Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 12:51

Morgenmiddag wordt er in Ede een vreedzame wandeling tegen de wolf georganiseerd.
Citaat:
ACTIE IN EDE

We hebben het al eerder geplaatst, maar nu met de volledige informatie. Let op: Dit wordt niet door onze stichting georganiseerd, maar door een groepje vrijwillige initiatiefnemers die ons gevraagd hebben dit initiatief te delen. En dat doen we graag!

Loop mee met de actie tegen de wolf! We gaan een VREEDZAME wandeling maken door Ede, met als eindbestemming het gemeentehuis. Het doel van de wandeling is medeburgers informeren over de gevolgen van de wolf in Nederland en we overhandigen een manifest met wensen aan de gemeenteraad van Ede. Meer informatie volgt in de komende weken.

Laat in de opmerkingen weten dat je komt!

De startlocatie is bekend! We starten vanaf het treinstation Ede Centrum, aan de kant van De Halte. We verzamelen op het plein voor het station. Vanaf het plein vertrekken we via de winkelstraat op weg naar het gemeentehuis. Bij de bestuursingang van het gemeentehuis zullen we enkele raadsleden treffen. Van het plein naar het gemeentehuis is 15 minuten lopen.

Parkeren: loop je mee? Dan kan je parkeren bij parkeergarage Hoogvliet.
Sluit je aan bij het gemeentehuis? Naast de bestuursingang is parkeergelegenheid.

Openbaar vervoer: Loop je mee? Dan stap je uit bij halte Ede centrum.
Sluit je aan bij het gemeentehuis? Dan neem je de bus naar halte Ede Centrum/ Raadshuis. Lijn 2, 107,108, 67, 651 en 653 stoppen hier.

Afbeelding
Bron Wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/15vk9ytYkJ/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 12:59

Citaat:
Was dat noodbevel dat de burgemeester van Leusden na incidenten met de wolf op landgoed Den Treek uitvaardigde nu wel of niet terecht?

Het lijkt juridische haarkloverij, maar het raakt toch ook dieperliggende problemen: moet een provincie zich bij het uitvaardigen van een noodbevel laten adviseren door een lobbyclub? Moet een burgemeester zich lenen voor wolvenbeleid dat de bevoegdheid is van de provincie? En is het toeval dat recent – in het verlengde van het noodbevel -een motie werd aangenomen in de Provinciale Staten waarin Gedeputeerde Staten wordt opgedragen om rustgebieden voor wolven te creëren?

Een zomer vol incidenten

Het was een zomer vol incidenten en bijna-confrontaties met wolven op Den Treek. Als apotheose werden medio juli in één week week een aangelijnd hondje gegrepen en een kind gebeten. De Zoogdiervereniging adviseerde de provincie Utrecht naar aanleiding van deze trieste gebeurtenissen om een gedeelte van Den Treek af te sluiten voor publiek.

Aanvankelijk wilde de Zoogdiervereniging het hele gebied tussen de A12 en de A28 afsluiten, maar als dat niet mogelijk was, nam zij genoegen met een kleiner gebied. Beide incidenten, zo heette het, waren het gevolg van defensief gedrag als gevolg van verstoring van een nest welpen en dus was er rust nodig. De deskundigen van de Zoogdiervereniging kwamen naar eigen zeggen tot deze conclusie na bestudering van wild-camerabeelden. Gerenommeerde wolvendeskundigen verwijzen deze conclusie echter naar de prullenbak. Zij gaan uit van predatie, en niet van defensief gedrag van een wolvenouder.

De gemeente Leusden nam het advies van de Zoogdiervereniging aan de provincie Utrecht over en gaf op 18 juli 2024 een noodbevel af voor het instellen van een tijdelijk rustgebied voor wolven op Den Treek. Tijdens een hoorzitting over het noodbevel bleek echter dat de Zoogdiervereniging nu net op Den Treek helemaal geen camera’s had hangen. Wel elders op de Utrechtse Heuvelrug. Rijst logischerwijze de vraag hoe de Zoogdierenvereniging tot haar conclusies heeft kunnen komen omdat deze specifiek betrekking hadden op de gebeurtenissen op Den Treek. In het geval van een verstoring is defensief gedrag mogelijk, maar van de incidenten zelf zijn geen camerabeelden en het blijft dus de vraag of van zulk gedrag sprake was.

Probeerde de Zoogdiervereniging zo te voorkomen dat er, conform de provinciale interventierichtlijn, wellicht afschot plaats had moeten vinden? En was die gebiedsafsluiting überhaupt wel een zinvolle actie? Wolven immers verplaatsen zich over grote afstand verplaatsen en houden zich daarbij niet aan gemeentegrenzen.

Stond de burgemeester onder druk?

Enkele ondernemers en omwonenden uit de regio dienden een bezwaarschift tegen het noodbevel in en juristen scherpten de degens. Een belangrijk juridisch aspect in de bezwaarprocedure is of de burgemeester een noodbevel mag afgeven om een rustgebied voor wolven te creëren met als achterliggende gedachte dat zich daardoor minder confrontaties met mensen voordoen. Wolvenbeleid is immers niet zijn bevoegdheid. Dat ligt exclusief bij de provincie die hiervoor samen met andere provincies ‘interventierichtlijnen’ heeft ontwikkeld. En dus is het de vraag waarom de burgemeester desondanks het noodbevel heeft uitgevaardigd

Op 4 december vond de hoorzitting plaats van de gemeentelijke adviescommissie over de bezwaren tegen het noodbevel. Deze commissie schrijft een advies aan het gemeentebestuur die vervolgens een beslissing neemt over de bezwaren. Daarna staat nog de gang naar de rechter open.

Een noodbevel is gebaseerd op artikel 175.1 van de Gemeentewet. Daar staat klip en klaar ‘dat in geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen, dan wel vrees voor het ontstaan daarvan, de burgemeester bevoegd is om alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht’. De vraag is of daar in dit geval sprake van was. Of werd de burgemeester wellicht onder druk gezet door de provincie die werd geadviseerd door de Zoogdiervereniging? Naar verluidt twijfelden tijdens de zitting zelfs de juristen van de gemeente aan de wettelijke grondslag.

Door Oswin Schmeeweisz in Nederwolf Wynia’s Week
https://www.wyniasweek.nl/het-blijft-zo ... ?pdf=63313

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 14:57

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:03

Nou dat is wel een eindje van de grens, nog een uur rijden van Maastricht.

Zichtmeldingen hier in de regio zijn er ook weer genoeg zag ik. En aanvallen helaas ook ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 17:11

Aanval Jubbega Frl, minimaal 8 schapen gedood.
Citaat:
Jubbega Friesland
03-01-2025

Aanval op schapen, minimaal 8 schapen gedood en een aantal vermist.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Ggtjpoh3K/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 17:14

SusanH schreef:
Nou dat is wel een eindje van de grens, nog een uur rijden van Maastricht.

Zichtmeldingen hier in de regio zijn er ook weer genoeg zag ik. En aanvallen helaas ook ;(

Het wordt helaas steeds drukker met aanvallen en roedels in de Eifel.
En de wolven daar verplaatsen zich richting de buurlanden.
Luxemburg bijvoorbeeld had nauwelijks tot geen aanvallen, maar daar nemen de meldingen ook toe.

De Belgische wolven die daar namen hebben gekregen pendelen ook op en neer tussen België en Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:43

Ik hoorde laatst van iemand dat de mankepoot van de Veluwe in België is aangetroffen en daar zelfs al een partner heeft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:50

DubbelFun schreef:
Ik hoorde laatst van iemand dat de mankepoot van de Veluwe in België is aangetroffen en daar zelfs al een partner heeft.

Ja dat las ik ook! Op een pro-wolven pagina. Dat ze maar veel welpjes mochten maken.

:r

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:11

Dat is toch een mankepoot van een nest eerder?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:12

Zou een mankepoot zo ver kunnen lopen nog? Of zou het een andere mankepoot zijn?

Goed die actie in Ede morgen, was mij niet bekend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 18:48

Mogelijk zichtmelding Dronten F, twee wolven

Citaat:
03-01-2025
Dronten Flevoland.

Vanmorgen rond 09.00 uur vermoedelijk 2 wolven gezien tussen Stobbenweg en Abbertweg langs N309.

Betrouwbaarheid laag.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12FgbRTMVek/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 23:06

De beerput over paard Bon Fortuna uit aflevering 17 podcast serie Geleidewolf is open dankzij Annemieke van Straaten

Citaat:
Het nieuwe jaar begint al weer goed, maar niet heus. Op 30 september 2024 diende ik een Woo-verzoek in bij de Provincie Gelderland en vroeg om ALLE taxatierapporten en facturen van BIJ12 en Attema Footprint van het dossier overleden internationale sportpaard december 2023 tot en met heden. Deze zaak heeft mij geraakt en ik weet tot in detail wat er is gebeurd. U kunt lezen in het taxatierapport dat de ervaren taxateur alles verwijst naar de wolf. Daar is geen woord Spaans bij! Nog steeds is er geen beslissing genomen in deze zaak. BIJ12 heeft vervolgens de nadere toelichting ( waardebepaling overleden sportpaard) van Attema Footprint ( zie bijlage) bijna onleesbaar naar de Provincie Gelderland gestuurd. Schandalig! BIJ12 denkt zeker dat ik gekke Henkie ben. Directeur Attema Footprint heeft afgelopen zomer samen met 2 andere taxateurs ( alle 3 niet inhoudelijk betrokken bij deze zaak en nog niet zo lang taxateur!!!) het paard op waarde gezet met oa behulp van een marktplaats advertentie. Te gek voor woorden! De ERVAREN taxateur die wel vanaf de eerste minuut betrokken is geweest bij deze zaak had eerder een door een rechtbank beëdigd paardentaxateur gevraagd om het overleden sportpaard op waarde te zetten, maar Attema Footprint heeft vervolgens helemaal niets met dat rapport van de beëdigd ervaren paardentaxateur gedaan! Het overleden internationale sportpaard is door Attema Footprint veel en veel lager getaxeerd dan door de beëdigd ervaren paardentaxateur. Ik weet zeker dat BIJ12 tot een paar weken geleden niets van het taxatierapport van de beëdigd paardentaxateur af wist, maar inmiddels op de hoogte moet zijn. Dus waarom zit het taxatierapport van de beëdigd paardentaxateur niet in mijn Woo-besluit BIJ12? Jullie belazeren wederom de boel BIJ12! En dan heb ik het nog niet eens over Attema Footprint. Ik zal daarom een bezwaarschrift indienen bij de Provincie Gelderland en ik wil dat door beëdigd paardentaxateur taxatierapport openbaar hebben! En ik kan alles bewijzen BIJ12! Juridische afdeling Provincie Gelderland hebben geen idee hoe ook zij voor de gek worden gehouden door BIJ12, maar ja BIJ12 werkt voor de Provincie Gelderland, dus laat die hoorzitting maar komen! Ik heb ook een klacht ingediend bij de juridische afdeling van de Provincie Gelderland ivm de onleesbare nadere toelichting. Ik ken alle documenten uit mijn hoofd hoor, maar ik wil dat dit specifieke document leesbaar voor een ieder is via de Woo! Wordt vervolgd!

Ps. En waarom zitten niet alle dierenarts facturen erbij BIJ12? Wat een ongelofelijke puinhoop maken jullie er met zijn allen van! Prutsers!

Overigens de zeer betrokken ervaren taxateur die meteen op locatie bij de paarden is geweest neem ik niets kwalijk, laat dat duidelijk zijn! Dank voor je goede zorgen en werk!

Citaat:
Straks het verhaal over mijn Woo- besluit van de Provincie Gelderland ivm zaak zie krantenartikel hieronder! Ik word wederom belazerd door BIJ12! Ook zal ik u de werkwijze van Attema Footprint laten zien! Schandalig! Nu eerst bezwaarschrift indienen! Ik kan niet wachten op de hoorzitting!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten en Geleidewolf.
https://www.facebook.com/share/p/1dxAee ... tid=wwXIfr
https://www.facebook.com/share/p/15WKdB ... tid=wwXIfr

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:36

Komt dit voor de rechtbank dan zal dit toch echt door een beedigd paardentaxateur getaxeerd gaan worden. Er zijn er dacht een stuk of 3 of 4 die in Nederland voor de rechtbank werken dus daar zal bovenstaande ingeschakelde taxateur ws ook 1 van zijn. Deze mensen weten heel goed wat ze doen. Daar gaat een beginnend taxateurtje van Attema een behoorlijke kluif aan krijgen. Daar wordt de vloer mee aangeveegd. Niets voor niets dat het er maar een paar zijn die door de rechtbank ingeschakeld worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 10:11

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 10:15

Gemeentebelang Harderwijk-Hierden stelt vragen over veiligheid honden in losloop gebied Leuvenumseweg

Citaat:
4 januari 2025
Wolven problemen in het hondenbos
Ingezonden bericht - Namens GemeenteBelang Harderwijk-Hierden stelt raadslid Bert Holleman vragen aan het college over de veiligheid in het honden losloopgebied aan de Leuvenumseweg.

Het losloopgebied aan de Leuvenumseweg is een geliefde plek voor hondenbezitters, waar honden vrij mogen rondrennen in een natuurlijke omgeving
Helaas mijden steeds meer hondenbezitters dit gebied vanwege de aanwezigheid van een wolf, die eerder een hond heeft doodgebeten. GemeenteBelang maakt zich zorgen over de veiligheid van zowel honden als hun eigenaren en heeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijke vragen gesteld.

“Veiligheid moet voorop staan” Hoewel het beleid rond de wolf valt onder de verantwoordelijkheid van de provincie, wijst GemeenteBelang erop dat het college verantwoordelijk is voor de veiligheid van mens en dier binnen de gemeentegrenzen. Het losloopgebied is expliciet door de gemeente Harderwijk in het hondenbeleid aangewezen als uitlaatplek voor honden. De angst onder hondenbezitters, en het feit dat zij dit gebied steeds vaker vermijden, laat zien dat die veiligheid nu in het geding is. Onlangs is er in het hondenbos een hond doodgebeten door een wolf.

“Ongelijke bescherming” GemeenteBelang stelt ook vragen over de ongelijkheid in bescherming. Boeren en hobbyboeren worden door provinciale subsidies en maatregelen ondersteund om hun dieren te beschermen tegen wolven, terwijl hondenbezitters geen enkele vorm van bescherming genieten. Deze ongelijkheid vinden wij onacceptabel, aldus Bert Holleman zeker in een gebied dat speciaal voor hen is bedoeld en opgenomen is in het hondenbeleid.

“Concrete acties gevraagd” In de schriftelijke vragen vraagt GemeenteBelang het college om duidelijke stappen te ondernemen. Denk hierbij aan maatregelen om de toegang van wolven tot het losloopgebied te beperken of het creëren van alternatieve veilige losloopgebieden van vergelijkbare kwaliteit. Ook roept GemeenteBelang het college op om in gesprek te gaan met hondenbezitters, de provincie en andere betrokkenen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

“Samen naar een oplossing ”Raadslid Bert Holleman benadrukt: “Dit probleem schuiven we niet door naar de provincie. Het college moet de verantwoordelijkheid nemen om te zorgen voor een veilige plek waar honden onbezorgd kunnen rondrennen. We hopen dat dit onderwerp prioriteit krijgt en snel wordt opgepakt.”

GemeenteBelang ziet uit naar de reactie van het college en blijft zich inzetten voor een veilige omgeving voor mens en dier.
https://www.harderwijksezaken.nl/nieuws ... 4mO5ztMXTQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19rhV8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 10:22

Melding Dronten (b)lijken honden te zijn geweest.

Dronten Flevoland
al een paar keer een melding gehad van deze honden.
Zeer begrijpelijk dat ze verward worden met wolven. Soms krijg je later pas aanvullende info.
Feit blijft, dat ook deze honden die een leuk uitje lijken te hebben ook op jacht kunnen zijn en wolvengedrag kunnen vertonen bij vee.

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15CaEd ... tid=wwXIfr

Mag toch hopen dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid heel rap op pakt.

Oudejaarsavond heeft de hond van een buurman van ons 5 eigen schapen gedood.
Buurman heeft de hond naar de veearts gebracht en de hond is afgemaakt.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:11

Het is wel raak de afgelopen weken in Grollo/Schoonloo. Eerst dacht ik nog aan een zwervende wolf, maar na herhaaldelijke aanvallen in dezelfde regio lijkt het toch dat de midden-Drenthe roedel flink bezig is. Iemand een idee hoe groot die roedel inmiddels is?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 11:24

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:28

tienus63 schreef:
Aanval Grolloo Dr, 17 schapen gedood en aantal gewonde schapen.
Citaat:
4 januari 2025/Grollo/Drenthe
Aanval op schapen
17 schapen gedood
Onbekend schapen gewond
Eigenaar veel sterkte

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19jhG2 ... tid=wwXIfr

Het is de laatste dagen in dit gebied wel erg regelmatig raak. Vorige week meerdere keren in Schoonloo war er naast ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:45

17, dat is ook wel weer echt veel. Verdrietig weer. Dit is toch ook de periode dat de jongen leren jagen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 12:44

En nog een aanval in die regio.
15 schapen gedood Westdorp Dr
Citaat:
Westdorp Drenthe
04-01-2025

Aanval op schapen, 15 schapen gedood.

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12DW5u ... tid=wwXIfr

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 12:56

Vanmorgen deze afdruk gevonden
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dat kruis zou ik er wel in kunnen zien, maar misschien ook wat paranoide. Kan geen zichtmeldingen of aanvallen vinden in de laatste week.
Wat denken jullie?

Paarden stonden er verder rustig bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 13:19

Hond, vos. Misschien een das. Die afdruk is vanwege de nattigheid groter dan normaal.
Een wolven afdruk is minstens zo groot als je hand.
En jonge wolven zijn er op dit moment niet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:06

Is die aanval in Westdorp niet dezelfde als die van Grollo? 15 om 17 schapen en allebei op 4 januari. Ligt namelijk best dicht bij elkaar., zou kunnen dat de locatie net ertussen ligt. Ik volg 2 wolfapps en de ene meldt die van Grollo en de andere die van Westdorp, terwijl deze apps meestal dezelfde meldingen hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 14:19

Voor zover mij op dit moment bekend, zijn er helaas op twee plekken een aanvallen geweest.
Aanval Grolloo is vanochtend voor 9 uur geweest.
Melding Westdorp is later binnen gekomen.

Als het anders blijkt te zijn, zal ik het doorgeven.