pien_2010 schreef:Citaat:Denk jij dat de partij überhaupt nog zou blijven bestaan als Geert Wilders weg zou vallen? Bij veel andere gevestigde partijen zou ik er niet aan twijfelen, maar bij de PVV...
De vraag is niet aan mij gesteld door Journee maar ik geef er wel een antwoord op, want ik vind het een interessante vraag en ook inhoudelijk.
Ik denk dat de partij binnen no time enorm zakt en uit elkaar valt, maar hun ideeën niet. Die leven breed onder een hele groep mensen en daar zal voordat de nieuwe Wilders opstaat die dan Wilders ++ zal zijn wel beleid voor moeten komen. Het lijkt dat de grootste groep aangegaan is op het asielbeleid en velen ook op de antimoslim tendens van de partij.
Dus asielzoekers beleid is alleen nog maar belangrijker en met name zijn mensen boos dat er geen woningen zijn en vrijwel voor de grootste groep ook geen perspectief. De vluchtelingen dan voorrang geven zorgt voor begrijpelijke maar ook gevaarlijke aanwijzen van de zondebok.
Dus veestapel zal echt iets mee moeten gebeuren met een goede uitkoopregeling, dat getouwtrek al veertig jaar lang moet nu stoppen, dan komt er ruimte vrij om de woningbouw los te trekken en zal de doorstroming weer op gang komen. Tevens zal het traject waar de vluchtelingen in terecht komen anders moeten. Sneller bv beslissen: "jij vraagt terecht aan en jij niet", de " nieters" spoedig terug (zeer moeilijke dossiers) en diegene die mogen blijven slachtoffer hulp geven zo nodig, integreren zsm , laten werken en studeren zsm zodat ze waardevolle burgers worden van hun nieuwe land.
Het zijn hardnekkige dossiers. Daarnaast zal er echt beleid moeten komen van voorlichting en samenwerking tussen allerlei gemeenschappen , zodat veel mensen persoonlijk ervaren dat moslims in Nederland deugen en waardevol zijn net als Christenen, Joden, atheïsten, agnosten, humanisten, boeddhisten etc etc. En dat in al die groepen mensen ook niet deugen.
De kans dat de ideeën van de PVV die niet vruchtbaar zijn voor ons land, Europa en de wereld, anders nog extremer zullen worden en de mensen nog bozer zullen worden, is erg groot aanwezig. Daarom hoeft voor mij Wilders ook niet weg, want de ideeënleven wereldwijd, we zitten in een golf die groeiende is en nog radicaler zal worden vrees ik. . Maar er mag wel eens meer openheid komen bij het publiek over het feit dat de partij het partijprogramma van de SP heeft overgenomen en als het op stemmen aankomt anders stemt. Dat de Kamerleden hun geld opstrijken en er niet voor werken. Ik vind Wilders wel een harde werker by the way. Maar zo gemakkelijk als het is opgeschreven zo moeilijk en hardnekkig de problemen zijn. Want de problemen zijn zo hardnekkig ook omdat de grote industrieën de boel lopen te traineren (denk aan agro industrie), denk aan de vervuilende bedrijven zoals Tatasteel e.a. Dat is wereldwijd zo en dat maakt het voor een klein landje als Nl zo complex ook . Het gaat om grote financiële b3langen, macht en grote witte boordencriminaliteit en mensen die de mazen vd wet opzoeken om het foute te doen, voor eigen gewin of gewin van een kleine rijke groep.
Ik ben het op veel punten met je eens. Onlangs las ik op een ander forum redenen van PVV stemmers om op PVV te stemmen. Dat was best interessant en anders dan vaak gedacht wordt was dat over het algemeen niet omdat mensen een haat hebben naar vreemdelingen. Veel mensen vonden beperking van migratie belangrijk, maar meer om bijkomende redenen.
Redenen waren onder andere:
-Woningnood
-beloofde financiele steun voor lage inkomens
-slechte ervaring met de inburgering van islamitische mannen en de hoop dat hier meer aandacht aan wordt gegeven
-het charme offensief van Geert tijdens de verkiezingen waardoor mensen het gevoel hadden dat hij dingen echt positief zou gaan veranderen
-strategisch stemmen, willen voorkomen dat gl/PvdA of vvd het grootste zouden worden
-de zon zou weer gaan schijnen in Nederland

Interessant was ook om te lezen dat al deze mensen (dus ook degenen met slechte ervaringen met islamitische mannen) niet tevreden waren met het huidige beleid en 100% zeker wisten dat hun stem bij een volgende verkiezing dus niet meer naar de PVV gaat. Eén PVV stemmer noemde de hele ervaring ook een eye opener, omdat degene zich hierdoor ook echt in de politiek is gaan verdiepen. (die eindigde ook met een 'bedankt Geert!'

Dus hoewel er misschien een harde kern is die echt PVV aanhangers zijn, is er ook een grote groep die zich door de 'ik zet alles in de ijskast Geert' hebben laten beïnvloeden.
Wat ik hiermee vooral duidelijk wil maken is dat de PVV aanhanger op social media geen afspiegeling is van alle PVV stemmers. Het zijn echt niet allemaal domme, onredelijk en vreemdelinghatende mensen. Ook onder PVV stemmers vinden mensen dat Gaza gewoon hulp moet krijgen en komt de de opmerking 'stuur minister Faber aub naar huis' voorbij. Of 'het enige wat Wilders lukt is het vinden van zijn Twitter knop'.

Wat ik ook wel interessant vond was een opmerking dat kritiek op de keuze om PVV te stemmen niet helpt om mensen aan een andere overtuiging te helpen, maar mensen juist aanzet om hun keuze te verdedigen. En de opmerking van iemand die tegen de PVV is, dat diegene het moeilijk vond om een PVV stemmer zijn stemkeuze te vergeven.
Toch denk ik dat dit laatste wel heel belangrijk is. Want de PVV stemmers van nu kunnen straks misschien ook wel op jouw eigen partij stemmen. Dat kritiek of verwijten over het algemeen niet bevorderlijk zijn om mensen hun beweegredenen te laten herzien, is iets wat naar mijn idee zeker klopt.

Hoewel ik ook verwacht dat er altijd wel een soort van PVV-achtige partij zal blijven, verwacht ik niet direct dat een andere partij zo snel als de PVV zou groeien. Vooral omdat de PVV al heel wat jaren mee draait en nieuwe partijen vaak net zo snel opkomen als weer verdwijnen. Maar ook omdat de PVV zich tijdens de verkiezingen een veel gematigder masker heeft aangemeten, waardoor mensen PVV durfden te stemmen. Nu dat masker af is verwacht ik eigenlijk niet dat mensen snel dezelfde beslissing nogmaals zullen nemen bij een Geert 2.0.