver weg van mij staan.
Of ook bv posts over Claude, de Nederlandse afgevaardigde o phet songfestival. Daar waren posts bij die netjes geformuleerd waren (dus geplaatst) maar waar het rascismendoor heen sijpelde.
Dus het zou fijn zijn als de PVV weer oppositie partij wordt, maar ik hoop dat je gelijk hebt dat waarom mensen PVV hebben gestemd, voor de gehele achterban geldt maar daar hou ik mijn hart voor vast, en denk dat de mensen op sociale media niet respresentief zijn voor allen.
Plus en dat schrijf je ook, was GL vroeger een in de ogen van mensen een normale keuze partij is dat nu toch in hun beleving echt anders. Die polarisering is heel naar om te zien daar ik niet veranderd ben en GL/PvdA nog steeds een normaal keuze alternatief vind om je stem op uit te brengen. De keuze om daaromaar PVV te stemmen want die GL wat jij ook schrijft komt wel binnen als heel naar. Het framen van GL is dus wel gelukt en niet de overtreders worden aangepakt van onze milieu delicten maar diegene die dat bloot leggen of voor de rechter brengen. In "die omgekeerde wereld" gaat imo dus iets heel erg mis.
Ik ben blij met je uitgebreide artikel want mensen bedoelen het vaak goed, zoals jij ook laat zien in je post.

GroenLinks is nog steeds een normale partij om op de stemmen hoor Pien. Ik zag ook mensen voorbij komen die na hun uitstapje naar de PVV nu juist bewust het besluit hebben genomen om bij volgende verkiezingen gl/PvdA te stemmen. :) Maar dat veel mensen niet voor groenlinks kiezen is ook vaak omdat ze (helaas) milieu minder belangrijk vinden. Als je zonder baan zit of geen woning kunt vinden, zoeken mensen een partij die dat soort zaken op de eerste plek zet. En mensen hebben het idee dat bij GroenLinks alleen het milieu belangrijk is.

Waar het mis gaat is denk ik ook grotendeels de kieswijzer. Daar vullen mensen in wat ze denken dat ze belangrijk vinden, zonder de benodigde achtergrond informatie. Maar zonder achtergrond informatie kun je in mijn optiek geen bewuste keuze maken. Dan blijft het altijd een beetje natte vinger werk.

Ik vermoed dat veel mensen heel anders zouden stemmen met meer inzicht in de partij programma's. Maar die zijn vaak behoorlijk uitgebreid en daar zal ook niet iedereen doorheen kunnen komen. Voor 1 partij gaat het misschien nog lukken, maar als je het echt niet weet en 10 partij programma's moet doorspitten om te vergelijken. Dat is voor de meeste mensen vrijwel niet te doen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:56

996981 schreef:

Kun je voorbeelden geven want wellicht ben ik blind, maar ik zie het niet. Dus welk onjuist gebruik van definities? Opmerkingen die opbde grens zijn? Ik zie alleen maar respectvol gediscussieer namelijk?.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:10

De discussie radicaal vs extreem rechts bijvoorbeeld is al vaak voorbijgekomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:25

Geldt dat niet voor iedereen topic, paardgerelateerd of niet-paardgerelateerd?
Alles is al eens besproken, tot koliek, ijzers enz.
Iedere dag is de politiek en zeker Faber en Wilders in het nieuws, vooral negatief.
Er zijn maar weinig mensen tevreden over dit kabinet en de tot nu toe bereikte resultaten.
Daar wordt in dit topic over gediscussieerd en soms tot herhaling toe, zoals ook in de politiek.

Wat heeft jouw bericht voor zin?
Behalve het vuurtje weer even opstoken?
Maar ook dat is niet nieuw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:25

996981 schreef:

Persoonlijk vind ik het vooral interessant om te lezen hoe mensen dingen zien en ervaren en om dit te vergelijken met mijn eigen ideeën. Ook komen hier onderwerpen voorbij waar ik me eigenlijk nooit eerder in verdiept heb en dan ga ik daar mee aan de slag. Zo leer je steeds meer bij.

Zelfs als ik het niet met anderen eens ben, kan ik vaak wel begrijpen waarom mensen een bepaald standpunt hebben en door achtergrond informatie te delen hoop ik mensen ook duidelijk te kunnen maken waarom ik de dingen op een bepaalde manier zie en daar ook begrip voor te kweken. Als dat ook daadwerkelijk lukt is dat natuurlijk mooi meegenomen. :D

Wat ik ook leuk vind is om te ervaren hoe mensen in elk zitten. Vrijwel iedereen heeft wel eigenschappen die soms misschien als lastig worden ervaren, maar die ik ook in mensen bewonder.

Zo vind ik dat Juval bijvoorbeeld heel positief in het leven staat. Pien is rechtlijnig maar staat wel heel open voor de mening van een ander. Ruitje is heel nuchter en recht door zee. Electra durft gewoon te zeggen waar het op staat en is ook heel trouw aan de eigen overtuiging.
Cer is iemand die voor anderen in de bres springt. BigOne is iemand die een vergissing durft toe te geven. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Door dingen met elkaar te delen en de reacties die gegeven worden, zie je dus ook een stukje van iemand zijn persoonlijkheid. En iemand zijn persoonlijkheid zegt veel meer over iemand dan hoe iemand eruit ziet of wat iemand in het dagelijks leven doet. Iets wat op bokt ook niet direct duidelijk is. Soms worden er dan ook bepaalde aannames gedaan die niet juist blijken. Maar ook dat kan heel leerzaam zijn. Niemand is perfect, maar het is natuurlijk mooi als mensen elkaar beter kunnen begrijpen. Dat levert soms ook heel interessante en verhelderende discussies op.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren? :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:30

Dit vind ik echt een top post Journee!

Ik ben wel vaak een beetje kort door de bocht, omdat ik een hekel heb aan hele lange berichten te typen op mijn telefoon.
En ik bok altijd ff snel tussendoor allerlei dingen.
Ik zit nu ff te wachten op iemand bijvoorbeeld en dan bok ik even.
En soms ben je dan te snel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:31

journee schreef:
pien_2010 schreef:

GroenLinks is nog steeds een normale partij om op de stemmen hoor Pien. Ik zag ook mensen voorbij komen die na hun uitstapje naar de PVV nu juist bewust het besluit hebben genomen om bij volgende verkiezingen gl/PvdA te stemmen. :) Maar dat veel mensen niet voor groenlinks kiezen is ook vaak omdat ze (helaas) milieu minder belangrijk vinden. Als je zonder baan zit of geen woning kunt vinden, zoeken mensen een partij die dat soort zaken op de eerste plek zet. En mensen hebben het idee dat bij GroenLinks alleen het milieu belangrijk is.

Waar het mis gaat is denk ik ook grotendeels de kieswijzer. Daar vullen mensen in wat ze denken dat ze belangrijk vinden, zonder de benodigde achtergrond informatie. Maar zonder achtergrond informatie kun je in mijn optiek geen bewuste keuze maken. Dan blijft het altijd een beetje natte vinger werk.

Ik vermoed dat veel mensen heel anders zouden stemmen met meer inzicht in de partij programma's. Maar die zijn vaak behoorlijk uitgebreid en daar zal ook niet iedereen doorheen kunnen komen. Voor 1 partij gaat het misschien nog lukken, maar als je het echt niet weet en 10 partij programma's moet doorspitten om te vergelijken. Dat is voor de meeste mensen vrijwel niet te doen.

Interessant Journee jouw opmerking over de kieswijzer. Daar zou ik nu nooit aan gedacht hebben omdat ik zelf de kieswijzer nog nooit heb ingevuld.
Eens met je post verder die ik erg interessant vindt!. Ik denk ook dat huis hebben terecht voor veel mensen die dat niet hebben belangrijker is als milieu en ze ook niet in de gaten hebben dat teveel verweven is met elkaar op dit moment en eerlijk gezegd is het ook een heel ingewikkelde materie. Bv stikstofbeleid, milieu, weer mogen bouwen etc heeft allemaal met elkaar te maken.
Vluchtelingen natuurlijk ook, alleen zijn dat de druppels die heel hard gevoeld worden op de kokend hete woning markt, als een vluchteling voorrang krijgt. Dat snap ik ook wel. Alleen ligt daar een veel groter probleem onder namelijk de stikstof crisis en de woningmarkt die daardoor op slot zit o.a

Ik ben benieuwd, als je een keer de tijd ervoor hebt, wat je van het stuk van Timmermans vindt.
Ik heb namelijk zelf het idee, dat de democraten van (uiterst) links/midden/ (uiterst) rechts toch wel raakvlakken hebben.
En natuurlijk is het politieke voorkeur dat de VVD dan naar de vrije markt kijkt en GL/PvdA naar de verzorgingsstaat die belangrijk is als sleutel tot een oplossing volgens die politieke partijen.
Maar het elkaar bewust gaan opzoeken op het thema strijden voor het behoud van onze democratie vind ik toch wel een waardevolle want ik heb ook het idee dat dit nu te weinig gebeurt. We te passief teveel laten gebeuren.
Dus geldt voor iedereen hier in dit topic, ongeacht politieke kleur, ik ben wel heel benieuwd hoe jullie daar naar kijken?

@Electra laat gaan, niet op reageren. Is zo niet helpend en constructief die post en zo zonde van waar we nu over discussiëren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:41

Een topic hoeft mij niets te brengen, bokt is voor mij amusement, niets meer. Ik sla ook niet aan als iemand aangeeft dat ik op een partij heb gestemd die tegen fascisme aanleunt (vvd), wat kan mij de mening van 1 iemand nou schelen?

Ik neem het allemaal niet heel serieus, vind het leuk om de meningen van anderen te lezen, en als ik het zat ben klap ik telefoon of laptop dicht :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:01

prompter schreef:
Een topic hoeft mij niets te brengen, bokt is voor mij amusement, niets meer. Ik sla ook niet aan als iemand aangeeft dat ik op een partij heb gestemd die tegen fascisme aanleunt (vvd), wat kan mij de mening van 1 iemand nou schelen?

Ik neem het allemaal niet heel serieus, vind het leuk om de meningen van anderen te lezen, en als ik het zat ben klap ik telefoon of laptop dicht :)

Volledig eens :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:09

journee schreef:
996981 schreef:

Persoonlijk vind ik het vooral interessant om te lezen hoe mensen dingen zien en ervaren en om dit te vergelijken met mijn eigen ideeën. Ook komen hier onderwerpen voorbij waar ik me eigenlijk nooit eerder in verdiept heb en dan ga ik daar mee aan de slag. Zo leer je steeds meer bij.

Zelfs als ik het niet met anderen eens ben, kan ik vaak wel begrijpen waarom mensen een bepaald standpunt hebben en door achtergrond informatie te delen hoop ik mensen ook duidelijk te kunnen maken waarom ik de dingen op een bepaalde manier zie en daar ook begrip voor te kweken. Als dat ook daadwerkelijk lukt is dat natuurlijk mooi meegenomen. :D

Wat ik ook leuk vind is om te ervaren hoe mensen in elk zitten. Vrijwel iedereen heeft wel eigenschappen die soms misschien als lastig worden ervaren, maar die ik ook in mensen bewonder.

Zo vind ik dat Juval bijvoorbeeld heel positief in het leven staat. Pien is rechtlijnig maar staat wel heel open voor de mening van een ander. Ruitje is heel nuchter en recht door zee. Electra durft gewoon te zeggen waar het op staat en is ook heel trouw aan de eigen overtuiging.
Cer is iemand die voor anderen in de bres springt. BigOne is iemand die een vergissing durft toe te geven. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Door dingen met elkaar te delen en de reacties die gegeven worden, zie je dus ook een stukje van iemand zijn persoonlijkheid. En iemand zijn persoonlijkheid zegt veel meer over iemand dan hoe iemand eruit ziet of wat iemand in het dagelijks leven doet. Iets wat op bokt ook niet direct duidelijk is. Soms worden er dan ook bepaalde aannames gedaan die niet juist blijken. Maar ook dat kan heel leerzaam zijn. Niemand is perfect, maar het is natuurlijk mooi als mensen elkaar beter kunnen begrijpen. Dat levert soms ook heel interessante en verhelderende discussies op.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe anderen dit ervaren? :D

Mooi! Zo begon het bij mij ook. Interesse in de ideeën van anderen met het idee dat je dan wellicht toch dichter bij elkaar kan komen en begrip voor elkaar kan hebben :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:42

Heb even opgezocht wat onder rechtlijnig wordt verstaan Journee :o := daar je zegt dat ik dat ben (heb ik zelf al veranderd dat je dat vindt _O- ).

Citaat:
Wat is het precies? Wanneer je rechtlijnig denkt: Houd je te strak of stringent vast aan een bepaalde manier van denken of aan bepaalde regels. Word je star en rigide en zal je jouw eigen gedachten, normen en waarden niet snel prijsgeven.

Dat staat haaks op je tweede deel van het stukje waarin je zegt dat ik wel open sta voor anderen. Misschien bedoel je principieel en doel je vooral op mijn groen zijn dat belangrijk is en wellicht vind je dat te vaak terugkomen en noem je dat rechtlijnig? Kan ik dan nog begrijpen ook want dat klopt voor mij.

Ik ben op Bokt omdat ik het leuk vind om te discussiëren in mijn eigen taal met mensen met dezelfde Nl achtergrond als ik, ook gezien mijn leeftijd om bij te blijven in een zeer veranderende wereld (vroeger was ik enkel op Bokt om te leren als groentje over paarden, dus dingen veranderen ook), maar wat altijd hetzelfde is gebleven is dat ik graag wil leren. En natuurlijk moet Bokt leuk blijven.
Ik merk wel dat ik de wereld erg veranderd vind en me meer en meer zorgen maak over de democratische toekomt van Europa. Nu probeer ik ook uit te leggen vanuit mijn naoorlogse generatie waar die bezorgdheid ligt in de hoop dat ik medestanders vind in het verdedigen van onze democratie. Ik krijg de indruk dat die tijd meer en meer dichterbij komt dat dit nodig is.

Ook al kan ik pittig discussiëren, ik zit hier natuurlijk ook voor mijn plezier en als ik al eens iemand vervelend vind of ik voel me gekwetst dan vergeet en vergeef ik dat ook weer heel erg snel.

Bv vorige week was hier onverwacht een jonge bokker op bezoek en eigenlijk is dan mijn grootste bezorgdheid heb ik deze bokker wellicht ooit gekwetst of zo of die mij _O- Dit omdat ik dat echt niet zou weten. Maar het was een geweldige ervaring met iemand die ik niet kende en toch wel erg graag hier op ons terras mee in gesprek was. Ik ben buitengewoon gecharmeerd van dat bezoekje en die bokker.
Dus ook dat vind ik heel leuk aan Bokt dit soort verrassingen want is niet de eerste keer dat dit gebeurt en hier bokkers zijn .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:50

prompter schreef:

Dit! Maar daarbij waardeer ik wel van een aantal mensen wat ze bedenken en opschrijven. Tegelijkertijd sla ik ook een hoop over omdat bepaalde meningen heel erg vaak in allerlei gedaantes voorbij komen.

De analyse van de PVV stemmer die Journee eerder opschreef klopt met hoe ik over die groep denk, ik wil er alleen nog aan toevoegen dat er ook mensen zijn die op Wilders stemmen alleen maar omdat hij leuk gevonden wordt. Een paar spitsvondige opmerkingen van hem op tv en hup daar gaat het innerlijke rode potlood.

Wat mij al jaren stoort, eigenlijk al sinds Fortuin is dat een hele grote groep toen iets riep over dat de democratie dood was. Het doodverklaren van onze democratie is een blijk van onbegrip en een blijk van hang naar een extreme mening, wat vaak via het onderbuikgevoel wordt ondersteund. Onze democratie is springlevend, maar we zouden deze beter moeten gebruiken. En met 'we' bedoel ik dan het gehele electoraat en alle verkozen leden van welk politiek lichaam dan ook. Iedereen die zijn/haar/x passieve of actieve stemrecht gebruikt, hoort hier achter te staan en te steunen. Dit betekent (voor mij) ook dat een proteststem niet bestaat, in het stemhokje wordt geen motivatie opgenomen en daarom is het uitbrengen van een stem als tegengeluid voor mij onhandig gebruik van het stemrecht (ik omzeil met nadruk het woord dom).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:52

Electra63 schreef:
Dit vind ik echt een top post Journee!

Ik ben wel vaak een beetje kort door de bocht, omdat ik een hekel heb aan hele lange berichten te typen op mijn telefoon.
En ik bok altijd ff snel tussendoor allerlei dingen.
Ik zit nu ff te wachten op iemand bijvoorbeeld en dan bok ik even.
En soms ben je dan te snel.

Ik vind het mooi dat je dit nu even toe voegt. Soms kun je inderdaad best even scherp overkomen terwijl je dit waarschijnlijk niet altijd zo bedoeld.

Als ik op een post reageer is het ook niet mijn intentie om mensen persoonlijk aan te vallen maar soms komen mijn intenties ook niet altijd goed over. Het blijft, zeker op een topic, soms ook lastig om je bedoeling duidelijk te maken zonder dat je daarbij iemand voor het hoofd stoot.

Persoonlijk ga ik er bij voorkeur vanuit dat iedereen de beste bedoelingen heeft. En anders vraag ik graag uitleg om de zaak te verhelderen. Dan ga je misschien wat langer op een onderwerp door, maar soms vind ik dat beter dan onbegrip door te laten sudderen.

Dat iedereen anders is en ook anders reageert vind ik juist positief, anders zou het ook maar een saaie boel worden. :D

Jij bent heel trouw aan je principes waardoor je ook in een discussie heel vasthoudend bent. Wat soms best een uitdaging kan zijn als je het niet met elkaar eens bent. :+

Maar als je het wel met iemand eens bent, sta je daar ook volledig achter. En dat is heel mooi.

Als iemand jou er voor een groene tas op uitstuurt, dan hoeft men niet bang te zijn dat je met een rode tas thuis komt. Dat zie ik bij jou gewoon niet gebeuren en voor zoveel standvastigheid kan ik wel respect hebben. :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:58

pien_2010 schreef:
Heb even opgezocht wat onder rechtlijnig wordt verstaan Journee :o := daar je zegt dat ik dat ben (heb ik zelf al veranderd dat je dat vindt _O- ).

Citaat:
Wat is het precies? Wanneer je rechtlijnig denkt: Houd je te strak of stringent vast aan een bepaalde manier van denken of aan bepaalde regels. Word je star en rigide en zal je jouw eigen gedachten, normen en waarden niet snel prijsgeven.

Dat staat haaks op je tweede deel van het stukje waarin je zegt dat ik wel open sta voor anderen. Misschien bedoel je principieel en doel je vooral op mijn groen zijn dat belangrijk is en wellicht vind je dat te vaak terugkomen en noem je dat rechtlijnig? Kan ik dan nog begrijpen ook want dat klopt voor mij.

Ik ben op Bokt omdat ik het leuk vind om te discussiëren in mijn eigen taal met mensen met dezelfde Nl achtergrond als ik, ook gezien mijn leeftijd om bij te blijven in een zeer veranderende wereld (vroeger was ik enkel op Bokt om te leren als groentje over paarden, dus dingen veranderen ook), maar wat altijd hetzelfde is gebleven is dat ik graag wil leren. En natuurlijk moet Bokt leuk blijven.
Ik merk wel dat ik de wereld erg veranderd vind en me meer en meer zorgen maak over de democratische toekomt van Europa. Nu probeer ik ook uit te leggen vanuit mijn naoorlogse generatie waar die bezorgdheid ligt in de hoop dat ik medestanders vind in het verdedigen van onze democratie. Ik krijg de indruk dat die tijd meer en meer dichterbij komt dat dit nodig is.

Ook al kan ik pittig discussiëren, ik zit hier natuurlijk ook voor mijn plezier en als ik al eens iemand vervelend vind of ik voel me gekwetst dan vergeet en vergeef ik dat ook weer heel erg snel.

Bv vorige week was hier onverwacht een jonge bokker op bezoek en eigenlijk is dan mijn grootste bezorgdheid heb ik deze bokker wellicht ooit gekwetst of zo of die mij _O- Dit omdat ik dat echt niet zou weten. Maar het was een geweldige ervaring met iemand die ik niet kende en toch wel erg graag hier op ons terras mee in gesprek was. Ik ben buitengewoon gecharmeerd van dat bezoekje en die bokker.
Dus ook dat vind ik heel leuk aan Bokt dit soort verrassingen want is niet de eerste keer dat dit gebeurt en hier bokkers zijn .

Met rechtlijnig bedoel ik inderdaad vasthouden aan je principes. Je bent gewoon heel 'groen' in je normen en waarden en zal dat in mijn optiek ook altijd blijven. Daar is overigens ook helemaal niets mis mee. :D

Aan de andere kant luister je wel naar de mening van anderen en zeg je het ook als je die mening ook begrijpt of kunt ondersteunen. En dat je daar voor open staat vind ik ook een positieve eigenschap.

Ik heb het artikel nog even in heel snel gelezen, dus misschien dat ik wat dingen gemist heb. Maar wat ik ervan zie begrijp ik wel waar Timmermans vandaan komt. Het stukje extra geld lenen vind ik wel lastig. Ik begrijp de intentie, maar zelf ben ik heel erg tegen lenen tenzij het echt absoluut noodzakelijk is, omdat het uiteindelijk altijd meer geld kost.

Zijn verwijt aan de VVD ben ik ook niet helemaal mee eens. We zitten in een lastige tijd en VVD heeft natuurlijk ook al eens de gedoogsteun van PVV gehad. In mijn optiek had de VVD na het charme offensief van de 'Ik zet alles in de koelkast Geert' geen andere keus. Anders had het de VVD nog meer stemmen gekost. Dat is dus inderdaad een politiek spel. Maar dat heeft gl/pvda zelf eerder ook gespeeld door alleen samen in het kabinet te willen.

Nog steeds zitten de partijen in het huidige kabinet op een wankele stoel en zullen ze niet snel tegen Wilders ingaan. Verschil is ook dat Dilan niet alleen de VVD is, zoals Wilders dat wel is bij de PVV. De VVD is veel flexibeler in hoe rechts ze zich opstellen. Die kunnen straks ook weer meer terug naar het centrum gaan. Waarschijnlijk hoopt VVD dat Wilders zelf de stekker eruit trekt, maar om zichzelf daar dan van vrij te kunnen pleiten houden ze zich nu wijselijk op de oppervlakte. Dat is in elk geval mijn idee hierachter.