Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
journee
Berichten: 860
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:11

Nikass schreef:
Ik begon al meteen af te haken eigenlijk, bij de eerste zin "Baudet is een slecht mens, toch?" en vervolgens de veronderstelling dat linkse mensen van mening zijn dat je mee moet doen aan black live matters protesten, en als klap op de vuurpijl dat de ouders van de schrijver een voorbeeld waren omdat ze als vegetariër hun gasten vlees serveerden :?
Met zo'n begin kan dat stuk voor mij al geen succes worden :n


Als je wel even had doorgelezen, was je erachter gekomen dat door in gesprek te blijven en keuzes van mensen te tolereren, de meeste vrienden inmiddels zelf ook vegetariër zijn geworden....Maar prima als je iets wil bekritiseren, zonder zelfs maar de moeite te nemen om iets echt te lezen, met zo'n houding kom je ver! :j

journee
Berichten: 860
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:19

pien_2010 schreef:
Journee de linkse stemmers die alles zo serieus nemen, bestaan niet, net zo min als dat de rechtse stemmer die allen voor eigen portemonnee zouden gaan net zo min bestaan. Dat zijn generalisaties die een discussie niet helpen, en mensen in een hoekje zetten.

Ik heb in elk geval niets gemist want heb stuk niet gelezen.


Ik had het niet over alle linkse kiezers in het algemeen Pien, het stuk is echter met een knipoog geschreven, en als je dit dan 100% serieus neemt, kan ik me voorstellen dat de boodschap niet overkomt. Helemaal als mensen bij de eerste alinea al afhaken en er dan wel een mening over hebben.

Eigenlijk precies wat de schrijver probeert door te geven: door alles en iedereen die niet precies in jouw straatje past als slecht te bestempelen en te omzeilen, verandert er nooit iets.

pien_2010

Berichten: 43972
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:27

Met die boodschap ben ik het wel eens.
Ik lees veel maar niet alles vanwege mijn dyslexie. Dus ik lees niet alle links. Iets met zelfbescherming en zo.

996981
Berichten: 9937
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:33

Ik snap helemaal wat jij en de schrijver bedoelen Journee.
Je ziet het in dit topic ook. Mensen die écht niet snappen waarom anderen rechts stemmen. Ook tekst en uitleg, nuance en situatie schetsen komen niet echt (of echt niet in sommige gevallen) binnen. Als je niet kunt of wil verplaatsen in anderen (ook als ze ander gedachtengoed hebben) valt de discussie dood en ga je elkaar nooit begrijpen. Het is een verwijt dat links vaak naar rechts maakt, maar andersom is het evengoed aan de orde.

Raineri
Berichten: 6361
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:39

Vond het ook een lastig te lezen stuk. Niet alleen omdat ik de opbouw gewoon lastig vond met name de eerste alinea’s, maar ook om wat eerder geschreven is: veel generalisatie. Maar goed, kan ook de humor zijn juist. Humor is iets heel persoonlijks. Desondanks wel goed om door te lezen. Vooral als het bijt met je eigen mening. Het is niet met slechte intentie gedeeld of geschreven. Sterker nog: denk dat er een hele goede boodschap achter zit waar ik in essentie wel achter sta. Journee wilt alleen een discussie openen die volgens mij heel goed is. Denk goed om jezelf uit te dagen en door te lezen. Ook als je het niet wilt: waarom wil je het niet? En wijs je niet onbewust een goede discussie af? Ik denk dat het niet expres gebeurd, maar het is wel ironisch met die titel van het artikel :P

pien_2010

Berichten: 43972
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:03

Het stuk gelezen. Het is vroeg ( dat maakt het gemakkelijker) en goed te lezen en ook grappig. Ik ben het met zijn boodschap eens, en probeer zo ook te leven.


Dat is nu wel moeilijker geworden als vroeger vind ik, daar de polarisatie zo aanwezig is en de waarden en normen in de omgang zo onfatsoenlijk zijn geworden.
Die onfatsoenlijkheid daarvan heb ik zelf het idee dat dit vooral van uiterst rechts komt (FvD en PVV). Teveel mensen waaronder ik, hebben daar geen antwoord op. Teveel persoonlijke aanvallen zelfs in de tweede kamer waarbij ik Wilders als kampioen schoffeerder beleef.

Ik zie dit ook in de samenleving terug. Serieus heb ik geprobeerd om bv een vriendschap te onderhouden met een navolger van Baudet. Maar ben afgehaakt en als ik haar tegen kom ben ik wel gewoon vriendelijk. Voor mij is ze na veel fratsen over de lijn gegaan door nu al meer als een half jaar met een onverzekerde auto te rijden die in Nederland is afgemeld. Zelfs heen en terug naar Nl doet ze. Brrrr ik wil er niets meer mee te maken hebben. Al het geruzie dat ze met mij en anderen maakte valt daarbij in het niet.

Zo ook iemand waar ik ook dingen voor gedaan heb en nog doe. Ik vermoed ook aanhanger van Baudet die me in mijn eigen huis zo onderuit haalde na een avond luisteren naar hem en nadat ik sputterde toen de Kremlin propaganda inzake Oekraïne langskwam.

Dus ja iedereen was en is welkom maar er zijn wel grenzen. Dat voel ik wel en mijn grenzen zijn vele male soepeler als die van mijn man.

Wat ik tevens ervaar ook in dit topic, dat mensen die links stemmen vaak buitengewoon goed geïnformeerd zijn en van daaruit discussiëren. Dat vindt niet iedereen gemakkelijk iets dat ik begrijp.
Of anders gezegd, ik denk dat aan twee kanten het probleem zit en niet enkel bij links.
Wel krijgt (groen) links van veel de schuld en dat is bewust want past in de propaganda van uiterst rechts. Vroeger was het prima om Groen links te stemmen, nu kun je beter maar je mond erover houden.

996981
Berichten: 9937
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:18

Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.

Janneke2

Berichten: 23073
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:21

journee schreef:
Het stuk is natuurlijk met een knipoog geschreven, dus moet je het wel met gevoel voor humor lezen. De moraal van het verhaal is vooral de linkse waarde van tolerantie te omarmen. Om niet iedereen met 'slechte' denkbeelden te negeren maar in plaats daarvan juist in gesprek te blijven, omdat je alleen dan dingen kunt veranderen.


Met die 'moraal van het verhaal' kan ik uitstekend uit de voeten.

En vanwege de knipoog en de humor valt het in de categorie 'moet kunnen (dat het off topic is)'.

Nergens in de politieke arena heb ik oproepen gehoord tot negeren.


Maar wel manipulatie 'dat het slecht is dat links niet met ons meedoet'.
(En dat zou slecht zijn, jawel, want de spreekster had het over "landsbelang".)

In termen van de column van Jamal Ouariachi:
rechts geeft baas FB alle ruimte om via "detachering" veel goedkope arbeidskrachten
(... please note: mensen)
naar Nederland te halen.
'Dat schijnt goed voor de economie te zijn'. Ja, goed voor de portemonnee van FB zelf. (En voor de fiscalist die de belasting zo goed mogelijk ontwijkt.)
Huisvesting...?
Vraag maar aan de gemeente Den Haag: de FB's van het westland bekreunen zich er niet om.
En de portemonnee van Henk...?
Dat lijkt me ook landsbelang - maar FB stuurt er op aan dat Henk ontslag gaat nemen of krijgen.
... en ondertussen vindt FB het landsbelang ofzo dat Henk goed nijdig is op "de" buitenlanders, want die pikken zogenaamd zijn baan in.

Wie negeert hier wie...?
Wie negeert hier wat...?

Een gesprek met FB lijkt mij niet verkeerd, hoor. Maar dan vooral de man uitleggen 'dat dit de weg niet is' en dat ik er niet aan mee wens te werken.

journee
Berichten: 860
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:30

Raineri schreef:
Vond het ook een lastig te lezen stuk. Niet alleen omdat ik de opbouw gewoon lastig vond met name de eerste alinea’s, maar ook om wat eerder geschreven is: veel generalisatie. Maar goed, kan ook de humor zijn juist. Humor is iets heel persoonlijks. Desondanks wel goed om door te lezen. Vooral als het bijt met je eigen mening. Het is niet met slechte intentie gedeeld of geschreven. Sterker nog: denk dat er een hele goede boodschap achter zit waar ik in essentie wel achter sta. Journee wilt alleen een discussie openen die volgens mij heel goed is. Denk goed om jezelf uit te dagen en door te lezen. Ook als je het niet wilt: waarom wil je het niet? En wijs je niet onbewust een goede discussie af? Ik denk dat het niet expres gebeurd, maar het is wel ironisch met die titel van het artikel :P


Het is ook een satire, dus vandaar de generalisatie, overdrijving en zelfspot. Mij was dat na de eerste alinea al duidelijk, maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen. Misschien moet ik er voortaan maar een waarschuwing bij zetten. :D :+

anjali
Berichten: 15390
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:33

pien_2010 schreef:
Het stuk gelezen. Het is vroeg ( dat maakt het gemakkelijker) en goed te lezen en ook grappig. Ik ben het met zijn boodschap eens, en probeer zo ook te leven.


Dat is nu wel moeilijker geworden als vroeger vind ik, daar de polarisatie zo aanwezig is en de waarden en normen in de omgang zo onfatsoenlijk zijn geworden.
Die onfatsoenlijkheid daarvan heb ik zelf het idee dat dit vooral van uiterst rechts komt (FvD en PVV). Teveel mensen waaronder ik, hebben daar geen antwoord op. Teveel persoonlijke aanvallen zelfs in de tweede kamer waarbij ik Wilders als kampioen schoffeerder beleef.

Ik zie dit ook in de samenleving terug. Serieus heb ik geprobeerd om bv een vriendschap te onderhouden met een navolger van Baudet. Maar ben afgehaakt en als ik haar tegen kom ben ik wel gewoon vriendelijk. Voor mij is ze na veel fratsen over de lijn gegaan door nu al meer als een half jaar met een onverzekerde auto te rijden die in Nederland is afgemeld. Zelfs heen en terug naar Nl doet ze. Brrrr ik wil er niets meer mee te maken hebben. Al het geruzie dat ze met mij en anderen maakte valt daarbij in het niet.

Zo ook iemand waar ik ook dingen voor gedaan heb en nog doe. Ik vermoed ook aanhanger van Baudet die me in mijn eigen huis zo onderuit haalde na een avond luisteren naar hem en nadat ik sputterde toen de Kremlin propaganda inzake Oekraïne langskwam.

Dus ja iedereen was en is welkom maar er zijn wel grenzen. Dat voel ik wel en mijn grenzen zijn vele male soepeler als die van mijn man.

Wat ik tevens ervaar ook in dit topic, dat mensen die links stemmen vaak buitengewoon goed geïnformeerd zijn en van daaruit discussiëren. Dat vindt niet iedereen gemakkelijk iets dat ik begrijp.
Of anders gezegd, ik denk dat aan twee kanten het probleem zit en niet enkel bij links.
Wel krijgt (groen) links van veel de schuld en dat is bewust want past in de propaganda van uiterst rechts. Vroeger was het prima om Groen links te stemmen, nu kun je beter maar je mond erover houden.

Ik vind dat je nooit je mond hoeft te houden over je stemgedrag. Ik houd van eerlijkheid en vind het jammer als mensen weigeren te zeggen waarop ze stemmen. En ik respecteer ieders mening als die de mijne, als die afwijkend is, ook respecteert. Het is ook onmogelijk te discussieren met mensen die precies hetzelfde denken als jezelf! Maar de agressieve polarisatie die je nu vaak ziet leidt er alleen maar toe dat ieder zich vastbijt in zijn eigen standpunten ,zwijgt in het openbaar en ondergronds gaat.

Raineri
Berichten: 6361
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:33

996981 schreef:
Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.


Dat is een belangrijk aspect. De wereld is grijs, en je moet weten hoe je iets moet lezen om de juiste essentie te begrijpen.

Wat ik heel erg vind is dat sommige organisaties politieke partijen hier misbruik van maken voor eigen gewin/macht/stemmen. Dat neem ik dus de kiezer totaal niet kwalijk. Maar dat vind ik zo schandelijk!

Raineri
Berichten: 6361
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:34

journee schreef:
Raineri schreef:
Vond het ook een lastig te lezen stuk. Niet alleen omdat ik de opbouw gewoon lastig vond met name de eerste alinea’s, maar ook om wat eerder geschreven is: veel generalisatie. Maar goed, kan ook de humor zijn juist. Humor is iets heel persoonlijks. Desondanks wel goed om door te lezen. Vooral als het bijt met je eigen mening. Het is niet met slechte intentie gedeeld of geschreven. Sterker nog: denk dat er een hele goede boodschap achter zit waar ik in essentie wel achter sta. Journee wilt alleen een discussie openen die volgens mij heel goed is. Denk goed om jezelf uit te dagen en door te lezen. Ook als je het niet wilt: waarom wil je het niet? En wijs je niet onbewust een goede discussie af? Ik denk dat het niet expres gebeurd, maar het is wel ironisch met die titel van het artikel :P


Het is ook een satire, dus vandaar de generalisatie, overdrijving en zelfspot. Mij was dat na de eerste alinea al duidelijk, maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen. Misschien moet ik er voortaan maar een waarschuwing bij zetten. :D :+



Dat had ik er dus echt niet uitgehaald :') maar dan is het best een lollig stuk. Beetje zelfspot is altijd wel goed

Wmb geen waarschuwing, beetje nadenken en relativeren is goed voor een mens 8-)
(Bedoel mezelf hiermee trouwens, geen aanval naar een ander)

pien_2010

Berichten: 43972
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:36

996981 schreef:
Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.


Niet mogen studeren komt ook veel bij links voor. Net als analfabetisme.
Mijn man kan je daar alles over vertellen en het klopt dat als je wiegje goed staat dat een enorm geluk is en voorsprong in het leven. Studeren is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Janneke2

Berichten: 23073
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:36

journee schreef:
Nikass schreef:
Ik begon al meteen af te haken eigenlijk, bij de eerste zin "Baudet is een slecht mens, toch?" en vervolgens de veronderstelling dat linkse mensen van mening zijn dat je mee moet doen aan black live matters protesten, en als klap op de vuurpijl dat de ouders van de schrijver een voorbeeld waren omdat ze als vegetariër hun gasten vlees serveerden :?
Met zo'n begin kan dat stuk voor mij al geen succes worden :n


Als je wel even had doorgelezen, was je erachter gekomen dat door in gesprek te blijven en keuzes van mensen te tolereren, de meeste vrienden inmiddels zelf ook vegetariër zijn geworden....Maar prima als je iets wil bekritiseren, zonder zelfs maar de moeite te nemen om iets echt te lezen, met zo'n houding kom je ver! :j


Hmmmm, een oude discussie: hoe tolerant moet je zijn tegen mensen die jou niet tolereren.
(Journee geeft mij een minder tolerante indruk...)

Citaat:
Het is ook een satire, dus vandaar de generalisatie, overdrijving en zelfspot. Mij was dat na de eerste alinea al duidelijk, maar blijkbaar geldt dit niet voor iedereen. Misschien moet ik er voortaan maar een waarschuwing bij zetten. :D :+

Generalisatie waarbij allerlei zaken bekend worden verondersteld 'kan gebeuren'.
Aangezien ik nog net weet dat mw Jinek talkshows doet, maar geen idee heb waar naar verwezen wordt
(... er was vast een uitzending waar nog over werd nagepraat of zoiets...) - dan haak ik af.

irmaz

Berichten: 4929
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:39

Ik ben maar even achteraan begonnen met het hierboven genoemde stuk omdat daar de humor in zou zitten.
Dit staat in de laatste alinea:
Citaat:
Ik heb voor de Partij voor de Dieren gestemd, maar het scheelde niet veel of ik had uit protest voor het FVD gekozen. Ik heb namelijk meer dan genoeg kwaad in me om door linkse deugmensen te worden veroordeeld.
Geen humor maar een pittige mening.

Het hele stuk bevat m.i geen humor en gaat ook niet over in gesprek bijven. Het gaat over opkomen voor je idealen en de aanpak die je kunt kiezen om jouw idealen uit te voeren. De aanpak die de schrijver voorstelt niet babbelen dat alles niet zo hoort en hoe zou moeten en mensen niet deugen en allerlei kleine principes op iedereen loslaten, maar meebewegen met de ander en dan ombuigen. Volgens de schrijver moet, om de "linkse" doelstellingen op de lange termijn ter halen, het ijzer gesmeed worden als het heet is of als er wisselgeld is (voorbeeld volgens de schrijver: vleestax invoeren met als wisselgeld meer vrijheid tijdens Covid. Ik heb geen idee hoe dat de Covid-pandemie had ingeperkt en het aantal doden had voorkomen maar dat is blijkbaar de mening van de schrijver)

Ik ben het niet eens met alle insteek van de schrijver (zoals de blijkbare afkeur van de maatregelen tijdens de Covid-pandemie) maar ik ben het wel eens met het gebrek aan werkelijke durf en daadkracht, ruggegraat en het lezen van de maatschappelijke ontwikkelingen en mogelijkheden om de "linkse" agenda uit te voeren. Ook ben ik het eens met het feit dat afzetten tegen bepaalde groepen geen zin heeft en averechts werkt.

Grappig genoeg komt de schrijver zelf op mij over als een links deugmens die op slinkse wijze (lees: meer populistisch) zijn doel wil bereiken. :')

_chou
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schrik van de toon van de mensen hier. Vinden jullie de rechtse ideeën zo slecht? En zien jullie echt de problemen van de rechtse kiezer niet?

In mijn omgeving hebben veel mensen rechts gestemd, ook veel die ook wel eens links stemmen en dus hun stem puur baseren op wat zij belangrijk vinden. Zij zien steeds minder geld in hun portemonnee, te veel geld naar het klimaat en te weinig woningen (doordat we het klimaat willen redden, waardoor we niet hard bij kunnen bouwen). Dan is het toch niet gek dat het land een ruk naar rechts maakt.

Overigens zie ik nergens letterlijk staan dat jullie "tegen" rechts zijn, maar dat proef ik wel door de toon en de punten die aangehaald worden.

pien_2010

Berichten: 43972
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:58

Chou inhoudelijk verschillen links en rechts nogal fundamenteel van mening.
Veel gaat niet goed. Alleen heeft dat niet met links te maken daar zij al 4 kabinetten in de oppositie zaten. Wel krijgt links de schuld van..... Bizar hé, en ook verdrietig voor die mensen zoals ik die bv groen hun hele leven stemmen. Begrijp je dat?

Die ruk naar uiterst rechts zie ik ook. Dat heeft met name met de vrije marktwerking te maken van het neo liberalisme van de laatste 20 jaren. De staat heeft zich teruggetrokken als het bv gaat om de woningbouw, water en electriciteit maatschappijen etc. Dus nu is het concurreren met elkaar waarbij er gezegd werd dat de vrije marktwerking voor de lagere prijzen zou zorgen. Helaas is het tegenovergestelde gebeurd. Twee verdieners betalen in verhouding enorm veel belasting (belasting op arbeid is ongelooflijk hoog itt belasting op bezit) en inderdaad de vroegere middenklasse heeft te weinig geld om rond te komen.
De kiezers zijn boos terecht want naast dit verhaal is de overheid ook nog eens onbetrouwbaar gebleken, denk aan toeslagen affaire Groningen ea, en gaan vervolgens massaal nog rechtser stemmen. Daar moet de gouden Graal vandaan komen en ik hoop dat dit gaat gebeuren. Helaas zijn deze problemen door falend overheid beleid ontstaan en ik zie dat de PVV die nog meer is van hetzelfde, niet oplossen (integendeel). Maar mijn zegen hebben ze het om op te lossen. Ik zou onze Geert erg dankbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-03-24 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:59

journee schreef:
pien_2010 schreef:
Karl ik lees dat Journee iets anders schrijft nl dat het nog niet van tafel is, alleen dat nu het vormen van een nieuw kabinet belangrijker is. Dus later kan dit terug komen en Journee zegt dat dit in het langs belang is.
Ik lees bij jou een ander bericht nl jij stelt het negatief en praat over paaien. Jij haalt linkse beschuldiging erbij terwijl Journee het daar niet over heeft.
Wellicht interpreteer ik het fout maar ik lees toch echt een ander bericht bij journee. Dus jou:" ik zeg het" zegt volgens mij Journee niet.


Je hebt mij goed begrepen Pien! Ik bedoel inderdaad dat een partij soms prioriteiten moet stellen, en die prioriteit ligt op dit moment terecht bij het vormen van een kabinet.


Alleen zo werkt het niet, of je vindt dat prioriteiten het belangrijkste is of je vindt dat landsbelang het belangrijkste is. Je kan niet zeggen dat rechtse partijen prioriteiten moeten stellen en dat die soms boven landsbelang gaan. En aan de andere kant dat linkse partijen altijd het landsbelang moeten laten prevaleren.

Want stel dat een linkse partij kan kiezen, landsbelang en voor een wet stemmen of prioriteit en het kabinet laten vallen door er niet voor te stemmen. En als oppositiepartij wil je toch echt graag dat er een andere en volgens jou betere regering komt en is dat prioriteit.

Als dit jouw mening is, dan kan je die niet aan- of uitzetten net naar gelang het jouw toevallig goed uitkomt:

journee schreef:
Ja, stel je voor dat mensen echt naar de inhoud van een wetsvoorstel kijken en daar op stemmen in plaats van te kijken naar de ideeën van een partij! :') (sarcasme uit)

Het lijkt mij dat alleen de inhoud van een voorstel belangrijk is en niet wie het voorstel indient. Als partijen niet willen samenwerken vanwege de achtergrond van een partij is dat naar mijn mening ronduit kinderachtig, met zo'n houding kom je nergens.

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:08

_chou schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schrik van de toon van de mensen hier. Vinden jullie de rechtse ideeën zo slecht? En zien jullie echt de problemen van de rechtse kiezer niet?

In mijn omgeving hebben veel mensen rechts gestemd, ook veel die ook wel eens links stemmen en dus hun stem puur baseren op wat zij belangrijk vinden. Zij zien steeds minder geld in hun portemonnee, te veel geld naar het klimaat en te weinig woningen (doordat we het klimaat willen redden, waardoor we niet hard bij kunnen bouwen). Dan is het toch niet gek dat het land een ruk naar rechts maakt.

Overigens zie ik nergens letterlijk staan dat jullie "tegen" rechts zijn, maar dat proef ik wel door de toon en de punten die aangehaald worden.


ik denk dat de meeste mensen niet zoveel problemen met rechts hebben. Ook al hebben ze zelf andere ideeën, dan kunnen ze nog steeds prima ermee leven dat andere mensen rechts stemmen. Waar ze wel problemen mee hebben is met extreem rechts. En vergis je niet, de PVV voldoet gewoon aan alle criteria van een extreem rechtse partij.

Janneke2

Berichten: 23073
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:32

996981 schreef:
Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.


Ja, wie hield een paar pagina's geleden ook weer een warm pleidooi voor het voorlezen op crèches in achterstandswijken...?

In termen van 'links en rechts' is het juist links dat zich bekommert om ontwikkeling en onderwijs voor iedereen, nadrukkelijk ook voor de kansarmen.
(In de 16e eeuw waren het de protestanten: iedereen moest zelf de bijbel kunnen lezen dus iedereen moest leren lezen. Bij de Roomsen was dat taboe: alleen de priesters mochten de bijbel lezen, dus verder hoefden de meeste mensen niet naar school.)

BigOne
Berichten: 38652
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:39

Iemand had het over linkse/rechtse ideeën, geen enkel idee hoeft slecht te zijn. Waar ik wel moeite mee heb zijn de ideeën/kreten van bepaalde partijen waarvan ze weten dat het absoluut niet te betalen is en zo in aanloop naar de verkiezingen stemmen ronselen. Kijk maar even naar de diepvries van Geert en ook BBB.
Eigen risico , hoger minimumloon, asiel stop, nieuwe wet voor dierenwelzijn . En dan wordt er gestemd en dan stemmen ze het tegenovergestelde, of ze komen bij het debat en stemming niet eens opdagen. Ik vind dat pure volksverlakkerij.

Raineri
Berichten: 6361
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:51

_chou schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schrik van de toon van de mensen hier. Vinden jullie de rechtse ideeën zo slecht? En zien jullie echt de problemen van de rechtse kiezer niet?

In mijn omgeving hebben veel mensen rechts gestemd, ook veel die ook wel eens links stemmen en dus hun stem puur baseren op wat zij belangrijk vinden. Zij zien steeds minder geld in hun portemonnee, te veel geld naar het klimaat en te weinig woningen (doordat we het klimaat willen redden, waardoor we niet hard bij kunnen bouwen). Dan is het toch niet gek dat het land een ruk naar rechts maakt.

Overigens zie ik nergens letterlijk staan dat jullie "tegen" rechts zijn, maar dat proef ik wel door de toon en de punten die aangehaald worden.



Dit wordt zo vaak al geopperd en zo vaak op gereageerd. Goed lezen: de meeste zijn niet tegen rechts.

Je kunt je afvragen in hoeverre jezelf een bijdrage levert aan polarisatie. Je generaliseert gros hier wel ff naar links. Ik geloof dat er ook een aantal zijn die wat meer rechts van het spectrum zitten. Ik heb ze (nog) niet gestenigd omwille van hun politieke mening. Hoewel ik ook weleens “sociaal” liberaal heb gestemd, vanuit pragmatisme.

Daarnaast pretendeer je alsof die problemen niet gelden voor links. Onbewust maak je de kloof enkel groter. Links wilt hetzelfde, maar op een andere wijze. Zijn net mensen.

Janneke2

Berichten: 23073
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:53

_chou schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schrik van de toon van de mensen hier. Vinden jullie de rechtse ideeën zo slecht?

Oeps.
Schrik is de bedoeling niet.

Maar eerlijk is eerlijk: er zijn veel rechtse ideeën die ik slecht vind.
Zoals de column van Jamal Ouriachia die ik citeerde:
'ondernemers krijgen vrij spel'. Meneer FB wordt hartstikke rijk, maar ten koste van de gemeenschap.
(Hij huurt mensen in 'op het randje van de wet' of er overheen, de mensen worden niet fatsoenlijk gehuisvest, en zijn laatste witte werknemer Henk wenst hij het bedrijf uit. Ondertussen wil hij graag dat Henk boos is op 'de buitenlanders', terwijl Henk alle redenen heeft om boos op FB te zijn. Want FB wil hem zijn baan afpakken.)

Citaat:
En zien jullie echt de problemen van de rechtse kiezer niet?

Hangt er van af.
Ik ben rijk.
Sommige buren stemmen vvd en vertellen over de luxe problemen die ik ook heb.

En mensen die wel rechts stemmen maar niet rijk zijn - tja, dat begrijp ik vaak maar half.

Citaat:
In mijn omgeving hebben veel mensen rechts gestemd, ook veel die ook wel eens links stemmen en dus hun stem puur baseren op wat zij belangrijk vinden.

Ja, zo hoort dat.
In het stemhokje ben je compleet vrij om wat dan ook te stemmen.

Citaat:
Zij zien steeds minder geld in hun portemonnee, te veel geld naar het klimaat

Ten eerste ben ik erg voor klimaatrechtvaardigheid.

Binnen Nederland: GEEN tesla subsidie, maar de tochtige flats uit de 1950er jaren renoveren (of slopen etc).
En zonnepanelen projecten voor huurders. Etc.
Qua industrie: door NU keihard te investeren
(wat geld opleveren kan)
kunnen we nog veel behouden, maar niet alles.
En internationaal: de woestijnen rukken al zo'n vijftig jaar op. Darfur was de eerste klimaatoorlog, Syrië de tweede |( en reken maar dat er op deze manier nog heel veel vluchtelingen komen.


Citaat:
en te weinig woningen (doordat we het klimaat willen redden, waardoor we niet hard bij kunnen bouwen).

?
Bouwen kan zonder het klimaat te belasten, onder andere BAM heeft een houtdivisie.
De problemen op de woningmarkt zijn door rechts veroorzaakt (geld uit de kassen van de woningbouwverenigingen halen, dwang tot verkoop van brave huurwoningen) - en de rechse mantra dat het bedrijfsleven het wel oplost.
Dat zijn dus dure villa's, waar starters, bejaarden, mensen met een smalle beurs etc niets aan hebben.

... ik vind het ook GEEN probleem van rechtse kiezers.
Citaat:
Dan is het toch niet gek dat het land een ruk naar rechts maakt.

... ja, dat is het wel.
En daar maak ik me zorgen over.

Citaat:
Overigens zie ik nergens letterlijk staan dat jullie "tegen" rechts zijn, maar dat proef ik wel door de toon en de punten die aangehaald worden.

... als gezegd, er zijn rechtse standpunten waar ik vierkant tegen ben.

In termen van de klimaatverandering: het is helaas een feit dat we achter lopen op wat moet worden gedaan om binnen de anderhalve graad opwarming te blijven.
Het kan nog, maar het is aanpoten.

... als politieke partijen rechts op het spectrum dan gaan praten over 'dat het zo wel mooi is geweest' - dan heb ik een pittige mening over deze struisvogelpolitiek.

CharleyT
Berichten: 4022
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:04

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Ik geloof grif dat links over het algemeen beter geïnformeerd is. De kans om te kunnen studeren (en leren waar je de juiste, betrouwbare informatie vindt en hoe deze te verwerken) is er niet voor iedereen. Ook niet in Nederland. Als je opgroeit in een achterstandswijk, is het allesbehalve vanzelfsprekend om te gaan studeren.


Ja, wie hield een paar pagina's geleden ook weer een warm pleidooi voor het voorlezen op crèches in achterstandswijken...?

In termen van 'links en rechts' is het juist links dat zich bekommert om ontwikkeling en onderwijs voor iedereen, nadrukkelijk ook voor de kansarmen.
(In de 16e eeuw waren het de protestanten: iedereen moest zelf de bijbel kunnen lezen dus iedereen moest leren lezen. Bij de Roomsen was dat taboe: alleen de priesters mochten de bijbel lezen, dus verder hoefden de meeste mensen niet naar school.)


Altijd leuk om bij te leren:

NOS Nieuws

Zaterdag 18 juni 2011, 22:09

Aangepast dinsdag 28 juni 2011, 15:39
Middeleeuwer had al bijbel in huis

Al in de Middeleeuwen had zowel de elite als de gewone man een bijbel in huis. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Tot nu toe werd aangenomen dat leken tot in de 16e eeuw van de rooms-katholieke kerk niet zelf in de bijbel mochten lezen.

In de Reformatie zei ook Maarten Luther dat gewone mensen van Rome niet in de bijbel mochten lezen. Volgens de geschiedenisboeken bracht Luther daar verandering in. Hij zou ervoor gezorgd hebben dat ook gewone mensen het woord van god in hun eigen taal konden lezen.

Propaganda
De wetenschappers zeggen dat Luther die mythe zelf in het leven geroepen heeft. Omdat nu blijkt dat mensen al veel eerder de bijbel zelf lazen, moet Luthers rol volgens de onderzoekers worden beschouwd als propaganda.

De onderzoekers hebben twee jaar lang gezocht in bibliotheken in Nederland, Vlaanderen, Frankrijk en Italië naar aanwijzingen over het bijbelbezit. Dat bleek vooral in steden voor te komen.

Janneke2

Berichten: 23073
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:08

@Charley: in de Middeleeuwen was de gewone man boer.
Slechts een klein deel van de bevolking woonde in steden - en binnen de stadsmuren had je ook nog eens boerderijen.

Ik zeg niet dat het zwart-wit ligt, maar de link maakt er iets raars van.